Met een extravagante mix van circus en theater trekt Cirque du Soleil al dertig J jaar de wereld rond. Deze maand is Nederland weer aan de beurt, met 'Kooza'. Een kijkje achter de schermen in Parijs. 2 SPECTRUM reportage Het duurt acht da gen voordat het imposante tenten complex van Cir que du Soleil overeind staat op het evenementen terrein Sub lTle Seguin, net buiten Pa rijs. Uit de ruim 6o opleggers komt een circustent voor 2.500 toeschou wers met chique vipruimte tevoor schijn, maar ook een schooltje voor de kinderen, een keuken met restau rant, fitness- en opslagruimten, kleed kamers en kantoren. De witte, orga nisch gevormde tenten geven onder dak aan een zelfstandig opererend dorp. Met een paar honderd bewoners uit liefst 23 landen. Binnen is het een gestructureerde mierenhoop. Een acrobaat loopt zich in het zweet op de loopband, een ander drukt zich schijnbaar onvermoeibaar op. Pal naast hen wordt een clowntje in de make-up gezet. In de verte oefent een drummer. De wasmachines draaien op volle toeren. Van de duizend kle dingstukken worden er zeker driehon derd elke dag gewassen én gestreken. Een ventilator blaast een paar bloesjes extra snel droog. Naaisters voeren nog gauw wat reparaties uit. Kasten, krat ten, pruiken, ballen, manden, alles staat hier ogenschijnlijk door elkaar. Jimmy Zapata uit Colombia, die straks als één brok adrenaline het pu bliek de stuipen op het lijf zal jagen in zijn Wheel of death (Rad des doods), is nu nog even de rust zelve. Hij strekt zich uit op een bank, verdiept in zijn mobieltje. De slangenmeisjes, die zich in bijna onmenselijke bochten gaan wringen, glijden onopvallend langs. In de grote tent springt een trapezemeisje een paar keer van héél hoog in het vang zeil. Platsj! Dat klinkt zoals het voelt. „Het doet inderdaad wel een beetje zeer", weet Adrian Gonzalez, die alle ins en outs van dit circus kent. Kazoo is een van de 21 shows waar mee Cirque du Soleil over de wereld trekt. Ze draaien niet allemaal tegelij kertijd. Acht staan er vast in Las Vegas en één in Orlando. Een wisse lend aantal andere shows reist rond. „Een artiest wordt steeds voor één be paalde show gecontracteerd", aldus Gonzalez. „Iedereen krijgt eerst een opleiding van een jaar in ons hoofd kwartier in Montreal. Meer dan de helft van de mensen die zich aan meldt, is puur acrobaat. Maar dat is niet genoeg. We willen dat het pu bliek wordt geraakt. De artiesten moe ten dus leren omgaan met emoties. Ze moeten 'binnenkomen' bij het pu bliek. Jimmy Zapata zei laatst nog dat dit het moeilijkste is. De artiesten moeten leren hun ego opzij te zetten. Niet zij, maar het circus staat voorop." Het valt niet mee om aan goede men sen te komen, weet Gonzalez. „Wie ja zegt, moet keihard werken. Minimaal vier tot zes uur per dag trainen en tien shows per week doen. Daar staat één maand vakantie per jaar tegen over." De artiesten slapen in hotelka mers en bivakkeren verder de hele dag in de tenten. „Het voordeel is wel dat een acrobaat hier vaak nog tien jaar aan zijn carrière kan plakken", re lativeert Gonzalez. „Een trapezeman heeft hier altijd werk, maar de dame van de hoelahoep weer niet. Die act wisselt. Voor musici is Cirque du So leil een mooie gelegenheid om altijd te kunnen spelen. De meeste arties ten doen dit vijf tot zes jaar, daarna nemen ze vaak een sabbatical." De oudste in het Kooza-gezelschap is een clown van 56 jaar. De jongste ar tiest telt 15 lentes. Niet weg te slaan zijn de koorddansers. Die van Cirque du Soleil komen uit een familie van wie de leden al zes generaties lang hun boterham verdienen met halsbre kende toeren op het slappe koord. Naast bestaande acts worden ook op tredens speciaal voor dit circus be dacht. Acrobatiek op de wip en de ho ge stoelentoren bijvoorbeeld. De duizend kostuums zijn een ver haal apart. Ze hangen in indrukwek kende rijen aan de rekken. Elk pak wordt op maat gemaakt. „Een skelet patroon op een nauwsluitende jurk dat exact gelijk valt met je eigen bot ten bijvoorbeeld. Dan moet je dus op gewicht blijven. Buikjes zijn taboe", vertelt Adrian Gonzalez. De details zijn overweldigend. Hon derden stukjes leer die elkaar overlap pen en met de hand zijn aangebracht; Kraaltjes, glitters, veren, tot op de mil limeter verzorgd. Ontwerpster Marie-Chantale Vaillan- court heeft zich onder meer laten in spireren door schilderijen van Gustav Klimt. Met een knipoog naar Alice in Wonderland en De tovenaar van Oz. „Ik wil clichés vermijden en heb me geba seerd op universele karakters die niet zo snel veranderen." India is eveneens een duidelijke inspiratiebron geweest, ook voor de speciale composities die tijdens de voorstelling door een li- KUNSTZINNIGE MIX VAN CIRCUS, MUZIEK EN THEATER ve-band worden uitgevoerd. „We gooien nooit spullen weg", stelt Gonzalez gerust. „Ook het afgeschre ven materiaal niet. We hebben in Montreal ruim 10.000 vierkante me ter archiefruimte. Daar ligt alles. Elk jaar worden er meer dan 25.000 kos tuums en 3.000 schoenen gemaakt. We houden de herinnering aan onze shows graag levend. Dat bewaren is ook een copyrightkwestie: we hebben immers veel geld in het design gesto ken. Daarnaast willen we het publiek blijven verbazen door steeds nieuwe kostuums te maken." Regisseur David Shiner, die ook het script voor Kooza schreef, is voor deze show teruggegaan naar de oorsprong van het circus: de clown en de acro baat. „De clown raakt onze diepste menselijke zwakheden en maakt die grappig. Hij mag bovendien met alle gangbare regels breken. Dat is een moeilijke rol." Shiner kan het weten: hij verdiende zelf jarenlang zijn boter ham als clown. Kooza - Sanskriet voor doos en schat - gaat over de dualiteit van goed en kwaad. Het circus als ver pakking van herkenbare karakters zo als de onschuldige, de tasjesdief, de bedrieger en de koning. Shiner: „De toon is luchtig. Je moet deze show ook weer niet te serieus opvatten." Cirque du Soleil staat van 13 maart tot en met 27 april op P2 naast de Am sterdam Arena. Voorstellingen op dinsdag t/m zondag. Kaar ten vanaf 35 eu ro (volwasse nen) en 25,50 euro (kinde ren). Zie: www.ticket- master.nl en www.cirquedu- soleil.com Sterk door V ijzeren discipline door Anja van den Akker Cirque du Soleil werd in 1984 in Que bec opgericht door zo'n twintig Cana dese straatartiesten, met Cuy Laliberté als stuwende kracht Het handelsmerk van het gezelschap is een kunstzinnige mix van circus, thea ter en muziek. Al meer dan 100 miljoen mensen in ruim driehonderd steden, verdeeld over veertig landen en zes continen ten, zagen een van de vele shows. Er werken nu zo'n 5.000 mensen bij de organisatie, waarvan alleen al 2.000 in het hoofdkwartier in Montreal. On danks de circa 14 miljoen verkochte X'iAXt kaartjes in 2013, zijn daar onlangs toch een paar honderd ontslagen gevallen vanwege de hoge productiekosten en de gevolgen van de economische crisis. Voor alle shows zijn 1.300 artiesten ac tief met vijftig nationaliteiten. Op de werkvloer zijn zeker 25 verschil lende talen te horen, maar Engels is de voertaal. Er is één keer een acrobate omgeko men: in juli 2013 in Las Vegas. In dat jaar kreeg ook een stuntman van Wheel of death tijdens een show in Las Vegas een ernstig ongeluk. Hij gleed uit en viel. ©reageren? spectrum@depersdienst.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 54