ZEELAND 35 DAGBOEK Jessica Stein is actief bij Wereldvrouwen die vandaag, op Internationale Vrouwendag, een expositie openen in Zierikzee. burgeX Gfehuwd Zaterdag maart Gewekt door de vogels. Snel opstaan, van daag de grote dag. We krijgen de sleutel van de 'pop-up galerie'. Nou ja, galerie, het is een leegstaand winkelpand aan de Mol in Zierikzee, dat we mogen gebruiken voor onze expositie 'Silent Voices'. Met de We reldvrouwen hebben we vanaf oktober ge werkt aan een Kunstproject, met als doel de stilte rond het wereldwijde geweld te gen vrouwen en meisjes te verbreken. De ruimte is kaal, met een betonnen vloer, on bewerkte wanden en een paar peertjes aan het plafond. Het past voor mij heel goed bij de pijnlijke 'rauwheid' van het onderwerp. Wereldwijd krijgt één op de drie vrouwen in haar leven te maken met seksueel of li chamelijk geweld. Al jaren lang maak ik me druk om de onwetendheid en de onver schilligheid over geweld tegen vrouwen en meisjes. Het wordt gezien als een 'vrouwen probleem', maar het is een mannenpro- bleem, want het zijn mannen die het ge weld plegen. Uiteindelijk is het een machts probleem en komt het voort uit ongelijk heid tussen mannen en vrouwen. Zondag Weer een schitterende ochtend. Maar, een lange lijst van taken wacht op me. Vandaag werk ik thuis aan verschillende onderdelen van het project. Echtgenoot Rudy werkt keihard mee, als fotograaf, vormgever en handige klusser kan hij veel van mijn idee ën en wensen uitvoeren. Via de mail hoor ik dat collega Wereldvrouw Ully bezig is met haar eigen kunstwerk. Het heet 'Distor tion' (verdraaiing). Samen met Ully heb ik het idee van dit Kunstproject ontwikkeld. De expositie krijgt een donkere en een lich te kant. Met de donkere kant willen we de 'Silent Voices', de 'ongehoorde stemmen' la ten spreken, de verzwegen verhalen vertel len, het geweld, de pijn, de schaamte zicht baar en voelbaar maken. Binnen de veilige sfeer die we met Wereldvrouwen creëren, deelden we op een middag in november ge- weldservaringen. Diep weggestopte, pijnlij ke ervaringen, in sommige gevallen nog nooit eerder verteld. Zelfs niet aan de part ner. We waren stil. Beeldend kunstenaar Mar ja de Lange, die pas een week of zes ge leden bij ons was binnengestapt, gaf ons houtskool en wit tekenpapier: 'Teken je ge voel, het hoeft niet mooi te zijn'. Maandag Om 10.30 uur komt kunstenares Danielle Orelio haar werk 'lossen'. Er moet (meer) licht komen. Aan het plafond zitten con tactdozen, dus gaat Rudy als een speer aan de slag met fittingen en bedradingen. De tekeningen die we op een paar woensdag middagen met de vrouwen hebben ge maakt, zijn door Mar ja en Ully op een be- hangrol geplakt. De rol van tien meter was helemaal vol. We willen hem als muur krant op ooghoogte aan de muur bevesti gen en wat blijkt, de muur is exact tien me ter lang. Op een afstand bekijk ik het resul taat. Het ontroert me, hoe in simpele teke ningen schrijnende verhalen worden ver teld. „Ik was twaalf jaar toen mijn moeder werd vermoord. Wij gingen bij mijn tante wonen. De man van mijn tante verkrachtte mij en mijn zusje, het duurde tot mijn ze ventiende jaar." Dinsdag Vandaag en de rest van de week kan doch ter Ros meehelpen. Zij heeft meer oog voor vorm en kleur. Dus zodra ze binnen is, geeft ze al de nodige kritiek op dingen die we de dag ervoor hebben bevestigd. Ik moet toegeven, dat ze in de meeste geval len gelijk heeft. Ik maak het volgens haar te educatief. Kunst moet voor zichzelf spre ken. Ik ben het eens, met de kanttekening dat het Kunstproject van Wereldvrouwen een vorm van ARTivisme is. Zoals bijvoor beeld graffitikunst op muren en gebou wen, in landen waar mensen zich verzet ten tegen onrecht en onderdrukking. Zo hebben we via Facebook contact gelegd met een jonge, Afghaanse graffiti-kunstena res, Shamsia Hassani. Zij woont in Kaboel en maakt prachtige kunstwerken, als state ment tegen de onderdrukking van vrou wen en meisjes in haar land. Natuurlijk is het verboden, maar ondanks het gevaar dat ze loopt door de Taliban betrapt te worden, gaat ze door. Ik maak een fotocollage van een paar afbeeldingen van haar werk. Het krijgt een plaatsje in de expositie. Daar zijn Ros en ik het over eens. Woensdag We zijn zeer actueel met onze expositie. Nota bene vandaag in de krant: 'Veel vrou wen slachtoffer van geweld'. „Bijna de helft van de Nederlandse vrouwen (45 pro cent) is het slachtoffer geweest van licha melijk of seksueel geweld. Het percentage ligt flink hoger dan het gemiddelde in Eu ropa (33 procent). Veel Nederlanders denken dat het wel mee valt in ons land, 'in India en Pakistan, daar is het pas erg met die groepsverkrachtin gen'. Als je dan zegt: „Maar weet je dat in Nederland 200.000 vrouwen jaarlijks slachtoffer zijn van huiselijk geweld en 70 tot 80 vrouwen per jaar door een partner worden vermoord", dan kijken ze je ongelo vig aan. We laten het krantenartikel van 5 maart vergroten en plakken het als een blok van zes afbeeldingen op de betonnen vloer aan de donkere kant. Ik noem het de 'Walk of Shame'. Tegenover de donkere kant van de exposi tie is de lichte kant, de krachtige kant, want veel vrouwen zijn overlevers. Er han gen sterke portretten en een mobile met paradijsvogels, allemaal bonte en veelkleu rige vogels, gemaakt door de Wereldvrou wen. In de overgang van donker naar licht heeft kunstenares Rozemarijn Lagerwe- ij-van Dam een installatie opgezet. Daar kun je je even terugtrekken en haar hand gemaakte logboeken, met geweven kaft en geschept papier, doorkijken. Het zijn kunst werken. Wij zijn tevreden. We zetten nog een grote tafel in de ruimte, waar bezoe kers informatie kunnen vinden over organi saties, zoals WE CAN en Mama Cash, Steunpunt Huiselijk Geweld en vele ande re. En ja, de grote etalageramen moeten nog gewassen worden. Een mooi klusje voor Ully en Ros. Donderdag Vandaag artikel in PZC: 'Slachtoffer zwijgt nog vaak. De werkelijke omvang van ge weld tegen vrouwen is niet bekend. Slacht offers wachten vaak lang met naar buiten treden.' Waarom worden er zelden vragen gesteld over de rol van de geweldplegers: hoe komt het toch dat zoveel mannen hun vrouw onderdrukken en als een slavin be handelen? Hoe komt het dat de droom prins verandert in een huistiran? Ik ben het eens met de beleidsadviseur van Movi- sie die in het artikel wordt geciteerd: „De gelijkheid van mannen en vrouwen moet op uiteenlopende plaatsen onder de aan dacht worden gebracht - in het openbare debat, in de (gemeente)politiek en op scho len Benieuwd of er mensen van de plaatselijke politieke partijen komen kijken bij onze expositie. Burgemeester Rabelink heeft zich geëxcuseerd vanwege Strao-ver- plichtingen. Middels zijn secretaresse laat hij weten dat hij vrijdag 14 maart even langs komt. Vrijdag Vandaag brengt Wereldvrouw Conny de sta-tafels voor de opening morgen om 15.00 uur en de echtgenoot van Marja komt haar beeld voor in de etalage brengen. Mar ja is helaas ziek en kon niet meewerken aan de inrichting van de expositie en ze kan ook niet aanwezig zijn bij de opening. Voor haar en voor ons is het buitengewoon jammer, want zij speelde een belangrijke rol in het ontwikkelingsproces van ons Kunstproject. Maar in haar werk is zij aan wezig. Ook de prachtige afbeelding van onze expo sitieposter is een tekening van Marja. Ik ontving hem als nieuwjaarskaart met de tekst: 'Jessica, geen Silent Voices meer, maar sprekende stemmen en open ogen voor de toekomst'. Mijn reactie was: „Dit wordt het beeld van onze expositie!" ZATERDAG 8 MAART 2014 Stein I Jessica Stein: „Al jaren lang maak ik me druk om de onwetendheid en de onverschilligheid over ge weld tegen vrouwen en meisjes." foto Dirk-Jan Gjeltema Socaat Cultureel werkster beroep: Soc» ,pttenvan zwemmen, Geweld komt van mannen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 35