'Op alle vragen is een antwoord' Eerst zorgen dat de klant zich welkom voelt WERKEN 17 DE TELEFONISTE Elke week richten we op deze plek de schijnwerper op een telefoniste: vaak de eerste schakel tussen een be drijf of organisatie en de buitenwereld. Vandaag: Monique Nieuwkoop van GGD Zeeland. Mij zul je nooit bij de kapper aantref fen. Die beslissing heeft mijn haar dos al lang geleden voor me geno men. Een barbier biedt echter onver wachte mogelijkheden. Je kunt er naast je haar, ook terecht voor je baard. Beetje legitiem in een leuke mannensfeer jezelf eens verwennen. Hoe ziet de dag eruit voor een vrouw die hele da gen de haardossen en baarden van mannen ver zorgt? Leonie Speelman - de Haze van Barbershop van Dam in Zierikzee, vertelt hoe haar werkdagen er uit zien. Mijn werkdag begint altijd direct met mijn eerste klant. Zodra hij binnenstapt zorg ik ervoor dat hij zich welkom voelt, dus ik begroet hem vriende lijk en biedt hem een kopje koffie aan. We bespreken zijn wensen, waarna de behande ling start. Als ik klaar ben, scheer ik nog netjes zijn nek uit en breng ik een cooling lotion aan zo dat hij niet met een rode nek naar buiten loopt. Daarna veeg ik de werkplek aan en maak ik die schook. Zo heb ik ongeveer om de twintig minuten een klant met steeds een andere wens. Dat maakt het werk erg gevarieerd. 17.30 uur Aan het einde van de dag veeg ik de hele shop aan. Ook maken we de werkplekken schoon en ontsmetten we de instrumenten. Daarna leggen we al vast schone doeken klaar voor de volgende dag. Thssendoor en ook na het werk houd ik de face- booksite van Barbershop van Dam en andere so cial media bij. Waaruit bestaat je werk? „Wij beantwoorden de telefoon en ver binden mensen door naar artsen, ver pleegkundigen, doktersassistenten. Wij ontvangen gasten die afspraken hebben met medewerkers en klanten voor de diverse spreekuren. Bijvoorbeeld voor het reizigersspreekuur, of ouders met kleine kinderen voor de jeugdgezond heidszorg. Daarnaast verzorgen wij de in- en uit gaande post en doen wij ondersteu nend werk voor de drie secretariaten: al gemene gezondheidszorg, jeugdgezond heidszorg en het bedrijfsbureau. Er zijn drie receptionistes, ik werk als inval kracht. Ik ben blij dat ik dit kan doen, al zou ik graag ergens een vaste aanstelling wil len." Welke vraag komt het meest voor? „Vragen over gezondheidszorg. En vaak bellen mensen over vaccinaties, als ze op reis willen. Ouders bellen veel met vragen over inentingen, wanneer hun kindje ingeënt moet worden." Wanneer sta je met een mond vol tan den? „Dat heb ik nog niet meegemaakt. Uit eindelijk is op alle vragen een ant woord. Als wij het niet weten, gaan we te rade bij collega's." Ben jij het visitekaartje van de organi satie? „Dat zijn we zeker. Wij heten mensen welkom en stellen ze op hun gemak. En we hopen dat iedereen met een tevre den gevoel de deur uit gaat." Hoe vaak rinkelt bij jou de telefoon? „Dat verschilt sterk per dag. Op dinsdag zijn er veel spreekuren, dat geeft ook drukte aan de telefoon. Als er calamitei ten zijn, zoals de mazelenepidemie, bel len veel mensen voor informatie." ZATERDAG 8 MAART 2014 de moderne man 09.00 uur Leonie Speelman - de Haze en Mark Koorn- neef in Barbershop van Dam in Zierikzee. foto's Dirk-Jan Gjeltema

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 17