Twee derde wil liever andere baan DE WERKPLEK 16 WERKEN Ruim een derde van de medewerkers in Neder land heeft hart voor het werk dat zij elke dag doet. Zo'n twee derde van de medewerkers heeft dat echter niet. Deze werknemers zijn niet bevlogen met hun werk bezig en zouden indien mogelijk, net zo lief een andere baan willen. Dit blijkt uit het rapport 'Het verborgen potentieel van werkend Nederland' van Effectory. Het rap port is gebaseerd op recent, grootschalig onder zoek, uitgevoerd onder ruim 400.000 medewer kers in Nederland. Gemiddeld heeft een organisatie in Nederland net iets meer dan 37 procent bevlogen medewer kers in huis. Zij hebben passie voor de inhoud van hun werkzaamheden. Een ruime meerder heid van de medewerkers is niet bevlogen (63 procent). Ze voeren hun werk over het algemeen wel naar behoren uit, maar hebben niet hun droombaan. Daarnaast blijkt dat 43 procent van de medewerkers betrokken is bij haar werkgever (57 procent is dit dus niet). Guido Heezen, direc teur van Effectory en HR trendwatcher: „Uit de ze cijfers blijkt dat er qua bevlogenheid nog veel onbenut potentieel is in Nederland. Bijna twee derde van de medewerkers doet blijkbaar niet het werk dat ze echt wil doen. Dat klinkt in eer ste instantie niet best. Maar het biedt ook per spectief als je bedenkt dat de bevlogenheid en de betrokkenheid van medewerkers door organi saties behoorlijk te beïnvloeden zijn. Over het al gemeen liggen de belangrijkste factoren om be vlogenheid te verhogen bijvoorbeeld op het ge bied van werkplezier, verantwoordelijkheid en en uitdaging. De wit afgebladderde piano in de hal heeft betere dagen gekend. Zwij gend speelt het karaktervolle instrument een nostalgische toon in mijn gedachten als ik me door de houten vloer verder laat leiden naar de werkplek van Leonie Speelman - de Haze (28) uit Kortgene. Onmiddel lijk voel ik me thuis. Ontspannen. Leonie is een barbier bij Barbershop van Dam in Zierikzee. Een barbier knipt, scheert en verzorgt mannen. Nee, op de werkplek van Leonie zal je geen droogkap tegenkomen. Je komt ook niet terecht naast een me vrouw in de krulspelden. De werk plek van Leonie is nog een echt mannenbol- werk. Misschien is 'weer' een beter woord, want het vak barbier stamt uit vervlogen tijden maar maakt een comeback in een moderne va riant. Bij Barbershop van Dam doen ze er alles aan om de man zichzelf thuis te laten voelen. De Barbershop is er naar ingericht. De versleten piano raakt de juiste snaar. Aan de muur han gen posters en foto's in klassieke stijl en in mijn ooghoeken ontwaar ik een fles met straffe Schotse 'thee'. Een lekker bakje koffie mag ook. De sfeer is relaxt, de gesprekken zijn anders dan in de gemiddelde kapsalon. Mannenonder- werpen. Met bijna tien jaar ervaring weet Leo nie wel hoe mannen dat onderling doen. De Barbershop is veel meer dan een herenkap per. Het is verwennerij voor de moderne man. Het equivalent van een schoonheidssalon voor vrouwen. Leonie: „Maar een man komt niet om gefrutseld te worden." De verzorging is daarom aangenaam maar efficiënt. „Ze moeten kunnen knippen en wegwezen." De barbier knipt en scheert zowel het hoofd haar als de baard en snor. „Baarden worden weer mode. Mannen laten ze groeien, maar we ten niet goed hoe ze een baard moeten verzor gen. Als je een baard verkeerd knipt dan krijg je een onderkin van haar", vertelt collega barbier en eigenaar van Barbershop van Dam, Mark Koornneef (44). Professioneel advies is dan han dig. Zowel de vorm van het gezicht als het type haargroei bepalen welk model baard het beste past. Leonie: „Als iemand binnenkomt moet je dat zien en advies kunnen geven, maar de klant is koning." Scheren doet de barbier met het open mes voor een super glad resultaat. Het is een techniek die je niet op een kappersschool leert en dus alleen van een andere barbier kunt leren. „Zo'n open mes stopt niet en je voelt het niet als het in de huid zit. Als je niet oppast neem je zo een stuk je oorlel of neusvleugel mee." De barbier kan zich daarom geen moment van onoplettend heid veroorloven. Hij heeft een vaste hand en werkt erg precies. Volgens Mark is Leonie overi gens een van de ongeveer tien vrouwen in Ne derland die de techniek beheerst. Voor de hygië ne gebruikt de barbier voor elke klant een nieuw wegwerpmes. Het scheren is een behandeling. Eerst wordt de huid voorbereid en worden de haren geweekt. Dat doet de barbier door er een tijdje een war me doek op te leggen. „Daarna gaan we inze pen met een goede zeep en vooral een goede kwast. Je draait en masseert de zeep op de huid en laat het minimaal vijf minuten inweken an ders wordt de huid te zwaar belast en gaat de huid irriteren. Ook ingegroeide haartjes komen zo losser waardoor de kans op wondjes vermin dert. Vervolgens scheer je van boven naar bene den en daarna scheer je op. Je sluit af met een koude doek en dan een lotion om de huid tot rust te brengen", vertelt Leonie. Leonie en Mark houden de trends goed bij. „Als iemand met een plaatje komt, moet je dat wel kunnen." Tegenwoordig mogen ook weer kui ven in het haar met vette pommades. „Het mag weer glanzen en glimmen", tipt Leonie. I Een derde van de werknemers doet zijn werk met plezier zo blijkt uit het onderzoek, foto Peter Nicolai Verwennerij voor door John de Kok Het scheren gebeurt met een open mes. Met een warme doek wordt de huid voorbereid op het scheren. De Barbershop is in klassieke stijl ingericht.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 16