'Opeens liepen op mijn brug echte mensen' 10 VERDIEPING MODELSPOORBEURS DE DERTIG MOOISTE Nog een paar details afwerken en dan is station Rhenen af. Na twaalf jaar. De NS zou zich schamen voor deze lange bouwperiode voor zo'n klei ne halteplaats, maar niet Gert Arkema uit Veenendaal. Ondanks een drukke baan en een gezin met vier kinderen heeft hij op zijn zolder het station en de omgeving doen herleven alsof het 1935 is. Alles op schaal 1:87 en alles met de hand gemaakt, met heel veel oog voor detail. Aan de hand van bouwtekeningen, foto's en andere do cumenten creëerde Arkema, architect van beroep, deze verstilde miniwereld. Een wereld in twee delen, want zijn huis is te klein voor het ruim zeven meter lange project. In een ruimte met schuin dak ach ter de zolderkamer, eigenlijk niet meer dan een grote nis waar geen daglicht komt, be gon hij twaalf jaar geleden met de bouw van de spoorkuil met station. Echt heel fijn prutsen kan je er nauwelijks, daarvoor ge bruikt hij meestal de eettafel beneden. Als de kinderen die niet bezet houden met hun huiswerk, tenminste. In de zolderkamer naast de nis, zijn oudste zoon is inmiddels het huis uit, pronkt nu het stuk spoor ten zuiden van het station, met als huzarenstuk de spoorbrug bij Rhe nen zoals die tot 1944 over de Nederrijn lag. Origineel had de brug drie bogen, Arke ma vond het na twee welletjes. Dankzij een spiegelwand ervaart de toeschouwer toch een rivieroever aan de overkant. Via een gaatje in de spiegel verlaat de trein het panorama. Vorig jaar in de kerstvakantie kwamen de twee delen van de baan voor het eerst sa men, in de basisschool van zijn vrouw, als generale voor de modelbeurs On TraXS. Prachtig allemaal, maar waarom dit alles? En waarom Rhenen? „Als architect bouw ik ook weieens een maquette, maar ik zit vooral achter de computer. In mijn vrije tijd laat ik daarom graag mijn handen wap peren. Die treinen, dat is al in mijn jeugd begonnen. Rhenen is een fascinerende plek om te bouwen, daar komt alles samen: het landschap, de ingraving, de spoorbrug, ook nog een tramlijntje. ]e hebt drie soor ten liefhebbers in dit wereldje: verzame laars, rijders en bouwers." Arkema behoort overduidelijk tot die laatste categorie. In zijn huis staan geen vitrinekasten vol zeld zame treintjes en het spoor op zijn Rhe- nen-baan is een kaarsrecht traject, een trein kan alleen heen en weer rijden. Kwali teit, daar draait het bij de geboren Gronin ger om. En authenticiteit. „Alles moet ge woon kloppen." Rhenen is af, wat nu? Tja. „Na twaalf jaar dreigt er wel iets van een vacuüm", erkent Arkema. Want hij is zoals gezegd geen 'rij der', maar een bouwer. Een nieuw traject optuigen zit er niet direct in, want waar moet hij Rhenen dan laten? Tentoonstel len? „Tijdelijk kan dat wel, permanent lijkt me lastig. Ik zou niet weten waar, boven dien is de baan erg kwetsbaar." Maar misschien moet het mooiste nog wel komen. Er wordt gewerkt aan een verfil ming van de slag om de Grebbeberg bij Rhenen, die plaatsvond in 1940 en waarbij de verdwenen spoorbrug ook een rol speel de. De filmmakers hebben de brug van Ar kema al gefilmd en de beelden laten bewer ken. Arkema kreeg een fragment opge stuurd. Glunderend: „Liepen er opeens ech te mensen over mijn brug." I Gert Arkema legt de laatste hand aan het spoor bij Rhenen in zijn werkplaats, weggestopt in een hoekje op zolder. Dertig bouwers uit bin nen- en buitenland laten vandaag en morgen tij dens de modelspoorbeurs On traXS hun mooiste mo delspoorbaan zien in het Spoorwegmuseum in Utrecht. De exposanten zijn uitge nodigd door Mitropa, een collectief van modelbou wers dat de nadruk legt op kwaliteit. Alles aan de miniatuurlandschappen op On traXS moet klop pen: de verhoudingen, het tijdsbeeld, de details, de belichting. Bijna alles ma ken deze mensen zelf. Het museum spreekt van 'de top van de top van de modelspoorbanen'. De banen zijn nog ner gens anders te zien ge weest Fotograaf David van Dam heeft negen Nederlandse deelnemers van On traXS thuis geportretteerd, waaronder Gert Arkema en Hugo Baart Hij deed dat op uitnodiging van het Spoorwegmuseum. De foto's van David van Dam zijn er tot en met S mei te zien. Het Spoorwegmuseum in Utrecht is gevestigd in het Maliebaanstation aan de Oosterspoorweg. Openingstijden: 10.00 tot 17.00 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 10