28 ZEELAND THEATERPRODCUTIEHUIS ZEELANDIA De jonge theatermaker llmer Rozendaal (26) regisseert 'En/Of van Judith Herzberg bij Theaterproductiehuis Zeelandia. Het stuk gaat donderdag 13 maart in Middelburg in première. ER Ik heb voor mezelf wel angst moeten overwinnen om te doen waar ik nu mee bezig ben SPEELLIJST Sinds de kaalslag bij kunst en cultuur moet het voor jonge mensen een hel se opgave zijn in deze sector aan de bak te komen. Is llmer Rozendaal met haar neus in de boter gevallen? „Je kunt nu zeggen dat het me voor de wind is gegaan, maar als je me voor het afstuderen had gevraagd of ik dacht kans te maken profes sioneel regisseur te worden, had ik het echt niet geweten. Het was vooral heel erg eng en voor mezelf heb ik wel een angst Overwonnen om te doen wat ik nu doe. Omdat je als jonge maker bang bent dat het gewoon niet lukt en dat je wordt afgewezen. Ik word ook wel afge wezen, maar ik ben ook op de juiste plekken terechtgekomen waar ik dan wel ben opgepikt en waar ik mijn ontwikkeling als regisseur heb kunnen voortzetten." Rozendaal won in 2011 de Ton Lutz Prijs voor de regie van haar afstudeervoorstelling Medea. Daarna werd zij opgenomen in het ontwikke lingstraject Atelier Oerol op Terschelling waar zij in de zomer van 2012 de voorstelling Er zal iemand komen, naar de tekst van Ion Fosse, re gisseerde en nu is zij met steun van een rijks subsidie als 'Nieuwe Maker' tot en met 2015 voor twee jaar verbonden aan Theaterproduc tiehuis Zeelandia. Vorig jaar was zij regie-assis tente bij de ZNF-locatievoorstelling Kabaal en Liefde in Renesse. Met En/Of doet zij haar eer ste zelfstandige regie bij Zeelandia. Het verhaal gaat over een driehoeksverhou ding: Vrouw I (lulia van der Graafl) komt er achter dat haar man (Daan van Dijsseldonk) een minnares (Vrouw II/Sjaan Duinhoven) heeft. Zij stemt ermee in dat hij hun huwelijk voor zijn minnares verborgen houdt. „Het gaat mij in dit stuk om het mechanisme van de personages alle negatieve dingen bui ten te sluiten. Zij draaien alles naar het positie ve. Dat mechanisme lijkt wel een beetje op die hedendaagse succesvolle twintiger die zegt - als je hem vraagt 'hoe gaat het met je?': 'Ia goed, ik ben dit en ik ben dat aan het doen'. Dat is eigenlijk een heel raar antwoord natuurlijk. Maar ik hoor het mezelf ook doen. Het is de sociale code: niks doen is een taboe. Maar ook als je niks doet, dan leef je wel. Als we aan het werk zijn, aan het rennen, dan zijn we ook heel vaak niet aan het leven. Dan wer ken we liever een nacht door of eten we even heel snel. Terwijl leven ook heel basaal is: eten, slapen, naar de wc gaan. Dat vinden we dan onbelangrijk en dat schuiven we dan aan de kant en dat vind ik eigenlijk heel slecht." luist in dat mechanisme van alles positief ma ken en niet willen voelen waar het echt om gaat ziet Rozendaal in En/Of de relatie met de huidige tijd. Daar draait het haar als regisseu se veel meer om dan om de vraag of het moge lijk is een driehoeksverhouding in stand te houden. „Natuurlijk nodigt dit stuk daar wel toe uit, maar dat moet iedereen maar voor zichzelf beantwoorden. Daar ga ik niet per se een antwoord op geven. Ik probeer in de en scenering vooral man en vrouw naar elkaar toe te trekken, want het is voor mij heel be langrijk dat die man aardig is en dat je niet denkt 'wat een klootzak'Dat zou eigenlijk een heel makkelijke conclusie zijn: Nou we maken een theaterstuk en de conclusie is dat een driehoeksverhouding niet werkt. Of: de man is een klootzak en de vrouw is slachtof fer. Nou dat vind ik totaal oninteressant." Judith Herzberg heeft het stuk geschreven in 1985, een tijd waarin het wel mode was rela tie-varianten uit te proberen. Volgens de inter pretatie van Rozendaal gaat het de schrijfster toch veel meer om dat mechanisme van steeds positief en beleefd zijn. „Dat is toch her kenbaar? Als in de kroeg iemand aan ons vraagt hoe het gaat, zeg je niet zo gauw: 'ik heb de hele nacht wakker gelegen en ik voel me kut'. Om echt dicht bij onszelf te blijven, vinden we heel moeilijk." Medea (in de versie van lean Anouilh) - Er zal iemand komen (bewerking Jon Fosse)- En/Of (Herzberg): hoe verhouden die stukken zich tot elkaar? „Ik denk dat Fosse zich meer in het kamp van En/Of schaart dan Medea. Na mijn afstuderen ben ik een tekst van Samuel Beckett en van Fosse gaan doen en kwam ik op een spoor terecht, waarvan ik dacht: 'Hier wil ik even induiken'. Dat wil niet zeggen dat ik nooit meer een voorstelling als Medea zou maken, maar dit voelt wel als een andere af slag, een ander soort voorstelling." Fosse en Herzberg zijn schrijvers die Rozen daal prikkelen de diepte in te gaan, meteen verder te kijken dan de concrete situatie. Zij vindt En/Of een heel fijn stuk. „Het is zeer toegankelijk. Ik zou hier mijn oma en de buur vrouw voor uitnodigen. Iedereen kan hier wel iets in vinden. Er zit humor in, het is absurdis tisch, het is gek, het is droogkomisch en ieder een begrijpt de situatie. Maar tegelijkertijd is het heel kunstzinnig omdat er de hele tijd din gen gebeuren die je niet kunt begrijpen of voorspellen. Dat vind ik juist zo mooi. Het le ven is immers ook zo, we kunnen het niet voorspellen en niet begrijpen. Alleen al in de tekst zitten een heleboel dingen die niet klop pen. Bijvoorbeeld het ene moment zijn die vrouwen zusjes van elkaar, het andere mo ment weer niet. Dat soort dingen wil ik bena drukken, al zal het in de voorstelling zelf waar schijnlijk heel subtiel blijven. Het gaat er mij om dat ik een voorstelling maak hoe je het le ven kunt beleven. Dus: een heel helder ver haal, maar de vorm waarin ik het vertel is on bevattelijk, het brengt je in de war. Dus: de realiteit is de realiteit, maar hoe het binnen komt, kan heel heftig zijn." De voorstellingsreeks van En/Of wordt opge voerd in de eigen studio van Theaterproductie huis Zeelandia in Middelburg. Een kleine zo geheten zwarte doos waar maar veertig toe schouwers per keer terecht kunnen. Heel wat anders dan de weidse ensceneringen die Ro zendaal maakte bij Medea op een braakliggend terrein aan de rand van een stad en bij Er zal iemand komen op het strand van Terschelling? „Na mijn opleiding wilde ik zowel buiten als in het theater voorstellingen maken. Buiten heb je de realiteit van 'de natuur' en hier bin nen maak je dat zelf of kun je meer met je ei gen codes je eigen wereld scheppen. Ik vind het beide heel fijne manieren om te werken." In En/Of zullen een grote steen en een muur met mos belangrijke elementen zijn in de vormgeving van Katleen Vinck. De kostuums zijn ontworpen door Véronique Hendriks, Frank Wienk maakt het geluidsontwerp en Woedy Woet brengt de spelers enkele illusio nistische trucs bij. llmer Rozendaal wil mensen verleiden eens anders naar dingen te kijken. Ze beschouwt het als een voorrecht dat met toneel te kun nen veroorzaken. Voor haar begint een voor stelling meestal met een bijna pamflettistisch statement. „Dat kan heel rechtlijnig zijn, een soort kreet. Maar een voorstelling moet een er varing bieden. Dat werkt anders dan wanneer ik een pamflet zou schrijven. Dat is één op één van 'dit vind ik en daar ben je het wel of niet mee eens'. Terwijl het fijne van een erva ring is juist dat je mensen iets probeert te la ten meemaken." Nu eerst dus En/Of en voor het Zeeland Nazo merfestival 2015 maakt Rozendaal de locatie voorstelling Een zomerdag van Jon Fosse. De plek waar dat gaat gebeuren is nog niet be kend. „Dat komt binnenkort. Het zal wel iets met een weids uitzicht worden. Een binnenlo- catie met een groot raam, met uitzicht op zee. Dat zou ik heel mooi vinden." Alles wat negatief is llmer Rozendaal, regisseuse door Ali Pankow De voorstelling En/Of wordt gespeeld in de studio van Theaterproductiehuis Zeelandia aan de Hoogstraat 20 in Middel burg op: Donderdag 13 maart (première), 20.30 uur. Vrijdag 14 maart, 20.30 uur. Zaterdag 15 maart, 20.30 uur. Zondag 16 maart, 15.00 uur. Dinsdag 18 maart, 20.30 uur. Woensdag 19 maart, 20.30 uur. Donderdag 20 maart, 20.30 uur. Vrijdag 21 maart, 20.30 uur. Zaterdag 22 maart, 20.30 uur. Zondag 23 maart, 15.00 uur. Daarna volgt een korte tournee en zal de voorstelling te zien zijn in: Amersfoort (28/3); Den Haag (1/4) en 2/4); Utrecht (3/4); Gro ningen (4/4); Amsterdam (6/4) en Haarlem (11/4 en 12/4). Kaarten zijn te koop via de website: www.theaterzeelandia.nl of aan de kassa bij boekhandel De Drukkerij, Markt 51, Middelburg. I llmer Rozendaal: „Als regisseur kun je mensen verleiden om anders te kijken."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 68