Havens dupe van oneerlijke competitie
Havens
Stuur uw
mooiste
herinnering
naar de
Lagere straffen voor veroorzaken van explosie
commentaar
ZEELAND 23
Dat concludeert minister Schultz-
van Haegen van Infrastructuur en
Milieu uit een onderzoek dat zij
liet doen door RHV-Erasmus Uni
versiteit Rotterdam en Ecorys.
De bijdragen van Belgische en
Duitse overheden ondermijnen
de concurrentiepostie van Vlis-
singen/Terneuzen, Moerdijk, Rot
terdam, Amsterdam en Gronin
gen. Door het ongelijke speelveld
in noordwest-Europa loopt Rotter
dam jaarlijks een miljoen contai
ners mis. Cijfers voor Zeeland
Seaports meldt het rapport niejt,
omdat de berekening is gemaakt
op basis van de containeroverslag.
Die is omvangrijk in Rotterdam
en Amsterdam, maar bescheiden
in de Zeeuwse havens.
De discussie over staatssteun laai
de in september vorig jaar op
toen het Zeeuwse bedrijf Verbrug-
ge Terminals bekendmaakte voor
21,5 miljoen euro te investeren in
de haven van Zeebrugge. Die ha
ven zou stukken goedkoper zijn
dan Vlissingen en Terneuzen,
waar Verbrugge één van de groot
ste spelers is. De WD-Kamerle-
den André Bosman en Betty de
Boer en PvdA-Kamerlid Albert de
Vries wilden van de minister we
ten of Vlaanderen staatssteun
geeft aan de havens. Uit het rap
port blijkt dat het speelveld
scheef is getrokken. Waar Neder
land (36 miljoen euro) en Frank
rijk (17 miljoen) zich beperken tot
bijdragen aan de bereikbaarheid
van havens, steken Duitsland en
België honderden miljoenen eu
ro's in de infrastructuur binnen
havengebieden. Zo kunnen deze
havens lagere tarieven hanteren.
In Duitsland worden ook begro
tingsinjecties gedaan. Zeehavens
zoals Bremen en Hamburg
draaien elk jaar verlies. Lokale
overheden en deelstaten dichten
elk jaar alle gaten. Zo pompte
Duitsland al 309 miljoen euro in
zijn zeehavens. De Vlaamse over
heden staken de afgelopen jaren
289 miljoen in de havens.
Minister Schultz stuurt het onder
zoek naar de Europese Commis
sie en het Europees Parlement. Ze
wil dat er een eind komt aan het
'met publiek geld beïnvloeden
van haventarieven'. Het Gemeen
telijk Havenbedrijf Antwerpen be
strijdt dat er sprake is van onge
oorloofde staatssteun. „De finan-
cieringsgrenzen van de overheid,
vervat in het Havendecreet uit
1999, is door de Europese Com
missie geaccepteerd", zegt woord
voerder Annik Dirkx.
Woordvoerder Maarten van As
van Zeeland Seaports verwacht
niet dat België en Duitsland hun
havens meteen laten vallen. „Wij
zien voorlopig meer heil in het
aanstellen van een zeehavenamb
tenaar die ons helpt Europese
subsdie voor haveninnovaties bin
nen te halen."
Van As zegt ook dat het nu onver
standig zou zijn de zeehavens ven
nootschapbelasting op te leggen.
De Europese Commissie eist dat.
Ze vindt de huidige belastingvrij
stelling van de Nederlandse ha
vens een vorm van staatssteun.
Het zou Zeeland Seaports enkele
miljoenen euro's gaan kosten.
Van tijd tot tijd klinkt
vanuit de politiek
dat de havens in het
noordwesten van Eu
ropa elkaar niet de
loef moeten afsteken, maar
hun energie aan samenwer
king moeten besteden. Een
mooi streven, waarop een on
derzoek naar overheidssteun in
de havenwereld evenwel een
ander licht heeft geworpen.
Rotterdam loopt containers
mis omdat België (Antwerpen,
Gent en Zeebrugge) en Duits
land (Hamburg en Bremen)
hun havens subsidiëren. Geen
wonder dat de Zeeuwse haven
ondernemer Martin Verbrugge
voor zijn containerplannen de
wijk naar Zeebrugge neemt.
De reacties van de grote spe
lers liggen voor de hand. Zie je
wel, zeggen ze in Rotterdam.
En de Antwerpse verdediging:
alles gaat volgens de Europese
regels.
Nietes-welles dus. Zo lang poli
tici niet duidelijk maken wat
echt wel en niet mag, is één
ding duidelijk: dan komt sa
menwerking tussen de havens
nooit van de grond.
middelburg - Maak een verhaal
tje van wat u uw mooiste, dier
baarste, opvallendste herinnering
vindt. En stuur dat naar de PZC.
Dan maakt u kans dat uw per
soonlijke geschiedenis in de PZC
wordt gepubliceerd.
Eind deze maand wordt het lang
lopende project Geschiedenis van
Zeeland afgesloten. Vrijdag 28
maart wordt het vierde boekwerk
van het project in Sas van Gent
ten doop gehouden.
Ter gelegenheid van het einde van
dat officiële geschiedenisproject
wil de PZC persoonlijke verhalen
verzamelen. Heeft u een herinne
ring aan een gebeurtenis en/of een
familielid, en kunt u die in een ver
haaltje van maximaal 300 woor
den vangen? Stuur het dan in! Er
is veel mogelijk: herinneringen
aan de verdwenen veerboot Prins
Bernhard, aan een oude oom die
mooi kon zingen, aan de strenge
winter van 1963, aan uw eerste
doortrapfiets, aan een circusbe-
zoek, aan uw favoriete postduif...
En nog veel meer.
De verzameling van uw persoonlij
ke herinneringen kan een verras
sende aanvulling vormen op de of
ficiële geschiedschrijving.
MIDDELBURG - Een celstraf van 360
dagen waarvan 266 voorwaarde
lijk en een werkstraf van 120 uur.
De twee mannen die verantwoor
delijk waren voor de bomexplosie
op het strand van Ritthem heb
ben gisteren die straf gekregen
van de Middelburgse rechtbank.
Twee weken geleden was een cel
straf van die duur gevraagd en
een werkstraf van 240 uur tegen
Maarten S. en Jan P. (26 en 47) uit
Zoutelande en Hilversum. Omdat
ze al ruim negentig dagen in voor
arrest hebben gezeten, hoeven ze
niet terug de cel in.
De twee wilden die avond van de
23e september 2011 drie bouwem-
mers met explosieven, vooral
TNT en RDX, verbranden op het
strand bij Ritthem. Volgens de
rechtbank hadden de twee er reke
ning mee moeten houden dat bij
het verbranden die explosieven
konden ontploffen.
Door te kiezen voor een verlaten
plek als het strand bij Ritthem
hielden ze, aldus de rechters, er
ook al rekening mee dat er iets
mis kon gaan. Tijdens de zitting,
twee weken geleden, verklaarden
beide verdachten nog dat dat ver
branden zonder problemen zou
verlopen. Ze hadden eerder klei
nere hoeveelheden verbrand en
hadden ook op YouTlibe filmpjes
gezien waarbij niets mis ging tij
dens het verbranden.
Bij de bepaling van de strafmaat
heeft de rechtbank rekening ge
houden met het feit dat de ont
ploffing in de wijde omgeving te
horen was en in die omgeving tot
indringende gevoelens van angst
en onveiligheid heeft geleid. Er
werd aanvankelijk zelfs gedacht
aan een terroristische aanslag,
ook in relatie tot de nabijgelegen
kerncentrale in Borssele. Daar
naast zijn personen in verband
met de gebeurtenis gedetineerd
geweest, terwijl zij - naar later is
gebleken - in het geheel niet bij
de ontploffing betrokken waren.
De rechtbank komt tot een lagere
strafoplegging dan geëist omdat
de rechtbank niet alle feiten bewe
zen acht waar de officier van justi
tie van is uitgegaan. Ze had de of
ficier ook ten laste gelegd dat an
deren in gevaar waren gebracht
door die explosie. Daarbij doelde
hij op de medeverdachte. Volgens
de rechtbank waren de twee ech
ter mededaders en kunnen om
die reden niet gezien worden als
buitenstaanders wiens levens in
gevaar werden gebracht.
door Frank Balkenende
TERNEUZEN - De Nederlandse ha
vens lopen jaarlijks vele tonnen
aan lading en dus inkomsten mis
doordat de Vlaamse en Duitse zee
havens flink profiteren van over
heidssteun.
VRIJDAG 7 MAART 2014
Plaats uw geschiedenis voor vrijdag
21 maart op:
www.pzc.nl/eigengeschiedenis. Even
tueel met foto. Het postadres van de
krant is: PZC, onder vermelding van
'eigen geschiedenis', Postbus 91,
433.0 AB Middelburg.
De politie heeft dagenlang onderzoek gedaan in de woning aan de Ritthemsestraat in Oost-Souburg, archieffoto Izaak Verkeste