Havens dupe van oneerlijke competitie Havens Stuur uw mooiste herinnering naar de Lagere straffen voor veroorzaken van explosie commentaar ZEELAND 23 Dat concludeert minister Schultz- van Haegen van Infrastructuur en Milieu uit een onderzoek dat zij liet doen door RHV-Erasmus Uni versiteit Rotterdam en Ecorys. De bijdragen van Belgische en Duitse overheden ondermijnen de concurrentiepostie van Vlis- singen/Terneuzen, Moerdijk, Rot terdam, Amsterdam en Gronin gen. Door het ongelijke speelveld in noordwest-Europa loopt Rotter dam jaarlijks een miljoen contai ners mis. Cijfers voor Zeeland Seaports meldt het rapport niejt, omdat de berekening is gemaakt op basis van de containeroverslag. Die is omvangrijk in Rotterdam en Amsterdam, maar bescheiden in de Zeeuwse havens. De discussie over staatssteun laai de in september vorig jaar op toen het Zeeuwse bedrijf Verbrug- ge Terminals bekendmaakte voor 21,5 miljoen euro te investeren in de haven van Zeebrugge. Die ha ven zou stukken goedkoper zijn dan Vlissingen en Terneuzen, waar Verbrugge één van de groot ste spelers is. De WD-Kamerle- den André Bosman en Betty de Boer en PvdA-Kamerlid Albert de Vries wilden van de minister we ten of Vlaanderen staatssteun geeft aan de havens. Uit het rap port blijkt dat het speelveld scheef is getrokken. Waar Neder land (36 miljoen euro) en Frank rijk (17 miljoen) zich beperken tot bijdragen aan de bereikbaarheid van havens, steken Duitsland en België honderden miljoenen eu ro's in de infrastructuur binnen havengebieden. Zo kunnen deze havens lagere tarieven hanteren. In Duitsland worden ook begro tingsinjecties gedaan. Zeehavens zoals Bremen en Hamburg draaien elk jaar verlies. Lokale overheden en deelstaten dichten elk jaar alle gaten. Zo pompte Duitsland al 309 miljoen euro in zijn zeehavens. De Vlaamse over heden staken de afgelopen jaren 289 miljoen in de havens. Minister Schultz stuurt het onder zoek naar de Europese Commis sie en het Europees Parlement. Ze wil dat er een eind komt aan het 'met publiek geld beïnvloeden van haventarieven'. Het Gemeen telijk Havenbedrijf Antwerpen be strijdt dat er sprake is van onge oorloofde staatssteun. „De finan- cieringsgrenzen van de overheid, vervat in het Havendecreet uit 1999, is door de Europese Com missie geaccepteerd", zegt woord voerder Annik Dirkx. Woordvoerder Maarten van As van Zeeland Seaports verwacht niet dat België en Duitsland hun havens meteen laten vallen. „Wij zien voorlopig meer heil in het aanstellen van een zeehavenamb tenaar die ons helpt Europese subsdie voor haveninnovaties bin nen te halen." Van As zegt ook dat het nu onver standig zou zijn de zeehavens ven nootschapbelasting op te leggen. De Europese Commissie eist dat. Ze vindt de huidige belastingvrij stelling van de Nederlandse ha vens een vorm van staatssteun. Het zou Zeeland Seaports enkele miljoenen euro's gaan kosten. Van tijd tot tijd klinkt vanuit de politiek dat de havens in het noordwesten van Eu ropa elkaar niet de loef moeten afsteken, maar hun energie aan samenwer king moeten besteden. Een mooi streven, waarop een on derzoek naar overheidssteun in de havenwereld evenwel een ander licht heeft geworpen. Rotterdam loopt containers mis omdat België (Antwerpen, Gent en Zeebrugge) en Duits land (Hamburg en Bremen) hun havens subsidiëren. Geen wonder dat de Zeeuwse haven ondernemer Martin Verbrugge voor zijn containerplannen de wijk naar Zeebrugge neemt. De reacties van de grote spe lers liggen voor de hand. Zie je wel, zeggen ze in Rotterdam. En de Antwerpse verdediging: alles gaat volgens de Europese regels. Nietes-welles dus. Zo lang poli tici niet duidelijk maken wat echt wel en niet mag, is één ding duidelijk: dan komt sa menwerking tussen de havens nooit van de grond. middelburg - Maak een verhaal tje van wat u uw mooiste, dier baarste, opvallendste herinnering vindt. En stuur dat naar de PZC. Dan maakt u kans dat uw per soonlijke geschiedenis in de PZC wordt gepubliceerd. Eind deze maand wordt het lang lopende project Geschiedenis van Zeeland afgesloten. Vrijdag 28 maart wordt het vierde boekwerk van het project in Sas van Gent ten doop gehouden. Ter gelegenheid van het einde van dat officiële geschiedenisproject wil de PZC persoonlijke verhalen verzamelen. Heeft u een herinne ring aan een gebeurtenis en/of een familielid, en kunt u die in een ver haaltje van maximaal 300 woor den vangen? Stuur het dan in! Er is veel mogelijk: herinneringen aan de verdwenen veerboot Prins Bernhard, aan een oude oom die mooi kon zingen, aan de strenge winter van 1963, aan uw eerste doortrapfiets, aan een circusbe- zoek, aan uw favoriete postduif... En nog veel meer. De verzameling van uw persoonlij ke herinneringen kan een verras sende aanvulling vormen op de of ficiële geschiedschrijving. MIDDELBURG - Een celstraf van 360 dagen waarvan 266 voorwaarde lijk en een werkstraf van 120 uur. De twee mannen die verantwoor delijk waren voor de bomexplosie op het strand van Ritthem heb ben gisteren die straf gekregen van de Middelburgse rechtbank. Twee weken geleden was een cel straf van die duur gevraagd en een werkstraf van 240 uur tegen Maarten S. en Jan P. (26 en 47) uit Zoutelande en Hilversum. Omdat ze al ruim negentig dagen in voor arrest hebben gezeten, hoeven ze niet terug de cel in. De twee wilden die avond van de 23e september 2011 drie bouwem- mers met explosieven, vooral TNT en RDX, verbranden op het strand bij Ritthem. Volgens de rechtbank hadden de twee er reke ning mee moeten houden dat bij het verbranden die explosieven konden ontploffen. Door te kiezen voor een verlaten plek als het strand bij Ritthem hielden ze, aldus de rechters, er ook al rekening mee dat er iets mis kon gaan. Tijdens de zitting, twee weken geleden, verklaarden beide verdachten nog dat dat ver branden zonder problemen zou verlopen. Ze hadden eerder klei nere hoeveelheden verbrand en hadden ook op YouTlibe filmpjes gezien waarbij niets mis ging tij dens het verbranden. Bij de bepaling van de strafmaat heeft de rechtbank rekening ge houden met het feit dat de ont ploffing in de wijde omgeving te horen was en in die omgeving tot indringende gevoelens van angst en onveiligheid heeft geleid. Er werd aanvankelijk zelfs gedacht aan een terroristische aanslag, ook in relatie tot de nabijgelegen kerncentrale in Borssele. Daar naast zijn personen in verband met de gebeurtenis gedetineerd geweest, terwijl zij - naar later is gebleken - in het geheel niet bij de ontploffing betrokken waren. De rechtbank komt tot een lagere strafoplegging dan geëist omdat de rechtbank niet alle feiten bewe zen acht waar de officier van justi tie van is uitgegaan. Ze had de of ficier ook ten laste gelegd dat an deren in gevaar waren gebracht door die explosie. Daarbij doelde hij op de medeverdachte. Volgens de rechtbank waren de twee ech ter mededaders en kunnen om die reden niet gezien worden als buitenstaanders wiens levens in gevaar werden gebracht. door Frank Balkenende TERNEUZEN - De Nederlandse ha vens lopen jaarlijks vele tonnen aan lading en dus inkomsten mis doordat de Vlaamse en Duitse zee havens flink profiteren van over heidssteun. VRIJDAG 7 MAART 2014 Plaats uw geschiedenis voor vrijdag 21 maart op: www.pzc.nl/eigengeschiedenis. Even tueel met foto. Het postadres van de krant is: PZC, onder vermelding van 'eigen geschiedenis', Postbus 91, 433.0 AB Middelburg. De politie heeft dagenlang onderzoek gedaan in de woning aan de Ritthemsestraat in Oost-Souburg, archieffoto Izaak Verkeste

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 55