66 Klachten zijn er
altijd wel. Maar
dat alleen is
geen reden om
geen vergunning
te geven
28 ZEELAND
EVENEMENTEN IN VLISSINGEN
Het afblazen van Vlissingen on Wheels leidde tot
veel commotie in de Scheldestad. Een aantal
buurtbewoners keerde zich tegen het
skeelerevenement op de boulevard wegens
overlast. Tot ongenoegen van veel Vlissingers.
66 Een
verkeersregelaar
werd aangereden
door een
automobilist die
niet wilde wachten
gressieve automobilis
ten die niet willen
wachten, buurtbewo
ners die klagen dat ze
hun parkeergarage
niet in en uit kunnen en omwo
nenden die de geluidsoverlast
beu zijn. De boulevard van Vlis
singen is een populaire locatie om
een evenement te houden, maar
daar is niet iedereen even blij
mee. Na klachten van een aantal
buurtbewoners besloot de organi
satie van Vlissingen on Wheels
met haar skeelerwedstrijd te stop
pen, omdat 'de lol er van af was'.
Ook andere evenementen op de
boulevard krijgen regelmatig met
boze buurtbewoners te maken.
Op de Facebook-pagina Hart van
Vlissingen stroomden deze week
meer dan honderd reacties bin
nen van boze Vlissingers nadat de
PZC had gemeld dat de organisa
tie van Vlissingen on Wheels er
mee stopt na klachten van omwo
nenden. De berichten lieten niets
aan duidelijkheid over. „Laat de
stad niet kapot gaan door een
handjevol zeurpieten", was de al
gehele teneur.
Het skeelerevenement besloot de
stekker eruit te trekken nadat de
situatie vorig jaar bijna escaleer
de. Op foto's die op sociale media
circuleren is te zien hoe een bewo
ner van de Kenau Hasselaarstraat
het aan de stok krijgt met een ver
keersregelaar. De bewoner, ge
huld in korte broek en overhemd,
tilt een dranghek op, terwijl de
verkeersregelaar dit tracht te voor
komen.
In dat soort situaties heeft de orga
nisatie van Vlissingen on Wheels
geen trek meer.
„Je moet er niet aan denken wat
er was gebeurd als die man met
z'n auto het parkoers was opgeko
men en er een peloton komt
langsrazen", kijkt Frans Leijnse,
voorzitter van het organisatieco
mité, terug. „Gelukkig was er ie
mand van de gemeente aanwezig
die de boel kon sussen."
Volgens wethouder Marin de
Zwarte worden de belangen van
omwonenden altijd meegenomen
in de beslissing om een vergun
ning te verlenen, maar zijn die
van minder belang als evenemen
ten groter van opzet zijn. „Klach
ten van bewoners zijn er altijd
wel. Maar dat alleen is niet de re
den geweest dat Vlissingen on
Wheels niet in aanmerking komt
voor een vergunning. Het evene
ment heeft in de afgelopen jaren
niet bewezen de landelijke en re
gionale uitstraling te hebben die
wij als gemeente wenselijk vin
den. Er komen nauwelijks toppers
en het aantal bezoekers valt erg te
gen."
Het incident met de boze
buurtbewoner tijdens
Vlissingen on Wheels
staat niet op zich. Een jaar eerder
ging het ook al mis bij de Triatlon
Zeeland. Ook daar raakte een vrij
williger in het nauw. Een boze au
tomobilist die de boulevard op
wilde, reed de man aan.
„Hij werd tegeil zijn been gere
den. Er is nog aangifte gedaan bij
de politie, maar dat heeft niets op
geleverd", vertelt Anthony van
den Berg, die de triatlon organi
seerde.
De dader wérd niet bestraft, de
man die werd aangereden liet we
ten nooit meer als verkeersregel
aar actief te willen zijn.
Het lijkt erop dat de klachten van
buurtbewoners vooral gericht
zijn op sportevenementen. Bij de
organisatie van de Vlissingse
Nachtmarkt komen nooit klach
ten binnen. Niek Kerkhof van de
Stichting Speciale Markten: „Wij
hebben nooit klachten binnenge
kregen. We hebben een goede ver
houding met zowel bewoners als
de gemeente. Jaren geleden heb
we een klacht ontvangen over ge
luidsoverlast van trommels, maar
dat probleem speelt nu niet
meer."
Bij atletiekvereniging Dynamica,
dat betrokken is bij de Boulevard
loop en de PZC Familieloop, vin
den ze dat het aantal klagers over
het algemeen meevalt. „Je hebt
wel eens iemand die slecht ter
been is en niet bij z'n auto kan of
iemand die net die dag een verhui
zing heeft gepland. Daar proberen
we dan een oplossing voor te zoe
ken", vertelt Anton Vael van de
wedstrijdcommissie. Toch gaat
het ook wel eens mis. „Ik heb een
keer een automobilist uit boos
heid vol gas zien geven en die
ramde een betonblok. Eigen
schuit dikke bult. De politie
stond er toevallig net op te kij
ken."
Anthony van den Berg heeft maat
regelen genomen om te voorko
men dat vrijwilligers die bij zijn
evenement aanwezig zijn betrok
ken raken bij incidenten. „Ik heb
nu maar een professioneel bureau
ingehuurd, dat voor verkeersregel
aars zorgt", zegt de Vlissinger, die
inmiddels is gestopt met de triat
lon, maar nog wel Colours by the
Sea organiseert. „Je kunt het een
vrijwilliger niet aandoen om in
contact te komen met agressieve
automobilisten. En als het tegen
zit zit je ook nog een paar uur op
het politiebureau om een verkla
ring af te leggen. Ik wil die verant
woording niet meer hebben."
Van den Berg doet er naar eigen
zeggen alles aan om de overlast
voor omwonenden tot een mini
mum te beperken. Aan Colours
by the Sea doen zesduizend hard
lopers mee die zich met kleuren-
poeder laten besprenkelen en dat
zorgt soms voor wat overlast, reali
seert Van den Berg zich. „Maar
het gaat altijd om een klein groep
je vaste klagers. Die kennen ze bij
de gemeente ook. We gooien bij
voorbeeld bij alle omwonenden
een briefin de bus. Maar dan nog
word je aangesproken door men
sen dat ze die niet gehad zouden
hebben, terwijl ik 'm er nota bene
zelf in de bus heb gestopt. Het is
heel jammer dat een kleine groep
het verpest, want de boulevard
leent zich uitstekend voor allerlei
evenementen."
Ook Dynamica licht alle omwo
nenden in. „Bij de Familieloop
stoppen we zevenhonderd brief
jes in de bus, zodat men er reke
ning mee kan houden."
Wie is de baas
op de boulevard?
Marin de Zwarte, wethouder
door Wendy de Jong en Maurice Steketee
A
Anthony van den Berg