Camera werkt, ook als die niet werkt
Nijpels: Afspraken over
energie zijn heilig
Groep Vlaamse vissers
in actie tegen pulskor
Rustig rijden
TWintig
procent
meer jonge
werklozen
commentaar
ZEELAND 23
Traiectcontrole
MIDDELBURG - „Dit is een stuk be
ter dan een politieagent achter el
ke boom", zei toenmalig gedepu
teerde Toine Poppelaars in novem
ber 2004, toen de trajectcontrole
op de Zeelandbrug in bedrijf
werd gesteld. Zeeland was een
van de eerste gebieden waar het
middel werd ingezet om de snel
heid te temperen.
Poppelaars kreeg gelijk. Nog voor
dat het systeem in bedrijf was,
deed de zichtbaarheid van de ca
mera's automobilisten al merk
baar op hun snelheid letten.
Sinds 2004 zijn hardrijders op de
brug een zeldzaamheid, pakweg
een kwart procent. Dat komt neer
op enkele tientallen gevallen per
dag. Dat valt tenminste af te lei
den uit de cijfers over de periodes
dat er wél werd gemeten, want
tot nu toe was de apparatuur ver
moedelijk vaker buiten gebruik
dan in werking.
Hissen mei 2005 en november
2006 en tussen begin 2010 en
maart 2011 was het systeem volle
dig buiten bedrijf, nadat een auto
tegen een van de cameraportalen
was gebotst. Maar ook in andere
jaren was het aantal snelheids
overtredingen vaak onwaarschijn
lijk laag, wat duidt op bijvoor
beeld storingen.
De Westerscheldetunnel, die na
de opening in 2003 nogal eens als
racebaan werd gebruikt, beschikt
sinds december 2005 over traject
controle. Ook daar daalde het aan
tal overtreders fors, al blijft ondui
delijk in welke mate de camera's
operationeel waren. In elk geval
zit het percentage hardrijders
ruim onder de één procent.
Volgens secretaris Robin Wild
schut van het Regionaal Orgaan
Verkeersveiligheid Zeeland heeft
trajectcontrole hoe dan ook een
positief effect, ook al is niet duide
lijk of het systeem in bedrijf is.
Het ROVZ gaat onderzoeken in
hoeverre op de Zeelandbrug en in
de tunnel harder wordt gereden
nu voor iedereen helder is dat er
voorlopig geen trajectcontrole is.
Dat zegt Ed Nijpels, voorzitter
van de commissie die toeziet op
de uitvoering van het akkoord in
een interview met het tijdschrift
Milieu. In het energieakkoord is
onder meer de bouw van wind
molens en de sluiting van vijf
oude kolencentrales geregeld,
waaronder die van Delta in Bors-
sele. Daarmee is ook het plan van
de baan om de Zeeuwse stroomfa-
briek om te bouwen in een bio
massacentrale. Nijpels benadrukt
dat niet getornd mag worden aan
de afspraken. Het is 'geen akkoord
voor drie jaar', maar 'bedoeld om
een einde te maken aan het kabbe
lende energiebeleid'. Hij wil dat
wordt doorgepakt, zodat 'er geen
gezeur en gemier komt over de
uitvoering'. Nijpels rekent op loya
le steun van de milieuorganisaties
bij de bouw van windparken. „De
uitvoering is een collectieve ver
antwoordelijkheid. Het zou heel
raar zijn als de milieubeweging
een bezwaarschrift gaat indienen
tegen èen windmolenpark op een
bepaalde plek."
In de Vlaamse krant Het Nieuws
blad klaagt de groep deze week
haar nood over de pulskorvisserij.
„Dit is een zegen voor Nederland
se vissers, maar een ramp voor
ons. Als ze zijn gepasseerd, blijft
enkel een woestijn over." De vis
sers denken eraan zwarte vlaggen
aan hun schepen te hangen.
Miel Brouckaert, directeur van de
Vlaamse rederscentrale, laat we
ten de vissers niet te steunen. Hij
zegt 'niet voor of tegen, de puls
kor' te zijn en 'de analyse van de
langetermijneffecten af te wach
ten'. Tot nu toe hebben 42 Neder
landse vissers een pulskor-onthef-
fïng, eind maart komen er hoogst
waarschijnlijk 42 bij. De pulskor -
die veel minder brandstof vergt -
is niet interessant voor Vlaamse
vissers, aldus Brouckaert. Het elek
trisch vistuig is tot nu toe alleen
toegestaan in de Noordzee. België
heeft ook veel visrechten in ande
re wateren als de Ierse Zee. Met
tal van technische ingrepen is ook
al veel bespaard op brandstofge-
bruik, geeft Brouckaert de beperk
tere noodzaak aan.
Zeeland zit zonder tra
jectcontroles. Dat is
een gemis. Sinds de
invoering rijden auto
mobilisten op de Zeelandbrug
en in de Westerscheldetunnel
heel rustig. Het is bijna vanzelf
sprekend geworden. Maar ken
nelijk vindt de overheid dit
goede effect niet belangrijk ge
noeg om de controles perma
nent te maken. De camera's ver
dwijnen - voorlopig.
Dit knipperlichtbeleid doet
denken aan het gehannes van
minister Melanie Schultz-van
Haegen met de maximumsnel
heid op wegen in de Randstad.
Dan naar 100, dan weer terug
naar 80. Het kan allemaal.
De politie Zeeland roept nog
moedig dat automobilisten
toch betrapt kunnen worden,
De acties van de politie zijn
echter onvergelijkbaar met tra
jectcontroles. De laatste hoop
is nu gevestigd op het gezond
verstand van de automobilis
ten zelf. Begrip voor het jojoën
met de camera's en met de snel
heidslimieten is te veel ge
vraagd. Maar het belang van
rustig rijden moeten zij inzien.
De stijging loopt in de pas met de
landelijke trend. De Zeeuwse
jeugdwerkloosheid piekte in no
vember. Toen waren er 1439 werk
zoekenden van 27 jaar of jonger.
In december zakte dat aantal licht
naar 1398. De gemeente Terneu-
zen telt de meeste jeugdwerklo
zen: 242, gevolgd door Vlissingen
(212) en Middelburg (195).
In veel branches daalde het aantal
vactures voor jongeren met een
mbo-opleiding. Vooral de horeca
maakte een vrije val. Eind vorig
jaar bood die nog 710 banen, met
een piek van 860 in de afgelopen
zomer. Eind 2013 was het aantal
vacatures teruglopen naar 430. In
de detailhandel en groothandel
(food en nonfood) groeide het va
catureaanbod met 10 tot 20 pro
cent Een lichte groei werd ook be
reikt in transport en logistiek én
de installatie, elektro- en metaal
techniek.
Waar het Zeeuwse onderwijs
mee worstelt, is een forse daling
van het aantal leerbanen. In een
jaar tijd verdween bijna eenvijfde
van de leerbanen. De krimp deed
zich vooral voor in de sectoren
economisch-administratief en iet.
DONDERDAG 6 MAART 2014
Westerscheldetunnel
-*•
Q Camera's maken opnamen Aan het eind van het traject volgt weer Q De computer rekent uit hoeveel tijd er verstreken is
van elk passerend een opname, die automatisch aan de tussen de twee opnamen, waarna wordt berekend
voertuig. Een computer eerdere opname van het betreffende hoe hard er is gereden. Bij overtreding worden de
bewaart alle beelden voertuig wordt gekoppeld. beelden automatisch doorgestuurd naar de politie.
f& Ronald dén Dekker
door Jeffrey Kutterink
DEN HAAG - Een nieuw kabinet
moet het niet wagen de afspraken
in het energieakkoord af te zwak
ken, want dan wordt het oorlog.
OOSTENDE - Een groep Vlaamse vis
sers bereidt acties voor tegen het
gebruik van de pulskor door Neder
landse vissers. De Vlaamse reders
centrale steunt hen niet.
MIDDELBURG - Het aantal Zeeuwse
jongeren dat niet aan een baan kan
komen, is in een jaar tijd met 20
procent gestegen tot bijna 1400.
Dat blijkt uit cijfers van uitkeringsin
stantie UWV en de Samenwerking
Beroepsonderwijs Bedrijfsleven.