Camera werkt, ook als die niet werkt Nijpels: Afspraken over energie zijn heilig Groep Vlaamse vissers in actie tegen pulskor Rustig rijden TWintig procent meer jonge werklozen commentaar ZEELAND 23 Traiectcontrole MIDDELBURG - „Dit is een stuk be ter dan een politieagent achter el ke boom", zei toenmalig gedepu teerde Toine Poppelaars in novem ber 2004, toen de trajectcontrole op de Zeelandbrug in bedrijf werd gesteld. Zeeland was een van de eerste gebieden waar het middel werd ingezet om de snel heid te temperen. Poppelaars kreeg gelijk. Nog voor dat het systeem in bedrijf was, deed de zichtbaarheid van de ca mera's automobilisten al merk baar op hun snelheid letten. Sinds 2004 zijn hardrijders op de brug een zeldzaamheid, pakweg een kwart procent. Dat komt neer op enkele tientallen gevallen per dag. Dat valt tenminste af te lei den uit de cijfers over de periodes dat er wél werd gemeten, want tot nu toe was de apparatuur ver moedelijk vaker buiten gebruik dan in werking. Hissen mei 2005 en november 2006 en tussen begin 2010 en maart 2011 was het systeem volle dig buiten bedrijf, nadat een auto tegen een van de cameraportalen was gebotst. Maar ook in andere jaren was het aantal snelheids overtredingen vaak onwaarschijn lijk laag, wat duidt op bijvoor beeld storingen. De Westerscheldetunnel, die na de opening in 2003 nogal eens als racebaan werd gebruikt, beschikt sinds december 2005 over traject controle. Ook daar daalde het aan tal overtreders fors, al blijft ondui delijk in welke mate de camera's operationeel waren. In elk geval zit het percentage hardrijders ruim onder de één procent. Volgens secretaris Robin Wild schut van het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland heeft trajectcontrole hoe dan ook een positief effect, ook al is niet duide lijk of het systeem in bedrijf is. Het ROVZ gaat onderzoeken in hoeverre op de Zeelandbrug en in de tunnel harder wordt gereden nu voor iedereen helder is dat er voorlopig geen trajectcontrole is. Dat zegt Ed Nijpels, voorzitter van de commissie die toeziet op de uitvoering van het akkoord in een interview met het tijdschrift Milieu. In het energieakkoord is onder meer de bouw van wind molens en de sluiting van vijf oude kolencentrales geregeld, waaronder die van Delta in Bors- sele. Daarmee is ook het plan van de baan om de Zeeuwse stroomfa- briek om te bouwen in een bio massacentrale. Nijpels benadrukt dat niet getornd mag worden aan de afspraken. Het is 'geen akkoord voor drie jaar', maar 'bedoeld om een einde te maken aan het kabbe lende energiebeleid'. Hij wil dat wordt doorgepakt, zodat 'er geen gezeur en gemier komt over de uitvoering'. Nijpels rekent op loya le steun van de milieuorganisaties bij de bouw van windparken. „De uitvoering is een collectieve ver antwoordelijkheid. Het zou heel raar zijn als de milieubeweging een bezwaarschrift gaat indienen tegen èen windmolenpark op een bepaalde plek." In de Vlaamse krant Het Nieuws blad klaagt de groep deze week haar nood over de pulskorvisserij. „Dit is een zegen voor Nederland se vissers, maar een ramp voor ons. Als ze zijn gepasseerd, blijft enkel een woestijn over." De vis sers denken eraan zwarte vlaggen aan hun schepen te hangen. Miel Brouckaert, directeur van de Vlaamse rederscentrale, laat we ten de vissers niet te steunen. Hij zegt 'niet voor of tegen, de puls kor' te zijn en 'de analyse van de langetermijneffecten af te wach ten'. Tot nu toe hebben 42 Neder landse vissers een pulskor-onthef- fïng, eind maart komen er hoogst waarschijnlijk 42 bij. De pulskor - die veel minder brandstof vergt - is niet interessant voor Vlaamse vissers, aldus Brouckaert. Het elek trisch vistuig is tot nu toe alleen toegestaan in de Noordzee. België heeft ook veel visrechten in ande re wateren als de Ierse Zee. Met tal van technische ingrepen is ook al veel bespaard op brandstofge- bruik, geeft Brouckaert de beperk tere noodzaak aan. Zeeland zit zonder tra jectcontroles. Dat is een gemis. Sinds de invoering rijden auto mobilisten op de Zeelandbrug en in de Westerscheldetunnel heel rustig. Het is bijna vanzelf sprekend geworden. Maar ken nelijk vindt de overheid dit goede effect niet belangrijk ge noeg om de controles perma nent te maken. De camera's ver dwijnen - voorlopig. Dit knipperlichtbeleid doet denken aan het gehannes van minister Melanie Schultz-van Haegen met de maximumsnel heid op wegen in de Randstad. Dan naar 100, dan weer terug naar 80. Het kan allemaal. De politie Zeeland roept nog moedig dat automobilisten toch betrapt kunnen worden, De acties van de politie zijn echter onvergelijkbaar met tra jectcontroles. De laatste hoop is nu gevestigd op het gezond verstand van de automobilis ten zelf. Begrip voor het jojoën met de camera's en met de snel heidslimieten is te veel ge vraagd. Maar het belang van rustig rijden moeten zij inzien. De stijging loopt in de pas met de landelijke trend. De Zeeuwse jeugdwerkloosheid piekte in no vember. Toen waren er 1439 werk zoekenden van 27 jaar of jonger. In december zakte dat aantal licht naar 1398. De gemeente Terneu- zen telt de meeste jeugdwerklo zen: 242, gevolgd door Vlissingen (212) en Middelburg (195). In veel branches daalde het aantal vactures voor jongeren met een mbo-opleiding. Vooral de horeca maakte een vrije val. Eind vorig jaar bood die nog 710 banen, met een piek van 860 in de afgelopen zomer. Eind 2013 was het aantal vacatures teruglopen naar 430. In de detailhandel en groothandel (food en nonfood) groeide het va catureaanbod met 10 tot 20 pro cent Een lichte groei werd ook be reikt in transport en logistiek én de installatie, elektro- en metaal techniek. Waar het Zeeuwse onderwijs mee worstelt, is een forse daling van het aantal leerbanen. In een jaar tijd verdween bijna eenvijfde van de leerbanen. De krimp deed zich vooral voor in de sectoren economisch-administratief en iet. DONDERDAG 6 MAART 2014 Westerscheldetunnel -*• Q Camera's maken opnamen Aan het eind van het traject volgt weer Q De computer rekent uit hoeveel tijd er verstreken is van elk passerend een opname, die automatisch aan de tussen de twee opnamen, waarna wordt berekend voertuig. Een computer eerdere opname van het betreffende hoe hard er is gereden. Bij overtreding worden de bewaart alle beelden voertuig wordt gekoppeld. beelden automatisch doorgestuurd naar de politie. f& Ronald dén Dekker door Jeffrey Kutterink DEN HAAG - Een nieuw kabinet moet het niet wagen de afspraken in het energieakkoord af te zwak ken, want dan wordt het oorlog. OOSTENDE - Een groep Vlaamse vis sers bereidt acties voor tegen het gebruik van de pulskor door Neder landse vissers. De Vlaamse reders centrale steunt hen niet. MIDDELBURG - Het aantal Zeeuwse jongeren dat niet aan een baan kan komen, is in een jaar tijd met 20 procent gestegen tot bijna 1400. Dat blijkt uit cijfers van uitkeringsin stantie UWV en de Samenwerking Beroepsonderwijs Bedrijfsleven.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 67