66 Klachten zijn er altijd wel. Maar dat alleen is geen reden om geen vergunning te geven 66Een 28 ZEELAND EVENEMENTEN IN VLISSINGEN Het afblazen van Vlissingen on Wheels leidde tot veel commotie in de Scheldestad. Een aantal buurtbewoners keerde zich tegen het skeelerevenement op de boulevard wegens overlast. Tot ongenoegen van veel Vlissingers. verkeersregelaar werd aangereden door een automobilist die niet wilde wachten gressieve automobilis ten die niet willen wachten, buurtbewo ners die klagen dat ze hun parkeergarage niet in en uit kunnen en omwo nenden die de geluidsoverlast beu zijn. De boulevard van Vlis singen is een populaire locatie om een evenement te houden, maar daar is niet iedereen even blij mee. Na klachten van een aantal buurtbewoners besloot de organi satie van Vlissingen on Wheels met haar skeelerwedstrijd te stop pen, omdat 'de lol er van af was'. Ook andere evenementen op de boulevard krijgen regelmatig met boze buurtbewoners te maken. Op de Facebook-pagina Hart van Vlissingen stroomden deze week meer dan honderd reacties bin nen van boze Vlissingers nadat de PZC had gemeld dat de organisa tie van Vlissingen on Wheels er mee stopt na klachten van omwo nenden. De berichten lieten niets aan duidelijkheid over. „Laat de stad niet kapot gaan door een handjevol zeurpieten", was de al gehele teneur. Het skeelerevenement besloot de stekker eruit te trekken nadat de situatie vorig jaar bijna escaleer de. Op foto's die op sociale media circuleren is te zien hoe een bewo ner van de Kenau Hasselaarstraat het aan de stok krijgt met een ver keersregelaar. De bewoner, ge huld in korte broek en overhemd, tilt een dranghek op, terwijl de verkeersregelaar dit tracht te voor komen. In dat soon situaties heeft de orga nisatie van Vlissingen on Wheels geen trek meer. „Je moet er niet aan denken wat er was gebeurd als die man met z'n auto het parkoers was opgeko men en er een peloton komt langsrazen", kijkt Frans Leijnse, voorzitter van het organisatieco mité, terug. „Gelukkig was er ie mand van de gemeente aanwezig die de boel kon sussen." Volgens wethouder Marin de Zwarte worden de belangen van omwonenden altijd meegenomen in de beslissing om een vergun ning te verlenen, maar zijn die van minder belang als evenemen ten groter van opzet zijn. „Klach ten van bewoners zijn er altijd wel. Maar dat alleen is niet de re den geweest dat Vlissingen on Wheels niet in aanmerking komt voor een vergunning. Het evene ment heeft in de afgelopen jaren niet bewezen de landelijke en re gionale uitstraling te hebben die wij als gemeente wenselijk vin den. Er komen nauwelijks toppers en het aantal bezoekers valt erg te gen." Het incident met de boze buurtbewoner tijdens Vlissingen on Wheels staat niet op zich. Een jaar eerder ging het ook al mis bij de Triatlon Zeeland. Ook daar raakte een vrij williger in het nauw. Een boze au tomobilist die de boulevard op wilde, reed de man aan. „Hij werd tegen zijn been gere den. Er is nog aangifte gedaan bij de politie, maar dat heeft niets op geleverd", vertelt Anthony van den Berg, die de triatlon organi seerde. De dader werd niet bestraft, de man die werd aangereden liet we ten nooit meer als verkeersregel aar actief te willen zijn. Het lijkt erop dat de klachten van buurtbewoners vooral gericht zijn op sportevenementen. Bij de organisatie van de Vlissingse Nachtmarkt komen nooit klach ten binnen. Niek Kerkhof van de Stichting Speciale Markten: „Wij hebben nooit klachten binnenge kregen. We hebben een goede ver houding met zowel bewoners als de gemeente. Jaren geleden heb we een klacht ontvangen over ge luidsoverlast van trommels, maar dat probleem speelt nu niet meer." Bij atletiekvereniging Dynamica, dat betrokken is bij de Boulevard loop en de PZC Familieloop, vin den ze dat het aantal klagers over het algemeen meevalt. „Je hebt wel eens iemand die slecht ter been is en niet bij z'n auto kan of iemand die net die dag een verhui zing heeft gepland. Daar proberen we dan een oplossing voor te zoe ken", vertelt Anton Vael van de wedstrijdcommissie. Toch gaat het ook wel ^ens mis. „Ik heb een keer een automobilist uit boos heid vol gas zien geven en die ramde een betonblok. Eigen schuit dikke bult. De politie stond er toevallig net op te kij ken." Anthony van den Berg heeft maat regelen genomen om te voorko men dat vrijwilligers die bij zijn evenement aanwezig zijn betrok ken raken bij incidenten. „Ik heb nu maar een professioneel bureau ingehuurd, dat voor verkeersregel aars zorgt", zegt de Vlissinger, die inmiddels is gestopt met de triat lon, maar nog wel Colours by the Sea organiseert. „Je kunt het een vrijwilliger niet aandoen om in contact te komen met agressieve automobilisten. En als het tegen zit zit je ook nog een paar uur op het politiebureau om een verkla ring af te leggen. Ik wil die verant woording niet meer hebben." Van den Berg doet er naar eigen zeggen alles aan om de overlast voor omwonenden tot een mini mum te beperken. Aan Colours by the Sea doen zesduizend hard lopers mee die zich met kleuren- poeder laten besprenkelen en dat zorgt soms voor wat overlast, reali seert Van den Berg zich. „Maar het gaat altijd om een klein groep je vaste klagers. Die kennen ze bij de gemeente ook. We gooien bij voorbeeld bij alle omwonenden een briefin de bus. Maar dan nog word je aangesproken door men sen dat ze die niet gehad zouden hebben, terwijl ik 'm er nota bene zelf in de bus heb gestopt. Het is heel jammer dat een kleine groep het verpest, want de boulevard leent zich uitstekend voor allerlei evenementen." Ook Dynamica licht alle omwo nenden in. „Bij de Familieloop stoppen we zevenhonderd brief jes in de bus, zodat men er reke ning mee kan houden." mmm mm Wie is de baas op de boulevard? door Wendy de Jong en Maurice Steketee Marin de Zwarte, wethouder Anthony van den Berg A g montage Donja Odijk ippi foto's Lex de Meester, §P~ i- Ruben Oreel, Jlzaak Verkeste

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 64