Schuiven kering krijgen weer een behandeling Protest surfers tegen Jachthaven Toekomst Damen: Houd belangen van marine-industrie in de gaten I The Idiots SNELHEIDSMETING 22 ZEELAND Het systeem voor snelheidscontrole in de Westerscheldetunnel en op de Zeelandbrug staat voorlopig uit. donderdag Het is een zootje, mijn digitale fotoarchief. De trouwerijen van mijn kinderen, de fo to's van mijn kleinkinderen, er gens in de ingewanden van mijn computer bevinden zich vele honderden mooie herinne ringen. Maar waar? De komst van de digitale camera lijkt een zegen, maar is het niet. En waar om dan wel niet? Omdat het al lemaal zogenaamd zo gemakke lijk gaat! We maken honderden opnames, pompen die in een computer, we kleuren via een of ander slim programmaatje grijze luchten blauw of anders om, poetsen via datzelfde pro grammaatje een vervelende tan te of humeurige oom weg en huppetee, klaar is Kees. Nou, Kees is helemaal niet klaar. Want nu begint de ellen de pas: waar vind je al die prachtfoto's terug? Van de week ben ik ermee begonnen, met het ordenen van mijn digi tale fotoarchief. Dat is een ar beidsintensief maar bovenal leuk karwei: de vakanties, de uitstapjes, de babykiekjes, de verjaardagsfeestjes, de sinter klaasavondjes - alles passeert weer. En zo stuitte ik op een ge digitaliseerd afdrukje van een foto die ergens halverwege de jaren zestig werd genomen; een foto van een beatbandje waarvan u nooit heeft gehoord: The Idiots. Links drummer Rob bie Francke, daarnaast bassist Peter van Kouteren (hij zou het wèl aardig ver schoppen in de Nederbeat), tweede van rechts de toetsenist wiens naam ik ben vergeten en uiterst rechts Dougie Lensink (gitaar). Die jongen in het midden, met dat oude legerjack, die afgetrapte Clarks en het sjekkie tussen de lippen, dat ben ik, de zanger van de band. Ons repertoire was beperkt: Louie Louie, Emp ty Heart, Wooly Bully, Satisfac tion, You Really Got Me - dat was het wel zo'n beetje. Ons aantal optredens was eveneens aan de magere kant. Slechts één keer mochten wij optre den: in een zaaltje van de speel tuinvereniging. Al na twee nummers werden we door de voorzitter hoogstpersoonlijk van het podium geschopt. Naar onze gage, grauwde hij ons na, konden we fluiten. Dat hebben we gedaan. Ook vals. MIDDELBURG - OSK Conserverings- groep gaat in opdracht van Rijks waterstaat de komende negen jaar 32 van de kolossale stormvloed- schuiven opnieuw van een verf- systeem voorzien. Het gehele com plex van 64 schuiven blijft inclu sief de bewegingswerken vervol gens tot 2035 in onderhoud bij de OSK Conserveringsgroep. De OSK Conserveringsgroep uit Barendrecht heeft onlangs een mega-order van ruim 45 miljoen euro ontvangen voor de uitvoe ring van groot en klein onder- ZlERlKZEE - Drie windsurfers'zijn op Facebook een protestactie be gonnen tegen aanleg van de Jacht haven van de Toekomst op de Brouwersdam. Initiatiefnemer is Arnoud den Boer uit Dongen (N-Br.). Hij krijgt steun van Mario Scheffers, vader van freestyler Davy Schef fers uit Zierikzee en Roel Swijnen- berg uit Hank (N-Br.), vader van wereldkampioen Coen Swijnen- berg. Volgens de watersporters neemt de bouw van het grote re creatiecomplex op de dam hen let terlijk de wind uit de zeilen. houd van conserveringswerk- zaamheden aan de Oosterschelde- kering. Deze opdracht kan be schouwd worden als het grootste straal- en conserveringsproject ooit in Nederland uitgegeven, wordt van de kant van OSK aange geven. OSK Conserveringsgroep is een samenwerkingsverband tus sen Van der Ende Straal- en Schil derwerken en Gelders Staalstraal- en Schildersbedrijf. Beide familie bedrijven hebben een lange histo rie en veel ervaring met grote con serveringsprojecten. MIDDELBURG - Het systeem is te vaak kapot en het onderhoud kost meer geld dan dat het oplevert, zegt Ernst Koelman van het Lan delijk Parket. Dus gaat de snel- heidsmeetapparatuur op het tra ject van de Westerscheldetunnel en de Zeelandbrug naar de schroothoop. Beide trajectcontroles staan nu al uit en worden binnenkort gede monteerd. Dat geldt ook voor de kastjes boven de A58 bij Bergen op Zoom, de A12 bij Den Haag en Utrecht en de A4 bij Nieuw-Ven nep. Volgens Koelman duurt het tot zeker begin volgend jaar voor dat een nieuw systeem wordt te ruggeplaatst. Dat zal in eerste in stantie in de Westerscheldetun nel zijn. Of ook de Zeelandbrug weer een trajectcontrole krijgt, valt nog te bezien, zegt de woord voerder van het landelijk verkeers- team. „Dat besluit is nog niet ge nomen. Daar wordt door de des kundigen nog over gesproken. Aan de hand van ongevallenanaly ses en overtredingspercentages wordt bekeken of dit systeem voor dat traject het juiste is." De apparatuur op de A58 wordt eveneens volgend jaar vernieuwd. De vervangingsoperatie wordt vol gens Koelman niet aangegrepen om het aantal trajectsystemen binnen en buiten Zeeland uit te breiden. Dat blijft binnen de hui dige omvang, geeft hij aan. Het uitzetten van het controlesys teem is geen vrijbrief voor wegge bruikers op die routes om het gas pedaal nu weer stevig in te trap pen, verzekert woordvoerder Es ther Boot van de politie Zeeland West-Brabant. In de meeste geval len worden bij de uitgeschakelde trajecten tussentijds weer mobie le flitscamera's ingezet, aldus Koelman. Op de Zeelandbrug en in de Westerscheldetunnel is dat onmogelijk, dus wordt op die we gen voorlopig de toevlucht ge zocht tot 'opvallende en onopval lende politiewagens', zegt Boot. „We nemen die trajecten mee in onze gewone surveillances met auto's die nu ook al onderweg de snelheid van het verkeer meten. Wordt een overtreding geconsta teerd, dan zal je meestal verderop aan de kant worden gezet." Die werkwijze legt volgens Boot nau welijks extra beslag op de beschik2 bare capaciteit van het Zeeuws- Brabantse verkeersteam. De meeste apparatuur voor traject controle is meer dan acht jaar oud en daarmee steeds storingsgevoeli- ger. De systemen op de Zeeland brug en in de Westerscheldetun nel waren in Nederland één van de eerste die in gebruik werden genomen. Koelman: „Op een gege- We nemen die trajecten mee in onze gewone surveillances met auto's ven moment zijn er zoveel aanpas singen en updates nodig van de software en moeten ook steeds va ker onderdelen uit de camera's worden vervangen, dat het ge woon te duur wordt om het sys teem aan de gang te houden. Ver gelijk het met de oude computer thuis, die meer en meer kuren gaat vertonen." Volgens Koelman is de apparatuur zo ingeprogram- meerd dat het zichzelf uitschakelt bij een slechte werking. Dus kan een systeemfout 'in principe' geen onterechte bekeuring tot ge volg hebben, zegt de woordvoer der van het Landelijk Parket. „De metingen die werden verricht, wa ren wel goed. Alleen kwam het de laatste tijd té vaak voor dat het systeem een halve dag of langer niet functioneerde." Woordvoerder Ingo de Moor van de NV Westerscheldetunnel brengt in herinnering dat de tra jectcontrole in 2005 is ingevoerd, omdat door te hoge snelheden on veilige situaties ontstonden. „Van af dat moment hebben we gezien dat het verkeersbeeld rustiger en daarmee ook veiliger is gewor den." De Moor gaat er vanuit dat het Landelijk Parket weet wat het doet en legt de verantwoordelijk voor de veiligheid bij die instan tie. „Wij doen met bebording langs de weg en in de tunnel het maximale wat wij kunnen. Het verkeersgedrag daadwerkelijk beïnvloeden kan alleen met een trajectsysteem." Verkeersgedeputeerde Kees van Beveren (CDA) is geïnformeerd over het uitzetten van beide syste men. Hij zou het betreuren in dien op de Zeelandbrug geen ver gelijkbare controle terugkomt. „De verwachting is dat nu de snel heid omhoog gaat en daarmee de veiligheid minder wordt." De pro vincie heeft het Openbaar Minis terie op het hart gedrukt ook daar voor een vervangend systeem te zorgen, reageert Van Beveren. „Vooral met zuidwestenwind is het heerlijk varen op het Grevelin- genmeer. Laat nu net deze wind richting verstoord gaan worden door het bungalowpark", meldt Mario Scheffers in een persbe richt. De surfers zijn ook ont stemd over het verlies van par keerplaatsen, als de Kabbelaars- bank straks voor hen niet langer toegankelijk is. De facebookpagi- na 'Geen jachthaven van de toe komst' heeft inmiddels 943 'likes', vooral van Duitse surfers. Een meerderheid van de Schouw- se raad stemde vorige week in met voortzetting van de plannen voor het project op de dam. Om de eigen marine-industrie te beschermen en om banen te be houden, kopen veel lidstaten oor- logsmaterieel in eigen land. Ook Nederland doet daaraan mee. De Koninklijke Marine koopt al de cennia lang schepen bij Damen Schelde in Vlissingen. Nu defen siebudgetten steeds kleiner wor den en Brussel van het protectio nisme af wil, heeft het kabinet een nieuwe Defensie Industrie Strategie opgesteld. De Tweede Kamer hoorde woensdag deskun digen over de haken en ogen er van. Eén Van hen: Willem Laros van Damen Schelde. „Het zou de sastreus zijn als Nederland aan Eu ropese regels vasthoudt en zich niets aantrekt van wat anderen doen." Dat begrijpt het kabinet ook. Dus heeft het op een rij ge zet welke technologie Nederland in huis heeft en vooral moet hou den. Eén beheerst Damen Schelde maar al te goed: het ontwerpen van geïntegreerde systemen. „Dat is dus goed", zegt Laros. Maar wat nu als Nederland straks met bij voorbeeld België schepen gaat bouwen? Dan zijn de spelregels niet duidelijk, zegt Laros. „Die in ternationale samenwerking gaat er komen. Het wordt te duur om voor twee schepen een heel nieuw ontwerp te maken. Een open markt is een illusie. Dit is wel een manier om het eerlijker te regelen." Zijn boodschap aan de Kamer: respecteer bij interna tionale samenwerking de belan gen van de eigen industrie. De Kamer praat er 10 april over. E6 Willem van Dam Voor meer columns: www.pzc.nl/columns door Ton van den Nouweland Trajectcontrole buiten werking door Rolf Bosboom en Marcel Modde Esther Boot, politie Zeeland door Jeffrey Kutterink DEN HAAG - De Fransen, de Italia nen, zelfs de Denen bouwen hun ei gen marineschepen. Brussel wil af van de bescherming van de eigen industrie. Prima, vindt Damen Schelde Naval Shipbuilding. Als Nederland maar niet het braafste jongetje van de klas wordt. i

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 22