Schuiven kering krijgen
weer een behandeling
Protest surfers tegen
Jachthaven Toekomst
Damen: Houd belangen van
marine-industrie in de gaten
I
The Idiots
SNELHEIDSMETING
22 ZEELAND
Het systeem voor snelheidscontrole
in de Westerscheldetunnel en op de
Zeelandbrug staat voorlopig uit.
donderdag
Het is een zootje, mijn
digitale fotoarchief.
De trouwerijen van
mijn kinderen, de fo
to's van mijn kleinkinderen, er
gens in de ingewanden van
mijn computer bevinden zich
vele honderden mooie herinne
ringen. Maar waar? De komst
van de digitale camera lijkt een
zegen, maar is het niet. En waar
om dan wel niet? Omdat het al
lemaal zogenaamd zo gemakke
lijk gaat! We maken honderden
opnames, pompen die in een
computer, we kleuren via een
of ander slim programmaatje
grijze luchten blauw of anders
om, poetsen via datzelfde pro
grammaatje een vervelende tan
te of humeurige oom weg en
huppetee, klaar is Kees.
Nou, Kees is helemaal niet
klaar. Want nu begint de ellen
de pas: waar vind je al die
prachtfoto's terug? Van de
week ben ik ermee begonnen,
met het ordenen van mijn digi
tale fotoarchief. Dat is een ar
beidsintensief maar bovenal
leuk karwei: de vakanties, de
uitstapjes, de babykiekjes, de
verjaardagsfeestjes, de sinter
klaasavondjes - alles passeert
weer. En zo stuitte ik op een ge
digitaliseerd afdrukje van een
foto die ergens halverwege de
jaren zestig werd genomen;
een foto van een beatbandje
waarvan u nooit heeft gehoord:
The Idiots. Links drummer Rob
bie Francke, daarnaast bassist
Peter van Kouteren (hij zou het
wèl aardig ver schoppen in de
Nederbeat), tweede van rechts
de toetsenist wiens naam ik
ben vergeten en uiterst rechts
Dougie Lensink (gitaar). Die
jongen in het midden, met dat
oude legerjack, die afgetrapte
Clarks en het sjekkie tussen de
lippen, dat ben ik, de zanger
van de band. Ons repertoire
was beperkt: Louie Louie, Emp
ty Heart, Wooly Bully, Satisfac
tion, You Really Got Me - dat
was het wel zo'n beetje. Ons
aantal optredens was eveneens
aan de magere kant. Slechts
één keer mochten wij optre
den: in een zaaltje van de speel
tuinvereniging. Al na twee
nummers werden we door de
voorzitter hoogstpersoonlijk
van het podium geschopt. Naar
onze gage, grauwde hij ons na,
konden we fluiten. Dat hebben
we gedaan. Ook vals.
MIDDELBURG - OSK Conserverings-
groep gaat in opdracht van Rijks
waterstaat de komende negen jaar
32 van de kolossale stormvloed-
schuiven opnieuw van een verf-
systeem voorzien. Het gehele com
plex van 64 schuiven blijft inclu
sief de bewegingswerken vervol
gens tot 2035 in onderhoud bij de
OSK Conserveringsgroep.
De OSK Conserveringsgroep uit
Barendrecht heeft onlangs een
mega-order van ruim 45 miljoen
euro ontvangen voor de uitvoe
ring van groot en klein onder-
ZlERlKZEE - Drie windsurfers'zijn
op Facebook een protestactie be
gonnen tegen aanleg van de Jacht
haven van de Toekomst op de
Brouwersdam.
Initiatiefnemer is Arnoud den
Boer uit Dongen (N-Br.). Hij
krijgt steun van Mario Scheffers,
vader van freestyler Davy Schef
fers uit Zierikzee en Roel Swijnen-
berg uit Hank (N-Br.), vader van
wereldkampioen Coen Swijnen-
berg. Volgens de watersporters
neemt de bouw van het grote re
creatiecomplex op de dam hen let
terlijk de wind uit de zeilen.
houd van conserveringswerk-
zaamheden aan de Oosterschelde-
kering. Deze opdracht kan be
schouwd worden als het grootste
straal- en conserveringsproject
ooit in Nederland uitgegeven,
wordt van de kant van OSK aange
geven. OSK Conserveringsgroep
is een samenwerkingsverband tus
sen Van der Ende Straal- en Schil
derwerken en Gelders Staalstraal-
en Schildersbedrijf. Beide familie
bedrijven hebben een lange histo
rie en veel ervaring met grote con
serveringsprojecten.
MIDDELBURG - Het systeem is te
vaak kapot en het onderhoud kost
meer geld dan dat het oplevert,
zegt Ernst Koelman van het Lan
delijk Parket. Dus gaat de snel-
heidsmeetapparatuur op het tra
ject van de Westerscheldetunnel
en de Zeelandbrug naar de
schroothoop.
Beide trajectcontroles staan nu al
uit en worden binnenkort gede
monteerd. Dat geldt ook voor de
kastjes boven de A58 bij Bergen
op Zoom, de A12 bij Den Haag en
Utrecht en de A4 bij Nieuw-Ven
nep. Volgens Koelman duurt het
tot zeker begin volgend jaar voor
dat een nieuw systeem wordt te
ruggeplaatst. Dat zal in eerste in
stantie in de Westerscheldetun
nel zijn. Of ook de Zeelandbrug
weer een trajectcontrole krijgt,
valt nog te bezien, zegt de woord
voerder van het landelijk verkeers-
team. „Dat besluit is nog niet ge
nomen. Daar wordt door de des
kundigen nog over gesproken.
Aan de hand van ongevallenanaly
ses en overtredingspercentages
wordt bekeken of dit systeem
voor dat traject het juiste is."
De apparatuur op de A58 wordt
eveneens volgend jaar vernieuwd.
De vervangingsoperatie wordt vol
gens Koelman niet aangegrepen
om het aantal trajectsystemen
binnen en buiten Zeeland uit te
breiden. Dat blijft binnen de hui
dige omvang, geeft hij aan.
Het uitzetten van het controlesys
teem is geen vrijbrief voor wegge
bruikers op die routes om het gas
pedaal nu weer stevig in te trap
pen, verzekert woordvoerder Es
ther Boot van de politie Zeeland
West-Brabant. In de meeste geval
len worden bij de uitgeschakelde
trajecten tussentijds weer mobie
le flitscamera's ingezet, aldus
Koelman. Op de Zeelandbrug en
in de Westerscheldetunnel is dat
onmogelijk, dus wordt op die we
gen voorlopig de toevlucht ge
zocht tot 'opvallende en onopval
lende politiewagens', zegt Boot.
„We nemen die trajecten mee in
onze gewone surveillances met
auto's die nu ook al onderweg de
snelheid van het verkeer meten.
Wordt een overtreding geconsta
teerd, dan zal je meestal verderop
aan de kant worden gezet." Die
werkwijze legt volgens Boot nau
welijks extra beslag op de beschik2
bare capaciteit van het Zeeuws-
Brabantse verkeersteam.
De meeste apparatuur voor traject
controle is meer dan acht jaar oud
en daarmee steeds storingsgevoeli-
ger. De systemen op de Zeeland
brug en in de Westerscheldetun
nel waren in Nederland één van
de eerste die in gebruik werden
genomen. Koelman: „Op een gege-
We nemen die
trajecten mee in
onze gewone
surveillances
met auto's
ven moment zijn er zoveel aanpas
singen en updates nodig van de
software en moeten ook steeds va
ker onderdelen uit de camera's
worden vervangen, dat het ge
woon te duur wordt om het sys
teem aan de gang te houden. Ver
gelijk het met de oude computer
thuis, die meer en meer kuren
gaat vertonen." Volgens Koelman
is de apparatuur zo ingeprogram-
meerd dat het zichzelf uitschakelt
bij een slechte werking. Dus kan
een systeemfout 'in principe'
geen onterechte bekeuring tot ge
volg hebben, zegt de woordvoer
der van het Landelijk Parket. „De
metingen die werden verricht, wa
ren wel goed. Alleen kwam het de
laatste tijd té vaak voor dat het
systeem een halve dag of langer
niet functioneerde."
Woordvoerder Ingo de Moor van
de NV Westerscheldetunnel
brengt in herinnering dat de tra
jectcontrole in 2005 is ingevoerd,
omdat door te hoge snelheden on
veilige situaties ontstonden. „Van
af dat moment hebben we gezien
dat het verkeersbeeld rustiger en
daarmee ook veiliger is gewor
den." De Moor gaat er vanuit dat
het Landelijk Parket weet wat het
doet en legt de verantwoordelijk
voor de veiligheid bij die instan
tie. „Wij doen met bebording
langs de weg en in de tunnel het
maximale wat wij kunnen. Het
verkeersgedrag daadwerkelijk
beïnvloeden kan alleen met een
trajectsysteem."
Verkeersgedeputeerde Kees van
Beveren (CDA) is geïnformeerd
over het uitzetten van beide syste
men. Hij zou het betreuren in
dien op de Zeelandbrug geen ver
gelijkbare controle terugkomt.
„De verwachting is dat nu de snel
heid omhoog gaat en daarmee de
veiligheid minder wordt." De pro
vincie heeft het Openbaar Minis
terie op het hart gedrukt ook daar
voor een vervangend systeem te
zorgen, reageert Van Beveren.
„Vooral met zuidwestenwind is
het heerlijk varen op het Grevelin-
genmeer. Laat nu net deze wind
richting verstoord gaan worden
door het bungalowpark", meldt
Mario Scheffers in een persbe
richt. De surfers zijn ook ont
stemd over het verlies van par
keerplaatsen, als de Kabbelaars-
bank straks voor hen niet langer
toegankelijk is. De facebookpagi-
na 'Geen jachthaven van de toe
komst' heeft inmiddels 943 'likes',
vooral van Duitse surfers.
Een meerderheid van de Schouw-
se raad stemde vorige week in
met voortzetting van de plannen
voor het project op de dam.
Om de eigen marine-industrie te
beschermen en om banen te be
houden, kopen veel lidstaten oor-
logsmaterieel in eigen land. Ook
Nederland doet daaraan mee. De
Koninklijke Marine koopt al de
cennia lang schepen bij Damen
Schelde in Vlissingen. Nu defen
siebudgetten steeds kleiner wor
den en Brussel van het protectio
nisme af wil, heeft het kabinet
een nieuwe Defensie Industrie
Strategie opgesteld. De Tweede
Kamer hoorde woensdag deskun
digen over de haken en ogen er
van. Eén Van hen: Willem Laros
van Damen Schelde. „Het zou de
sastreus zijn als Nederland aan Eu
ropese regels vasthoudt en zich
niets aantrekt van wat anderen
doen." Dat begrijpt het kabinet
ook. Dus heeft het op een rij ge
zet welke technologie Nederland
in huis heeft en vooral moet hou
den. Eén beheerst Damen Schelde
maar al te goed: het ontwerpen
van geïntegreerde systemen. „Dat
is dus goed", zegt Laros. Maar wat
nu als Nederland straks met bij
voorbeeld België schepen gaat
bouwen? Dan zijn de spelregels
niet duidelijk, zegt Laros. „Die in
ternationale samenwerking gaat
er komen. Het wordt te duur om
voor twee schepen een heel
nieuw ontwerp te maken. Een
open markt is een illusie. Dit is
wel een manier om het eerlijker
te regelen." Zijn boodschap aan
de Kamer: respecteer bij interna
tionale samenwerking de belan
gen van de eigen industrie.
De Kamer praat er 10 april over.
E6
Willem van Dam
Voor meer columns: www.pzc.nl/columns
door Ton van den Nouweland
Trajectcontrole
buiten werking
door Rolf Bosboom en Marcel Modde
Esther Boot, politie Zeeland
door Jeffrey Kutterink
DEN HAAG - De Fransen, de Italia
nen, zelfs de Denen bouwen hun ei
gen marineschepen. Brussel wil af
van de bescherming van de eigen
industrie. Prima, vindt Damen
Schelde Naval Shipbuilding. Als
Nederland maar niet het braafste
jongetje van de klas wordt.
i