Machinist beboet na bijna- botsing 21 tl baJdsifffJzifj.fjJ d^ Ljuf djfJüfjfby riïit tl Op de Hiswa, die vandaag in de Amsterdamse RAI begint, worden de sloepjes groter en luxueuzer. Zeeland op de Hiswa BINNENLAND 5 ff AMSTERDAM - Jaarlijks komen bij beheerder Waternet in Amster dam honderden klachten binnen over lawaai van 'bierboten' op de grachten. In Leiden moppert het publiek over 'de soms overvolle grachten met sloepboten'. En de Wijkraad Binnenstad Utrecht klimt regelmatig in de pen om zich te beklagen over 'de huidige excessen' in de watergangen in de Domstad. Er is kritiek op de sloep, maar het vaartuig raakt wel steeds meer in geburgerd. Van de circa 200.000 pleziervaartuigen die Nederland rijk is, vallen er meer dan 10.000 in de categorie 'sloep'. „Hoeveel er precies zijn, weten we niet, want er is geen registratie", zegt Jerry Schuiten, eigenaar van Inter- boat in Loosdrecht. In twintig jaar tijd leverden Schuiten en zijn vader circa drieduizend sloepen af. Het eerste vaartuig werd ver kocht aan de inmiddels overleden acteur Rijk de Gooijer. Waar motorkruisers en zeiljach ten te lijden hebben onder de cri sis, kabbelt de verkoop van de sloepjes rustig verder. De 'sloep straat' neemt op de beursvloer van de Hiswa in de RAI in Am sterdam een prominente plek in. Voor dit varende terras, zoals Schuiten de plezierboot noemt, is vanwege de lage vaarsnelheid (on geveer 7 tot 8 kilometer per uur) meestal geen vaarbewijs vereist. Vooral mensen boven de 55 jaar zijn geïnteresseerd in een eigen sloep. De voorkeur wordt mede ingegeven door het weinige on derhoud dat het vaartuig nodig heeft. Het instapmodel, dat te le veren is met ijskast, toilet en spoelbak, kost 28.500 euro. Voor de Intender 760, het topmo del dat met een motor van 170 pk 45 kilometer per uur kan varen, moet tussen de 65.000 en 80.000 euro neergeteld worden. Des noods kan hij geleverd worden Zeeland, West-Brabant en Ant werpen presenteren zich geza menlijk als Delta op de water- sportbeurs Hiswa. Partners in de stand zijn Samen met Varen in Brabant, de jachthavens van de Se ven Sisters en Jachthavens Ant werpen. De Deltapromotie, met als doel water- en landrecreatie met elkaar in verbinding te breng en, wordt mogelijk gemaakt door Provincie Zeeland, Regio West- Brabant en Stad Antwerpen en deelnemende bedrijven. Op de Hiswa wordt ook de versie 2014 van de Deltagids gepromoot. Die gids is ook weer beschikbaar in VW-kantoren en op andere plek ken waar toeristen samenkomen. Naast de printversie van de Delta- gids is er ook een gelijknamige app, facebookpagina, Youtubeka- naal en website. In de nieuwe Del tagids wordt ook informatie ge meld voor de landrot. Die krijgt praktische tips om eens iets op, in of aan het water te doen. met een elektrische aandrijving, maar daar is weinig vraag naar. Die vraag gaat er wel komen, voor spelt Harry Arendshorst uit Giet hoorn. Zijn bedrijf Arka levert elektromotoren voor sloepen. „In 2025 vaart men in de Amsterdam se grachten en in de natuurgebie den alleen nog elektrisch", ver wacht hij. „Dat scheelt herrie en vervuiling." Maar de fluisterboten als wapen tegen groeiende geluidsoverlast? Dat vindt hij onzin. „In Giet hoorn werd vroeger eerst ge klaagd over de buitenboordmoto ren, tegenwoordig over de muziek en het plezier dat wordt gemaakt. Geluid draagt nu eenmaal ver over water." Arendshorst wordt bijgevallen door Jan Cramer van Sloepvrien- den.nl. Hij verhuurt in Amster dam sloepen met en zonder schip per, inclusief onbeperkt drinken tegen een vast tarief. Zijn nieuwe sloep wordt deels aangedreven door zonne-energie. „Mensen zijn vrij op het water. Eenmaal in een boot gedragen ze zich net zo als een automobilist, die zich in zijn eigen koninkrijkje waant." Volgens Cramer is het regelmatig erg druk op het water, zeker met mooi weer en op hoogtijdagen. „De overlast neemt evenredig toe met het gebruik van sloepen en andere boten. Daarvan liggen er nu eenmaal 15.000 in Amster dams water." Cramer wijst op de maatregelen die beheerder Waternet heeft ge nomen om de hinder te beteuge len. Een speciale app wijst aan waar het op de grachten druk is en waar de horeca terrassen met ligplaats aan het water heeft. Met de hinder kan men volgens Cra mer beter leren leven. „De sloep is nu eenmaal synoniem gewor den voor varende gezelligheid." De machinist had te weinig ge remd na het gele sein dat hij even daarvoor was gepasseerd. De trein uit de richting Lelystad kwam uit eindelijk op een stuk spoor te recht waar een intercity uit Amersfoort overheen moest ko men. Die moest daardoor een 'snelle stop' maken, waardoor hij ruim 200 meter vóór het punt van een mogelijke botsing tot stil stand kwam. De machinist reed bij het rode sein 94 kilometer per uur, terwijl hij bij het gele sein ervoor de snel heid had moeten verlagen tot 40 kilometer, maakte de ILT gisteren bekend. Staatssecretaris Mansvèld (Infra structuur) wil dat de NS snel maatregelen neemt om het risico te beheersen dat een machinist onvoldoende remt bij een geel sein. Zij heeft NS verzocht voor 1 juni met een plan te komen, liet ze de Tweede Kamer gisteren we ten. NS zegt aan een oplossing te werken en zet met ProRail in op het systeem Orbit. Als een machi nist te hard op een rood sein af rijdt, geeft dit via een computer stem aan dat hij moet remmen. De ILT maakt voor het eerst ge bruik van de mogelijkheid boetes op te leggen bij overtredingen op het spoor. NS vindt de persoonlij ke boete voor een machinist die naar eer en geweten werkt, een 'buitengewoon zware straf. De Maatschappij Voor Beter OV is bang dat sancties personeel ang stig maken om vergissingen te melden, zodat daaruit geen lessen kunnen worden getrokken. NS vindt persoonlijke boete voor machinist die naar eer en geweten werkt een 'buitengewoon zware straf BHBhhBBhhh "l| Brochure en (0318) 58 09 58 U r |j| CïwifortCUiss 5 dagen Zwarte woud en Mainau 8 dagen Kufstein en omgeving I Hinterthiersee 10 dagen Vierlandenreis 10 dagen Gardameer Verona - Venetië 10 dagen aan de oevers van het Lago Maggiore WOENSDAG 5 MAART 2014 Deining door 'varend terras' door Gerard den Elt Hiswa Amsterdam Boat Show, vandaag tot en met 9 maart RAI Amsterdam. DEN HAAG - Een treinmachinist die afgelopen september bij Hattemer- broek met hoge snelheid door een rood sein reed waardoor bijna een botsing ontstond, heeft een boete van 3800 euro gekregen van de In spectie Leefomgeving en Transport (ILT). va. slechts Vertrekdata 18april/5, 26 mei/ 9. 23 juni /etc Vertrekdata: 12,26 mei/9, 23 jurii/etc. Vertrekdata: 21 april/ 5,19 mei/ 2,16,30 juni /etc Vertrekdata: 28 april 19 mei 23 juni /etc. Ktlwiiij» Inclusitf bottlovtrnochtingtn c.bv, halftntifion, (omfortclau tourin#<ar tn afichtiésbufftt boekingen. w w w> r ma n n Bij Bolderman aanbetalen niet verplicht! ,,V Vertrekdata: 21 april/ 5,19 mei/ 16 juni/etc

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 5