Machinist
beboet
na bijna-
botsing
21 tl
baJdsifffJzifj.fjJ d^ Ljuf djfJüfjfby riïit tl
Op de Hiswa, die vandaag in de
Amsterdamse RAI begint, worden
de sloepjes groter en luxueuzer.
Zeeland op
de Hiswa
BINNENLAND 5
ff
AMSTERDAM - Jaarlijks komen bij
beheerder Waternet in Amster
dam honderden klachten binnen
over lawaai van 'bierboten' op de
grachten. In Leiden moppert het
publiek over 'de soms overvolle
grachten met sloepboten'. En de
Wijkraad Binnenstad Utrecht
klimt regelmatig in de pen om
zich te beklagen over 'de huidige
excessen' in de watergangen in de
Domstad.
Er is kritiek op de sloep, maar het
vaartuig raakt wel steeds meer in
geburgerd. Van de circa 200.000
pleziervaartuigen die Nederland
rijk is, vallen er meer dan 10.000
in de categorie 'sloep'. „Hoeveel
er precies zijn, weten we niet,
want er is geen registratie", zegt
Jerry Schuiten, eigenaar van Inter-
boat in Loosdrecht. In twintig
jaar tijd leverden Schuiten en zijn
vader circa drieduizend sloepen
af. Het eerste vaartuig werd ver
kocht aan de inmiddels overleden
acteur Rijk de Gooijer.
Waar motorkruisers en zeiljach
ten te lijden hebben onder de cri
sis, kabbelt de verkoop van de
sloepjes rustig verder. De 'sloep
straat' neemt op de beursvloer
van de Hiswa in de RAI in Am
sterdam een prominente plek in.
Voor dit varende terras, zoals
Schuiten de plezierboot noemt, is
vanwege de lage vaarsnelheid (on
geveer 7 tot 8 kilometer per uur)
meestal geen vaarbewijs vereist.
Vooral mensen boven de 55 jaar
zijn geïnteresseerd in een eigen
sloep. De voorkeur wordt mede
ingegeven door het weinige on
derhoud dat het vaartuig nodig
heeft. Het instapmodel, dat te le
veren is met ijskast, toilet en
spoelbak, kost 28.500 euro.
Voor de Intender 760, het topmo
del dat met een motor van 170 pk
45 kilometer per uur kan varen,
moet tussen de 65.000 en 80.000
euro neergeteld worden. Des
noods kan hij geleverd worden
Zeeland, West-Brabant en Ant
werpen presenteren zich geza
menlijk als Delta op de water-
sportbeurs Hiswa. Partners in de
stand zijn Samen met Varen in
Brabant, de jachthavens van de Se
ven Sisters en Jachthavens Ant
werpen. De Deltapromotie, met
als doel water- en landrecreatie
met elkaar in verbinding te breng
en, wordt mogelijk gemaakt door
Provincie Zeeland, Regio West-
Brabant en Stad Antwerpen en
deelnemende bedrijven. Op de
Hiswa wordt ook de versie 2014
van de Deltagids gepromoot. Die
gids is ook weer beschikbaar in
VW-kantoren en op andere plek
ken waar toeristen samenkomen.
Naast de printversie van de Delta-
gids is er ook een gelijknamige
app, facebookpagina, Youtubeka-
naal en website. In de nieuwe Del
tagids wordt ook informatie ge
meld voor de landrot. Die krijgt
praktische tips om eens iets op, in
of aan het water te doen.
met een elektrische aandrijving,
maar daar is weinig vraag naar.
Die vraag gaat er wel komen, voor
spelt Harry Arendshorst uit Giet
hoorn. Zijn bedrijf Arka levert
elektromotoren voor sloepen. „In
2025 vaart men in de Amsterdam
se grachten en in de natuurgebie
den alleen nog elektrisch", ver
wacht hij. „Dat scheelt herrie en
vervuiling."
Maar de fluisterboten als wapen
tegen groeiende geluidsoverlast?
Dat vindt hij onzin. „In Giet
hoorn werd vroeger eerst ge
klaagd over de buitenboordmoto
ren, tegenwoordig over de muziek
en het plezier dat wordt gemaakt.
Geluid draagt nu eenmaal ver
over water."
Arendshorst wordt bijgevallen
door Jan Cramer van Sloepvrien-
den.nl. Hij verhuurt in Amster
dam sloepen met en zonder schip
per, inclusief onbeperkt drinken
tegen een vast tarief. Zijn nieuwe
sloep wordt deels aangedreven
door zonne-energie. „Mensen
zijn vrij op het water. Eenmaal in
een boot gedragen ze zich net zo
als een automobilist, die zich in
zijn eigen koninkrijkje waant."
Volgens Cramer is het regelmatig
erg druk op het water, zeker met
mooi weer en op hoogtijdagen.
„De overlast neemt evenredig toe
met het gebruik van sloepen en
andere boten. Daarvan liggen er
nu eenmaal 15.000 in Amster
dams water."
Cramer wijst op de maatregelen
die beheerder Waternet heeft ge
nomen om de hinder te beteuge
len. Een speciale app wijst aan
waar het op de grachten druk is
en waar de horeca terrassen met
ligplaats aan het water heeft. Met
de hinder kan men volgens Cra
mer beter leren leven. „De sloep
is nu eenmaal synoniem gewor
den voor varende gezelligheid."
De machinist had te weinig ge
remd na het gele sein dat hij even
daarvoor was gepasseerd. De trein
uit de richting Lelystad kwam uit
eindelijk op een stuk spoor te
recht waar een intercity uit
Amersfoort overheen moest ko
men. Die moest daardoor een
'snelle stop' maken, waardoor hij
ruim 200 meter vóór het punt
van een mogelijke botsing tot stil
stand kwam.
De machinist reed bij het rode
sein 94 kilometer per uur, terwijl
hij bij het gele sein ervoor de snel
heid had moeten verlagen tot 40
kilometer, maakte de ILT gisteren
bekend.
Staatssecretaris Mansvèld (Infra
structuur) wil dat de NS snel
maatregelen neemt om het risico
te beheersen dat een machinist
onvoldoende remt bij een geel
sein. Zij heeft NS verzocht voor 1
juni met een plan te komen, liet
ze de Tweede Kamer gisteren we
ten. NS zegt aan een oplossing te
werken en zet met ProRail in op
het systeem Orbit. Als een machi
nist te hard op een rood sein af
rijdt, geeft dit via een computer
stem aan dat hij moet remmen.
De ILT maakt voor het eerst ge
bruik van de mogelijkheid boetes
op te leggen bij overtredingen op
het spoor. NS vindt de persoonlij
ke boete voor een machinist die
naar eer en geweten werkt, een
'buitengewoon zware straf. De
Maatschappij Voor Beter OV is
bang dat sancties personeel ang
stig maken om vergissingen te
melden, zodat daaruit geen lessen
kunnen worden getrokken.
NS vindt persoonlijke boete
voor machinist die naar eer
en geweten werkt een
'buitengewoon zware straf
BHBhhBBhhh
"l| Brochure en (0318) 58 09 58
U r |j|
CïwifortCUiss
5 dagen
Zwarte woud
en Mainau
8 dagen
Kufstein en omgeving I
Hinterthiersee
10 dagen
Vierlandenreis
10 dagen Gardameer
Verona - Venetië
10 dagen aan de oevers
van het Lago Maggiore
WOENSDAG 5 MAART 2014
Deining door
'varend terras'
door Gerard den Elt
Hiswa Amsterdam Boat Show, vandaag
tot en met 9 maart RAI Amsterdam.
DEN HAAG - Een treinmachinist die
afgelopen september bij Hattemer-
broek met hoge snelheid door een
rood sein reed waardoor bijna een
botsing ontstond, heeft een boete
van 3800 euro gekregen van de In
spectie Leefomgeving en Transport
(ILT).
va. slechts
Vertrekdata
18april/5, 26 mei/
9. 23 juni /etc
Vertrekdata:
12,26 mei/9, 23 jurii/etc.
Vertrekdata:
21 april/ 5,19 mei/
2,16,30 juni /etc
Vertrekdata:
28 april 19 mei
23 juni /etc.
Ktlwiiij» Inclusitf bottlovtrnochtingtn c.bv,
halftntifion, (omfortclau tourin#<ar tn afichtiésbufftt
boekingen. w w w> r ma n n
Bij Bolderman
aanbetalen niet verplicht!
,,V
Vertrekdata:
21 april/ 5,19 mei/
16 juni/etc