Chauffeur ambulance doet meer dan vervoer 'Risico's kerncentrale groeien met de jaren' I I I Binnenstad Terneuzen I 20 ZEEUWS-VLAANDEREN MILIEUDIENST NIEUWE STIJL Op 2 januari troffen ze elkaar voor het eerst, de negentig collega's van de Regionale Uitvoerings Dienst. 66 Ik denk dat we het rond de zomer grotendeels voor elkaar hebben EF Rollend Materieel Klaas Agema, steevast ge kleed in witte 'doktersjas', was tot 1992 decennia lang een bekend gezicht als ambulance- chauffeur in de Kanaalzone. Eerst met een enorme Cadillac 1958 van het Julianaziekenhuis en later met een witte Mercedes-Benz met fluorescerende oranje stre pen. Maar was dat feit de reden voor dochter Sylvia Agema om in zijn voetstappen te volgen? „Niet direct", zegt Sylvia. „Ik wilde wel een baan in de zorg en volgde daarom na de middelbare school een opleiding ziekenverzorgende in verpleeghuis De Stelle in Oost burg." Na afronding van haar stu die begon ze bij ziekenhuis ZorgSaam in Terneuzen als sterili satieassistent. Pas in 1994 werd ze de eerste vrouwelijke ambulance chauffeur in Zeeland. De inrich ting van de auto's was toen nog niet zo geavanceerd als nu en daar door waren ze ook niet zo hoog en zwaar, dus prettiger te bestu ren. Met plezier denkt ze terug aan een E-klasse van Merce des-Benz met een krachtige 6-ci- lindermotor. „Dan had je tenmin ste wat over om in te halen." Het gaat al lang niet meer alleen om patiëntentransport. De ambu lance is nu een voorportaal van de spoedeisende hulp. Sylvia: „Naast het besturen van de ambu lance is, assisteren we als verpleeg kundige bij de medische handelin gen." Mede door de uitgebreide apparatuur zijn voertuigen nu ho ger en komt het gewicht soms bo ven de 3500 kilo, waardoor er een groot rijbewijs vereist is. De 'Che- vy' met z'n dikke 8-cilindermotor heeft haar voorkeur. Ze vindt het jammer dat juist die binnenkort verdwijnen. De chauffeurs moeten continu bij scholen (medisch, verkeerswetge- ving en autotechniek). Daarnaast zijn er regelmatig rijvaardigheids- trainingen zoals op het circuit van de Politieacademie in Lely stad voor het rijden op hoge snel heid. Sylvia is nu 45maar hoopt dit beroep nóg heel lang te kun nen uitoefenen. Wel is ze bezorgd over de toename van agressiviteit en bedreigingen. Ze heeft er zelf ook al mee te maken gehad. „On begrijpelijk, terwijl je er juist bent om mensen te helpen... Maar, het blijft een prachtvak." Dat stelt Greenpeace in een rap port over verouderde Europese kerncentrales. Aan het rapport dat de milieuorganisatie vandaag uitbrengt, hebben volgens Green peace onafhankelijke wetenschap pers meegewerkt. Greenpeace beweert dat het in de benen houden van afgeschreven kerncentrales ook economisch ris kant is. Het vergt peperdure veilig heidsverbeteringen. Greenpeace betwijfelt of met de huidige, zeer lage elektriciteitsprijzen zulke in vesteringen rendabel zijn. Vol gens energiebedrijf Delta, grootaandeelhouder van EPZ, draait de kerncentrale echter min stens quitte. Daarnaast zijn kern centrales onderverzekerd, meestal draait de maatschappij op voor nu cleaire rampen, concludeert de mi lieuorganisatie. Na Fukushima is de aansprakelijkheid voor EPZ, de exploitant van de kerncentrale in Borssele, verhoogd naar 1,2 mil jard euro. De kosten na de lekka ges in Fukushima lopen echter in de honderden miljarden. TERNEUZEN - Twee maanden na de start begint het allemaal een beet je te wennen, al is de speurtocht naar hoe de lijntjes nu precies lo pen, wie wat doet en wie je voor bepaalde zaken moet inschakelen, nog niet helemaal ten einde. Maar feit is dat iedereen er de schou ders onder zet of, zoals in de Nieuwsbrief wordt vastgesteld: „We zijn er nog niet, maar we werken er met elkaar heel hard aan in een - heel belangrijk - hele. goede sfeer." En allemaal met een speciale 'druppel' om het kantoor in te kunnen, een parkeerkaart, een iPad, smartphone, een laptop en een kluisje om alle spullen in op te bergen. Alles was nieuw, die eerste dagen. De werkplek op twee etages van het stadskantoor was zelfs gloednieuw, helemaal opnieuw aangekleed en ingericht na een brand in de soepautomaat. De RUD Zeeland voert sinds 2 ja nuari het leeuwendeel van de mi lieu- en veiligheidstaken uit voor de Zeeuwse gemeenten, water schap Scheldestromen en de pro vincie Zeeland. Van grote bedrij ven tot de bakker op de hoek, ze hebben allemaal met de RUD te maken. Net als pomphouders, vuurwerkverkopers en exploitan ten van zwembaden. Voorzitter Willem Ginjaar van het samenwerkingsverband (dage lijks bestuurder van het water schap): „We streven naar een zo optimaal mogelijke aanpak van vergunningen en het toezicht en de controle op de naleving ervan. Met onze nieuwe organisatie pro beren we in goede samenwerking met de Zeeuwse bedrijven en in stellingen te zorgen voor een schoon en veilig Zeeland." Ginjaar is er vanaf het prille begin bij geweest, toen de dames en he ren bestuurders het met elkaar eens moesten worden over de op zet van de dienst. Een langdurig proces. „De eerste poging liep in januari 2011 mis. Waarom? Ach, men begreep elkaar niet... Een tweede poging was uiteindelijk wel succesvol. „Daarna hebben we maanden lang iedere maandag ochtend vergaderd over cijfers, mensen en dat soort zaken. Dat leidde vorig jaar tot een bedrijfs plan en in september tot de be noeming van de directeur." Anton van Leeuwen was vanaf 2011 directeur van de Rotterdam se deelgemeente IJsselmonde en voordien ook verantwoordelijk voor de organisatieopbouw van Veiligheidsregio Rotterdam-Rijn mond. „Het op de rails zetten van een compleet nieuwe organisatie is een bijzonder karwei. Er was geld, de mensen waren er en we hadden een kantoor. Maar verder was het vanaf het begin improvi seren, op alle fronten. Ik moet zeg gen dat de mensen zich heel flexi bel hebben opgesteld, zelf voor al lerlei dingen oplossingen zoch ten. Ik denk dat we het rond de zo mer grotendeels voor elkaar heb ben." Ginjaar stelt vast dat het vertrou wen van de gemeenten, provincie en waterschap in de nieuwe dienst nog ffagiel is. „Maar dat komt wel goed. Ik hoor ook geen klachten meer over de reistijden en de tunnel en dergelijke. Lo gisch, want dat hebben we ook al lemaal opgelost. En wat zijn nou afstanden in Zeeland?!" Meer nieuws zie: www.pzc.nl 'De gemeente moet voor de ver sterking van de economie vooral investeren in...', luidt de eerste vraag in de enquête. Niet minder dan 63,6 procent van de meewer kende Terneuzenaren geeft daar op als antwoord 'in een aantrekke lijke binnenstad'. Nieuwbakken raadsleden in Ter neuzen weten dus wat hen (weer) te doen staat. Al jaren lig gen er plannen klaar om de bin nenstad een opfrisbeurt te geven. De praktijk is echter weerbarstig, zeker sinds de economische crisis heeft toegeslagen en - niet te ver geten - internet-shoppen een gro te vlucht heeft genomen. De Kop van de Noordstraat en ook de Nieuwstraat-Zuid liggen er maar desolaat bij. Dat moet dus veran deren. Dat de binnenstad alle aandacht verdient, is niet zo opmerkelijk. Opvallender zijn de reacties op de vraag 'het is goed dat burgers wordt gevraagd eerst zelf oplossin gen te zoeken bij hun behoefte aan zorg, bijvoorbeeld huishoude lijke hulp'. Niet minder dan 63,6 procent is het daarmee eens, 28,2 procent oneens en 5 procent ant woordde 'weet ik niet'. De door het kabinet uitgeroepen participa tiesamenleving kan kennelijk op steun rekenen. Hetzelfde kabinet wil grotere ge meenten met minstens 100.000 inwoners. Die zouden de sociale en zorgtaken beter kunnen uitvoe- EF door Chris Platteeuw Je hebt liefhebbers van oud materi eel, maar ook mensen met veel lief de voor moderne voertuigen. Ze koesteren ze en verzorgen ze als was het hun kindje. Vandaag: ambu lancechauffeur Sylvia Agema. I Sylvia Agema trad als ambulancechauffeur in de voetsporen van haar va der Klaas, al was dat aanvankelijk niet de bedoeling, foto Chris Platteeuw BORSSELE - Het langer openhouden van oude kerncentrales zoals die in Borssele verhoogt het risico op ca lamiteiten, omdat de ervaring met kernreactoren waarvan de levens duur wordt verlengd, beperkt is. Op naar schoon door Wout Bareman I Mirjam Remeynse, beleidsmede werkster uit Reimerswaal: „Vroeger was ik in tien minuten op de fiets op m'n werk. Nu rij ik een uurtje. Ik vind deze organisa tie een enorme uitdaging." Uit het exploot d.d. 27-02-2014 van gerechtsdeurwaarder A.A.A.M.G. van Damme te Terneuzen, blijkt dat ten verzoeke van Jonkheijm en Van Hove Bouw B.V., gevestigd te 4581 AD Vogelwaarde, beslag is gelegd onder de gezamenlijke erfgenamen van wijlen Hypolitus Mahu, geboren 30 juli 1934, overleden 19 februari 2014, laatstelijk gewoond hebbend te Hengstdijk, gemeente Hulst, zulks ten laste van Monique Maria Petrus Mahu, geboren 7 december 1970, wonend te 4561 VB Hulst. Van dit exploot kan belanghebbende afschrift verkrijgen op onderstaand adres: VAN DAMME C.S. GERECHTSDEURWAARDERS Alvarezlaan 1 4536 BA Terneuzen T: 0115 613651 E: deurwaarders@vandamme-holland.nl Anton van Leeuwen, directeur iSabire Özkurt, inspecteur-milieu-B uit Middelburg: „Ik ben als enige van de gemeente Middelburg over gekomen. Wat vroeger semi-colle- ga's waren van andere gemeenten, zijn nu échte collega's." door Harmen van der Werf TERNEUZEN - Het aantrekkelijker maken van de binnenstad van Ter neuzen moet prioriteit krijgen. Deelnemers aan de Zeepeil-enquê- te van onderzoeksinstelling Scoop in het kader van de gemeenteraads verkiezingen geven dat in grote meerderheid aan. Vanavond is van af 19.30 uur het verkiezingsdebat van deze krant en Scoop in Porgy Sr Bess.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 58