Chauffeur ambulance
doet meer dan vervoer
'Risico's kerncentrale
groeien met de jaren'
I
I
I
Binnenstad Terneuzen
I
20 ZEEUWS-VLAANDEREN
MILIEUDIENST NIEUWE STIJL
Op 2 januari troffen ze elkaar voor
het eerst, de negentig collega's van
de Regionale Uitvoerings Dienst.
66 Ik denk dat we het rond
de zomer grotendeels
voor elkaar hebben
EF
Rollend Materieel
Klaas Agema, steevast ge
kleed in witte 'doktersjas',
was tot 1992 decennia lang
een bekend gezicht als ambulance-
chauffeur in de Kanaalzone. Eerst
met een enorme Cadillac 1958
van het Julianaziekenhuis en later
met een witte Mercedes-Benz
met fluorescerende oranje stre
pen. Maar was dat feit de reden
voor dochter Sylvia Agema om in
zijn voetstappen te volgen? „Niet
direct", zegt Sylvia. „Ik wilde wel
een baan in de zorg en volgde
daarom na de middelbare school
een opleiding ziekenverzorgende
in verpleeghuis De Stelle in Oost
burg." Na afronding van haar stu
die begon ze bij ziekenhuis
ZorgSaam in Terneuzen als sterili
satieassistent. Pas in 1994 werd ze
de eerste vrouwelijke ambulance
chauffeur in Zeeland. De inrich
ting van de auto's was toen nog
niet zo geavanceerd als nu en daar
door waren ze ook niet zo hoog
en zwaar, dus prettiger te bestu
ren. Met plezier denkt ze terug
aan een E-klasse van Merce
des-Benz met een krachtige 6-ci-
lindermotor. „Dan had je tenmin
ste wat over om in te halen."
Het gaat al lang niet meer alleen
om patiëntentransport. De ambu
lance is nu een voorportaal van
de spoedeisende hulp. Sylvia:
„Naast het besturen van de ambu
lance is, assisteren we als verpleeg
kundige bij de medische handelin
gen." Mede door de uitgebreide
apparatuur zijn voertuigen nu ho
ger en komt het gewicht soms bo
ven de 3500 kilo, waardoor er een
groot rijbewijs vereist is. De 'Che-
vy' met z'n dikke 8-cilindermotor
heeft haar voorkeur. Ze vindt het
jammer dat juist die binnenkort
verdwijnen.
De chauffeurs moeten continu bij
scholen (medisch, verkeerswetge-
ving en autotechniek). Daarnaast
zijn er regelmatig rijvaardigheids-
trainingen zoals op het circuit
van de Politieacademie in Lely
stad voor het rijden op hoge snel
heid. Sylvia is nu 45maar hoopt
dit beroep nóg heel lang te kun
nen uitoefenen. Wel is ze bezorgd
over de toename van agressiviteit
en bedreigingen. Ze heeft er zelf
ook al mee te maken gehad. „On
begrijpelijk, terwijl je er juist
bent om mensen te helpen...
Maar, het blijft een prachtvak."
Dat stelt Greenpeace in een rap
port over verouderde Europese
kerncentrales. Aan het rapport
dat de milieuorganisatie vandaag
uitbrengt, hebben volgens Green
peace onafhankelijke wetenschap
pers meegewerkt.
Greenpeace beweert dat het in de
benen houden van afgeschreven
kerncentrales ook economisch ris
kant is. Het vergt peperdure veilig
heidsverbeteringen. Greenpeace
betwijfelt of met de huidige, zeer
lage elektriciteitsprijzen zulke in
vesteringen rendabel zijn. Vol
gens energiebedrijf Delta,
grootaandeelhouder van EPZ,
draait de kerncentrale echter min
stens quitte. Daarnaast zijn kern
centrales onderverzekerd, meestal
draait de maatschappij op voor nu
cleaire rampen, concludeert de mi
lieuorganisatie. Na Fukushima is
de aansprakelijkheid voor EPZ, de
exploitant van de kerncentrale in
Borssele, verhoogd naar 1,2 mil
jard euro. De kosten na de lekka
ges in Fukushima lopen echter in
de honderden miljarden.
TERNEUZEN - Twee maanden na de
start begint het allemaal een beet
je te wennen, al is de speurtocht
naar hoe de lijntjes nu precies lo
pen, wie wat doet en wie je voor
bepaalde zaken moet inschakelen,
nog niet helemaal ten einde. Maar
feit is dat iedereen er de schou
ders onder zet of, zoals in de
Nieuwsbrief wordt vastgesteld:
„We zijn er nog niet, maar we
werken er met elkaar heel hard
aan in een - heel belangrijk - hele.
goede sfeer."
En allemaal met een speciale
'druppel' om het kantoor in te
kunnen, een parkeerkaart, een
iPad, smartphone, een laptop en
een kluisje om alle spullen in op
te bergen. Alles was nieuw, die
eerste dagen. De werkplek op
twee etages van het stadskantoor
was zelfs gloednieuw, helemaal
opnieuw aangekleed en ingericht
na een brand in de soepautomaat.
De RUD Zeeland voert sinds 2 ja
nuari het leeuwendeel van de mi
lieu- en veiligheidstaken uit voor
de Zeeuwse gemeenten, water
schap Scheldestromen en de pro
vincie Zeeland. Van grote bedrij
ven tot de bakker op de hoek, ze
hebben allemaal met de RUD te
maken. Net als pomphouders,
vuurwerkverkopers en exploitan
ten van zwembaden.
Voorzitter Willem Ginjaar van
het samenwerkingsverband (dage
lijks bestuurder van het water
schap): „We streven naar een zo
optimaal mogelijke aanpak van
vergunningen en het toezicht en
de controle op de naleving ervan.
Met onze nieuwe organisatie pro
beren we in goede samenwerking
met de Zeeuwse bedrijven en in
stellingen te zorgen voor een
schoon en veilig Zeeland."
Ginjaar is er vanaf het prille begin
bij geweest, toen de dames en he
ren bestuurders het met elkaar
eens moesten worden over de op
zet van de dienst. Een langdurig
proces. „De eerste poging liep in
januari 2011 mis. Waarom? Ach,
men begreep elkaar niet... Een
tweede poging was uiteindelijk
wel succesvol. „Daarna hebben
we maanden lang iedere maandag
ochtend vergaderd over cijfers,
mensen en dat soort zaken. Dat
leidde vorig jaar tot een bedrijfs
plan en in september tot de be
noeming van de directeur."
Anton van Leeuwen was vanaf
2011 directeur van de Rotterdam
se deelgemeente IJsselmonde en
voordien ook verantwoordelijk
voor de organisatieopbouw van
Veiligheidsregio Rotterdam-Rijn
mond. „Het op de rails zetten van
een compleet nieuwe organisatie
is een bijzonder karwei. Er was
geld, de mensen waren er en we
hadden een kantoor. Maar verder
was het vanaf het begin improvi
seren, op alle fronten. Ik moet zeg
gen dat de mensen zich heel flexi
bel hebben opgesteld, zelf voor al
lerlei dingen oplossingen zoch
ten. Ik denk dat we het rond de zo
mer grotendeels voor elkaar heb
ben."
Ginjaar stelt vast dat het vertrou
wen van de gemeenten, provincie
en waterschap in de nieuwe
dienst nog ffagiel is. „Maar dat
komt wel goed. Ik hoor ook geen
klachten meer over de reistijden
en de tunnel en dergelijke. Lo
gisch, want dat hebben we ook al
lemaal opgelost. En wat zijn nou
afstanden in Zeeland?!"
Meer nieuws zie:
www.pzc.nl
'De gemeente moet voor de ver
sterking van de economie vooral
investeren in...', luidt de eerste
vraag in de enquête. Niet minder
dan 63,6 procent van de meewer
kende Terneuzenaren geeft daar
op als antwoord 'in een aantrekke
lijke binnenstad'.
Nieuwbakken raadsleden in Ter
neuzen weten dus wat hen
(weer) te doen staat. Al jaren lig
gen er plannen klaar om de bin
nenstad een opfrisbeurt te geven.
De praktijk is echter weerbarstig,
zeker sinds de economische crisis
heeft toegeslagen en - niet te ver
geten - internet-shoppen een gro
te vlucht heeft genomen. De Kop
van de Noordstraat en ook de
Nieuwstraat-Zuid liggen er maar
desolaat bij. Dat moet dus veran
deren.
Dat de binnenstad alle aandacht
verdient, is niet zo opmerkelijk.
Opvallender zijn de reacties op de
vraag 'het is goed dat burgers
wordt gevraagd eerst zelf oplossin
gen te zoeken bij hun behoefte
aan zorg, bijvoorbeeld huishoude
lijke hulp'. Niet minder dan 63,6
procent is het daarmee eens, 28,2
procent oneens en 5 procent ant
woordde 'weet ik niet'. De door
het kabinet uitgeroepen participa
tiesamenleving kan kennelijk op
steun rekenen.
Hetzelfde kabinet wil grotere ge
meenten met minstens 100.000
inwoners. Die zouden de sociale
en zorgtaken beter kunnen uitvoe-
EF
door Chris Platteeuw
Je hebt liefhebbers van oud materi
eel, maar ook mensen met veel lief
de voor moderne voertuigen. Ze
koesteren ze en verzorgen ze als
was het hun kindje. Vandaag: ambu
lancechauffeur Sylvia Agema.
I Sylvia Agema trad als ambulancechauffeur in de voetsporen van haar va
der Klaas, al was dat aanvankelijk niet de bedoeling, foto Chris Platteeuw
BORSSELE - Het langer openhouden
van oude kerncentrales zoals die in
Borssele verhoogt het risico op ca
lamiteiten, omdat de ervaring met
kernreactoren waarvan de levens
duur wordt verlengd, beperkt is.
Op naar schoon
door Wout Bareman
I Mirjam Remeynse, beleidsmede
werkster uit Reimerswaal:
„Vroeger was ik in tien minuten
op de fiets op m'n werk. Nu rij ik
een uurtje. Ik vind deze organisa
tie een enorme uitdaging."
Uit het exploot d.d. 27-02-2014 van
gerechtsdeurwaarder A.A.A.M.G. van
Damme te Terneuzen, blijkt dat ten
verzoeke van Jonkheijm en Van Hove
Bouw B.V., gevestigd te 4581 AD
Vogelwaarde, beslag is gelegd onder
de gezamenlijke erfgenamen van
wijlen Hypolitus Mahu, geboren
30 juli 1934, overleden 19 februari
2014, laatstelijk gewoond hebbend
te Hengstdijk, gemeente Hulst, zulks
ten laste van Monique Maria Petrus
Mahu, geboren 7 december 1970,
wonend te 4561 VB Hulst.
Van dit exploot kan belanghebbende
afschrift verkrijgen op onderstaand
adres:
VAN DAMME C.S.
GERECHTSDEURWAARDERS
Alvarezlaan 1 4536 BA Terneuzen
T: 0115 613651
E: deurwaarders@vandamme-holland.nl
Anton van Leeuwen, directeur
iSabire Özkurt, inspecteur-milieu-B
uit Middelburg: „Ik ben als enige
van de gemeente Middelburg over
gekomen. Wat vroeger semi-colle-
ga's waren van andere gemeenten,
zijn nu échte collega's."
door Harmen van der Werf
TERNEUZEN - Het aantrekkelijker
maken van de binnenstad van Ter
neuzen moet prioriteit krijgen.
Deelnemers aan de Zeepeil-enquê-
te van onderzoeksinstelling Scoop
in het kader van de gemeenteraads
verkiezingen geven dat in grote
meerderheid aan. Vanavond is van
af 19.30 uur het verkiezingsdebat
van deze krant en Scoop in Porgy
Sr Bess.