Coese bedankt rechter Middelburger krijgt acht jaar cel
voor zes maanden cel voor organiseren van cokesmokkel
30 SCHOUWEN-DUIVELAND
Boek over vliegtuigbouw bij De Schelde
in Vlissingen en het verdwenen vliegveld
bij Oost-Souburg.
J. kreeg die straf omdat ze vorig
jaar september een overval pleeg
de op een dierenwinkel in Goes.
Daarbij maakte ze vijftien euro
buit. Ze bedreigde de eigenaar
met een mes. Ook was ze betrok
ken bij de diefstal van een porte
monnee. Daarbij zou ze dertig eu
ro hebben gestolen en geen drie
honderd, zoals de benadeelde be
weerde.
Tegen de Goese was twee weken
geleden door de officier van justi
tie en celstraf van achttien maan
den geëist, waarvan zes voorwaar
delijk. Naast de zes maanden, die
ze al bijna heeft uitgezeten, kreeg
de Goese ook een geheel voor
waardelijke taakstraf van 240 uur
opgelegd.
De rechtbank hield bij het bepa
len van de strafmaat rekening
met de persoonlijkheid van de
Goese, zo zei de voorzitter. Ze
wordt na volgende week begeleid
door de reclassering
Volgens de rechtbank is overtui
gend bewezen dat hij zich aan dat
misdrijf schuldig heeft ge
maakt. Ook maakte hij volgens de
drie rechters van de meervoudige
strafkamer deel uit van een crimi
nele organisatie en heeft hij zich
schuldig gemaakt aan het witwas
sen van crimineel geld. Twee we
ken geleden was een straf gelijk
aan het vonnis geëist tegen de
Middelburger. Zijn advocaat
vroeg echter vrijspraak omdat er
volgens hem geen enkel bewijs
was tegen zijn cliënt.
D. hoorde de uitspraak onbewo
gen aan. Daarna riep hij kwaad
dat hij 'absoluut zeker' in hoger
beroep gaat tegen het vonnis.
Twee weken geleden benadrukte
hij dat hij niets te maken had met
de smokkel van drugs.
De politie kwam de man op het
spoor nadat een Bevelander in
april 2010 betrapt was bij het
smokkelen van bijna elf kilo coke
vanaf een boot in de haven van
Vlissingen-Oost. Na zijn aanhou
ding vertelde hij tegen de politie
dat hij handelde in opdracht van
een zekere Robert. Toen de poli
tie deze Middelburger wilde aan
houden, was de man verdwenen
naar Suriname. Omdat de relatie
tussen beide landen jarenlang
slecht was, werd pas vorig jaar
om zijn uitlevering gevraagd.
De rechtbank hield er bij het be
palen van de strafmaat rekening
mee dat de man al eerder is ver
oordeeld voor betrokkenheid bij
de smokkel van harddrugs. Het
Openbaar Ministerie wil de man
ook financieel plukken.
VLISSINGEN - De S.21 was een supe
rieur toestel. Jammer dat het
nooit gevlogen heeft, zo zegt Pie-
ter van Wijngaarden over het
jachtvliegtuig dat De Schelde in
Vlissingen in 1940 aan het bou
wen was.
Inderdaad, De Schelde, want dat
bedrijf had in die tijd een afdeling
vliegtuigbouw. De ontwerper bij
het Vlissingse bedrijf was Theo
Slot, iemand die volgens Van
Wijngaarden zijn tijd ver vooruit
was. Hij kwam een paar jaar eer
der met het idee van het neus-
wiel. Tot die tijd hadden vliegtui
gen een staartwiel. Een neuswiel,
zo zegt Van Wijngaarden, zorgt
ervoor dat bij een start en landing
een piloot een veel beter zicht
heeft over de start- en landings
baan. En de S.21 had hij voorzien
van twee kanonnen. Een schoot
vooruit, de tweede beschermde
de dubbele staart van het toestel
en was gericht naar achteren.
„Zo'n dubbele bewapening zou
zeker zijn waarde hebben bewe
zen in luchtgevechten."
De Limburger Van Wijngaarden
legt momenteel de laatste hand
aan een boek over de vliegtuig
bouw bij De Schelde. Tegelijker
tijd geeft hij in zijn boek aan
dacht aan Vliegpark Vlissingen,
dat vanaf 1911 tot 1943 vooral be
kend stond onder de naam Vlieg
veld Souburg.
Tot zijn verbazing herinnert niets
meer aan het feit dat ooit langs
het Kanaal door Walcheren, waar
nu de wijk Westerzicht is, een
vliegveld lag. De populairste be
stemming was Knokke. „Niet
voor niets werd de KLM-lijn Vlis-
singen-Knokke het gouden lijntje
genoemd. Werd vooral gebruikt
door notabelen die in Knokke gin
gen gokken."
Het vliegveld werd ook door De
Schelde gebruikt om de nieuwe
toestellen te testen. Het werd in
1926 officieel in gebruik geno
men, hoewel het terrein al jaren
daarvoor ook gebruikt werd voor
het landen en opstijgen van vlieg
tuigen. In 1939 werd het vliegveld
gesloten voor burgerluchtvaart.
Alleen de luchtmacht en De Schel
de mochten het nog gebruiken.
Tijdens de eerste jaren van de
Tweede Wereldoorlog gebruikten
de Duitsers het vliegveld. Maar
door de voortdurende bombarde
menten werd het in 1943 gesloten
en onbruikbaar gemaakt. Na de
oorlog zijn er nooit plannen ge
maakt om het weer in gebruik te
nemen als vliegveld.
Ook ondernam De Schelde geen
pogingen meer om in Vlissingen
vliegtuigen te bouwen. De produc
tie van vliegtuigonderdelen werd
in Dordrecht hervat.
De Schelde was in de jaren dertig
van de vorige eeuw met de vlieg
tuigbouw begonnen omdat dat
een manier was om het personeel
van de werf aan het werk te hou
den. In die tijd waren er volgens
de schrijver allerlei bedrijven die
zich bezighielden met vliegtuig
bouw. Zo nam De Schelde ont
werper Theo Slot over van een
meubelbedrijf dat zich ook bezig
hield met vliegtuigbouw. „Dat is
niet zo gek als het nu klinkt.
Vliegtuigen waren destijds bijna
volledig uit hout opgetrokken."
Succes heeft De Schelde met de
bouw van vliegtuigen nooit ge
had. Er zijn volgens Van Wijngaar
den zelfs plannen gemaakt voor
de bouw van een reusachtig toe
stel dat honderden passagiers kon
vervoeren over de Atlantische
Oceaan. „Dat plan is echter nooit
verder gekomen dan wat schetsen
op de tekentafel."
MIDDELBURG - „Dan ben ik volgen
de week al vrij", zo zei gisteren de
19-jarige Shannen J. blij toen ze
hoorde dat ze veroordeeld werd
tot een celstraf van in totaal zes
maanden. De Coese bedankte ver
volgens de voorzitter van de recht
bank voor het opleggen van die
straf. „Bedankt meneer."
door Emile Calon
MIDDELBURG - De rechtbank heeft
de 41-jarige Middelburger Robert
D. veroordeeld tot acht jaar cel. Hij
krijgt de straf omdat hij gezien
wordt als iemand die jarenlang co
caïnetransporten regelde vanuit
Zuid-Amerika naar Vlissingen.
'Het beste toestel vloog nooit'
door Emile Calon
De S.12 Scheldemusch was het eerste
toestel dat door De Schelde werd
gebouwd. Deze vierzitter was zo
zwaar dat het toestel maar
één persoon kon vervoeren.
Poseren na een rondvlucht voor het Fokker-vliegtuig van de KLM op vliegveld Souburg.
De Schelde S.20 was een veelbelovend ontwerp. Inspecteurs voeren een controle uit.