Coese bedankt rechter Middelburger krijgt acht jaar cel voor zes maanden cel voor organiseren van cokesmokkel 30 SCHOUWEN-DUIVELAND Boek over vliegtuigbouw bij De Schelde in Vlissingen en het verdwenen vliegveld bij Oost-Souburg. J. kreeg die straf omdat ze vorig jaar september een overval pleeg de op een dierenwinkel in Goes. Daarbij maakte ze vijftien euro buit. Ze bedreigde de eigenaar met een mes. Ook was ze betrok ken bij de diefstal van een porte monnee. Daarbij zou ze dertig eu ro hebben gestolen en geen drie honderd, zoals de benadeelde be weerde. Tegen de Goese was twee weken geleden door de officier van justi tie en celstraf van achttien maan den geëist, waarvan zes voorwaar delijk. Naast de zes maanden, die ze al bijna heeft uitgezeten, kreeg de Goese ook een geheel voor waardelijke taakstraf van 240 uur opgelegd. De rechtbank hield bij het bepa len van de strafmaat rekening met de persoonlijkheid van de Goese, zo zei de voorzitter. Ze wordt na volgende week begeleid door de reclassering Volgens de rechtbank is overtui gend bewezen dat hij zich aan dat misdrijf schuldig heeft ge maakt. Ook maakte hij volgens de drie rechters van de meervoudige strafkamer deel uit van een crimi nele organisatie en heeft hij zich schuldig gemaakt aan het witwas sen van crimineel geld. Twee we ken geleden was een straf gelijk aan het vonnis geëist tegen de Middelburger. Zijn advocaat vroeg echter vrijspraak omdat er volgens hem geen enkel bewijs was tegen zijn cliënt. D. hoorde de uitspraak onbewo gen aan. Daarna riep hij kwaad dat hij 'absoluut zeker' in hoger beroep gaat tegen het vonnis. Twee weken geleden benadrukte hij dat hij niets te maken had met de smokkel van drugs. De politie kwam de man op het spoor nadat een Bevelander in april 2010 betrapt was bij het smokkelen van bijna elf kilo coke vanaf een boot in de haven van Vlissingen-Oost. Na zijn aanhou ding vertelde hij tegen de politie dat hij handelde in opdracht van een zekere Robert. Toen de poli tie deze Middelburger wilde aan houden, was de man verdwenen naar Suriname. Omdat de relatie tussen beide landen jarenlang slecht was, werd pas vorig jaar om zijn uitlevering gevraagd. De rechtbank hield er bij het be palen van de strafmaat rekening mee dat de man al eerder is ver oordeeld voor betrokkenheid bij de smokkel van harddrugs. Het Openbaar Ministerie wil de man ook financieel plukken. VLISSINGEN - De S.21 was een supe rieur toestel. Jammer dat het nooit gevlogen heeft, zo zegt Pie- ter van Wijngaarden over het jachtvliegtuig dat De Schelde in Vlissingen in 1940 aan het bou wen was. Inderdaad, De Schelde, want dat bedrijf had in die tijd een afdeling vliegtuigbouw. De ontwerper bij het Vlissingse bedrijf was Theo Slot, iemand die volgens Van Wijngaarden zijn tijd ver vooruit was. Hij kwam een paar jaar eer der met het idee van het neus- wiel. Tot die tijd hadden vliegtui gen een staartwiel. Een neuswiel, zo zegt Van Wijngaarden, zorgt ervoor dat bij een start en landing een piloot een veel beter zicht heeft over de start- en landings baan. En de S.21 had hij voorzien van twee kanonnen. Een schoot vooruit, de tweede beschermde de dubbele staart van het toestel en was gericht naar achteren. „Zo'n dubbele bewapening zou zeker zijn waarde hebben bewe zen in luchtgevechten." De Limburger Van Wijngaarden legt momenteel de laatste hand aan een boek over de vliegtuig bouw bij De Schelde. Tegelijker tijd geeft hij in zijn boek aan dacht aan Vliegpark Vlissingen, dat vanaf 1911 tot 1943 vooral be kend stond onder de naam Vlieg veld Souburg. Tot zijn verbazing herinnert niets meer aan het feit dat ooit langs het Kanaal door Walcheren, waar nu de wijk Westerzicht is, een vliegveld lag. De populairste be stemming was Knokke. „Niet voor niets werd de KLM-lijn Vlis- singen-Knokke het gouden lijntje genoemd. Werd vooral gebruikt door notabelen die in Knokke gin gen gokken." Het vliegveld werd ook door De Schelde gebruikt om de nieuwe toestellen te testen. Het werd in 1926 officieel in gebruik geno men, hoewel het terrein al jaren daarvoor ook gebruikt werd voor het landen en opstijgen van vlieg tuigen. In 1939 werd het vliegveld gesloten voor burgerluchtvaart. Alleen de luchtmacht en De Schel de mochten het nog gebruiken. Tijdens de eerste jaren van de Tweede Wereldoorlog gebruikten de Duitsers het vliegveld. Maar door de voortdurende bombarde menten werd het in 1943 gesloten en onbruikbaar gemaakt. Na de oorlog zijn er nooit plannen ge maakt om het weer in gebruik te nemen als vliegveld. Ook ondernam De Schelde geen pogingen meer om in Vlissingen vliegtuigen te bouwen. De produc tie van vliegtuigonderdelen werd in Dordrecht hervat. De Schelde was in de jaren dertig van de vorige eeuw met de vlieg tuigbouw begonnen omdat dat een manier was om het personeel van de werf aan het werk te hou den. In die tijd waren er volgens de schrijver allerlei bedrijven die zich bezighielden met vliegtuig bouw. Zo nam De Schelde ont werper Theo Slot over van een meubelbedrijf dat zich ook bezig hield met vliegtuigbouw. „Dat is niet zo gek als het nu klinkt. Vliegtuigen waren destijds bijna volledig uit hout opgetrokken." Succes heeft De Schelde met de bouw van vliegtuigen nooit ge had. Er zijn volgens Van Wijngaar den zelfs plannen gemaakt voor de bouw van een reusachtig toe stel dat honderden passagiers kon vervoeren over de Atlantische Oceaan. „Dat plan is echter nooit verder gekomen dan wat schetsen op de tekentafel." MIDDELBURG - „Dan ben ik volgen de week al vrij", zo zei gisteren de 19-jarige Shannen J. blij toen ze hoorde dat ze veroordeeld werd tot een celstraf van in totaal zes maanden. De Coese bedankte ver volgens de voorzitter van de recht bank voor het opleggen van die straf. „Bedankt meneer." door Emile Calon MIDDELBURG - De rechtbank heeft de 41-jarige Middelburger Robert D. veroordeeld tot acht jaar cel. Hij krijgt de straf omdat hij gezien wordt als iemand die jarenlang co caïnetransporten regelde vanuit Zuid-Amerika naar Vlissingen. 'Het beste toestel vloog nooit' door Emile Calon De S.12 Scheldemusch was het eerste toestel dat door De Schelde werd gebouwd. Deze vierzitter was zo zwaar dat het toestel maar één persoon kon vervoeren. Poseren na een rondvlucht voor het Fokker-vliegtuig van de KLM op vliegveld Souburg. De Schelde S.20 was een veelbelovend ontwerp. Inspecteurs voeren een controle uit.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 44