Debat over één gemeente Walcheren N°s banger
I
30 WALCHEREN
Boek over vliegtuigbouw bij De Schelde
in Vlissingen en het verdwenen vliegveld
bij Oost-Souburg.
VERKIEZINGEN
GEMEENTERAAD 2014
VLISSINGEN - De S.21 was een supe
rieur toestel. Jammer dat het
nooit gevlogen heeft, zo zegt Pie-
ter van Wijngaarden over het
jachtvliegtuig dat De Schelde in
Vlissingen in 1940 aan het bou
wen was.
Inderdaad, De Schelde, want dat
bedrijf had in die tijd een afdeling
vliegtuigbouw. De ontwerper bij
het Vlissingse bedrijf was Theo
Slot, iemand die volgens Van
Wijngaarden zijn tijd ver vooruit
was. Hij kwam een paar jaar eer
der met het idee van het neus-
wiel. Tot die tijd hadden vliegtui
gen een staartwiel. Een neuswiel,
zo zegt Van Wijngaarden, zorgt
ervoor dat bij een start en landing
een piloot een veel beter zicht
heeft over de start- en landings
baan. En de S.21 had hij voorzien
van twee kanonnen. Een schoot
vooruit, de tweede beschermde
de dubbele staart van het toestel
en was gericht naar achteren.
„Zo'n dubbele bewapening zou
zeker zijn waarde hebben bewe
zen in luchtgevechten."
De Limburger Van Wijngaarden
legt momenteel de laatste hand
aan een boek over de vliegtuig
bouw bij De Schelde. Tegelijker
tijd geeft hij in zijn boek aan
dacht aan Vliegpark Vlissingen,
dat vanaf 1911 tot 1943 vooral be
kend stond onder de naam Vlieg
veld Souburg.
Tot zijn verbazing herinnert niets
meer aan het feit dat ooit langs
het Kanaal door Walcheren, waar
nu de wijk Westerzicht is, een
vliegveld lag. De populairste be
stemming was Knokke. „Niet
voor niets werd de KLM-lijn Vlis-
singen-Knokke het gouden lijntje
genoemd. Werd vooral gebruikt
door notabelen die in Knokke gin
gen gokken."
Het vliegveld werd ook door De
Schelde gebruikt om de nieuwe
toestellen te testen. Het werd in
1926 officieel in gebruik geno
men, hoewel het terrein al jaren
daarvoor ook gebruikt werd voor
het landen en opstijgen van vlieg
tuigen. In 1939 werd het vliegveld
gesloten voor burgerluchtvaart.
Alleen de luchtmacht en De Schel
de mochten het nog gebruiken.
Tijdens de eerste jaren van de
Tweede Wereldoorlog gebruikten
de Duitsers het vliegveld. Maar
door de voortdurende bombarde
menten werd het in 1943 gesloten
en onbruikbaar gemaakt. Na de
oorlog zijn er nooit plannen ge
maakt om het weer in gebruik te
nemen als vliegveld.
Ook ondernam De Schelde geen
pogingen meer om in Vlissingen
vliegtuigen te bouwen. De produc
tie van vliegtuigonderdelen werd
in Dordrecht hervat.
De Schelde was in de jaren dertig
van de vorige eeuw met de vlieg
tuigbouw begonnen omdat dat
een manier was om het personeel
van de werf aan het werk te hou
den. In die tijd waren er volgens
de schrijver allerlei bedrijven die
zich bezighielden met vliegtuig
bouw. Zo nam De Schelde ont
werper Theo Slot over van een
meubelbedrijf dat zich ook bezig
hield met vliegtuigbouw. „Dat is
niet zo gek als het nu klinkt.
Vliegtuigen waren destijds bijna
volledig uit hout opgetrokken."
Succes heeft De Schelde met de
bouw van vliegtuigen nooit ge
had. Er zijn volgens Van Wijngaar
den zelfs plannen gemaakt voor
de bouw van een reusachtig toe
stel dat honderden passagiers kon
vervoeren over de Atlantische
Oceaan. „Dat plan is echter nooit
verder gekomen dan wat schetsen
op de tekentafel."
D66 Walcheren houdt morgen
een discussieavond over de vraag
of er één gemeente Walcheren
moet komen. Deze openbare bij
eenkomst begint om 19.30 uur in
café Brooklyn aan de Markt in
Middelburg. Inleider is D66-ka-
merlid Gerard Schouw. In plaats
van te fuseren, tuigen de gemeen
ten steeds meer samenwerkings
verbanden op. „Dat loopt een
keer fout", vindt D66: gemeentera
den worden hiermee steeds meer
buitenspel gezet. Gespreksleider
is Rob van Eijkelenburg.
De dorpsraad Koudekerke houdt
tijdens de jaarvergadering een po
litiek forum. Alle deelnemende
zet de rondgang langs de dorps
kerken dinsdag (vanavond) voort
in Westkapelle. Er is dan een bij
eenkomst in het Polderhuis. Aan
vang: 20.00 uur. Deze bijeenkom
sten zijn bedoeld om met de in
woners te praten. Op het lijst
staan .verder nog: donderdag 6
maart Zoutelande, De Tienden;
maandag 10 maart Domburg,
Duingalerij; donderdag 13 maart
Oostkapelle, De Halve Maan. Ook
deze bijeenkomsten beginnen om
20.00 uur.
PvdA/GroenLinks Veere houdt
komende zaterdagmiddag 8 maart
een politiek café in het Kasteel
van Batavia te Westkapelle. Kandi
daten van PvdA/Groenlinks wil
len dan met de inwoners praten
over uiteenlopende onderwerpen.
Medewerkers aan het politiek café
zijn Cees Corstanje van de Archi
pelscholen) Jan Kaland van de
stichting Cultuurbehoud Westka
pelle en Petra de Witte van gym
nastiekvereniging Hygiea. Ge
spreksleider is oud-wethouder
Jan Bostelaer. Aanvang 16.00 uur.
In de gemeente Veere
wordt een reeks verkiezings
bijeenkomsten en politieke
fora in de kernen gehouden.
GOES - Het is maar waar je het
bangst voor bent. De poes die
sinds zondagavond op een dak in
de Goese Nieuwstraat zat, durfde
niet meer naar beneden. Het was
ook wel eng: zo hoog en zulke
gladde pannen. Toen bleek dat
lokken met lekkers echt niet
hielp, werd de brandweer inge
schakeld, die met de ladderwagen
een heldhaftige reddingspoging
ondernam. Maar dat vond poes
kennelijk nog veel enger.
Zodra de brandweerman, die ei
genlijk de reddende engel had
moeten zijn, het beestje bij zijn
lurven wilde vatten, waagde de
poes de afdaling, al was het niet
echt van harte. Heelhuids kwam
het beest via de dakgoot op straat
en weer thuis bij de kachel.
partijen aan de gemeenteraadsver
kiezingen in de gemeente Veere
doen hier aan mee. Discussielei
der is oud-gemeenteraadslid Doe-
de Holtkamp. Het debat vindt
plaats in Zaal Couburg. Aanvang
20.00 uur.
Het CDA in de gemeente Veere
ff
cp
'Het beste toestel vloog nooit'
door Emile Calon
De S.12 Scheldemusch was het eerste
toestel dat door De Schelde werd ge
bouwd. Deze vierzitter was zo zwaar
dat het toestel maar één persoon kon
vervoeren.
De Schelde S.20 was een veelbelovend ontwerp. Inspecteurs voeren een controle uit.
Poseren na een rondvlucht voor het Fokker-vliegtuig van de KLM op vliegveld Souburg.