Debat over één gemeente Walcheren N°s banger I 30 WALCHEREN Boek over vliegtuigbouw bij De Schelde in Vlissingen en het verdwenen vliegveld bij Oost-Souburg. VERKIEZINGEN GEMEENTERAAD 2014 VLISSINGEN - De S.21 was een supe rieur toestel. Jammer dat het nooit gevlogen heeft, zo zegt Pie- ter van Wijngaarden over het jachtvliegtuig dat De Schelde in Vlissingen in 1940 aan het bou wen was. Inderdaad, De Schelde, want dat bedrijf had in die tijd een afdeling vliegtuigbouw. De ontwerper bij het Vlissingse bedrijf was Theo Slot, iemand die volgens Van Wijngaarden zijn tijd ver vooruit was. Hij kwam een paar jaar eer der met het idee van het neus- wiel. Tot die tijd hadden vliegtui gen een staartwiel. Een neuswiel, zo zegt Van Wijngaarden, zorgt ervoor dat bij een start en landing een piloot een veel beter zicht heeft over de start- en landings baan. En de S.21 had hij voorzien van twee kanonnen. Een schoot vooruit, de tweede beschermde de dubbele staart van het toestel en was gericht naar achteren. „Zo'n dubbele bewapening zou zeker zijn waarde hebben bewe zen in luchtgevechten." De Limburger Van Wijngaarden legt momenteel de laatste hand aan een boek over de vliegtuig bouw bij De Schelde. Tegelijker tijd geeft hij in zijn boek aan dacht aan Vliegpark Vlissingen, dat vanaf 1911 tot 1943 vooral be kend stond onder de naam Vlieg veld Souburg. Tot zijn verbazing herinnert niets meer aan het feit dat ooit langs het Kanaal door Walcheren, waar nu de wijk Westerzicht is, een vliegveld lag. De populairste be stemming was Knokke. „Niet voor niets werd de KLM-lijn Vlis- singen-Knokke het gouden lijntje genoemd. Werd vooral gebruikt door notabelen die in Knokke gin gen gokken." Het vliegveld werd ook door De Schelde gebruikt om de nieuwe toestellen te testen. Het werd in 1926 officieel in gebruik geno men, hoewel het terrein al jaren daarvoor ook gebruikt werd voor het landen en opstijgen van vlieg tuigen. In 1939 werd het vliegveld gesloten voor burgerluchtvaart. Alleen de luchtmacht en De Schel de mochten het nog gebruiken. Tijdens de eerste jaren van de Tweede Wereldoorlog gebruikten de Duitsers het vliegveld. Maar door de voortdurende bombarde menten werd het in 1943 gesloten en onbruikbaar gemaakt. Na de oorlog zijn er nooit plannen ge maakt om het weer in gebruik te nemen als vliegveld. Ook ondernam De Schelde geen pogingen meer om in Vlissingen vliegtuigen te bouwen. De produc tie van vliegtuigonderdelen werd in Dordrecht hervat. De Schelde was in de jaren dertig van de vorige eeuw met de vlieg tuigbouw begonnen omdat dat een manier was om het personeel van de werf aan het werk te hou den. In die tijd waren er volgens de schrijver allerlei bedrijven die zich bezighielden met vliegtuig bouw. Zo nam De Schelde ont werper Theo Slot over van een meubelbedrijf dat zich ook bezig hield met vliegtuigbouw. „Dat is niet zo gek als het nu klinkt. Vliegtuigen waren destijds bijna volledig uit hout opgetrokken." Succes heeft De Schelde met de bouw van vliegtuigen nooit ge had. Er zijn volgens Van Wijngaar den zelfs plannen gemaakt voor de bouw van een reusachtig toe stel dat honderden passagiers kon vervoeren over de Atlantische Oceaan. „Dat plan is echter nooit verder gekomen dan wat schetsen op de tekentafel." D66 Walcheren houdt morgen een discussieavond over de vraag of er één gemeente Walcheren moet komen. Deze openbare bij eenkomst begint om 19.30 uur in café Brooklyn aan de Markt in Middelburg. Inleider is D66-ka- merlid Gerard Schouw. In plaats van te fuseren, tuigen de gemeen ten steeds meer samenwerkings verbanden op. „Dat loopt een keer fout", vindt D66: gemeentera den worden hiermee steeds meer buitenspel gezet. Gespreksleider is Rob van Eijkelenburg. De dorpsraad Koudekerke houdt tijdens de jaarvergadering een po litiek forum. Alle deelnemende zet de rondgang langs de dorps kerken dinsdag (vanavond) voort in Westkapelle. Er is dan een bij eenkomst in het Polderhuis. Aan vang: 20.00 uur. Deze bijeenkom sten zijn bedoeld om met de in woners te praten. Op het lijst staan .verder nog: donderdag 6 maart Zoutelande, De Tienden; maandag 10 maart Domburg, Duingalerij; donderdag 13 maart Oostkapelle, De Halve Maan. Ook deze bijeenkomsten beginnen om 20.00 uur. PvdA/GroenLinks Veere houdt komende zaterdagmiddag 8 maart een politiek café in het Kasteel van Batavia te Westkapelle. Kandi daten van PvdA/Groenlinks wil len dan met de inwoners praten over uiteenlopende onderwerpen. Medewerkers aan het politiek café zijn Cees Corstanje van de Archi pelscholen) Jan Kaland van de stichting Cultuurbehoud Westka pelle en Petra de Witte van gym nastiekvereniging Hygiea. Ge spreksleider is oud-wethouder Jan Bostelaer. Aanvang 16.00 uur. In de gemeente Veere wordt een reeks verkiezings bijeenkomsten en politieke fora in de kernen gehouden. GOES - Het is maar waar je het bangst voor bent. De poes die sinds zondagavond op een dak in de Goese Nieuwstraat zat, durfde niet meer naar beneden. Het was ook wel eng: zo hoog en zulke gladde pannen. Toen bleek dat lokken met lekkers echt niet hielp, werd de brandweer inge schakeld, die met de ladderwagen een heldhaftige reddingspoging ondernam. Maar dat vond poes kennelijk nog veel enger. Zodra de brandweerman, die ei genlijk de reddende engel had moeten zijn, het beestje bij zijn lurven wilde vatten, waagde de poes de afdaling, al was het niet echt van harte. Heelhuids kwam het beest via de dakgoot op straat en weer thuis bij de kachel. partijen aan de gemeenteraadsver kiezingen in de gemeente Veere doen hier aan mee. Discussielei der is oud-gemeenteraadslid Doe- de Holtkamp. Het debat vindt plaats in Zaal Couburg. Aanvang 20.00 uur. Het CDA in de gemeente Veere ff cp 'Het beste toestel vloog nooit' door Emile Calon De S.12 Scheldemusch was het eerste toestel dat door De Schelde werd ge bouwd. Deze vierzitter was zo zwaar dat het toestel maar één persoon kon vervoeren. De Schelde S.20 was een veelbelovend ontwerp. Inspecteurs voeren een controle uit. Poseren na een rondvlucht voor het Fokker-vliegtuig van de KLM op vliegveld Souburg.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 30