Een economisch conflict tussen Rusland en de Europese Unie zal beide partijen in de ellende storten. De EU kan moeilijk zonder Russisch gas, en Rusland al helemaal niet zonder het geld dat Europa daarvoor betaalt. 66 Een forse daling van de olieprijs kan de Russische economie verslinden 10 VERDIEPING HANDEL MET RUSLAND De argeloze toeschouwer zou de Russische daden op de Krim kunnen in terpreteren als die van een jonge, groeiende na tie met ambities. Vladi mir Poetin als aanvoer der van een van zelfvertrouwen blakend Rusland, dat de plek die het vroeger innam op het wereldtoneel, wil heroveren. Een machtig Rusland, dat met de agressie rich ting de Oekraïense buurman een signaal af geeft: met de Russische beer valt niet (meer) te spotten. Die argeloze toeschouwer zit ernaast. Vladi mir Poetin heeft van alles te verliezen, en moet dus op zijn tellen passen. Rusland is anno 2014 niet het bloeiende, groeiende rijk dat het had kunnen zijn als het na de val van het communisme de juiste keuzes had gemaakt. Na 24 jaar kapitalisme - of wat daarvoor doorgaat - drijft Rusland nog steeds volledig op zijn natuurlijke hulp bronnen. Gas en olie zorgen voor meer dan 70 procent van de exportinkomsten. Oké; Poetin en de mensen in zijn kring le ven er goed van. En ook de gemiddelde Rus is er de laatste tien jaar aardig op voor uit gegaan. De koopkracht is verdubbeld. Maar dat wil niet zeggen dat er sprake is van een gezonde situatie. Rusland is een mono-economie. Andere sectoren hebben in het centralistische, inefficiënte en cor rupte Rusland van Poetin amper de kans gekregen zich te ontwikkelen. Deze ongezonde situatie is precies de re den dat minister Timmermans van Buiten landse Zaken meende zich gisteren enige spierballentaal te kunnen veroorloven. Ge vraagd naar eventuele maatregelen tegen Rusland, als reactie op de situatie op de Krim, sloot hij sancties niet meteen uit. Volgens Timmermans heeft Rusland meer te vrezen dan Europa. „Het zal altijd pijn doen. maar we moeten niet doen alsof Eu ropa met handen en voeten gebonden is aan de Russen." Dat lijkt een vreemde uitspraak, gezien de enorme hoeveelheden gas en olie die Mos kou dagelijks aan de Europese Unie levert. Volgens de Amerikaanse Energy Informa tion Administration gaat 84 procent van de Russische olie naar de EU. Duitsland, Ne derland en Polen zijn de belangrijkste afne mers. Ook het Russische gas gaat voorna melijk westwaarts, met Duitsland en Oost-Europa als grootste klanten. In theorie zou Poetin de Europese Unie dus heel veel pijn kunnen doen door de kranen dicht te draaien. Analisten stellen dat landen als Nederland, Noorwegen en het Verenigd Koninkrijk het gat dat ont staat, op korte termijn wellicht nog kun nen dichten door de productie uit hun vel den op te voeren. Op lange termijn gaat dat echter onherroepelijk tot problemen lei den. De Russische gasproductie is ruim twee keer zo groot als die van alle Europe se landen bij elkaar. De Russische reserves zijn schier onuitputtelijk, in tegenstelling tot de Europese. Overschakelen naar een andere leverancier, eentje uit het Mid den-Oosten bijvoorbeeld, kan ook niet van de ene op de andere dag. De crux is echter dat het dichtdraaien van de gaskraan volledig indruist tegen het be lang van de Russen. De Russische over heidsbegroting wordt voor meer dan de helft gedekt door de energie-export naar Europa. Valt die export weg, dan ontstaat een gapend gat op Poetins begroting. Dat zou meteen ook de ineenstorting van de Russische economie betekenen. De We reldbank constateerde al diverse malen dat een daling van de olie-inkomsten de Russi sche economie zou kunnen Verslinden'. De overheid neemt in Rusland een centra le plaats in. Overheidsuitgaven zijn in Rus land al jaren veruit de belangrijkste bron van economische groei. Zo zijn de ambte narensalarissen de afgelopen jaren stelsel matig verhoogd. Omdat Rusland veel amb tenaren heeft, heeft de salarisverhoging er voor gezorgd dat de consumptie een grote vlucht heeft genomen. Rusland kreeg het afgelopen decennium steeds meer trekken van een consumptiemaatschappij. De Rus sische consument geeft zijn geld voorname lijk uit aan buitenlandse spullen. Russi sche producenten hebben het moeilijk. Door de lage arbeidsproductiviteit en hoge loonkosten zijn ze veel te duur. In de con currentiestrijd met buitenlandse bedrijven hebben ze daarom geen schijn van kans. Daar profiteert de Europese Unie weer van. In 2012 exporteerden de EU-landen geza menlijk voor 123 miljard euro naar Rus land. Het geld dat Europa voor het Russi sche gas betaalt, rolt via Russische consu mentenbestedingen voor een deel weer te rug in de zakken van Europese bedrijven. Dat verklaart mogelijk waarom Europa, de spierballentaal van Timmermans ten spijt, vooralsnog terughoudend is waar het economische sancties betreft. De toon vanuit de hoofdsteden blijft gematigd, de voorge stelde oplossingen op de dialoog gericht. De Vere nigde Staten gaan er een stuk harder in. De verhouding tussen Europa en Rusland is een precaire, en dat is er door de situatie op de Krim be paald niet minder op gewor den. Economisch gezien is er voor beide partijen echter maar één belang: de bestaande relaties in stand houden. Rusland kan het geld van de Europese gasafnemers niet missen. Europa op zijn beurt kan moeilijk zonder het Russische gas en de Russische consumentenbestedingen. Het is een eenvoudig economisch grondbegin sel: landen drijven handel met elkaar om dat ze daar beiden beter van worden. De vraag is echter of Poetin zich door dat soort rationele gedachten laat leiden. Een maand geleden schreef het gezaghebbende Britse tijd schrift The Economist dat het draagvlak van de Rus sische president, gezien de kwetsbare staat van de economie, tanende is. Poetin zou een kat in het nauw zijn, en kan rare sprongen maken, vreest The Economist: „Het gevaar voor de wereld is dat een zwakkere Poetin ook een agressievere Poetin is. In Oekraïne en el ders." Rusland en EU tot elkaar veroordeeld door Sander van Mersbergen illustratie Mark Reijntjens Rapport Wereldbank

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 10