Pianorecital Stephanie Proot Me haen d'r nog vó..! CULTUUR 41 in t Kerkje Vragenlijsten Zeeuwse taal Maarten Termont bewijst met zijn eerste solo-cd een geheel nieuwe weg te zijn ingeslagen als singer-songwriter. VLISSINGEN - De transformatie van feestbeest naar serieuze singer songwriter heeft met de cd Het is goed zo gestalte gekregen. Zeven jaar lang sleurde Maarten Ter mont van kroeg naar feestzaal, club en theater om de energieke akoestische folkrock met The Old Firm ten gehore te brengen. Na dat die groep stopte kwam er tijd vrij voor een solocarrière met een schitterend debuutalbum als voor lopig hoogtepunt. Ruim een jaar deed Maarten Termont over de op name van deze eerste solo-cd. Maar Het is goed zo is het resultaat van een rijpingsproces dat al jaren aan de gang is. Als tiener componeerde de 35 jari ge Vlissinger al liedjes in het Ne derlands. Later werd dat Engelsta lig voor The Old firm. De keuze nu voor 17 Nederlandstalige en één Zeeuws nummer is bewust. „Ik schrijf nog steeds Engelstalige songs. Ik heb wel een mix overwo gen, maar het leek me het beste om voor coherentie te kiezen", zegt Termont. Hij hield het wor dingsproces vrijwel geheel in ei gen hand: schreef teksten en mu ziek, voerde de composities uit op gitaar en viool en maakte in de thuisstudio zelf de opnamen. Al leen Willy Berrevoets deed de eindmix en zus Lieneke verzorg de de prachtige lay-out. Het resul taat is een muzikaal én visueel kunststukje. „Ik wilde dat mijn eerste soloschijf meer was dan een demo-achtig ding. Kwalitatief moest ik er helemaal achter staan en ja, dan mag het wat meer kos ten. Het hele opnamen-proces wil de ik op mijn manier doen, in ei gen tempo en zonder tijdsdruk. Het is pas klaar als ik er tevreden over ben." Daar verwijst de titel ook naar, als is het tevens de naam van een zijn liedjes. „Ik vond die uitdrukking wel passen bij het proces. Het nummer gaat over het leven in het algemeen, maar geeft wel wat weer van de manier waarop ik schrijf en waar over.' De liedjes op Het is goed zo zijn poëtisch en verhalend, met een bedrieglijk eenvoudig rijmme- trum. Ze behandelen alledaagse thema's, zijn introspectief, zoe kend en tonen betrokkenheid. De tekening is serieus, humoristisch met een diepere ondergrond, zo als in het spiegelende Tolerant Ne derland. De folky ballads met fin- gerpicking en soms gedubde gi taarpartijen en vioolsoli worden afgewisseld met meer poppy en zelfs rockachtige songs. Het voor malig feestbeest heeft zijn wilde haren niet geheel verloren, ze zijn hooguit wat gekortwiekt. ELLEWOUTSDIJK - Onder de titel 'De Wandeling' wordt vanmiddag om 14.30 uur in 't Kerkje van Elles- diek een tentoonstelling van Ma rian Stokx geopend. Natalia Rogalski en Adrie Huis- soon verzorgen de muzikale om lijsting met een selectie van inter nationale liedjes. Marian Stokx komt uit 's Heeren- hoek. Zij volgde lessen bij het Ne derlands Tekeninstituut. Land schappen, portretten en abstracte composities vormen de hoofd moot van haar werk. Jacco Stokx houdt tijdens de opening een kor te inleiding over haar werk. VLISSINGEN - In de reeks Citycon certen in 't Speelhuus Ter Reede in Vlissingen verzorgt Stephanie Proot (1987) zondagochtend een pianorecital. Zij vertolkt de Sonate in a D 874 van Schubert, de tweede sonate van Prokofiev en de 23ste sonate in f (Apassionata) van Beethoven. Stephanie Proot begon al als zesja rige aan een pianostudie. Na de opleiding aan het Conservato rium in Antwerpen bij Levente Kende specialiseerde zij zich, won verschillende prijzen tijdens internationale wedstrijden. Een hoogtepunt leverde haar deel name in 2013 aan de prestigieuze Elisabethwedstrijd in Brussel op. Zij wist daar door te dringen tot de halve finale. Proot heeft nu al een indrukwek kende solocarrière opgebouwd en is tevens lid van een kamermu- ziekensemble: het Arensky Trio. Twee jaar geleden kwam haar eer ste cd uit met daarop sonates van Beethoven. Zij concerteert in bin nen en buitenland. De organisatie van de Cityconcerten is blij haar nu ook een keer in Zeeland te heb ben voor een recital. MIDDELBURG - In navolging van Groningen en Drenthe begint SCEZ samen met de Zeeuwse Dia lectvereniging vandaag met een internetenquête naar de Zeeuwse taal. Sprekers van het Zeeuws kun nen op www.hetverhaalvanhet- zeeuws.nl vragen over hun eigen streektaal beantwoorden. Het doel is de grote variatie bin nen de Zeeuwse dialecten in kaart te brengen door allerlei ele menten te bevragen. De resulta ten worden bewerkt voor artike len of dialectkaarten. De eerste vragenlijst staat vanaf vandaag tot eind april online. Min of meer noödgedwoenge bin ik, op mien leeftied, nog an een nieuwe sport begonne. Kraakbeên, da weg is in je knie, groei nie mi an en dideu oort ardlope, en dimee eêlwat an dere sporten, tot het verleden. En dan is 'je bin ook hin twintig mi!' een schraele troost. Vö visse en damme ebb'ik hin geduld en wan- dele en fletse bin wè leuk, mè toch wat saai. En m'n eihen in de fitness-zaal in 't zweêt wèreke is goed vö 't lief, mè ik ebbe 'een bal' nodig en 'een partijtje'. Zö kwam ik, nie geremd deu énige kennis van zaken, bie biljar- te terecht. Eêl vroeger, nog vöda 'k 'oma' kende, hieng ik wè es een ienkele keer biljarte. Dat dee ik illegaal, wan een verbluuf in een café wier nie geduld van tuus, het was 'een oord des verderfs'. Dus trok ik nè Middelburg en speelde, mee muntjes vö een alf ure, en eên consumptie, een stuitje. Chro nisch gebrek an zakgeld en de last van 't 'verderf zurgde d'r vö da'k nooit énige vaerdigheid mee 'de keu' ontwikkelde. Mè.. 'k ebbe een maat gevonde, éne 'O. te Z.', die op 't zelfde ni veau acteert as ik, zei mè niveau nul! In 't verzurgingscentrum van 't durp stae een biljarttaefel en die kao je 'biljarturen' kriehe, en hliek kennis maeke mee ons voor land. Zö bin me begonne mee 't onder de knie kriehe van de allereeste beginselen van 't spil. Het naege- slacht was dudelijk. 'Noe bij jie echt een oud ventje hore', was de reactie van onze zeune. En me vie- le hlad nie op di, wan een toevalli ge bezoeker van 't centrum vroeg drek of me ier toch wè nè onze zin weunde...! De beweuners keke even op en as een lopend viertje hieng het deu 't uus: 'Die bin twi nieuwe'. Ze bleve even kieke bie uldere 'rollator-stop' en me mohe zelfs koffie bluve drienke bie 't êle ge zelschap. Over 't spel zelf bin me nog nie te- vree. Me praote over 'te dikke' en 'te dinne', me spele nöha es 'op oop van zegen' en bin nog nie toe an zaken as 'overouwe' of'losse bandjes', a lacht het geluk ons soms toe! Me ondekke meer en meer dat er vee ruumte is nest de ballen en soms zien onze ohen op lossingen, die onze anden echt nog nie uut kunne voere, bie lan ge nè nie. Mè me haen d'r vö! Nie zelden raeke me, in een ultieme poging om eêl 'dinne' te spelen, hlad niks en ik spreke dan troosteloos van een 'stille om gang'. Soms klutse ballen, schien- baer doelloos over 't groene lae- ken rollend, inééns tegen mekao- re an en ook zulke punten ore ge koesterd! Soms komt 'n d'r echt 'bovenop' en ik kan je vertelle dat het geluud van de bal, die de der de bal raekt, het kostelijkste ge luud is van eêl d'n ochen. M'n maat, 'O. te Z.', ei een wat be tere basis as mien, wan die ei in dienst nog vee gebiljart, a is dat ook naebie vuuftig jaer gelee. En dat leste merk je best goed...! Wi echte biljarters rekene in 'ge middelden' en 'beurten', spele ons nog 'sets' (ik komme per slot uut de tenniswereld...!) van vuuf- tien punten. Binnen een alf ure lukt dat meêstal. Op een stoel zit- te as d'n anderen an de beurte is, oef nie. Je bin zö wi an stoot...! Me bin van plan langzaem te ver beteren. As me 't mohe beleve en d'r echt he weune kunne me mis schien wè 'driebanden' spele. ZATERDAG 1 MAART 2014 Feestbeest blijkt nu gerijpt door Marius Roeting Maarten Termont manifesteert zich met zijn eerste solo-cd als serieuze singer-songwriter. Meer info: www.Maartenter- mont.com. De cd kost 15,~ mm m^m Zondag 2 maart, 't Speelhuus Ter Ree- de, Vlissingen, 11.30 uur, inloop vanaf 11.00 uur. I Pianiste Stephanie Proot door Frans van der Heijde ^EK\

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 117