I I I I I I Al 25 jaar programmeert Jacques Boonman met veel passie theatervoorstellingen in de gemeente Reimers- waal en elders. Nu staat zijn levenswerk onder druk. 66 36 ZEELAND JACQUES BOONMAN, THEATERPROGRAMMEUR iftig was hij, toen de ge meenteraad vorig jaar okto ber besloot de subsidie aan Podium Reimerswaal stop te zetten. „In 2012 hadden we nog de Promotieprijs van de gemeente gekregen. Eerst worden er van alle kanten veren in je kont geduwd en het jaar erop draaien ze je, met net zoveel gemak, de nek om. Ik zei tegen de burgemeester: ik vind het in één woord be lachelijk en ik ben in staat om die glazen bo kaal zo voor het gemeentehuis kapot te gooien. Wat voor waarde moet je nou hechten aan zo'n stomme prijs?" Wie aan Podium Reimerswaal komt, komt aan Jacques Boonman. Theaterprogrammeur van professie, maar theaterliefhebber boven al les. De woorden 'gastvrijheid', 'contacten' en 'mossels' domineren zijn idioom; stopwoordje 'hartstikke' tekent zijn gedrevenheid. Karakte ristiek stemgeluid, markante kop ook. De die pe groeven verraden dat hij eerdaags zeventig wordt, maar kunnen het jongensachtige en de branie in zijn voorkomen nog altijd niet mas keren. Vanuit zijn houten huis op de zuidwes telijke punt van Rilland bestiert hij de stich ting en staat hij vrijwel permanent in verbin ding met een aanzienlijk deel van de Neder landse theaterwereld, terwijl de kippen onbe kommerd door de tuin kuieren. Het zat er eigenlijk al vroeg in, zegt Boonman, terwijl hij de brand probeert te steken in een Balmoralsigaar. „Ik ging naar school voor de gezelligheid, was altijd bezig met dingen er omheen. Ik organiseerde allerlei feestavonden en de verplichte schoolconcerten vond ik bij voorbeeld geweldig, terwijl anderen juist pro beerden er tussenuit te knijpen. Mij werd dan ook verweten dat ik meer aandacht besteedde aan buitenschoolse activiteiten dan aan school." Later, toen hij op het toenmalig Nederlands Wetenschappelijk Instituut voor Toerisme en Recreatie in Breda zat, was dat niet anders. „Ik zat binnen de kortste keren in het bestuur van de studentenvereniging. Dat was mijn lust en mijn leven. Ik organiseerde allerlei dingen. Toen de diploma-uitreiking was, kwam ik in zo'n oude Renault 4 met 150 kilo mossels ach terin, in juten zaken toen nog. Dat was één zoutwaterspoor van Yerseke tot Breda. In De Suyckerkist, onze stamkroeg, konden de men sen voor 1,50 gulden zoveel mossels eten als ze wilden." Mossels vormen de smeerolie in al zijn contac ten. Met artiesten die bij hem komen optre den gaat hij steevast vooraf eten, als het even kan mossels. „Dat is zo leuk, want dan praat je ook eens over andere dingen dan alleen maar over theater. Aan de andere kant kweek je daar heel veel goodwill mee. Ze krijgen na de voorstelling ook een potje mossels mee. En als bij artiesten die bij ons hebben opgetreden een kleine wordt geboren - Jochem Myjer heeft er twee, Bert Visscher, Trijntje Ooster- huis - dan stuur ik ze zo'n verzilverde mossel rammelaar en een mossel-T-shirtje. Dat stel len ze zó op prijs." „Ik ben echt een mensenmens. Van thuis uit meegekregen. Ik leg makkelijk contacten en dat is toch een voordeel in dit vak. We hadden een boerderij met negen kinders en daar kwam alles en iedereen. Er was altijd bezoek. Mee-eten was nooit een probleem. We heb ben eigenlijk een hartstikke leuke jeugd ge had. Alles kon altijd bij ons. We mochten al tijd vrienden en vriendinnen meebrengen, feesten geven in de schuur. Die gastvrijheid en die contactuele vaardigheden heb ik zeker van mijn moeder meegekregen - mijn vader, die locoburgemeester was van Rilland, over leed al op mijn negende." Na zijn opleiding kreeg hij een baan bij de Nederlandse Credietbank in de Wijngaardstraat in Goes, als procura tiehouder. Omdat die steeds commerciëler ging werken, besloot hij na negen jaar over te stappen naar de gemeente Reimerswaal, als ambtenaar bevolkingscontacten. Moest ie con tacten onderhouden met verenigingen, in spraakavonden organiseren. Na een aantal ja ren bloedde het dood. „Het gemeentebestuur dacht: jullie kunnen wel inspreken, maar wij bepalen het beleid. Dat werkt dus niet." Later coördineerde hij onder meer de bevol kingsonderzoeken baarmoederhals- en borst kanker. „Daar heb ik allemaal geen verstand van. Werd er gebeld: 'Dokter Boonman, bij mij is mijn baarmoeder weggehaald, moet ik dan toch naar dat onderzoek? En kun je daar geen aantekening van maken?' Ik zei: dat zou fraai zijn, als we gaan opschrijven wie hier wel of geen baarmoeder hebben." Op het gemeentehuis bleef hij een vreemde eend in de bijt, wars van hiërarchie en wollig taalgebruik. „Wethouder Izak Lindenberg zei tegen mij: 'Jij bent geen goede ambtenaar en je zult het ook nooit worden.' Nou, een groter compliment kun je me niet geven. 'Wat doe je hier dan nog?', vroeg hij. Dat vroeg ik me nou ook af." „Ik stak in hun ogen veel te veel tijd in culture le evenementen. Dat was mijn hobby. Ik reëd doordeweeks net zo makkelijk naar Amster dam om naar een voorstelling in Bellevue te gaan kijken. Uiteindelijk besloot de gemeente mij een contract te geven en een budget. Daar mee moest ik minimaal vijftien voorstellin gen per jaar organiseren. Zo ben ik in 1994 voor mezelf begonnen." Sindsdien zorgt hij voor theaterprogramme ring in de diverse dorpshuizen in Reimers waal. Van lieverlee kwam er steeds meer bij: Tholen, Noord-Beveland, Borsele, Hoogerhei- Eerst wor den er veren in je kont geduwd en het jaar erop draaien ze je, met net zoveel gemak, de nek om de, Goes, het impresariaat van Willem Ver- mandere, maar ook bijvoorbeeld het eerste sei zoen van het Scheldetheater in Terneuzen. „Frans Lievens werd directeur, maar hij had helemaal geen verstand van theater, dus werd ik ingeschakeld. Het was de bedoeling dat ik dat drie jaar zou doen, maar na één jaar had ik het helemaal gehad met Frans. Dingen die hem niet aanstonden, gooide hij gewoon uit de programmering. 'Jesus Christ SuperstarWat is dat?' De Vaginamonologen moesten er ook uit. Dat vond ie niks voor Zeeuws-Vlaande- ren. Ik had er helemaal tabak van. Nu zegt Frans: ik heb veel van je geleerd." Zijn motto met wat later Podium Reimers waal ging heten is altijd geweest: theater zo dicht mogelijk bij de mensen brengen. Laag drempelig dus, kleinschalig. „Elk jaar geef ik ook een paar jonge talenten de kans om hier op te treden, ook al weet ik op voorhand dat er niet veel publiek op afkomt. Jochem Myjer, Sara Kroos, Guido Weijers, Claudia de Breij - die hebben bij ons allemaal in het begin van hun carrière voor veertig man opgetreden. Het mooie is dat die mensen je dan ook trouw blijven, ook al zijn ze de kleine zalen al lang en breed ontgroeid." „Frans Lievens was laatst bij ons in Krabben- dijke en vroeg: hoe kom je toch aan al die na men? Ja, ik ga het land in om te kijken wat er is, ik volg de theater- en cabaretfestivals en ik zit in eindexamencommissie van de Konings theateracademie. Als er mensen zijn die me heel erg aanspreken, dan boek ik ze gewoon. Frans boekt ze pas als ze bekend zijn gewor den." Twee decennia inmiddels programmeert hij, gesteund door een trouwe groep vrijwilligers, op zelfstandige basis. Ook toen hij ernstig ziek was, ging Podium Rei merswaal door. „Vier jaar geleden moest mijn prostaat worden verwijderd. Die was zwaar aangetast, dus dat was hartstikke acuut. Alles moest er gelijk uit. Je schrikt je eigen het lep- lazarus, maar ik ben gewoon door blijven gaan. Gelukkig was het precies in de zomer, dus dat kwam heel mooi uit. Bij de eerste voorstelling van het nieuwe seizoen was ik ge woon weer in de running." „Ik zal er nooit stinkend rijk van worden, maar ik geniet van dit werk. En Reimerswaal is toch mijn eigen toko. Vanaf het moment dat ik voor mezelf begon, is het wel een voort durende strijd geweest om voldoende subsi die te houden. Ik voel me net Don Quichot die tegen windmolens vecht, want elke keer gebeurde het weer dat er subsidie afging en dat we op de barricaden moesten." In oktober 2013 leek ineens het doek te vallen. De gemeenteraad - met name SGP en Leef baar Reimerswaal - besloot, tegen eerder geno men besluiten in, de bijdrage aan Podium Rei merswaal al per 1 september 2014 stop te zet- Theater is geen werk, maar verrijkt je leven door Rolf Bosboom Na zijn oplei ding aan het Ne derlands Weten schappelijk In stituut voor Toerisme en Re creatie in Breda werkte Jacques Boonman (Ril land, 1944) bij de Nederlandse Credietbank in Goes (10 jaar) en de gemeen te Reimerswaal (13 jaar). Sinds 1994 program meert hij als zelfstandige theatervoorstel lingen in Rei merswaal, eerst voor de toenma lige Werkgroep Kulturele Evene menten en later voor de Stich ting Podium Rei merswaal. Boonman woont in Ril land en heeft een zoon, een (stiefdochter en vier kleinkin-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 116