Met gekromde rug en
de kont naar achteren
Meer dan twaalf discofeesten op Extra maatregelen om nieuwe grote
zelfde locatie blijft ui» den boze verkeerschaos S,ujs te voorkomen
NIEUWKOMERS IN DE BOUW
Gebrek parkeerplaatsen invaliden
Aannemer in Sas van Gent
investeert in jongeren, want 'uitein
delijk zal bouw weer aantrekken'.
Over
Ha die Sheila,
Had jij vroeger een hekel aan hard
loopwedstrijdjes op school? Ik
wel. Duurlopen, zoals de befaam
de kreekloop op het Zeldenrust-
college, gingen mij wel redelijk af,
maar van sprintjes gruwelde ik.
Ik had geen explosiviteit in mijn
benen en bovendien werkte mijn
natuurlijke 'hardloophouding'
ook al niet mee. Gekromde rug,
kont naar achterenEnfin, kom
maar eens op zaterdag naar het
voetbalveld. Je zult zien dat het
nog niet veel is veranderd.
Het verbaasde mij dan ook niets
dat uit een wandeltest, die ik vori
ge week tijdens de wekelijkse
groepstraining bij Bodyline afleg
de, bleek dat ik eigenlijk iets snel
ler zou moeten lopen. Ik wandel
de 660 meter in zes minuten. Een
35-jarige man van 1,97 meter moet
in die tijd 720 meter kunnen afleg
gen. Ik moet daarom wat meer op
de crosstrainer en loopband gaan
trainen. Vooral die band heb ik
tot nu toe gemeden, alleen al om
dat het mij gruwelijk saai lijkt.
Nou moet ik bekennen dat ik de
wandeltest ook niet echt uitda
gend vond. Steeds twintig meter
heen en weer wandelen over een
vlakke vloer in een kille sport
hal... Gelukkig had ik mijn 'team
genoot' Jos als 'tegenstander'. los,
nog net iets langer en zwaarder
dan ik, liep in gelijke pas. Hij
deed soms een paar huppeltjes als
hij mijn hielen in zicht kreeg. En
andersom net zo. Enfin, op die
manier hebben we de test maar
wat leuker gemaakt.
Meteen na het wandelen heb ik
ook nog een fietstest gedaan om
de maximale inspanningscapaci
teit van mijn beenspieren te me
ten. Om de tien seconden werd
de weerstand met 25 watt opge
voerd, wat betekende dat ik na
een minuutje of vier aardig stuk
zat. Ik trapte zo'n 400 watt weg.
Dat zei mij niet zoveel, maar vol
gens mijn coach Arjen zit er aar
dig wat kracht in mijn benen.
Maandag doe ik de fietstest op
nieuw, maar dan met hartslagap-
paratuur en preciezere metingen.
Vandaag haak ik ook eens aan bij
een fietsgroep van Koesterchallen-
ge voor een tocht door Zeeuws-
Vlaanderen.
Eens kijken of het lekker gaat.
Want Sheila, ik sluit niet uit dat
ik straks twee keer die berg op ga.
Eerst te voet. Gaat dat goed, dan
ga ik een dag later nog eens. Maar
dan op de fiets.
Succes en houd vol! Raymond
TERNEUZEN - Gehandicapten in de
gemeente Terneuzen klagen over
een gebrek aan speciale parkeer
plaatsen. Dat signaleert het raads
lid Bram Stoffels (TOP/Gemeente-
belangen).
In een toelichting op vragen aan
burgemeester en wethouders stelt
hij vast dat Terneuzen geen duide
lijk parkeerbeleid heeft. Dat is ove
rigens landelijk ook niet het ge
val. Er zijn geen duidelijke crite
ria voor de inrichting van parkeer
plaatsen voor gehandicapten, dus
Terneuzen is niet aan aantallen ge
bonden.
Stoffels vraagt het college met het
oog op de klachten én verzoeken
om meer parkeerplaatsen een dui
delijker beleid te formuleren.
Voortaan zou twee procent van
het totale aantal parkeerplaatsen
moeten worden ingericht voor ge
handicapten. Het raadslid dringt
aan op een onderzoek. Mocht in
derdaad blijken dat er een tekort
is, dan moet daarin snel verande
ring komen, vindt Stoffels.
SAS VAN GENT - Wie durft er nog
voor een carrière in de bouw te
kiezen? Aannemingsbedrijf H4A
in Sas van Gent - met ook vesti
gingen in Axel, Goes en Borssele -
doet er veel aan om jongeren en
thousiast te maken. Niet minder
dan acht stagiairs zijn een paar
weken geleden bij H4A aan de
slag gegaan.
Het in de bouw, infrastructuur en
groenbeheer gespecialiseerde be
drijf vindt het belangrijk te inves
teren in de toekomst, al gaat het
(nog) niet zo goed in de bouwsec
tor. „We hebben deze mensen
straks hard nodig", stelt directeur
bouw en industrie Wim Deve-
neyns.
Maar toch, het lijkt van moed te
getuigen om nu te kiezen voor
een loopbaan in de bouw. Sidney
Mast, communicatiemedewerk
ster bij H4A, heeft drie stagiairs
uitgenodigd om hun verhaal te
doen: Angela Griep (22) uit Hoo-
gerheide, Anne van den Hemel
(22) uit Sas van Gent en Gerhard
Schrijver (18) uit Middelburg. Ze
doen allemaal een andere studie.
Angela volgt de hbo-opleiding
bouwtechnische bedrijfskunde
aan de Avans Hogeschool in Til
burg. Anne studeert communica
tie aan de Hogeschool Zeeland in
Vlissingen. Gerhard 'zit' ook op
de hbo-instelling in Vlissingen.
Zijn studierichting is civiele tech
niek.
Gerhard is op een wel heel bijzon
dere manier met H4A in aanra
king gekomen. Het bedrijf met
230 personeelsleden mag één van
de grotere spelers in de Zeeuwse
bouwwereld zijn, H4A stond Ger
hard niet direct voor de geest als
stageplek. Tot hij, wachtend op de
bus, een auto van H4A zag rijden.
„Ik vond de kleurstelling mooi,
geel met die opvallende paarse
streep."
Zo belangrijk kan dus zelfs de
kleurstelling van het wagenpark
zijn. Als communicatiestudente
kijkt Anne daar niet van op. Ze
keek er wel van op dat ze met
haar studie makkelijk bij H4A te
recht kon, bij een bouwbedrijf,
waar ze bovendien kan doen wat
Ik denk nog niet
zoveel na over het
vinden van werk.
Ik voorzie ook niet
veel problemen
ze graag wil: onderzoek. Ze onder
zoekt hoe H4A zich op de belang
rijke Belgische markt beter kan
profileren. Achteraf vindt Anne
het overigens niet zo vreemd dat
ze bij een bouwbedrijf terecht is
gekomen. „Juist in deze tijd, maar
ook als het weer beter gaat, moet
je je onderscheiden in de markt.
Daarvoor moet je de verschillen
de wensen en behoeftes van klan
ten goed kennen."
Anne heeft een aardige, doelge
richte stage-opdracht. Dat geldt
ook voor Gerhard en Angela. Ger
hard mag aan de slag bij de bouw
van een turborotonde bij Rijks
weg A58 in Middelburg. Angela
onderzoekt werkprocessen, of alle
stappen goed worden opgevolgd
en vooral ook of verbeteringen
mogelijk zijn. Wim Deveneyns:
„Al werkende weg kunnen er din
gen ingeslopen zijn die wij niet
meer zien, maar voor verbetering
vatbaar zijn."
Een stage volgen is leuk, maar
dan? De drie stagiairs maken zich
daar ondanks de toch vrij hoge
werkloosheid, zeker onder jonge
ren, helemaal niet druk over.
„Mijn opleiding is zo breed", zegt
Anne, „je kunt bij elk bedrijf te
recht." Angela gaat er vanuit dat
'de bouw uiteindelijk wel weer
zal aantrekken. En: „Als je wilt
werken, vind je werk." Gerhard is
zeker zo nuchter. „Ik denk er niet
zoveel over na. Ik voorzie niet
veel problemen."
Wim Deveneyns herkent zich in
die reacties. Toen hij studeerde,
liep de bouw ook niet goed. „'Je
leert om werkloos te worden', zei
den ze in die tijd. Zelf heb ik er
nooit aan getwijfeld dat ik aan de
slag zou komen."
De raad boog zich over een motie
van de WD om in Dè Sporthal in
Cadzand-Bad veel meer discofees
ten mogelijk te maken. Concreet
gaat het om feesten 'Joy Nexxt'
van evenementenbureau Yaow
Events. Eigenaar Niels Fremouw
wil jaarlijks zo'n twintig party's
organiseren, plus twee per week
in de zomermaanden. Goed idee,
vond de WD, maar burgemeester
Annemiek Jetten was een stuk te
rughoudender. „Het is simpelweg
tegen de regels", wees ze op de
evenementenverordening, die
slechts twaalf 'evenementen' per
jaar per locatie toestaat. „Als er
overlast komt, hebben we geen
poot om op te staan." Raadsleden
konden weinig anders dan naar
de burgemeester luisteren en advi
seerden Fremouw om dan te pro
beren op meerdere plekken
twaalf keer een feest te organise
ren. Maar omdat de evenementen
verordening óók uitgaat van een
sluitingstijd van 1 uur, kon Fre
mouw er niet zoveel mee, zei hij
na afloop. „Maar we gaan verder
praten met de gemeente. We ge
ven niet op."
De gemeente legt in de Nieuw
straat, ter hoogte van Toversluis,
een rotonde aan. De straat, één
van de twee belangrijkste toe
gangswegen tot Sluis, is weken
lang dicht. Afgelopen weekend
leidde dat, mede door het mooie
weer en een grote toestroom van
Belgen, tot 'een kilometerslange
file en een grote verkeerschaos',
liet de Middenstandsvereniging
Sluis begin deze week de gemeen
te weten. De ondernemers vroe
gen maatregelen.
Die komen er, beloofde wethou
der Conny Almekinders donder
dag tijdens een raadsvergadering
aan het CDA en de WD, die de
kwestie aankaartten. De Burge
meester Aernoudtsweg - de paral
lelweg vanaf Toversluis richting
Draaibrug - gaat tussen half drie
en zes uur open voor verkeer dat
de grote parking bij Toversluis ver
laat. De eigenaar van die weg, de
provincie, was daar niet enthou
siast over, gaf Almekinders aan.
„Maar we hebben uitgelegd dat
dit een overmachtsituatie is." Ver
der worden er vanaf half elf ver
keersregelaars ingezet.
Almekinders zegde ook toe dat
het werk vóór de Paasvakantie, be
gin april, klaar is.
Voorzitter Sancho Jansen van de
Middenstandsvereniging is tevre
den. „We wilden de boel even
wakker schudden. We juichen de
aanpassing van de weg toe en
snappen dat er overlast is. Met de
ze maatregelen kunnen we voor
uit."
PZC-verslaggevers Sheila van Doors-
selaer en Raymond de Frel hebben
zich een gezamenlijk doel gesteld:
eind mei beklimmen ze de Alpe
d'Huez. Ze haken aan bij het
Zeeuws-Vlaamse sportproject Koes-
terchallenge. Zij berichten in deze
rubriek over hun drijfveer om meer
te sporten en anders te eten.
H4A-stagiairs
vooral nuchter
over toekomst
door Harmen van der Werf
Gerhard Schrijver, student
civiele techniek
door Martijn de Koning
SLUIS - Het vinden van een plek
waar discofeesten gehouden kun
nen worden, lijkt in West- Zeeuws-
-Vlaanderen een bijna onmogelijke
opgave, bleek donderdag tijdens
de raadsvergadering in Sluis.
door Martijn de Koning
SLUIS - Het openstellen van een
extra weg en het langer inzetten
van verkeersregelaars moet ervoor
zorgen dat Sluis de komende zon
dagen beter bereikbaar is dan vorig
weekeinde. Door de werkzaamhe
den in de Nieuwstraat liep het ver
keer toen vast, Dat zorgde voor lan
ge files en gekke toestanden.