Met gekromde rug en de kont naar achteren Meer dan twaalf discofeesten op Extra maatregelen om nieuwe grote zelfde locatie blijft ui» den boze verkeerschaos S,ujs te voorkomen NIEUWKOMERS IN DE BOUW Gebrek parkeerplaatsen invaliden Aannemer in Sas van Gent investeert in jongeren, want 'uitein delijk zal bouw weer aantrekken'. Over Ha die Sheila, Had jij vroeger een hekel aan hard loopwedstrijdjes op school? Ik wel. Duurlopen, zoals de befaam de kreekloop op het Zeldenrust- college, gingen mij wel redelijk af, maar van sprintjes gruwelde ik. Ik had geen explosiviteit in mijn benen en bovendien werkte mijn natuurlijke 'hardloophouding' ook al niet mee. Gekromde rug, kont naar achterenEnfin, kom maar eens op zaterdag naar het voetbalveld. Je zult zien dat het nog niet veel is veranderd. Het verbaasde mij dan ook niets dat uit een wandeltest, die ik vori ge week tijdens de wekelijkse groepstraining bij Bodyline afleg de, bleek dat ik eigenlijk iets snel ler zou moeten lopen. Ik wandel de 660 meter in zes minuten. Een 35-jarige man van 1,97 meter moet in die tijd 720 meter kunnen afleg gen. Ik moet daarom wat meer op de crosstrainer en loopband gaan trainen. Vooral die band heb ik tot nu toe gemeden, alleen al om dat het mij gruwelijk saai lijkt. Nou moet ik bekennen dat ik de wandeltest ook niet echt uitda gend vond. Steeds twintig meter heen en weer wandelen over een vlakke vloer in een kille sport hal... Gelukkig had ik mijn 'team genoot' Jos als 'tegenstander'. los, nog net iets langer en zwaarder dan ik, liep in gelijke pas. Hij deed soms een paar huppeltjes als hij mijn hielen in zicht kreeg. En andersom net zo. Enfin, op die manier hebben we de test maar wat leuker gemaakt. Meteen na het wandelen heb ik ook nog een fietstest gedaan om de maximale inspanningscapaci teit van mijn beenspieren te me ten. Om de tien seconden werd de weerstand met 25 watt opge voerd, wat betekende dat ik na een minuutje of vier aardig stuk zat. Ik trapte zo'n 400 watt weg. Dat zei mij niet zoveel, maar vol gens mijn coach Arjen zit er aar dig wat kracht in mijn benen. Maandag doe ik de fietstest op nieuw, maar dan met hartslagap- paratuur en preciezere metingen. Vandaag haak ik ook eens aan bij een fietsgroep van Koesterchallen- ge voor een tocht door Zeeuws- Vlaanderen. Eens kijken of het lekker gaat. Want Sheila, ik sluit niet uit dat ik straks twee keer die berg op ga. Eerst te voet. Gaat dat goed, dan ga ik een dag later nog eens. Maar dan op de fiets. Succes en houd vol! Raymond TERNEUZEN - Gehandicapten in de gemeente Terneuzen klagen over een gebrek aan speciale parkeer plaatsen. Dat signaleert het raads lid Bram Stoffels (TOP/Gemeente- belangen). In een toelichting op vragen aan burgemeester en wethouders stelt hij vast dat Terneuzen geen duide lijk parkeerbeleid heeft. Dat is ove rigens landelijk ook niet het ge val. Er zijn geen duidelijke crite ria voor de inrichting van parkeer plaatsen voor gehandicapten, dus Terneuzen is niet aan aantallen ge bonden. Stoffels vraagt het college met het oog op de klachten én verzoeken om meer parkeerplaatsen een dui delijker beleid te formuleren. Voortaan zou twee procent van het totale aantal parkeerplaatsen moeten worden ingericht voor ge handicapten. Het raadslid dringt aan op een onderzoek. Mocht in derdaad blijken dat er een tekort is, dan moet daarin snel verande ring komen, vindt Stoffels. SAS VAN GENT - Wie durft er nog voor een carrière in de bouw te kiezen? Aannemingsbedrijf H4A in Sas van Gent - met ook vesti gingen in Axel, Goes en Borssele - doet er veel aan om jongeren en thousiast te maken. Niet minder dan acht stagiairs zijn een paar weken geleden bij H4A aan de slag gegaan. Het in de bouw, infrastructuur en groenbeheer gespecialiseerde be drijf vindt het belangrijk te inves teren in de toekomst, al gaat het (nog) niet zo goed in de bouwsec tor. „We hebben deze mensen straks hard nodig", stelt directeur bouw en industrie Wim Deve- neyns. Maar toch, het lijkt van moed te getuigen om nu te kiezen voor een loopbaan in de bouw. Sidney Mast, communicatiemedewerk ster bij H4A, heeft drie stagiairs uitgenodigd om hun verhaal te doen: Angela Griep (22) uit Hoo- gerheide, Anne van den Hemel (22) uit Sas van Gent en Gerhard Schrijver (18) uit Middelburg. Ze doen allemaal een andere studie. Angela volgt de hbo-opleiding bouwtechnische bedrijfskunde aan de Avans Hogeschool in Til burg. Anne studeert communica tie aan de Hogeschool Zeeland in Vlissingen. Gerhard 'zit' ook op de hbo-instelling in Vlissingen. Zijn studierichting is civiele tech niek. Gerhard is op een wel heel bijzon dere manier met H4A in aanra king gekomen. Het bedrijf met 230 personeelsleden mag één van de grotere spelers in de Zeeuwse bouwwereld zijn, H4A stond Ger hard niet direct voor de geest als stageplek. Tot hij, wachtend op de bus, een auto van H4A zag rijden. „Ik vond de kleurstelling mooi, geel met die opvallende paarse streep." Zo belangrijk kan dus zelfs de kleurstelling van het wagenpark zijn. Als communicatiestudente kijkt Anne daar niet van op. Ze keek er wel van op dat ze met haar studie makkelijk bij H4A te recht kon, bij een bouwbedrijf, waar ze bovendien kan doen wat Ik denk nog niet zoveel na over het vinden van werk. Ik voorzie ook niet veel problemen ze graag wil: onderzoek. Ze onder zoekt hoe H4A zich op de belang rijke Belgische markt beter kan profileren. Achteraf vindt Anne het overigens niet zo vreemd dat ze bij een bouwbedrijf terecht is gekomen. „Juist in deze tijd, maar ook als het weer beter gaat, moet je je onderscheiden in de markt. Daarvoor moet je de verschillen de wensen en behoeftes van klan ten goed kennen." Anne heeft een aardige, doelge richte stage-opdracht. Dat geldt ook voor Gerhard en Angela. Ger hard mag aan de slag bij de bouw van een turborotonde bij Rijks weg A58 in Middelburg. Angela onderzoekt werkprocessen, of alle stappen goed worden opgevolgd en vooral ook of verbeteringen mogelijk zijn. Wim Deveneyns: „Al werkende weg kunnen er din gen ingeslopen zijn die wij niet meer zien, maar voor verbetering vatbaar zijn." Een stage volgen is leuk, maar dan? De drie stagiairs maken zich daar ondanks de toch vrij hoge werkloosheid, zeker onder jonge ren, helemaal niet druk over. „Mijn opleiding is zo breed", zegt Anne, „je kunt bij elk bedrijf te recht." Angela gaat er vanuit dat 'de bouw uiteindelijk wel weer zal aantrekken. En: „Als je wilt werken, vind je werk." Gerhard is zeker zo nuchter. „Ik denk er niet zoveel over na. Ik voorzie niet veel problemen." Wim Deveneyns herkent zich in die reacties. Toen hij studeerde, liep de bouw ook niet goed. „'Je leert om werkloos te worden', zei den ze in die tijd. Zelf heb ik er nooit aan getwijfeld dat ik aan de slag zou komen." De raad boog zich over een motie van de WD om in Dè Sporthal in Cadzand-Bad veel meer discofees ten mogelijk te maken. Concreet gaat het om feesten 'Joy Nexxt' van evenementenbureau Yaow Events. Eigenaar Niels Fremouw wil jaarlijks zo'n twintig party's organiseren, plus twee per week in de zomermaanden. Goed idee, vond de WD, maar burgemeester Annemiek Jetten was een stuk te rughoudender. „Het is simpelweg tegen de regels", wees ze op de evenementenverordening, die slechts twaalf 'evenementen' per jaar per locatie toestaat. „Als er overlast komt, hebben we geen poot om op te staan." Raadsleden konden weinig anders dan naar de burgemeester luisteren en advi seerden Fremouw om dan te pro beren op meerdere plekken twaalf keer een feest te organise ren. Maar omdat de evenementen verordening óók uitgaat van een sluitingstijd van 1 uur, kon Fre mouw er niet zoveel mee, zei hij na afloop. „Maar we gaan verder praten met de gemeente. We ge ven niet op." De gemeente legt in de Nieuw straat, ter hoogte van Toversluis, een rotonde aan. De straat, één van de twee belangrijkste toe gangswegen tot Sluis, is weken lang dicht. Afgelopen weekend leidde dat, mede door het mooie weer en een grote toestroom van Belgen, tot 'een kilometerslange file en een grote verkeerschaos', liet de Middenstandsvereniging Sluis begin deze week de gemeen te weten. De ondernemers vroe gen maatregelen. Die komen er, beloofde wethou der Conny Almekinders donder dag tijdens een raadsvergadering aan het CDA en de WD, die de kwestie aankaartten. De Burge meester Aernoudtsweg - de paral lelweg vanaf Toversluis richting Draaibrug - gaat tussen half drie en zes uur open voor verkeer dat de grote parking bij Toversluis ver laat. De eigenaar van die weg, de provincie, was daar niet enthou siast over, gaf Almekinders aan. „Maar we hebben uitgelegd dat dit een overmachtsituatie is." Ver der worden er vanaf half elf ver keersregelaars ingezet. Almekinders zegde ook toe dat het werk vóór de Paasvakantie, be gin april, klaar is. Voorzitter Sancho Jansen van de Middenstandsvereniging is tevre den. „We wilden de boel even wakker schudden. We juichen de aanpassing van de weg toe en snappen dat er overlast is. Met de ze maatregelen kunnen we voor uit." PZC-verslaggevers Sheila van Doors- selaer en Raymond de Frel hebben zich een gezamenlijk doel gesteld: eind mei beklimmen ze de Alpe d'Huez. Ze haken aan bij het Zeeuws-Vlaamse sportproject Koes- terchallenge. Zij berichten in deze rubriek over hun drijfveer om meer te sporten en anders te eten. H4A-stagiairs vooral nuchter over toekomst door Harmen van der Werf Gerhard Schrijver, student civiele techniek door Martijn de Koning SLUIS - Het vinden van een plek waar discofeesten gehouden kun nen worden, lijkt in West- Zeeuws- -Vlaanderen een bijna onmogelijke opgave, bleek donderdag tijdens de raadsvergadering in Sluis. door Martijn de Koning SLUIS - Het openstellen van een extra weg en het langer inzetten van verkeersregelaars moet ervoor zorgen dat Sluis de komende zon dagen beter bereikbaar is dan vorig weekeinde. Door de werkzaamhe den in de Nieuwstraat liep het ver keer toen vast, Dat zorgde voor lan ge files en gekke toestanden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 112