Pianorecital Stephanie Proot
Me haen d'r nog vöJ
CULTUUR 41
'De Wandeling*
in 't Kerkje
Vragenlijsten
Zeeuwse taal
Maarten Termont
bewijst met zijn
eerste solo-cd een
geheel nieuwe weg
te zijn ingeslagen als
singer-songwriter.
VLISSINGEN - De transformatie van
feestbeest naar serieuze singer
songwriter heeft met de cd Het is
goed zo gestalte gekregen. Zeven
jaar lang sleurde Maarten Ter
mont van kroeg naar feestzaal,
club en theater om de energieke
akoestische folkrock met The Old
Firm ten gehore te brengen. Na
dat die groep stopte kwam er tijd
vrij voor een solocarrière met een
schitterend debuutalbum als voor
lopig hoogtepunt. Ruim een jaar
deed Maarten Termont over de op
name van deze eerste solo-cd.
Maar Het is goed zo is het resultaat
van een rijpingsproces dat al jaren
aan de gang is.
Als tiener componeerde de 35 jari
ge Vlissinger al liedjes in het Ne
derlands. Later werd dat Engelsta
lig voor The Old firm. De keuze
ELLEWOUTSDIJK - Onder de titel
'De Wandeling' wordt vanmiddag
om 14.30 uur in 't Kerkje van Elles-
diek een tentoonstelling van Ma
rian Stokx geopend.
Natalia Rogalski en Adrie Huis-
soon verzorgen de muzikale om
lijsting met een selectie van inter
nationale liedjes.
Marian Stokx komt uit 's Heeren-
hoek. Zij volgde lessen bij het Ne
derlands Tekeninstituut. Land
schappen, portretten en abstracte
composities vormen de hoofd
moot van haar werk. Jacco Stokx
houdt tijdens de opening een kor
te inleiding over haar werk.
nu voor 17 Nederlandstalige en
één Zeeuws nummer is bewust.
„Ik schrijf nog steeds Engelstalige
songs. Ik heb wel een mix overwo
gen, maar het leek me het beste
om voor coherentie te kiezen",
zegt Termont. Hij hield het wor
dingsproces vrijwel geheel in ei
gen hand: schreef teksten en mu
ziek, voerde de composities uit op
gitaar en viool en maakte in de
thuisstudio zelf de opnamen. Al
leen Willy Berrevoets deed de
eindmix en zus Lieneke verzorg
de de prachtige lay-out. Het resul-
VLISSINGEN - In de reeks Citycon
certen in 't Speelhuus Ter Reede
in Vlissingen verzorgt Stephanie
Proot (i987)zondagochtend een
pianorecital.
Zij vertolkt de Sonate in a D 874
van Schubert, de tweede sonate
van Prokofiev en de 23ste sonate
in f (Apassionata) van Beethoven.
Stephanie Proot begon al als zesja
rige aan een pianostudie. Na de
opleiding aan het Conservato
rium in Antwerpen bij Levente
Kende specialiseerde zij zich,
won verschillende prijzen tijdens
internationale wedstrijden.
Een hoogtepunt leverde haar deel
name in 2013 aan de prestigieuze
Elisabethwedstrijd in Brussel op.
Zij wist daar door te dringen tot
de halve finale.
Proot heeft nu al een indrukwek
kende solocarrière opgebouwd en
is tevens lid van een kamermu-
ziekensemble: het Arensky Trio.
Twee jaar geleden kwam haar eer
ste cd uit met daarop sonates van
Beethoven. Zij concerteert in bin
nen en buitenland. De organisatie
van de Cityconcerten is blij haar
nu ook een keer in Zeeland te heb
ben voor een recital.
taat is een muzikaal én visueel
kunststukje. „Ik wilde dat mijn
eerste soloschijf meer was dan
een demo-achtig ding. Kwalitatief
moest ik er helemaal achter staan
en ja, dan mag het wat meer kos
ten. Het hele opnamen-proces wil
de ik op mijn manier doen, in ei
gen tempo en zonder tijdsdruk.
Het is pas klaar als ik er tevreden
over ben." Daar verwijst de titel
ook naar, als is het tevens de
naam van een zijn liedjes. „Ik
vond die uitdrukking wel passen
bij het proces. Het nummer gaat
over het leven in het algemeen,
maar geeft wel wat weer van de
manier waarop ik schrijf en waar
over.' De liedjes op Het is goed zo
zijn poëtisch en verhalend, met
een bedrieglijk eenvoudig rijmme-
trum. Ze behandelen alledaagse
thema's, zijn introspectief, zoe
kend en tonen betrokkenheid. De
tekening is serieus, humoristisch
met een diepere ondergrond, zo
als in het spiegelende Tolerant Ne
derland. De folky ballads met fin-
gerpicking efi soms gedubde gi
taarpartijen en vioolsoli worden
afgewisseld met meer poppy en
zelfs rockachtige songs. Het voor
malig feestbeest heeft zijn wilde
haren niet geheel verloren, ze zijn
hooguit wat gekortwiekt.
MIDDELBURG - In navolging van
Groningen en Drenthe begint
SCEZ samen met de Zeeuwse Dia
lectvereniging vandaag met een
internetenquête naar de Zeeuwse
taal. Sprekers van het Zeeuws kun
nen op www.hetverhaalvanhet-
zeeuws.nl vragen over hun eigen
streektaal beantwoorden.
Het doel is de grote variatie bin
nen de Zeeuwse dialecten in
kaart te brengen door allerlei ele
menten te bevragen. De resulta
ten worden bewerkt voor artike
len of dialectkaarten. De eerste
vragenlijst staat vanaf vandaag tot
eind april online.
Min of meer
noödgedwoenge
bin ik, op mien
leeftied, nog an
een nieuwe sport
begonne. Kraakbeen, da weg is in
je knie, groei nie mi an en dideu
oort ardlope, en dimee eêlwat an
dere sporten, tot het verleden. En
dan is 'je bin ook hin twintig mi!'
een schraele troost. Vö visse en
damme ebb'ik hin geduld en wan-
dele en fletse bin wè leuk, mè
toch wat saai. En m'n eihen in de
fitness-zaal in 't zweêt wèreke is
goed vö 't lief, mè ik ebbe 'een
bal' nodig en 'een partijtje'.
Zö kwam ik, nie geremd deu
énige kennis van zaken, bie biljar-
te terecht. Eêl vroeger, nog vóda
'k 'oma' kende, hieng ik wè es een
ienkele keer biljarte. Dat dee ik
illegaal, wan een verbluuf in een
café wier nie geduld van tuus, het
was 'een oord des verderfs'. Dus
trok ik nè Middelburg en speelde,
mee muntjes vö een alf ure, en
eên consumptie, een stuitje. Chro
nisch gebrek an zakgeld en de last
van 't 'verderf zurgde d'r vö da'k
nooit énige vaerdigheid mee 'de
keu' ontwikkelde.
Mè.. 'k ebbe een maat gevonde,
éne 'O. te Z.', die op 't zelfde ni
veau acteert as ik, zei mè niveau
nul! In 't verzurgingscentrum van
't durp stae een biljarttaefel en
die kao je 'biljarturen' kriehe, en
hliek kennis maeke mee ons voor
land.
Zö bin me begonne mee 't onder
de knie kriehe van de allereeste
beginselen van 't spil. Het naege-
slacht was dudelijk. 'Noe bij jie
echt een oud ventje hore', was de
reactie van onze zeune. En me vie-
le hlad nie op di, wan een toevalli
ge bezoeker van 't centrum vroeg
drek of me ier toch wè nè onze
zin weunde...!
De beweuners keke even op en as
een lopend viertje hieng het deu
't uus: 'Die bin twi nieuwe'. Ze
bleve even kieke bie uldere
'rollator-stop' en me mohe zelfs
koffie bluve drienke bie 't êle ge
zelschap.
Over 't spel zelf bin me nog nie te-
vree. Me praote over 'te dikke' en
'te dinne', me spele nöha es 'op
oop van zegen' en bin nog nie toe
an zaken as 'overouwe' of'losse
bandjes', a lacht het geluk ons
soms toe! Me ondekke meer en
meer dat er vee ruumte is nest de
ballen en soms zien onze ohen op
lossingen, die onze anden echt
nog nie uut kunne voere, bie lan
ge nè nie. Mè me haen d'r vö! Nie
zelden raeke me, in een ultieme
poging om eêl 'dinne' te spelen,
hlad niks en ik spreke dan
troosteloos van een 'stille om
gang'. Soms klutse ballen, schien-
baer doelloos over 't groene lae-
ken rollend, inééns tegen mekao-
re an en ook zulke punten ore ge
koesterd! Soms komt 'n d'r echt
'bovenop' en ik kan je vertelle dat
het geluud van de bal, die de der
de bal raekt, het kostelijkste ge
luud is van eêl d'n ochen.
M'n maat, 'O. te Z', ei een wat be
tere basis as mien, wan die ei in
dienst nog vee gebiljart, a is dat
ook naebie vuuftig jaer gelee. En
dat leste merk je best goed.
Wi echte biljarters rekene in 'ge
middelden' en 'beurten', spele
ons nog 'sets' (ik komme per slot
uut de tenniswereld.van vuuf-
tien punten. Binnen een alf ure
lukt dat meêstal. Op een stoel zit-
te as d'n anderen an de beurte is,
oef nie. Je bin zö wi an stoot.
Me bin van plan langzaem te ver
beteren. As me 't mohe beleve en
d'r echt he weune kunne me mis
schien wè 'driebanden' spele.
ZATERDAG 1 MAART 2014
Feestbeest blijkt nu gerijpt
door Marius Roeting
1 Maarten Termont manifesteert zich met zijn eerste solo-cd als serieuze singer-songwriter.
Zondag 2 maart, 't Speelhuus Ter Ree-
de, Vlissingen, 11.30 uur, inloop vanaf
11.00 uur.
I Pianiste Stephanie Proot
Meer info: www.Maartenter-
mont.com. De cd kost 15,~
door Frans van der Heijde