Ondernemers Hulst willen minder regels Dreigende sluiting restafvalverbrander Hl Pluim voor veiligheid Sluiskiltunnel Hulst moet subsidie aan Wel eisen te stellen aan RPCZ overeind houden inzet lokale aannemers carnavalshit 3FM 26 ZEEUWS-VLAANDEREN AFBOUW TUNNEL De afbouw van de tunnel is in volle gang. Voor alle installaties wordt ruim 200 kilometer kabel gebruikt. EP Bij de organisatie van de Vesting- dagen bijvoorbeeld produceert de gemeente een dertig bladzijden tellend boekwerkje met regels waaraan voldaan moet worden. Dat kan wel wat minder, vinden de ondernemers. „Als een ondernemer iets wil, dan volgt er vaak een tijdrovende procedure", weet Peerbolte. „Het moet toch kunnen om veel snel ler afspraken met de overheid te maken." Wat steekt is de ongelijke concur rentie op verschillende locaties. Peerbolte: „Een winkelier in de binnenstad mag met de stoep voor zijn deur niets doen en be zoekers moeten parkeergeld beta len. Collega's buiten de binnen stad mogen wel hun stoep gebrui ken en er is gratis parkeren. Wij denken iedereen dezelfde startpo sitie moet krijgen. Daarom zou je als gemeente de ondernemers in de binnenstad misschien wat meer moeten voortrekken.' Volgens de huidige wetgeving mo gen winkels geen drank schenken en mogen horecabedrijven geen spullen verkopen. Dat houdt vol gens Peerbolte de economische ontwikkeling tegen. „Den Haag doet soms experimentele wetge ving. We zouden naar Den Haag kunnen stappen en vragen of we die scheiding tijdelijk kunnen op heffen. Dan zou bijvoorbeeld een kledingzaak in de Gentsestraat een wijntje of een hapje kunnen serveren en een café ook artikelen kunnen verkopen. Er moeten meer dingen kunnen binnen een pand. Ruimten moeten multifunc tioneel gebruikt mogen worden. Niet meer kijken of het product past binnen de zaak, maar binnen de life-style van de klant." Peerbolte wijst er op dat de zon dagopening in Hulst en het prijs verschil. in de nabije toekomst geen reden meer is voor Belgen om naar Hulst te komen. Als on dernemers meer vrijheid krijgen zouden ze op die ontwikkeling kunnen inspelen. Volgens Peerbol te moet Hulst ook meer de toeris tische markt aanpakken. „Op dit moment is drie procent van de be zoekers toerist, mensen dus die niet naar Hulst komen op iets te kopen. Dus daar is grote winst te behalen." Tijdens een politieke avond in Kloosterzande zeiden al le politieke partijen in te stem men met de stellingen van de on dernemers. Peerbolte: „Dus wat voor college er straks ook komt, daar kunnen we ze straks op afre kenen." WESTKAPELLE (B) - De restafvalver- brandingsoven in het Vlaamse Westkapelle, enkele honderden meters over de grens bij Sint An na ter Muiden, dreigt op korte ter mijn dicht te moeten. Het Vlaamse afvalstoffenorgaan Ovam adviseert de kleinste restaf- valverbrandingsinstallatie van het land te sluiten. Uitbater Dalkia heeft weliswaar een nieuwe vergunning gevraagd, maar de rookgasreiniging voldoet niet meer aan de normen. De oude ovens leveren weinig op aan sluiskil - Of het 200 of 300 kilo meter kabel is, weet hij niet. „Iets er tussenin", schat uitvoerder Mar tin Ockhuysen van Croon Elektro techniek, één van de partners van het consortium CBT dat de Sluis kiltunnel bouwt. Werkelijk alle verkeers- en tunneltechnische in stallaties in en om de tunnel, ook op de toeleidende wegen, worden door Croon aangelegd. Van de led-verlichting bij de dwarsverbindingen tot de infor matiepanelen op de wegen van en naar de tunnel, de zogenoemde dynamische route informatiepane len (drips), alles wordt door Croon en onderaannemers verwe zenlijkt. Het gaat om ruim veertig installaties. Hans Nuhn is eindverantwoorde lijk voor het werk dat Croon afle vert. „We zijn vanaf het prille be gin bij de tunnelbouw betrokken, hebben een basisontwerp ge maakt, dat daarna tot in detail is uitgewerkt. Het is ontzettend be langrijk dat alle technische aspec ten vanaf het begin integraal wor den meegenomen. Dat voorkomt dat je in de uitvoeringsfase met al te grote problemen wordt gecon fronteerd." Croon was ook verantwoordelijk voor de installaties in de Wester- scheldetunnel. Nuhn en Ockhuy sen waren daar niet bij betrokken. Ze weten wel dat de installaties van die tunnel na ruim tien jaar nog voldoen aan de huidige regel geving. Ockhuysen: „Natüürlijk heeft de techniek niet stilgestaan. Analoge systemen zijn nu digitaal bijvoorbeeld. Er wordt uiteraard ook veel meer met led-verlichting gewerkt." Een ander verschil: in de Wester- scheldetunnel is 'tegengesteld' verkeer mogelijk, tweerichtings verkeer in één buis. In de Sluiskil tunnel is dat niet nodig, simpel weg omdat er voldoende alterna tieven voorhanden zijn, zoals de belendende kanaalbrug én de rou te via het sluizencomplex in Ter- neuzen. Technici van Croon passen op dit moment overigens de installaties en bedieningspanelen in het cen trale bedieningscentrum van de Westerscheldetunnel op het Tol- plein in Borsele aan de nieuwe si tuatie aan. Vanuit datzelfde cen trum wordt straks ook de Sluiskil tunnel in de gaten gehouden en worden zonodig verkeersmaatre gelen genomen. Met het oog daar op wordt ook een directe verbin ding tot stand gebracht tussen be dieningsgebouw Zuid van de 'gro te' tunnel en gebouw West van de Sluiskiltunnel. Inmiddels is de ontwerpfase voor bij en kunnen Ockhuysen en de zijnen echt aan de slag in de tun nel. Er wordt gewerkt aan dwars verbindingen en er is begonnen met het aanbrengen van de kabel- goten. In de ondergrondse kabel koker wordt verlichting aange legd. Ockhuysen: „We werken nu nog met een kleine ploeg van Croon en enkele onderaanne mers, maar tussen mei en septem ber wordt het menens. Dan wor den alle installaties in en buiten de tunnel aangebracht. Dat doen we met een man of tachtig." Of er nog tijdwinst te boeken is? Nou, nee. Nuhn houdt vast aan 30 juni 2015. hergebruik van energie en er lijkt dan ook weinig toekomst voor de installaties aan de Sluisstraat weg gelegd. Het feit dat vlakbij in Brugge ook een restafvalstoffen- verbrandingsoven staat, zou het besluit van de provincie West- Vlaanderen, de vergunningverle ner, kunnen beïnvloeden. De veel nieuwere installaties in Brugge kampen met overcapaciteit. De 37.500 ton, die in Westkapelle wordt verbrand, kan Brugge er makkelijk bij hebben, stellen mi lieuvoorvechters. SLUISKIL - Het veiligheidsbeleid bij de Sluiskiltunnel is een voor beeld voor andere grote projecten. Maxime Verhagen, voorzitter van Bouwend Nederland en oud-mi nister van Economische Zaken, zei dit gisteren bij een werkbe zoek aan de Sluiskiltunnel. „Hier heerst een meedenkcultuur en geen schuldcultuur wat betreft veiligheid. Dat verdient navol ging." Het beleid rond de Sluiskil tunnel levert resultaat op. Het aan tal ongevallen waardoor een me dewerker meer dan 24 uur niet kan werken, ligt op drie per één miljoen gewerkte uren. Landelijk is dat tien a vijftien keer. Sinds vorig jaar is de subsidie aan het RPCZ al gekort tot een bedrag van 65.000 euro. Nu willen B en W de bijdrage aan de schoolbege leidingsdienst helemaal stoppen om er de nieuwbouw van de Wil- librordusschool deels mee te beta len. In een amendement op het raadsvoorstel over de Willibror- dusschool stellen de indieners voor de RPCZ-subsidie niet te schrappen. „Kinderen die deze extra begeleiding hard nodig heb ben mogen niet tussen wal en schip vallen", aldus de indieners. „Het mag niet zo zijn dat financie ring van de Sint Willibrordus- school voorop staat ten opzichte van de belangen van deze doel groep. Ondersteuning middels on derwijsbegeleiding is te belang rijk voor onze kinderen om dit ge heel te beëindigen." De kwestie komt vanavond in de gemeenteraad aan de orde. Onder Zeeuws-Vlaamse aanne mers bestaat nogal wat wrevel, omdat ze naar hun idee te weinig zijn ingeschakeld bij de bouw van de Sluiskiltunnel. Dat speelt nu weer, vanwege de bouw van een nieuwe zeesluis bij Terneuzen. In antwoord op raadsvragen lieten B en W van Terneuzen onlangs nog weten dat het geen zin hèeft bij de opdrachtgever van de zeesluis aan te dringen op het inschakelen van lokale en regionale bedrijven. Aanbestedingsregels zouden het toch niet toestaan. Verhagen weersprak dat gisteren bij zijn werkbezoek aan de Sluis kiltunnel. Een opdrachtgever kan volgens hem middels het principe 'economisch meest voordelige in schrijving' (emvi) aangeven dat hij laat meewegen of lokale of re gionale aannnemers worden inge zet. Het is aan de opdrachtgever om dit emvi-principe al dan niet te hanteren. KLOOSTERZANDE - Dweilband Windkracht 9 uit Kloosterzande heeft naast de 3FM Carnavalshit van het Jaar gegrepen. De band was gisterochtend aanwezig in de studio bij Giel Beelen en moest daar met het Tilburgse Veul Gère en D'r Letste Sjrai uit Kerkrade strijden om het beste carnavals nummer. De Brabanders wonnen met 'De Grözzie van mén Buur vrouw' de wedstrijd. Op het num mer 'Mee Wind' van Windkracht 9 werd via de site van 3FM veel vuldig gestemd, waardoor de band mocht strijden om de winst. De winnaar werd bepaald aan de hand van ludieke opdrachten. door Eugène Verstraeten HULST - De ondernemersvereniging Hulst Vestingstad vindt dat de ge meente ondernemers te veel re gels oplegt. Anderzijds moeten er nieuwe regels bij komen om het voor ondernemers gemakkelijker te maken het hoofd boven water te houden, stelt voorzitter Ed Peer- bolte. Kilometers kabel door Wout Bareman I Maxime Verhagen (rechts) op bezoek bij Sluiskiltunnel, foto Mark Neelemans door Eugène Verstraeten HULST - De nieuwbouw van de ba sisschool Sint Willibrordus in Hulst mag niet ten koste gaan van de steun aan het Regionaal Pedago gisch Centrum Zeeland (RPCZ), vin den de fracties van de PvdA, Alge meen Belang Groot Hulst en Jos van Eek. door Harmen van der Werf SLUISKIL - Het is wel degelijk moge lijk bij de aanbesteding van een groot bouwproject als voorwaarde te stellen dat lokale en regionale aannemers worden ingeschakeld, al dus voorzitter Maxime Verhagen van Bouwend Nederland.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 70