Ondernemers Hulst
willen minder regels
Dreigende sluiting
restafvalverbrander
Hl
Pluim voor veiligheid Sluiskiltunnel
Hulst moet subsidie aan Wel eisen te stellen aan
RPCZ overeind houden inzet lokale aannemers carnavalshit 3FM
26 ZEEUWS-VLAANDEREN
AFBOUW TUNNEL
De afbouw van de
tunnel is in volle
gang. Voor alle
installaties wordt
ruim 200 kilometer
kabel gebruikt.
EP
Bij de organisatie van de Vesting-
dagen bijvoorbeeld produceert de
gemeente een dertig bladzijden
tellend boekwerkje met regels
waaraan voldaan moet worden.
Dat kan wel wat minder, vinden
de ondernemers.
„Als een ondernemer iets wil,
dan volgt er vaak een tijdrovende
procedure", weet Peerbolte. „Het
moet toch kunnen om veel snel
ler afspraken met de overheid te
maken."
Wat steekt is de ongelijke concur
rentie op verschillende locaties.
Peerbolte: „Een winkelier in de
binnenstad mag met de stoep
voor zijn deur niets doen en be
zoekers moeten parkeergeld beta
len. Collega's buiten de binnen
stad mogen wel hun stoep gebrui
ken en er is gratis parkeren. Wij
denken iedereen dezelfde startpo
sitie moet krijgen. Daarom zou je
als gemeente de ondernemers in
de binnenstad misschien wat
meer moeten voortrekken.'
Volgens de huidige wetgeving mo
gen winkels geen drank schenken
en mogen horecabedrijven geen
spullen verkopen. Dat houdt vol
gens Peerbolte de economische
ontwikkeling tegen. „Den Haag
doet soms experimentele wetge
ving. We zouden naar Den Haag
kunnen stappen en vragen of we
die scheiding tijdelijk kunnen op
heffen. Dan zou bijvoorbeeld een
kledingzaak in de Gentsestraat
een wijntje of een hapje kunnen
serveren en een café ook artikelen
kunnen verkopen. Er moeten
meer dingen kunnen binnen een
pand. Ruimten moeten multifunc
tioneel gebruikt mogen worden.
Niet meer kijken of het product
past binnen de zaak, maar binnen
de life-style van de klant."
Peerbolte wijst er op dat de zon
dagopening in Hulst en het prijs
verschil. in de nabije toekomst
geen reden meer is voor Belgen
om naar Hulst te komen. Als on
dernemers meer vrijheid krijgen
zouden ze op die ontwikkeling
kunnen inspelen. Volgens Peerbol
te moet Hulst ook meer de toeris
tische markt aanpakken. „Op dit
moment is drie procent van de be
zoekers toerist, mensen dus die
niet naar Hulst komen op iets te
kopen. Dus daar is grote winst te
behalen." Tijdens een politieke
avond in Kloosterzande zeiden al
le politieke partijen in te stem
men met de stellingen van de on
dernemers. Peerbolte: „Dus wat
voor college er straks ook komt,
daar kunnen we ze straks op afre
kenen."
WESTKAPELLE (B) - De restafvalver-
brandingsoven in het Vlaamse
Westkapelle, enkele honderden
meters over de grens bij Sint An
na ter Muiden, dreigt op korte ter
mijn dicht te moeten.
Het Vlaamse afvalstoffenorgaan
Ovam adviseert de kleinste restaf-
valverbrandingsinstallatie van het
land te sluiten.
Uitbater Dalkia heeft weliswaar
een nieuwe vergunning gevraagd,
maar de rookgasreiniging voldoet
niet meer aan de normen. De
oude ovens leveren weinig op aan
sluiskil - Of het 200 of 300 kilo
meter kabel is, weet hij niet. „Iets
er tussenin", schat uitvoerder Mar
tin Ockhuysen van Croon Elektro
techniek, één van de partners van
het consortium CBT dat de Sluis
kiltunnel bouwt. Werkelijk alle
verkeers- en tunneltechnische in
stallaties in en om de tunnel, ook
op de toeleidende wegen, worden
door Croon aangelegd.
Van de led-verlichting bij de
dwarsverbindingen tot de infor
matiepanelen op de wegen van en
naar de tunnel, de zogenoemde
dynamische route informatiepane
len (drips), alles wordt door
Croon en onderaannemers verwe
zenlijkt. Het gaat om ruim veertig
installaties.
Hans Nuhn is eindverantwoorde
lijk voor het werk dat Croon afle
vert. „We zijn vanaf het prille be
gin bij de tunnelbouw betrokken,
hebben een basisontwerp ge
maakt, dat daarna tot in detail is
uitgewerkt. Het is ontzettend be
langrijk dat alle technische aspec
ten vanaf het begin integraal wor
den meegenomen. Dat voorkomt
dat je in de uitvoeringsfase met al
te grote problemen wordt gecon
fronteerd."
Croon was ook verantwoordelijk
voor de installaties in de Wester-
scheldetunnel. Nuhn en Ockhuy
sen waren daar niet bij betrokken.
Ze weten wel dat de installaties
van die tunnel na ruim tien jaar
nog voldoen aan de huidige regel
geving. Ockhuysen: „Natüürlijk
heeft de techniek niet stilgestaan.
Analoge systemen zijn nu digitaal
bijvoorbeeld. Er wordt uiteraard
ook veel meer met led-verlichting
gewerkt."
Een ander verschil: in de Wester-
scheldetunnel is 'tegengesteld'
verkeer mogelijk, tweerichtings
verkeer in één buis. In de Sluiskil
tunnel is dat niet nodig, simpel
weg omdat er voldoende alterna
tieven voorhanden zijn, zoals de
belendende kanaalbrug én de rou
te via het sluizencomplex in Ter-
neuzen.
Technici van Croon passen op dit
moment overigens de installaties
en bedieningspanelen in het cen
trale bedieningscentrum van de
Westerscheldetunnel op het Tol-
plein in Borsele aan de nieuwe si
tuatie aan. Vanuit datzelfde cen
trum wordt straks ook de Sluiskil
tunnel in de gaten gehouden en
worden zonodig verkeersmaatre
gelen genomen. Met het oog daar
op wordt ook een directe verbin
ding tot stand gebracht tussen be
dieningsgebouw Zuid van de 'gro
te' tunnel en gebouw West van
de Sluiskiltunnel.
Inmiddels is de ontwerpfase voor
bij en kunnen Ockhuysen en de
zijnen echt aan de slag in de tun
nel. Er wordt gewerkt aan dwars
verbindingen en er is begonnen
met het aanbrengen van de kabel-
goten. In de ondergrondse kabel
koker wordt verlichting aange
legd. Ockhuysen: „We werken nu
nog met een kleine ploeg van
Croon en enkele onderaanne
mers, maar tussen mei en septem
ber wordt het menens. Dan wor
den alle installaties in en buiten
de tunnel aangebracht. Dat doen
we met een man of tachtig."
Of er nog tijdwinst te boeken is?
Nou, nee. Nuhn houdt vast aan 30
juni 2015.
hergebruik van energie en er lijkt
dan ook weinig toekomst voor de
installaties aan de Sluisstraat weg
gelegd. Het feit dat vlakbij in
Brugge ook een restafvalstoffen-
verbrandingsoven staat, zou het
besluit van de provincie West-
Vlaanderen, de vergunningverle
ner, kunnen beïnvloeden. De veel
nieuwere installaties in Brugge
kampen met overcapaciteit. De
37.500 ton, die in Westkapelle
wordt verbrand, kan Brugge er
makkelijk bij hebben, stellen mi
lieuvoorvechters.
SLUISKIL - Het veiligheidsbeleid
bij de Sluiskiltunnel is een voor
beeld voor andere grote projecten.
Maxime Verhagen, voorzitter van
Bouwend Nederland en oud-mi
nister van Economische Zaken,
zei dit gisteren bij een werkbe
zoek aan de Sluiskiltunnel. „Hier
heerst een meedenkcultuur en
geen schuldcultuur wat betreft
veiligheid. Dat verdient navol
ging." Het beleid rond de Sluiskil
tunnel levert resultaat op. Het aan
tal ongevallen waardoor een me
dewerker meer dan 24 uur niet
kan werken, ligt op drie per één
miljoen gewerkte uren. Landelijk
is dat tien a vijftien keer.
Sinds vorig jaar is de subsidie aan
het RPCZ al gekort tot een bedrag
van 65.000 euro. Nu willen B en
W de bijdrage aan de schoolbege
leidingsdienst helemaal stoppen
om er de nieuwbouw van de Wil-
librordusschool deels mee te beta
len. In een amendement op het
raadsvoorstel over de Willibror-
dusschool stellen de indieners
voor de RPCZ-subsidie niet te
schrappen. „Kinderen die deze
extra begeleiding hard nodig heb
ben mogen niet tussen wal en
schip vallen", aldus de indieners.
„Het mag niet zo zijn dat financie
ring van de Sint Willibrordus-
school voorop staat ten opzichte
van de belangen van deze doel
groep. Ondersteuning middels on
derwijsbegeleiding is te belang
rijk voor onze kinderen om dit ge
heel te beëindigen."
De kwestie komt vanavond in de
gemeenteraad aan de orde.
Onder Zeeuws-Vlaamse aanne
mers bestaat nogal wat wrevel,
omdat ze naar hun idee te weinig
zijn ingeschakeld bij de bouw van
de Sluiskiltunnel. Dat speelt nu
weer, vanwege de bouw van een
nieuwe zeesluis bij Terneuzen. In
antwoord op raadsvragen lieten B
en W van Terneuzen onlangs nog
weten dat het geen zin hèeft bij
de opdrachtgever van de zeesluis
aan te dringen op het inschakelen
van lokale en regionale bedrijven.
Aanbestedingsregels zouden het
toch niet toestaan.
Verhagen weersprak dat gisteren
bij zijn werkbezoek aan de Sluis
kiltunnel. Een opdrachtgever kan
volgens hem middels het principe
'economisch meest voordelige in
schrijving' (emvi) aangeven dat
hij laat meewegen of lokale of re
gionale aannnemers worden inge
zet. Het is aan de opdrachtgever
om dit emvi-principe al dan niet
te hanteren.
KLOOSTERZANDE - Dweilband
Windkracht 9 uit Kloosterzande
heeft naast de 3FM Carnavalshit
van het Jaar gegrepen. De band
was gisterochtend aanwezig in de
studio bij Giel Beelen en moest
daar met het Tilburgse Veul Gère
en D'r Letste Sjrai uit Kerkrade
strijden om het beste carnavals
nummer. De Brabanders wonnen
met 'De Grözzie van mén Buur
vrouw' de wedstrijd. Op het num
mer 'Mee Wind' van Windkracht
9 werd via de site van 3FM veel
vuldig gestemd, waardoor de
band mocht strijden om de winst.
De winnaar werd bepaald aan de
hand van ludieke opdrachten.
door Eugène Verstraeten
HULST - De ondernemersvereniging
Hulst Vestingstad vindt dat de ge
meente ondernemers te veel re
gels oplegt. Anderzijds moeten er
nieuwe regels bij komen om het
voor ondernemers gemakkelijker
te maken het hoofd boven water
te houden, stelt voorzitter Ed Peer-
bolte.
Kilometers kabel
door Wout Bareman
I Maxime Verhagen (rechts) op bezoek bij Sluiskiltunnel, foto Mark Neelemans
door Eugène Verstraeten
HULST - De nieuwbouw van de ba
sisschool Sint Willibrordus in Hulst
mag niet ten koste gaan van de
steun aan het Regionaal Pedago
gisch Centrum Zeeland (RPCZ), vin
den de fracties van de PvdA, Alge
meen Belang Groot Hulst en Jos
van Eek.
door Harmen van der Werf
SLUISKIL - Het is wel degelijk moge
lijk bij de aanbesteding van een
groot bouwproject als voorwaarde
te stellen dat lokale en regionale
aannemers worden ingeschakeld, al
dus voorzitter Maxime Verhagen
van Bouwend Nederland.