I I I I V 66 Binnen twee 66 We hebben ons waar moeten maken. Je kunt geen loze beloften doen 6 BINNENLAND Een Rotterdamse school was zwart en werd in tien jaar gemengd. „We zijn nu een fijne buurtschool." EF ROTTERDAM - Tien jaar geleden stond de school van directeur Kees Adriaansen er niet goed voor: 175 leerlingen, onder de Rot terdamse opheffingsnorm. Een zwarte school bovendien en dan ben je niet populair. Maar de tij den zijn veranderd. Tegenwoordig telt zijn school bijna zeshonderd leerlingen en staan ouders in de rij. De protestantse Nieuwe Park Rozenburg School (NPRS) is nu verre van een zwarte school. Het zag er tien jaar geleden wei nig florissant uit, herinnert Adriaansen zich. De school ligt in Kralingen, met de betere buurt aan de ene kant en de sociale wo ningbouw aan de andere. „Als wijkschool zouden we van allebei wat moeten hebben, maar dat had den we niet. Voor 80 tot 90 pro cent hadden we leerlingen met een Turkse, Marokkaanse of Suri naamse naam." De autochtone Rotterdammers reden de school voorbij. Het ging zelfs zo ver dat de au tochtonen in de buurt een nieu we school wilden oprichten, die dan vooral 'wit' zou zijn, de segre gatie ten top. Adriaansen toog naar de initiatiefnemers. „Met 75 kinderen hadden zij er te weinig. Als die groep echter bij de NPRS zou komen, waren wij in één klap geen zwarte school meer." Leuk gedacht, maar niet eenvou dig te realiseren. Met het traject van overtuigen is hij meer dan een jaar bezig geweest. „We heb ben onder meer een spelletjesmid dag gehouden, voor onze leerlin gen van toen, maar ook voor die 75 potentiële schoolgenootjes. Bin nen twee minuten waren die kin deren natuurlijk samen aan het spelen." Het waren echter niet de kinde ren, maar vooral de ouders die overtuigd moesten worden. „Dat heeft veel tijd en energie gekost. We hebben het gehad over onze uitgangspunten, maar ook over hun wensen. En waar zat hun be hoefte? Hoe zouden ze het graag zien? Ze moesten letterlijk en fi guurlijk over een drempel heen. Je moet elkaar serieus nemen." Adriaansen en zijn team deden dat met succes. De 75 kinderen stroomden vooral in de jongste groepen in. De school verschoot van kleur en werd aantrekkelijker voor wijkbewoners die in latere ja ren hun kind aanmeldden. De groei zette in. Tegenwoordig wordt er bij de notaris geloot om een plek op de NPRS. „Ik wil geen gepraat dat ermee gerom meld wordt. Dat doen we dus offi cieel." Gemeenten waren jaren geleden volop bezig met de problematiek rond zwarte en witte scholen. Het thema lijkt nagenoeg verdwe nen van de prioriteitenlijstjes. Elke basisschool dient een afspie geling te zijn van de wijk, vindt Adriaansen. Dwang van buitenaf heeft volgens hem weinig zin. „Sommige gemeenten dwingen inwoners een school binnen hun postcodegebied te zoeken. Of ze rijden kinderen met busjes naar minuten waren die kinderen natuurlijk samen aan het spelen een andere school. Ouders zijn slim genoeg. Die verzinnen wel iets. Sommigen verhuizen er voor." Natuurlijk had hij ook gewoon ge luk, met zijn 75 nieuwe leerlin gen. Hij relativeert dat. „Inder daad, het was goud waard, maar die ouders twijfelden. Ze hadden ook niét kunnen komen." Zijn boodschap: een school moet ouders overtuigen, ook al staan er geen 75 voor de deur. „Het is con stant investeren. We hebben ons waar moeten maken. Je kunt geen loze beloften doen." Wat nog steeds het beste helpt, is volgens hem een ouderinitiatief, hoe klein van omvang ook. „Een of twee ouders moeten de kar trekken. Het zijn diegenen die er genoeg van hebben steeds de wijk uit te rijden. Of zij die hun kind in de wijk naar school wil len laten gaan." De school als buurtschool heeft daarnaast nog een ander plezierig bijkomend voordeel, weet hij nu. „Er worden bij onze school wei nig kinderen met de auto ge bracht. Ze komen met de fiets, op de step of wandelend. Hier blok keren auto's niet de straat en is het niet gevaarlijk voor de kinde ren. Dat is veel waard." vragen over ontslaggolf in de zorgsector Uitkeringsinstantie UWV ver wacht dat, net als in 2013, ook dit jaar 20.000 banen verdwijnen in de gezondheidszorg, waar nu zo'n 1,1 miljoen mensen (inclusief part timers) werkzaam zijn. Op ter mijn verliezen nog meer zorgwer kers hun baan. Het gaat vaak om lager gekwalificeerd personeel in ouderen-, jeugd-, thuis- en gehan dicaptenzorg. Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) rekent volgens ei gen onderzoek op verlies van 54.000 banen tussen 2013 en 2015. Twee jaar later komen er weer 8.000 banen bij. Dat komt onder meer door hogere zorguitgaven, door verder toegenomen vergrij zing en meer chronisch zieken. Nu al gaat 13 procent van ons na tionaal inkomen naar zorg. In 2040 is dat 30 procent. Dat komt niet alleen door de vergrijzing, maar ook door dure innovaties en meer chronische ziekten. Daarom trekt de overheid vanaf 2015 struc tureel minder geld uit voor profes sionele zorg. Mensen moeten lan ger thuis wonen en meer zorg op eigen kracht regelen. Veel zorg taken gaan naar gemeenten, die daarvoor 1,5 miljard euro minder krijgen dan diezelfde zorg nu kost. Door een mix van bezuini gingen is de overheid in 2017 even veel kwijt aan langdurige zorg voor gehandicapten en ouderen als nu: 27 miljard euro. Zonder in grijpen zou dat meer dan 30 mil jard euro zijn. Het is niet alleen een kwestie van minder geld. Veel gemeenten zijn nog niet klaar voor de uitvoering van hun nieuwe zorgtaken. De or ganisaties die deze zorg nu verle nen, zoals in thuis- en jeugdzorg, weten daardoor nog niet of ze van af volgend jaar wel voldoende geld krijgen om al hun personeel aan het werk te houden. Uit voor zorg beëindigen ze daarom nu al contracten van medewerkers voor wie nog geen uitzicht is op bud get, en dus werk. Mede door die onzekerheid hebben zorginstellin gen sinds 2013 al 44 keer collec tief ontslag aangevraagd. Dat is maar zeer de vraag. Het is de bedoeling dat structureel meer werk wordt gedaan met minder professionals, ook door een groter beroep te doen op mantelzorgers en vrijwilligers. Veel van de zorg werkers die nu hun baan verlie zen, zijn vrouwen die vaak al wat ouder en extra kwetsbaar op de ar beidsmarkt zijn. Als ze al weer aan de slag komen, bestaat de kans dat werkgevers ze inhuren te gen slechtere voorwaarden en minder loon, bijvoorbeeld als zzp'er. Ook moeten ze concurre ren met een groeiend aantal stu denten van zorgopleidingen. Het is maar waar je naar kijkt. Tienduizenden werkloze zorgwer kers vragen een uitkering aan, per persoon op termijn tienduizen den euro's aan WW en bijstand. Bovendien hebben ze minder te besteden. Dat is slecht voor de economie en het scheelt belasting inkomsten. Dan is er nog de hoge re werkdruk voor de achterblij vers in de zorg en voor de mantel zorgers. Als zij ziek worden of minder productief, is dat ook een kostenpost. Ook zijn er zorgen over de kwaliteit van de zorg na de bezuinigingen. Van het totaal van al die 'tegenkosten' heeft nie mand een idee. rp ~ili Hoe zwarte school witter werd door Patrick Wiercx mimtü I De Nieuwe Park Rozenburg School is nu een gemengde basisschool, foto Otto Snoek/HH Schooldirecteur Kees Adriaansen Schooldirecteur Kees Adriaansen 5 Decennialang was de zorgsector een banenmotor. Nu verliezen tienduizenden er hun baan. Kunnen we al die zorgwerkers eigenlijk wel missen? door Ferdi Schrooten I Hoeveel banen verdwijnen er in de zorgsector? We hebben door vergrijzing toch juist meer zorgpersoneel nodig? 3 Maar waarom verliezen mensen dan nu al hun baan? 4 Kunnen de mensen die nu werk loos raken nog terugkeren? 5 Maar uiteindelijk besparen we wel mooi miljarden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 6