8 UIT De kleine blonde dood, was eerst een roman, daarna een film (1993) en nu een musical. Het is het bekendste verhaal van Boudewijn Büch, waarvan we lang geloofden dat het auto biografisch is. Maar klopt dat? grerend toespreken omdat zij dat ook den ken. Gelukkig was er dan weer één brutaaltje bij, die zo'n leraar durfde toesnauwen dat hij zélf eens beter moest nadenken. Geluk kig, want eigenlijk is het toch wel een basis recht om te mogen verdwijnen in de fictie, in de magie en de emotie van een verhaal. Voor mij wordt het alleen maar mooier, als na het sterke verhaal blijkt, dat de auteur ervan zo heftig aan het 'fabuleren' is dat de grens tussen fictie en realiteit begint te ver vagen. Daar zal wel de naam van een ziekte op geplakt kunnen worden, maar als de grensvervaging relatief onschuldig is, dan wordt het voor mij alleen maar des te boeiender en intrigerender. Het verhaal gaat op de loop met de schrijver. Daarom dus naar de musical van 'De kleine blonde dood'. Met live muziek, sterke cast en véél lovende recensies. Vorm of vent. Heerlijke kreet (met mooie daarvan afgeleide woorden als 'de ventisten') die in drie woorden een dis cussie moet samenvatten. De discussie of het in de litera tuur nu draait om het literai re product of om de schrijver (diens per soon en vooral diens standpunt). De discus sie laaide hevig op in de tijd tussen de twee wereldoorlogen, maar is eigenlijk van alle tijden. En als er iemand is voor wie die kreet eind 20e eeuw nog volop actueel was, dan is het wel Boudewijn Büch. Volgende week - woensdag 5 maart - komt de man naar Middelburg. Niet de man zélf, want die is dood sinds 2002. Maar wel zijn werk. Het verhaal waarmee hij het meest bekend is geworden, en dat welles/nietes het meest volledig met de persoon van de schrijver samenvalt. In het verhaal heeft de hoofdpersoon, Bou dewijn, een moeilijke jeugd gehad. Dat was net na de oorlog en zijn vader, die zelf een Duitser was, wilde niets meer met Duitsland te maken hebben. Dat samen met het feit dat de vader langzaam gek aan het worden is, zorgt regelmatig voor hefti- ge ruzies. Later, als Boudewijn zelf vader is, zijn de problemen niet verdwenen. Als homoseksuele vader van een zoontje, wiens moeder zwaar aan de drank is, moet Boudewijn helemaal alleen voor de opvoe ding instaan. Als zijn zoontje dan op zesja rige leeftijd plotseling overlijdt, is Boude wijn volledig van de kaart. Lange tijd hebben de meeste lezers ge dacht dat 'De kleine blonde dood' een auto biografisch verhaal was. En dat niet alleen omdat het zo geloofwaardig geschreven is. Nee, vooral ook omdat Boudewijn Büch zélf even hard in zijn verhaal leek te gelo ven. Zo schijnt bijvoorbeeld, dat hij 'zijn kind' nota bene als pleegkind heeft willen onderbrengen. Bij mensen die daarvoor al alles in gereedheid hadden gebracht toen het plots niet doorging. Om maar één kras detail te noemen. De meeste van dit soort 'leugens' (het waren er véél) zijn pas na zijn dood uitgekomen. (Lees daarvoor on der andere Rudie Kagie, 'Boudewijn Büch, verslag van een mystificatie'.) Voor sommige mensen maakt dat kenne lijk veel uit. Die vinden het werk van Bou dewijn Büch plotseling veel minder interes sant of boeiend, als ze over die 'falsificaties' horen. Die kijken dus iets meer naar de (niet zo betrouwbare) 'vent' en wat minder naar de (eigenlijk wel hartverscheurende) 'vorm'. Zelf ben ik eerder van de 'vorm' kant. Ik word normaal gesproken op de eer ste plaats gepakt door het verhaal, en zéker als het zo'n aangrijpend verhaal is als in 'De kleine blonde dood'. Ik zou bij de groep naïevelingen kunnen horen die snel denkt dat het verhaal autobiografisch is. Op internet heb ik veel uitspraken van lera ren gevonden, die 'domme' leerlingen deni- Javier Guzman in zijn meest autobiografische show Javier Guzman heeft een eigen stijl: grof en agressief, maar hij spaart zich zelf ook niet. In zijn show Delirium II is hij zeer openhartig. Hij neemt het publiek mee op een trip langs ongure straathoeken, afkickklinieken en een louterend bezoek aan een speelpara- dijs. Daarmee is dit de meest autobio grafische en confronterende show die Guzman ooit maakte. Vrijdag 28 februari, De Mythe, Goes, 20.00 uur Dames voor na vieren ervaren de wereld na het 'Jawoord' 'Is dit het dan?', dachten Anne van Rijn en Hanneke Drenth nadat het ja woord was gegeven en de kinderen waren gebaard. Als cabaretduo 'Da mes na Vieren' vertellen zij hun erva ringen over het verlies van vrijheid en van een onbezorgd leventje in hun programma 'Bruids- en Grafwerk' vol fysieke acts, krachtige zang en humo ristische acts. Zaterdag 1 maart, Arsenaaltheater, Vlissingen, 20.15 uur ASJ laat eigen opvatting van Classic Jazz horen Al vanaf 1959 is de Arnhemse Story- ville Jassband te vinden op nationale en internationale podia. De band heeft een eigen opvatting van Classic Jazz, een verzamelnaam voor de jazz muziek vanaf het ontstaan in New Or leans tot en met de swingperiode. De nieuwste dvd dateert van november 2013 toen de band optrad op het Festival Jazztime at Amphion. Zondag 2 maart, Hotel Arneville, Middelburg, 14.30 uur Rein de Graaff en zijn gasten brengen bebop op hoog niveau Pianist Rein de Graaff toert al sinds jaar en dag tweemaal per jaar door Europa met zijn trio en enkele specia le gasten. Vaak zijn dit Amerikaanse muzikanten die een eigen geluid en een eigen verhaal laten horen en dus bebop op hoog niveau brengen. De Graaff was na Rita Reys destijds de tweede Nederlander die in Amerika een jazzplaat mocht komen maken. Zondag 2 maart, Porgy en Bess, Terneuzen, 15.00 uur In de tovelketel van Swiegel Miegel borrelt het flink In 'De Toverketel van Swiegel Miegel' speelt Hilbert Geerling een schrijver die druk bezig is met een verhaal, waarin een goochelaar door de ko ning achter de heks Swiegel Miegel aan wordt gestuurd. Alles wat Hilbert schrijft, gebeurt ook meteen op het podium tijdens deze familievoorstel ling die ook boordevol goocheltrucs zit. Maar dan wordt Swiegel verliefd. Woensdag 5 maart, Dorpshuis, Renesse, 14.00 uur Fantasie toch bron voor drama Willem Nijssen blikt elke week vooruit - en terug - op bijzondere toneelvoorstellingen in het Zeeuwse podiumaanbod. Stadsschouwburg Middelburg, woensdag 5 maart, 20.00 uur. Onmacht en woede bij De kleine blonde dood. foto Roy Beusker

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 48