Nederlandse wielersponsoren zijn allemaal verdwenen 'We koersen straks alleen nog in de polder* 44 Je kunt nu voor relatief weinig geld een grote ploeg kopen. Belkin is het beste voorbeeld SPORT 33 Aan het eind van vorig seizoen ver dwenen twee WorldTour-ploegen van het toneel, waaronder de Ne derlandse ploeg Vacansoleil- DCM waar Johnny Hoogerland ja renlang voor reed. Voor het Neder landse vakantiebedrijf was doping geen reden om na vijfjaar sponso ring ermee te stoppen. „In het nor male leven heb je ook valsspelers. Die heb je in elk bedrijf En daar moet je tegen optreden als het no dig is, en dat heeft onze ploeg al tijd gedaan", zegt John Gerards, marketingmanager bij Vacansoleil. Toen het bedrijf in 2006 in de wiel rennerij stapte, was er volgens Ger ards absoluut geen kennis over de dopingcultuur in de sport, zoals die de afgelopen twee jaar naar buiten is gekomen. „Nee, we wis ten niet dat het zo erg was. We gingen er vanuit dat onze renners schoon waren. En als er toch iets misging, was ons beleid zero tole rance. Betrapte renners werden ontslagen." Vacansoleil is volgens Gerards ge stopt met sponsoren omdat bijna alle doelstellingen behaald waren. „Ons doel was een pan-Europees rendement en dat hebben we in al le landen bereikt. Behalve in Duits land. En dat steekt", zegt Gerards. De Duitse media keerden, toen bleek dat de T-Mobile-ploeg op grote schaal doping gebruikte, het wielrennen de rug toe. „Dat is in de jaren dat wij sponsor waren niet meer goedgekomen." De mislukking in Duitsland was weliswaar niet de reden om te stoppen met sponsoren, maar het was een forse tegenvaller. „Dit land is voor een bedrijf als Vacan soleil een enorme speler." En dus wordt er nu naarstig gezocht naar andere manieren om Duitsland alsnog te veroveren. Wat Gerards betreft spelen de eco nomische omstandigheden ook een belangrijke rol in de proble men die wielerploegen nu hebben om sponsors te vinden. „Als je een team sponsort, word je plots werk gever van zo'n tachtig man extra. Het zijn economisch zware tijden en een bedrijf kan zijn geld maar één keer uitgeven. Dat soort over wegingen weegt zwaarder dan het dopingvraagstuk, denk ik." Toch ziet Van den Wall Bake mo gelijkheden in de bedreigingen door financiële crisis en de doping- ellende. „Je kunt nu voor relatief weinig geld een grote ploeg ko pen. Belkin is het beste voorbeeld: Dat bedrijf zit voor een dubbeltje op de eerste rij." De Amerikaanse producent van smartphone-acces- soires nam het Nederlandse team over nadat Rabobank ermee stop te. Het jaarbudget ligt rond de twaalf miljoen euro, fors minder dan wat Rabobank jaarlijks neer legde. Sinds de intrede van Belkin zijn de renners veel meer actief op so ciale media als Twitter, Facebook, Instagram en Strava, iets waar Ra bobank weinig werk van maakte. „Er zijn strengere spelregels, trans parantie is een vereiste. Dat is geen strategie van Belkin, maar ge woon gezond verstand. Over het algemeen zijn mensen die wielren nen op tv kijken ouder dan 35 jaar en via social media bereikt Belkin een veel jongere doelgroep." Sponsors hebben sowieso het liefst redactionele aandacht: die is gratis en wordt veel hoger gewaar deerd dan bijvoorbeeld tv-recla- mes, aldus Van den Wall Bake. „Daarom is het zo belangrijk dat het shirt in beeld komt tijdens de koers. Voor een tv-commercial 133 de wedstrijd moet je fors betalen en bovendien heb je dan gemid deld de helft minder kijkers. De waarde van tv-minuten in de koers is gigantisch." Hoewel er met het verdwijnen van Vacansoleil en Rabobank geen Nederlandse sponsors actief zijn in de WorldTour, blijft volgens Van den Wall Bake de sport inte ressant voor sponsoring. „De ver uit belangrijkste reden is dat de NOS gecharmeerd is van de sport. Zolang de NOS alle koersen blijft uitzenden, is de sport aantrekkfe lijk voor een bedrijf." Hij zegt het met een zweem van spijt in zijn stem. Brinkhoff (66) loopt al decennia lang mee als or ganisator van wielerkoersen. De Ronde van Nederland, Olympia's Tour, Eneco Tour en de inmiddels verdwenen Grote Prijs Wielerre vue, Ronde van het Groene Hart en UCI ProTour ploegentijdrit in Eindhoven staan allemaal op zijn 'palmares'. De man uit Vught zag koersen ko men en ook weer gaan. Maar aan één tendens valt volgens de gebo ren Gelderlander niet te ontko men. „Het organiseren van een koers in Nederland wordt moeilij ker en moeilijker. Als dit zo door gaat, rijden we over een jaar of 25 alleen nog wedstrijden in de pol der en door landbouwgebied." Brinkhoff stelt vast dat de groep van mensen die zich tegen zijn koersen keert klein is. „Maar die groep wordt wel steeds mondiger en feller. Het is goed dat we hier in Nederland nog geen claimcul tuur hebben zoals in Amerika. Want anders had ik als wielerorga- nisator al heel vaak voor de rech ter gestaan." Hij haalt een Noord-Hollandse etappe uit Olympia's Tour van vo rig jaar als voorbeeld aan. „Toen kregen we een klacht van een rij schoolhouder omdat we hem met onze wedstrijd in de uitoefening van zijn beroep belemmerd zou den hebben. Hij moest tien minu ten wachten tot het peloton gepas seerd was! Tot een claim heeft het niet geleid, maar het geeft wel aan waar het ook hier in Nederland naartoe gaat." Opvallend volgens Brinkhoff is dat de felste protesten de laatste ja ren uit Zuid-Limburg komen. „En dat is juist een echte wielerregio, waar in het heuvelgebied al heel lang heel veel wedstrijden georganiseerd worden. En daar komt ook nog altijd heel veel volk op af, hè. Ik weet dat niet iedereen van wielrennen houdt. Maar een regio als Zuid-Limburg heeft er ook heel veel aan te danken, hè^ Daar gaat per jaar honderd miljoen euro om in het toerisme. Veel van die mensen komen juist naar Limburg om te fietsen en wandelen over de heuvels die ze op tv in de Amstel Gold Race of de Eneco Tour gezien hebben." Klagers krijgen volgens Brinkhoff steeds meer aandacht in de media. „En daar houdt zo'n gemeentebe stuur dan weer rekening mee. Pas de route maar aan, krijg je dan te horen, en dan moet je weer om een dorpskom heen, over land- bouwweggetjes, in plaats van er doorheen. Terwijl juist in die dor pen het publiek staat." j. Steeds vaker moet uitgeweken worden naar vierbaanswegen of smalle landbouwweggetjes. „We worden steeds meer de polder in gedreven. Op die manier zijn fat soenlijke wedstrijden straks al leen nog mogelijk in weinig be volkte gebieden als Flevoland, Oost-Groningen en Zeeuws- Vlaanderen." En ook daarvan ziet Brinkhoff meteen de keerzijde. „In de polder is geen publiek. Ejn daar moeten wij én de sponsors van de koersen het juist van heb ben. In de polder rijd je alleen voor wat koeien. Die kopen niks." Je kunt er misschien eentje ma ken uit bijvoorbeeld kevlar of een ander soort kunststof, maar als profrenner heb je ook de zacht heid van rubber nodig." Zadels zijn ook letterlijk een ge voelig onderwerp van discussie binnen de sport. „Met een gat erin of niet, iedere renner wil een fijn, kontgevoelig zadel." Maar soms reiken de wensen van de bevlogen testpiloot-niet verder dan die van iedere beginnende nieuweling. „Een nieuw wit stuurlintje, nieu we bandjes erop, daar kan ik echt nog van genieten." Glimlachend denkt hij terug aan het moment dat hij de Giant Propel in handen kreeg. „Ik ben na al die jaren nog altijd zo blij als een kind met iede re nieuwe fiets die ik krijg." door Robin van der Kloor Zelfs de optimistische mar- ketingexpert Frar.k van den Wall Bake moet er kennen dat na alle doping- verhalen van de afgelopen jaren de wielersport deuken heeft opgelo pen. „Het is besmet gebied en een sponsor zal twee keer nadenken voor hij in de wielersport stapt." Frank van den Wall Bake door jan Martens Punaises op de weg en au to's die bewust te ver op de rijbaan geparkeerd staan. Herman Brinkhoff wordt er de laatste jaren steeds va ker mee geconfronteerd. „Het is duidelijk dat mensen die niet wil len dat er een wielerwedstrijd bij hun voor de deur langs komt zich steeds opvallender roeren." Tom Veelers (links) en Marcel Kittel vallen elkaar in de armen na weer een zege. foto Hollandse Hoogte

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 33