Nederlandse wielersponsoren zijn allemaal verdwenen
'We koersen
straks alleen
nog in de polder*
44 Je kunt nu voor
relatief weinig geld
een grote ploeg
kopen. Belkin is het
beste voorbeeld
SPORT 33
Aan het eind van vorig seizoen ver
dwenen twee WorldTour-ploegen
van het toneel, waaronder de Ne
derlandse ploeg Vacansoleil-
DCM waar Johnny Hoogerland ja
renlang voor reed. Voor het Neder
landse vakantiebedrijf was doping
geen reden om na vijfjaar sponso
ring ermee te stoppen. „In het nor
male leven heb je ook valsspelers.
Die heb je in elk bedrijf En daar
moet je tegen optreden als het no
dig is, en dat heeft onze ploeg al
tijd gedaan", zegt John Gerards,
marketingmanager bij Vacansoleil.
Toen het bedrijf in 2006 in de wiel
rennerij stapte, was er volgens Ger
ards absoluut geen kennis over de
dopingcultuur in de sport, zoals
die de afgelopen twee jaar naar
buiten is gekomen. „Nee, we wis
ten niet dat het zo erg was. We
gingen er vanuit dat onze renners
schoon waren. En als er toch iets
misging, was ons beleid zero tole
rance. Betrapte renners werden
ontslagen."
Vacansoleil is volgens Gerards ge
stopt met sponsoren omdat bijna
alle doelstellingen behaald waren.
„Ons doel was een pan-Europees
rendement en dat hebben we in al
le landen bereikt. Behalve in Duits
land. En dat steekt", zegt Gerards.
De Duitse media keerden, toen
bleek dat de T-Mobile-ploeg op
grote schaal doping gebruikte, het
wielrennen de rug toe. „Dat is in
de jaren dat wij sponsor waren
niet meer goedgekomen."
De mislukking in Duitsland was
weliswaar niet de reden om te
stoppen met sponsoren, maar het
was een forse tegenvaller. „Dit
land is voor een bedrijf als Vacan
soleil een enorme speler." En dus
wordt er nu naarstig gezocht naar
andere manieren om Duitsland
alsnog te veroveren.
Wat Gerards betreft spelen de eco
nomische omstandigheden ook
een belangrijke rol in de proble
men die wielerploegen nu hebben
om sponsors te vinden. „Als je een
team sponsort, word je plots werk
gever van zo'n tachtig man extra.
Het zijn economisch zware tijden
en een bedrijf kan zijn geld maar
één keer uitgeven. Dat soort over
wegingen weegt zwaarder dan het
dopingvraagstuk, denk ik."
Toch ziet Van den Wall Bake mo
gelijkheden in de bedreigingen
door financiële crisis en de doping-
ellende. „Je kunt nu voor relatief
weinig geld een grote ploeg ko
pen. Belkin is het beste voorbeeld:
Dat bedrijf zit voor een dubbeltje
op de eerste rij." De Amerikaanse
producent van smartphone-acces-
soires nam het Nederlandse team
over nadat Rabobank ermee stop
te. Het jaarbudget ligt rond de
twaalf miljoen euro, fors minder
dan wat Rabobank jaarlijks neer
legde.
Sinds de intrede van Belkin zijn
de renners veel meer actief op so
ciale media als Twitter, Facebook,
Instagram en Strava, iets waar Ra
bobank weinig werk van maakte.
„Er zijn strengere spelregels, trans
parantie is een vereiste. Dat is
geen strategie van Belkin, maar ge
woon gezond verstand. Over het
algemeen zijn mensen die wielren
nen op tv kijken ouder dan 35 jaar
en via social media bereikt Belkin
een veel jongere doelgroep."
Sponsors hebben sowieso het
liefst redactionele aandacht: die is
gratis en wordt veel hoger gewaar
deerd dan bijvoorbeeld tv-recla-
mes, aldus Van den Wall Bake.
„Daarom is het zo belangrijk dat
het shirt in beeld komt tijdens de
koers. Voor een tv-commercial 133
de wedstrijd moet je fors betalen
en bovendien heb je dan gemid
deld de helft minder kijkers. De
waarde van tv-minuten in de
koers is gigantisch."
Hoewel er met het verdwijnen
van Vacansoleil en Rabobank geen
Nederlandse sponsors actief zijn
in de WorldTour, blijft volgens
Van den Wall Bake de sport inte
ressant voor sponsoring. „De ver
uit belangrijkste reden is dat de
NOS gecharmeerd is van de sport.
Zolang de NOS alle koersen blijft
uitzenden, is de sport aantrekkfe
lijk voor een bedrijf."
Hij zegt het met een zweem van
spijt in zijn stem. Brinkhoff (66)
loopt al decennia lang mee als or
ganisator van wielerkoersen. De
Ronde van Nederland, Olympia's
Tour, Eneco Tour en de inmiddels
verdwenen Grote Prijs Wielerre
vue, Ronde van het Groene Hart
en UCI ProTour ploegentijdrit in
Eindhoven staan allemaal op zijn
'palmares'.
De man uit Vught zag koersen ko
men en ook weer gaan. Maar aan
één tendens valt volgens de gebo
ren Gelderlander niet te ontko
men. „Het organiseren van een
koers in Nederland wordt moeilij
ker en moeilijker. Als dit zo door
gaat, rijden we over een jaar of 25
alleen nog wedstrijden in de pol
der en door landbouwgebied."
Brinkhoff stelt vast dat de groep
van mensen die zich tegen zijn
koersen keert klein is. „Maar die
groep wordt wel steeds mondiger
en feller. Het is goed dat we hier
in Nederland nog geen claimcul
tuur hebben zoals in Amerika.
Want anders had ik als wielerorga-
nisator al heel vaak voor de rech
ter gestaan."
Hij haalt een Noord-Hollandse
etappe uit Olympia's Tour van vo
rig jaar als voorbeeld aan. „Toen
kregen we een klacht van een rij
schoolhouder omdat we hem met
onze wedstrijd in de uitoefening
van zijn beroep belemmerd zou
den hebben. Hij moest tien minu
ten wachten tot het peloton gepas
seerd was! Tot een claim heeft het
niet geleid, maar het geeft wel aan
waar het ook hier in Nederland
naartoe gaat."
Opvallend volgens Brinkhoff is
dat de felste protesten de laatste ja
ren uit Zuid-Limburg komen. „En
dat is juist een echte wielerregio,
waar in het heuvelgebied al heel
lang heel veel wedstrijden
georganiseerd worden. En daar
komt ook nog altijd heel veel volk
op af, hè. Ik weet dat niet iedereen
van wielrennen houdt. Maar een
regio als Zuid-Limburg heeft er
ook heel veel aan te danken, hè^
Daar gaat per jaar honderd
miljoen euro om in het toerisme.
Veel van die mensen komen juist
naar Limburg om te fietsen en
wandelen over de heuvels die ze
op tv in de Amstel Gold Race of
de Eneco Tour gezien hebben."
Klagers krijgen volgens Brinkhoff
steeds meer aandacht in de media.
„En daar houdt zo'n gemeentebe
stuur dan weer rekening mee. Pas
de route maar aan, krijg je dan te
horen, en dan moet je weer om
een dorpskom heen, over land-
bouwweggetjes, in plaats van er
doorheen. Terwijl juist in die dor
pen het publiek staat." j.
Steeds vaker moet uitgeweken
worden naar vierbaanswegen of
smalle landbouwweggetjes. „We
worden steeds meer de polder in
gedreven. Op die manier zijn fat
soenlijke wedstrijden straks al
leen nog mogelijk in weinig be
volkte gebieden als Flevoland,
Oost-Groningen en Zeeuws-
Vlaanderen." En ook daarvan ziet
Brinkhoff meteen de keerzijde.
„In de polder is geen publiek. Ejn
daar moeten wij én de sponsors
van de koersen het juist van heb
ben. In de polder rijd je alleen
voor wat koeien. Die kopen niks."
Je kunt er misschien eentje ma
ken uit bijvoorbeeld kevlar of een
ander soort kunststof, maar als
profrenner heb je ook de zacht
heid van rubber nodig."
Zadels zijn ook letterlijk een ge
voelig onderwerp van discussie
binnen de sport. „Met een gat erin
of niet, iedere renner wil een fijn,
kontgevoelig zadel." Maar soms
reiken de wensen van de bevlogen
testpiloot-niet verder dan die van
iedere beginnende nieuweling.
„Een nieuw wit stuurlintje, nieu
we bandjes erop, daar kan ik echt
nog van genieten." Glimlachend
denkt hij terug aan het moment
dat hij de Giant Propel in handen
kreeg. „Ik ben na al die jaren nog
altijd zo blij als een kind met iede
re nieuwe fiets die ik krijg."
door Robin van der Kloor
Zelfs de optimistische mar-
ketingexpert Frar.k van
den Wall Bake moet er
kennen dat na alle doping-
verhalen van de afgelopen jaren de
wielersport deuken heeft opgelo
pen. „Het is besmet gebied en een
sponsor zal twee keer nadenken
voor hij in de wielersport stapt."
Frank van den Wall Bake
door jan Martens
Punaises op de weg en au
to's die bewust te ver op
de rijbaan geparkeerd
staan. Herman Brinkhoff
wordt er de laatste jaren steeds va
ker mee geconfronteerd. „Het is
duidelijk dat mensen die niet wil
len dat er een wielerwedstrijd bij
hun voor de deur langs komt zich
steeds opvallender roeren."
Tom Veelers (links) en Marcel Kittel vallen elkaar in de armen na weer een zege. foto Hollandse Hoogte