Ram wordt alsmaar positiever
32 SPORT
START WIELERSEIZOEN
Zaterdag begint het Europese wielerseizoen met Omloop
Het Nieuwsblad. In de aanloop daarnaar besteedt deze krant
ruim aandacht aan het profwielrennen. Vandaag met onder
meer verhalen over de verbeteringen die aangebracht worden
aan de fietsen en de voortdurende jacht op dopingebruikers.
Morgen volgen de ploegenvoorstelling en de wedstrijdkalender.
De mondiale fietsen-
bouwers zijn in op
mars. Waar vroeger,
alleen maar kwij
lend werd gespro
ken over de raspaardjes van de
vooral kleinere Italiaanse construc
teurs, nemen de multinationals
met al hun innovatiekracht mo
menteel de koers in handen,
fjiant, Trek, BMC en Cannondale
hebben hun eigen WorldTour-
team. Specialized bindt met veel
geld via de toppers grote ploegen
als Omega Pharma Quick Step,
Saxo Tinkoff en Astana aan zich.
De mare dat een fietsenbouwer
(gezien z'n omzet) geen topploeg
kon dragen, is achterhaald door de
miljardairs, die zich net zo zeer
richten op de massa toerfietsers
als op de toppers.
Tom Veelers (van Giant-Shimano)
is zo'n topper uit het steeds verder
groeiende leger van coureurs voor
wie de koersfïets veel meer is dan
een door de ploeg ter beschikbaar
gesteld vervoersmiddel. „Ik ken
het conservatisme onder een deel
van de renners, maar ik geloof
meteen in nieuwe dingen", zegt
de 29-jarige man uit Oldenzaal
over zijn passie voor materiaal en
vernieuwing. Voor hem is de inte
resse in de fiets niet meer dan nor
maal. „Je moet het er in de koers
toch mee doen."
'Doen' is voor hem sprinters als
Marcel Kittel en John Degenkolb
naar de zege leiden. Twee snelle
mannen, twee verschillende bele
vingen als het op de fiets aan
komt. „Voor Marcel moet-ie ge
woon goed zijn. John is er net zo
mee bezig als ik."
De interesse voor het materiaal
heeft er bij Veelers altijd al in geze
ten. „Ik heb een opleiding gevolgd
en vijf jaar bij de fietsenzaak Bra-
ma in Borne gewerkt." Als prof
wielrenner is de vliegende fiet'sen-
Wedstrijden zijn
straks alleen
mogelijk in
weinig bevolkte
gebieden
maker als vanzelf op een hoger
plan terecht gekomen. Regelmatig
wordt hij ingezet als testpiloot
door bijvoorbeeld Shimano.
„Prachtig om te doen."
Zo reed Veelers als een van de eer
sten vele kilometers met een elek
tronisch schakelsysteem. Zijn feed
back: „De batterij wegwerken in
de buis en meer gevoel bij het in
drukken van de schakelknopjes.
Ook met handschoenen."
Veelers kreeg begin dit jaar een
nieuwe fiets. Niet omdat de oude
niet beviel, maar omdat het team
met Giant een andere hoofdspon
sor kreeg. „De Feit van vorig jaar
was een topfiets. Nu krijgen we
een superfiets", klinkt als marke-
tingtaal. „Dat is het niet. Ik mag
zeggen wat ik wil over het materi
aal. De nieuwe Propel van Giant is
kneiterhard. Precies zoals ik mijn
fiets wil: stijf en strak sturend. El
ke klap moet raak zijn. Maar voor
de klassiekers is ie echte te stijf.
Gelukkig krijgen we voor die koer
sen een Giant Defy."
Het zijn vooral de'details die het
hart van de Twent sneller doen
kloppen.
„Remmen achter de voorvork.
Voor een betere aërodynamica.
Dat is nu de noviteit." Niet de
schijfremmen uit het veldrijden?
„Ik weet niet of die er bij ons ooit
zullen komen. Het zijn toch mes
sen als je valt." De tien als ultieme
pion in de strijd bij de sprinters?
„Is er al geweest, maar werkt niet
omdat de ketting dan te veel gaat
wringen. Je moet het eerder zoe
ken in een groter voorblad."
Een nog lichtere fiets? „Hoeft voor
mij niet. De huidige gewichtregel
(6,8 kg) is goed." Waar zit Veelers
nog wel op te wachten? „Een an-
ti-lek-band. Dat is lastig, besef ik.
ïfe
Aan de hand van wat hij momen
teel aan data en rapportages onder
ogen krijgt, geldt dat nog altijd zo.
„Nederland onderscheidt zich
niet echt ten opzichte van de ande
re landen."
Ram stelt ook vast dat de sport in
zijn algemeen veel minder, ver
vuild is dan pakweg zes jaar gele
den. „Van de duizend renners -
wereldwijd - met een biologisch
paspoort geven minder dan hon
derd renners een reden tot 'door
kijken'. Daarna houden we tiental
len blijvende probleemgevallen
over. Wat je ook probeert af te
dwingen, een harde kern van ge
bruikers zal er altijd blijven. Geen
enkele sport kan claimen dat ze
schoon is."
„In dit vak leer je meer van wiel
rennen dan van dammen", is
Rams gevatte oneliner, die aan
geeft dat de ene sport de Doping
autoriteit meer bezighoudt dan de
andere. In het verleden behaalde
resultaten zijn bij Ram wel dege
lijk een garantie voor de toekomst.
Die bepalen immers het aantal
controles dat een bepaalde sport
mag verwachten. De wielersport
en de krachtsport worden door de
Dopingautoriteit vaker gecontro
leerd dan bijvoorbeeld dammen
en voetbal. „Je krijgt wat je ver
dient", luidt de logica achter
Rams 'eerlijke' verdeling van de
1800 controles die de Dopingauto
riteit jaarlijks zelfstandig mag
(kan) uitvoeren onder de leden
van de aangesloten sportbonden.
Oftewel, pas als uit de cijfers blijkt
dat het wielrennen schoner is ge
worden, daalt de sport op Rams
ranglijst. Of er tekenen zijn die
daarop wijzen? „Ik word er voor
betaald om achterdochtig te zijn",
is een volgende oneliner die aan
geeft dat Ram niet de man is die
er bij het zien van de eerste zwa
luw direct van uitgaat dat het zo
mer is geworden. Die 'zwaluw' op
zich neemt hij wel degelijk waar.
Vooral de Commissie Sorgdrager,
die de dopingcultuur van de Ne
derlandse wielersport in kaart
bracht, heeft volgens hem voor
een doorbraak gezorgd. Omdat de
sport het probleem nu eindelijk
echt onderkend heeft en het besef
dat er iets moet gebeuren, is ver
sneld. „Het dopingprobleem
wordt nu actief benaderd", stelt
Ram tevreden vast.
Ongeremde passie
voor de fiets
door Ad Pertijs
t
door Ad Pertijs
In zijn kantoor van de (nationa
le) Dopingautoriteit in Capel-
le aan den IJssel zit directeur
Herman Ram er ontspannen
bij. De man die zich de afgelopen
acht jaar heeft ontpopt tot dé
vraagbaak en dé duider als het
gaat om verboden middelen in de
vaderlandse sportwereld, zegt het
dopinggebruik in Nederland aardig
in beeld te hebben. „Wat er vorig
jaar allemaal naar buiten kwam
over het dopinggebruik bij de oude
Raboploeg was voor mij geen
groot nieuws. Ik had al eerder de in
druk dat Nederlandse wielrenners
niet veel beter waren dan de rest."
De wielerformatie Vacansoleil-DCM is verdwenen uit het profpeloton.