Ram wordt alsmaar positiever 32 SPORT START WIELERSEIZOEN Zaterdag begint het Europese wielerseizoen met Omloop Het Nieuwsblad. In de aanloop daarnaar besteedt deze krant ruim aandacht aan het profwielrennen. Vandaag met onder meer verhalen over de verbeteringen die aangebracht worden aan de fietsen en de voortdurende jacht op dopingebruikers. Morgen volgen de ploegenvoorstelling en de wedstrijdkalender. De mondiale fietsen- bouwers zijn in op mars. Waar vroeger, alleen maar kwij lend werd gespro ken over de raspaardjes van de vooral kleinere Italiaanse construc teurs, nemen de multinationals met al hun innovatiekracht mo menteel de koers in handen, fjiant, Trek, BMC en Cannondale hebben hun eigen WorldTour- team. Specialized bindt met veel geld via de toppers grote ploegen als Omega Pharma Quick Step, Saxo Tinkoff en Astana aan zich. De mare dat een fietsenbouwer (gezien z'n omzet) geen topploeg kon dragen, is achterhaald door de miljardairs, die zich net zo zeer richten op de massa toerfietsers als op de toppers. Tom Veelers (van Giant-Shimano) is zo'n topper uit het steeds verder groeiende leger van coureurs voor wie de koersfïets veel meer is dan een door de ploeg ter beschikbaar gesteld vervoersmiddel. „Ik ken het conservatisme onder een deel van de renners, maar ik geloof meteen in nieuwe dingen", zegt de 29-jarige man uit Oldenzaal over zijn passie voor materiaal en vernieuwing. Voor hem is de inte resse in de fiets niet meer dan nor maal. „Je moet het er in de koers toch mee doen." 'Doen' is voor hem sprinters als Marcel Kittel en John Degenkolb naar de zege leiden. Twee snelle mannen, twee verschillende bele vingen als het op de fiets aan komt. „Voor Marcel moet-ie ge woon goed zijn. John is er net zo mee bezig als ik." De interesse voor het materiaal heeft er bij Veelers altijd al in geze ten. „Ik heb een opleiding gevolgd en vijf jaar bij de fietsenzaak Bra- ma in Borne gewerkt." Als prof wielrenner is de vliegende fiet'sen- Wedstrijden zijn straks alleen mogelijk in weinig bevolkte gebieden maker als vanzelf op een hoger plan terecht gekomen. Regelmatig wordt hij ingezet als testpiloot door bijvoorbeeld Shimano. „Prachtig om te doen." Zo reed Veelers als een van de eer sten vele kilometers met een elek tronisch schakelsysteem. Zijn feed back: „De batterij wegwerken in de buis en meer gevoel bij het in drukken van de schakelknopjes. Ook met handschoenen." Veelers kreeg begin dit jaar een nieuwe fiets. Niet omdat de oude niet beviel, maar omdat het team met Giant een andere hoofdspon sor kreeg. „De Feit van vorig jaar was een topfiets. Nu krijgen we een superfiets", klinkt als marke- tingtaal. „Dat is het niet. Ik mag zeggen wat ik wil over het materi aal. De nieuwe Propel van Giant is kneiterhard. Precies zoals ik mijn fiets wil: stijf en strak sturend. El ke klap moet raak zijn. Maar voor de klassiekers is ie echte te stijf. Gelukkig krijgen we voor die koer sen een Giant Defy." Het zijn vooral de'details die het hart van de Twent sneller doen kloppen. „Remmen achter de voorvork. Voor een betere aërodynamica. Dat is nu de noviteit." Niet de schijfremmen uit het veldrijden? „Ik weet niet of die er bij ons ooit zullen komen. Het zijn toch mes sen als je valt." De tien als ultieme pion in de strijd bij de sprinters? „Is er al geweest, maar werkt niet omdat de ketting dan te veel gaat wringen. Je moet het eerder zoe ken in een groter voorblad." Een nog lichtere fiets? „Hoeft voor mij niet. De huidige gewichtregel (6,8 kg) is goed." Waar zit Veelers nog wel op te wachten? „Een an- ti-lek-band. Dat is lastig, besef ik. ïfe Aan de hand van wat hij momen teel aan data en rapportages onder ogen krijgt, geldt dat nog altijd zo. „Nederland onderscheidt zich niet echt ten opzichte van de ande re landen." Ram stelt ook vast dat de sport in zijn algemeen veel minder, ver vuild is dan pakweg zes jaar gele den. „Van de duizend renners - wereldwijd - met een biologisch paspoort geven minder dan hon derd renners een reden tot 'door kijken'. Daarna houden we tiental len blijvende probleemgevallen over. Wat je ook probeert af te dwingen, een harde kern van ge bruikers zal er altijd blijven. Geen enkele sport kan claimen dat ze schoon is." „In dit vak leer je meer van wiel rennen dan van dammen", is Rams gevatte oneliner, die aan geeft dat de ene sport de Doping autoriteit meer bezighoudt dan de andere. In het verleden behaalde resultaten zijn bij Ram wel dege lijk een garantie voor de toekomst. Die bepalen immers het aantal controles dat een bepaalde sport mag verwachten. De wielersport en de krachtsport worden door de Dopingautoriteit vaker gecontro leerd dan bijvoorbeeld dammen en voetbal. „Je krijgt wat je ver dient", luidt de logica achter Rams 'eerlijke' verdeling van de 1800 controles die de Dopingauto riteit jaarlijks zelfstandig mag (kan) uitvoeren onder de leden van de aangesloten sportbonden. Oftewel, pas als uit de cijfers blijkt dat het wielrennen schoner is ge worden, daalt de sport op Rams ranglijst. Of er tekenen zijn die daarop wijzen? „Ik word er voor betaald om achterdochtig te zijn", is een volgende oneliner die aan geeft dat Ram niet de man is die er bij het zien van de eerste zwa luw direct van uitgaat dat het zo mer is geworden. Die 'zwaluw' op zich neemt hij wel degelijk waar. Vooral de Commissie Sorgdrager, die de dopingcultuur van de Ne derlandse wielersport in kaart bracht, heeft volgens hem voor een doorbraak gezorgd. Omdat de sport het probleem nu eindelijk echt onderkend heeft en het besef dat er iets moet gebeuren, is ver sneld. „Het dopingprobleem wordt nu actief benaderd", stelt Ram tevreden vast. Ongeremde passie voor de fiets door Ad Pertijs t door Ad Pertijs In zijn kantoor van de (nationa le) Dopingautoriteit in Capel- le aan den IJssel zit directeur Herman Ram er ontspannen bij. De man die zich de afgelopen acht jaar heeft ontpopt tot dé vraagbaak en dé duider als het gaat om verboden middelen in de vaderlandse sportwereld, zegt het dopinggebruik in Nederland aardig in beeld te hebben. „Wat er vorig jaar allemaal naar buiten kwam over het dopinggebruik bij de oude Raboploeg was voor mij geen groot nieuws. Ik had al eerder de in druk dat Nederlandse wielrenners niet veel beter waren dan de rest." De wielerformatie Vacansoleil-DCM is verdwenen uit het profpeloton.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 32