Parfumflessen in de vorm van allerlei auto's 'Rotonde bij kruispunt Stationsweg Speelnatuur: uitdagend topprioriteit voor binnenstad Hulst' avontuurlijk én veilig I 20 ZEEUWS-VLAANDEREN WENS ONDERNEMERS Voor parkeren in het stadscentrum van Terneuzen moet ai jaren worden betaald. Dat moet snel veranderen. EF Rollend Materieel Het begon ooit met een mi niatuur van een auto waarin hij zelf had gere den. Inmiddels staan er in de hob bykamer van de woning van de 74-jarige Paul Engels in Axel zo'n 800 autootjes. Hij was altijd al enorm geïnteresseerd in alles wat met auto's te maken heeft. In z'n werkzame leven deed hij schade- herstel en spuitwerk bij verschil lende bedrijven. Heel bijzonder was zijn tijd als monteur van Rolls Royces en Bentley's bij Gara ge Oosterhuis. Ook in z'n vrije tijd draaide het om auto's: het ver zamelen van automobilia, bezoek jes aan oldtimerbeurzen of het deelnemen aan oldtimerritten als navigator van Arjaan de Pooter in z'n MGB. Z'n eigen oldtimer staat al ruim twintig jaar in de garage voor restauratie: een Alfa Romeo 1,3 junior uit 1969, een zogenaam de 'Osso di Seppia', wat slaat op de fraaie achterkant van de cabrio let. Er begint eindelijk een beetje schot in te komen. De originele motor is inmiddels gereviseerd, maar het plaatwerk verdient op verschillende plaatsen nog aan dacht. Terug bij de miniatuurautoverza- meling toont Paul bijzondere as bakken en parfumflessen in de vorm van auto's. In de jaren zestig liet ieder zichzelf respecterend ga ragebedrijf of rijschool een porse leinen asbak produceren met de bedrijfsnaam op, de meeste uitge voerd in Delfts blauw. Maar er zit bijvoorbeeld ook een gele DAF en een groene Scania Vabis tussen: in de kringen van vrachtwagen liefhebbers zeer gewilde objecten. Naast zo'n 45 van die autoasbak ken vormen de parfum- en afters- haveflessen van het merk AVON ook een bijzonder onderdeel van de verzameling. De cosmeticafa- brikant AVON gaf half jaren ze ventig een hele serie uit van die 'meer-voor-mannenverpakkin- gen'® in vaak felle kleuren groen en blauw. Inmiddels bezit Paul het grootste deel van die serie, maar op rommelmarkten en oldti merbeurzen speurt hij nog altijd naar ontbrekende exemplaren. Onlangs verzorgde hij trouwens een informatieavond over deze bij zondere collecties voor de Model Car Collector Friends in Destel- bergen. Paul is er zelf lid van. TERNEUZEN - Of het nu Amster dam is, Middelburg, Sluis of Hulst... overal moet worden be taald voor een parkeerplaats in het stadscentrum of aan de rand daarvan. In Terneuzen is het niet anders. Alleen de zes dagen in het jaar dat de Westerscheldetunnel tolvrij is, hoeft ook in het stads centrum niet te worden betaald voor een parkeerplaats. Het is een mooi gebaar richting bezoekers van (bijvoorbeeld) boven de Wes- terschelde, een extra stimulans voor een bezoekje. Maar het Centrum Management Terneuzen (CM) vindt dat niet ge noeg. In een brief aan het gemeen tebestuur pleit voorzitter Marlies Oggel namens de ondernemers koepel voor snelle invoering van vrij parkeren voor zowel bezoe kers als bewoners. Want: „Betaald parkeren vermindert aantoonbaar de concurrentiepositie van de on dernemers in het midden- en kleinbedrijf in het centrum van Terneuzen (stad). Betaald parke ren leidt tot minder bezoek en een kortere verblijfsduur - waar bij de huidige methode van voor- afbetalen nog eens een extra be lemmering is voor langer ver blijf." De brief komt op een goed geko zen moment: de raadsverkiezin gen naken. En dus spelen de poli tieke partijen er gretig op in. CDA-lijsttrekker Ronald Lippens liet in een snelle reactie op de website van zijn partij én op Twit ter weten dat er op korte termijn een onderzoek naar gratis parke ren moet worden ingesteld. Het CDA onderschrijft het standpunt van het CM dat 'alles in het werk moet worden gesteld om het kern- winkelapparaat van Terneuzen, maar ook de detailhandel in de kernen, te versterken. Lippens: „We roepen nu niet dat alles gra tis moet, maar we willen wel pre cies onderzocht hebben wat de precieze consequenties zijn van vrij parkeren." Hij verwacht dat We roepen nu niet dat alles gratis moet, maar willen wel onderzoek naar consequenties de gemeente er een miljoen euro per jaar bij inschiet. En dat moet worden gecompenseerd. „Moge lijk kan het vrij parkeren stapsge wijs ingevoerd worden, op speci fieke locaties." Hij vindt direct D66-er Charles ten Hengel aan z'n zijde. En ook huidig fractie voorzitter Giel van Boom van TOP/GB is voor een onderzoek. „Maar je moet wel beseffen dat driekwart van dat miljoen van be zoekers van buiten Terneuzen komt. Hoe trek je dat recht? En vergeet niet dat de investering in de parkeergarages ook moet wor den afbetaald." Voorzitter Ronald Meijer van de Wijkraad Binnenstad Terneuzen struikelt over het voorstel van CM om ook het parkeren voor de be woners weer vrij te geven. „In combinatie met het gratis parke ren wordt het, net zoals in het ver leden, één grote chaos. Ik ben wel vóór vrij parkeren op de boven grondse parkings, al moet er dan wel een oplossing worden gevon den voor parkeren van personeel van de ondernemingen in het cen trum." En ter compensatie van het vrij parkeren, moet de ge meente de parkeervergunning voor bewoners verstrekken tegen een symbolisch bedrag. „Alleen op die manier is een goe de verkeersdoorstroming en goe de bereikbaarheid van de binnen stad te realiseren", zeggen lijst trekker Jean-Paul Hageman en Ronnie Roctus. „Ook de verkeers veiligheid zal enorm verbeteren met een gescheiden fietspad." Op het kruispunt gebeuren veel bijna-ongelukken met fietsers. Een voorstel van de oppositiepar tijen om er een rotonde aan te leg gen is eerder door de coalitiepar tijen afgeschoten. ABGH houdt er echter aan vast dat de rotonde noodzakelijk is voor een betere doorstroming en bereikbaarheid van de binnenstad. Op drukke da gen ontstaan er nu soms lange fi les met auto's die van en naar de binnenstad en de winkels op het Back-terrein willen. Wat ABGH betreft blijft de Zoete- vaart de belangrijkste zuidelijke toegangsweg naar de binnenstad. Aanvankelijk gingen er stemmen op om het verkeer te leiden via de Grote Kreekweg, maar nu daar een nieuwe woonwijk ontstaat is het de vraag of dat wel zo verstan dig is. ABGH wil ook dat er snel werk wordt gemaakt van een verkeers circulatieplan voor de binnenstad. Om een bezoek aantrekkelijker te maken, moet het betaald parke ren volgens de partij beperkt blij ven tot binnen de stadswallen. De opbrengsten van de parkeergel- den moeten gebruikt worden om een goede doorstroming van het verkeer en een goede bereikbaar heid van de binnenstad te realise ren, vindt de partij. BRESKENS - Als het natuur- en re creatiegebied Waterdunen is aan gelegd, moet er snel echt wat te beleven zijn. Want je kunt niet alleen genieten van de natuur door er doorheen te wandelen en bloemetjes en vo gels te bekijken. „Het gaat er om dat we worden uitgedaagd om echt dingen te ontdekken. En we moeten lol beleven in de natuur", zei een groepje jongeren gistera vond in het gebouwtje van de kustversterking op het veerplein in Breskens. Enkele tientallen mensen, oud én jong, brainstorm den over de inrichting van delen van Waterdunen als natuurspeel- tuin. Zo wilden enkele kinderen een plek waar ze indianententen van takken kunnen bouwen mét de gelegenheid om er een kamp vuur te stoken. Wat ouderen vra gen een strook grond om geulen te graven, die met hulp van een waterpomp en stenen allerlei vor men kunnen aannemen. Een insectenhotel en een route waar mensen de natuur kunnen ruiken, voelen, proeven, horen en zien, leert mensen al spelend van- alles over de natuur, vonden ande ren. Alle ideeën worden meegeno men door natuurarchitecten en landschapsinrichters en over enke le maanden opnieuw besproken. door Chris Platteeuw Tijd speelt geen rol. De liefhebbers van oud rollend materieel steken ve le vrije uren in hun hobby. In deze rubriek vertellen Zeeuws-Vlamin gen over hun passie. Vandaag: Axe laar Paul Engels over 800 autootjes. Stapsgewij s vrij parkeren door Wout Bareman I Paul stoft de autootjes zelf af met een miniplumeautje. „Je begrijpt, dat dit verboden terrein is voor de kuisvrouw." foto Chris Platteeuw Ronald Lippens, CDA Parkeervergunningen garanderen bewoners een vaste plek. ZONK door Eugène Verstraeten HULST - De aanleg van een rotonde met vrijliggend fietspad op het kruispunt Stationsweg-Stations- plein-Van der Maelstedeweg in Hulst heeft voor de partij Alge meen Belang Groot Hulst (ABGH) hoge prioriteit.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 58