Parfumflessen in de
vorm van allerlei auto's
'Rotonde bij kruispunt Stationsweg Speelnatuur: uitdagend
topprioriteit voor binnenstad Hulst' avontuurlijk én veilig
I
20 ZEEUWS-VLAANDEREN
WENS ONDERNEMERS
Voor parkeren in het stadscentrum
van Terneuzen moet ai jaren worden
betaald. Dat moet snel veranderen.
EF
Rollend Materieel
Het begon ooit met een mi
niatuur van een auto
waarin hij zelf had gere
den. Inmiddels staan er in de hob
bykamer van de woning van de
74-jarige Paul Engels in Axel zo'n
800 autootjes. Hij was altijd al
enorm geïnteresseerd in alles wat
met auto's te maken heeft. In z'n
werkzame leven deed hij schade-
herstel en spuitwerk bij verschil
lende bedrijven. Heel bijzonder
was zijn tijd als monteur van
Rolls Royces en Bentley's bij Gara
ge Oosterhuis. Ook in z'n vrije
tijd draaide het om auto's: het ver
zamelen van automobilia, bezoek
jes aan oldtimerbeurzen of het
deelnemen aan oldtimerritten als
navigator van Arjaan de Pooter in
z'n MGB. Z'n eigen oldtimer staat
al ruim twintig jaar in de garage
voor restauratie: een Alfa Romeo
1,3 junior uit 1969, een zogenaam
de 'Osso di Seppia', wat slaat op
de fraaie achterkant van de cabrio
let. Er begint eindelijk een beetje
schot in te komen. De originele
motor is inmiddels gereviseerd,
maar het plaatwerk verdient op
verschillende plaatsen nog aan
dacht.
Terug bij de miniatuurautoverza-
meling toont Paul bijzondere as
bakken en parfumflessen in de
vorm van auto's. In de jaren zestig
liet ieder zichzelf respecterend ga
ragebedrijf of rijschool een porse
leinen asbak produceren met de
bedrijfsnaam op, de meeste uitge
voerd in Delfts blauw. Maar er zit
bijvoorbeeld ook een gele DAF en
een groene Scania Vabis tussen:
in de kringen van vrachtwagen
liefhebbers zeer gewilde objecten.
Naast zo'n 45 van die autoasbak
ken vormen de parfum- en afters-
haveflessen van het merk AVON
ook een bijzonder onderdeel van
de verzameling. De cosmeticafa-
brikant AVON gaf half jaren ze
ventig een hele serie uit van die
'meer-voor-mannenverpakkin-
gen'® in vaak felle kleuren groen
en blauw. Inmiddels bezit Paul
het grootste deel van die serie,
maar op rommelmarkten en oldti
merbeurzen speurt hij nog altijd
naar ontbrekende exemplaren.
Onlangs verzorgde hij trouwens
een informatieavond over deze bij
zondere collecties voor de Model
Car Collector Friends in Destel-
bergen. Paul is er zelf lid van.
TERNEUZEN - Of het nu Amster
dam is, Middelburg, Sluis of
Hulst... overal moet worden be
taald voor een parkeerplaats in
het stadscentrum of aan de rand
daarvan. In Terneuzen is het niet
anders. Alleen de zes dagen in het
jaar dat de Westerscheldetunnel
tolvrij is, hoeft ook in het stads
centrum niet te worden betaald
voor een parkeerplaats. Het is een
mooi gebaar richting bezoekers
van (bijvoorbeeld) boven de Wes-
terschelde, een extra stimulans
voor een bezoekje.
Maar het Centrum Management
Terneuzen (CM) vindt dat niet ge
noeg. In een brief aan het gemeen
tebestuur pleit voorzitter Marlies
Oggel namens de ondernemers
koepel voor snelle invoering van
vrij parkeren voor zowel bezoe
kers als bewoners. Want: „Betaald
parkeren vermindert aantoonbaar
de concurrentiepositie van de on
dernemers in het midden- en
kleinbedrijf in het centrum van
Terneuzen (stad). Betaald parke
ren leidt tot minder bezoek en
een kortere verblijfsduur - waar
bij de huidige methode van voor-
afbetalen nog eens een extra be
lemmering is voor langer ver
blijf."
De brief komt op een goed geko
zen moment: de raadsverkiezin
gen naken. En dus spelen de poli
tieke partijen er gretig op in.
CDA-lijsttrekker Ronald Lippens
liet in een snelle reactie op de
website van zijn partij én op Twit
ter weten dat er op korte termijn
een onderzoek naar gratis parke
ren moet worden ingesteld. Het
CDA onderschrijft het standpunt
van het CM dat 'alles in het werk
moet worden gesteld om het kern-
winkelapparaat van Terneuzen,
maar ook de detailhandel in de
kernen, te versterken. Lippens:
„We roepen nu niet dat alles gra
tis moet, maar we willen wel pre
cies onderzocht hebben wat de
precieze consequenties zijn van
vrij parkeren." Hij verwacht dat
We roepen nu niet
dat alles gratis
moet, maar willen
wel onderzoek
naar consequenties
de gemeente er een miljoen euro
per jaar bij inschiet. En dat moet
worden gecompenseerd. „Moge
lijk kan het vrij parkeren stapsge
wijs ingevoerd worden, op speci
fieke locaties." Hij vindt direct
D66-er Charles ten Hengel aan
z'n zijde. En ook huidig fractie
voorzitter Giel van Boom van
TOP/GB is voor een onderzoek.
„Maar je moet wel beseffen dat
driekwart van dat miljoen van be
zoekers van buiten Terneuzen
komt. Hoe trek je dat recht? En
vergeet niet dat de investering in
de parkeergarages ook moet wor
den afbetaald."
Voorzitter Ronald Meijer van de
Wijkraad Binnenstad Terneuzen
struikelt over het voorstel van CM
om ook het parkeren voor de be
woners weer vrij te geven. „In
combinatie met het gratis parke
ren wordt het, net zoals in het ver
leden, één grote chaos. Ik ben wel
vóór vrij parkeren op de boven
grondse parkings, al moet er dan
wel een oplossing worden gevon
den voor parkeren van personeel
van de ondernemingen in het cen
trum." En ter compensatie van
het vrij parkeren, moet de ge
meente de parkeervergunning
voor bewoners verstrekken tegen
een symbolisch bedrag.
„Alleen op die manier is een goe
de verkeersdoorstroming en goe
de bereikbaarheid van de binnen
stad te realiseren", zeggen lijst
trekker Jean-Paul Hageman en
Ronnie Roctus. „Ook de verkeers
veiligheid zal enorm verbeteren
met een gescheiden fietspad."
Op het kruispunt gebeuren veel
bijna-ongelukken met fietsers.
Een voorstel van de oppositiepar
tijen om er een rotonde aan te leg
gen is eerder door de coalitiepar
tijen afgeschoten. ABGH houdt er
echter aan vast dat de rotonde
noodzakelijk is voor een betere
doorstroming en bereikbaarheid
van de binnenstad. Op drukke da
gen ontstaan er nu soms lange fi
les met auto's die van en naar de
binnenstad en de winkels op het
Back-terrein willen.
Wat ABGH betreft blijft de Zoete-
vaart de belangrijkste zuidelijke
toegangsweg naar de binnenstad.
Aanvankelijk gingen er stemmen
op om het verkeer te leiden via de
Grote Kreekweg, maar nu daar
een nieuwe woonwijk ontstaat is
het de vraag of dat wel zo verstan
dig is.
ABGH wil ook dat er snel werk
wordt gemaakt van een verkeers
circulatieplan voor de binnenstad.
Om een bezoek aantrekkelijker te
maken, moet het betaald parke
ren volgens de partij beperkt blij
ven tot binnen de stadswallen.
De opbrengsten van de parkeergel-
den moeten gebruikt worden om
een goede doorstroming van het
verkeer en een goede bereikbaar
heid van de binnenstad te realise
ren, vindt de partij.
BRESKENS - Als het natuur- en re
creatiegebied Waterdunen is aan
gelegd, moet er snel echt wat te
beleven zijn.
Want je kunt niet alleen genieten
van de natuur door er doorheen
te wandelen en bloemetjes en vo
gels te bekijken. „Het gaat er om
dat we worden uitgedaagd om
echt dingen te ontdekken. En we
moeten lol beleven in de natuur",
zei een groepje jongeren gistera
vond in het gebouwtje van de
kustversterking op het veerplein
in Breskens. Enkele tientallen
mensen, oud én jong, brainstorm
den over de inrichting van delen
van Waterdunen als natuurspeel-
tuin. Zo wilden enkele kinderen
een plek waar ze indianententen
van takken kunnen bouwen mét
de gelegenheid om er een kamp
vuur te stoken. Wat ouderen vra
gen een strook grond om geulen
te graven, die met hulp van een
waterpomp en stenen allerlei vor
men kunnen aannemen.
Een insectenhotel en een route
waar mensen de natuur kunnen
ruiken, voelen, proeven, horen en
zien, leert mensen al spelend van-
alles over de natuur, vonden ande
ren. Alle ideeën worden meegeno
men door natuurarchitecten en
landschapsinrichters en over enke
le maanden opnieuw besproken.
door Chris Platteeuw
Tijd speelt geen rol. De liefhebbers
van oud rollend materieel steken ve
le vrije uren in hun hobby. In deze
rubriek vertellen Zeeuws-Vlamin
gen over hun passie. Vandaag: Axe
laar Paul Engels over 800 autootjes.
Stapsgewij s
vrij parkeren
door Wout Bareman
I Paul stoft de autootjes zelf af met een miniplumeautje. „Je begrijpt, dat dit
verboden terrein is voor de kuisvrouw." foto Chris Platteeuw
Ronald Lippens, CDA
Parkeervergunningen garanderen bewoners een vaste plek.
ZONK
door Eugène Verstraeten
HULST - De aanleg van een rotonde
met vrijliggend fietspad op het
kruispunt Stationsweg-Stations-
plein-Van der Maelstedeweg in
Hulst heeft voor de partij Alge
meen Belang Groot Hulst (ABGH)
hoge prioriteit.