i
MACHT IN ZEELAND 17
Kees Bierens
hadden we ook geregeld overleg met
Zeeuwse Kamerleden, met Te Veld
huis, Huib Eversdijk (CDA) en John
Lilipaly (PvdA). Wij hielpen Kamer
vragen te stellen om aandacht te krij
gen en vast te houden."
Hennekeij zat ook hoog in het Inter
provinciaal Overleg (IPO), het lande
lijk orgaan van alle provincies, en had
vanuit het IPO geregeld contact met
ministers van Verkeer en Waterstaat,
Hanja Maij-Weggen (1989-1994), An-
nemarie Jorritsma (1994-1998) en tot
slot Tineke Netelenbos (1998-2002).
Cruciaal in de lange weg naar aanleg
van de Westerscheldetunnel was één
telefoontje.
„Ik kende mensen bij het ministerie
van Verkeer en Waterstaat. De weer
stand tegen het project was daar
groot. Ik kreeg voor een groot overleg
met onder anderen Maij-Weggen een
tip. Er circuleerde in het ministerie
een zeer negatief advies over de oever
verbinding. Vervolgens heb ik Maij-
Weggen gebeld. Of ik tien minuten
van haar tijd mocht voor het overleg?
We hebben drie kwartier bij elkaar ge
zeten en drie afspraken gemaakt.
TNO maakt een risicoanalyse, het ont
werp wordt nader bekeken en er
komt een werkgroep financiering. Het
overleg daarna was binnen enkele mi
nuten afgelopen."
Zo waren er meer momenten waarop
goede contacten in het Haagse een
reddingsboei bleken. Staatssecretaris
Marius van Amelsfoort van Financiën
wilde er niets van weten dat er geen
btw zou worden betaald voor de
bouw van de verbinding. Hennekeij,
commissaris van de koningin Kees
Boertien (CDA) en PvdA-gedeputeer-
de Daan Bruinooge trokken erop uit
en boorden hun contacten aan.
PvdA'er Wim Kok hakte als minister
van Financiën de knoop door. Weer
was een hobbel genomen.
Tegenslagen waren er ook. De Raad
van State schoot een door de provin
cie gemaakt bestemmingsplan voor
het tunneltracé in Borsele af, omdat
de financiering nog niet rond was.
Hennekeij: „Goede contacten in de
Haagse politiek hielpen daar niet
aan." Hij moest in onderhandeling
met de gemeente Borsele en die sleep
te er onder meer uit dat de tunnel zes
honderd meter langer werd om de
voor de natuur belangrijke karrenvel-
den bij Ellewoutsdijk te sparen.
Een speciale 'meevaller' was er ook.
De veiligheidseisen voor veerschepen
werden vanwege de ramp met de He
rald of Free Enterprise bij Zeebrugge
fors opgeschroefd. Twee nieuwe
PSD-veerboten moesten er komen.
De rijksbijdrage steeg daardoor van 36
naar 64 miljoen gulden per jaar. De af
spraak was dat het Rijk die bijdrage
zou inzetten om de tunnel te kunnen
financieren. Hennekeij: „We waren
daarmee rond, want het was finan
cieel voor het Rijk veel aantrekkelijker
in een tunnel te investeren dan tot in
lengte van jaren de veerdiensten te
moeten subsidiëren."
Hennekeij realiseert zich dat hij het
tij mee had. Van bezuinigingen was
in de jaren negentig van de vorige
eeuw geen sprake. Het geld klotste te
gen de plinten. In die jaren is ook be
sloten tot aanleg van de Betuwelijn
en de Hoge Snelheidslijn (HSL). De
1,6 miljard gulden voor de Wester
scheldetunnel was vergeleken met die
infrastructurele megaprojecten nog
vrij bescheiden. Mooi meegenomen
was ook, onderkent Hennekeij, dat hij
tijd had. „Zeeland had toen nog zes ge
deputeerden. Ik kon gewoon vaker
weg."
ÏT
lid Staten van Zeeland
56 jaar, woont in Meliskerke
getrouwd, geen kinderen
politieke partij: VVD
(neven)fiincties:
- voorzitter WD-fractie in Provinciale
Staten
- voorzitter Ondernemersvereniging
Zoutelande
- bestuurslid Federatie van Onderne
mersverenigingen Gemeente Veere
- voorzitter eigenarenvereniging
Resort Kreek en Duin Westkapelle
- adviseur Kamercentrale Zeeland
VVD
- lid comité van aanbeveling Brand
spuithuis Serooskerke
ZATERDAG 22 FEBRUARI 2014
redding voor tunnel