i MACHT IN ZEELAND 17 Kees Bierens hadden we ook geregeld overleg met Zeeuwse Kamerleden, met Te Veld huis, Huib Eversdijk (CDA) en John Lilipaly (PvdA). Wij hielpen Kamer vragen te stellen om aandacht te krij gen en vast te houden." Hennekeij zat ook hoog in het Inter provinciaal Overleg (IPO), het lande lijk orgaan van alle provincies, en had vanuit het IPO geregeld contact met ministers van Verkeer en Waterstaat, Hanja Maij-Weggen (1989-1994), An- nemarie Jorritsma (1994-1998) en tot slot Tineke Netelenbos (1998-2002). Cruciaal in de lange weg naar aanleg van de Westerscheldetunnel was één telefoontje. „Ik kende mensen bij het ministerie van Verkeer en Waterstaat. De weer stand tegen het project was daar groot. Ik kreeg voor een groot overleg met onder anderen Maij-Weggen een tip. Er circuleerde in het ministerie een zeer negatief advies over de oever verbinding. Vervolgens heb ik Maij- Weggen gebeld. Of ik tien minuten van haar tijd mocht voor het overleg? We hebben drie kwartier bij elkaar ge zeten en drie afspraken gemaakt. TNO maakt een risicoanalyse, het ont werp wordt nader bekeken en er komt een werkgroep financiering. Het overleg daarna was binnen enkele mi nuten afgelopen." Zo waren er meer momenten waarop goede contacten in het Haagse een reddingsboei bleken. Staatssecretaris Marius van Amelsfoort van Financiën wilde er niets van weten dat er geen btw zou worden betaald voor de bouw van de verbinding. Hennekeij, commissaris van de koningin Kees Boertien (CDA) en PvdA-gedeputeer- de Daan Bruinooge trokken erop uit en boorden hun contacten aan. PvdA'er Wim Kok hakte als minister van Financiën de knoop door. Weer was een hobbel genomen. Tegenslagen waren er ook. De Raad van State schoot een door de provin cie gemaakt bestemmingsplan voor het tunneltracé in Borsele af, omdat de financiering nog niet rond was. Hennekeij: „Goede contacten in de Haagse politiek hielpen daar niet aan." Hij moest in onderhandeling met de gemeente Borsele en die sleep te er onder meer uit dat de tunnel zes honderd meter langer werd om de voor de natuur belangrijke karrenvel- den bij Ellewoutsdijk te sparen. Een speciale 'meevaller' was er ook. De veiligheidseisen voor veerschepen werden vanwege de ramp met de He rald of Free Enterprise bij Zeebrugge fors opgeschroefd. Twee nieuwe PSD-veerboten moesten er komen. De rijksbijdrage steeg daardoor van 36 naar 64 miljoen gulden per jaar. De af spraak was dat het Rijk die bijdrage zou inzetten om de tunnel te kunnen financieren. Hennekeij: „We waren daarmee rond, want het was finan cieel voor het Rijk veel aantrekkelijker in een tunnel te investeren dan tot in lengte van jaren de veerdiensten te moeten subsidiëren." Hennekeij realiseert zich dat hij het tij mee had. Van bezuinigingen was in de jaren negentig van de vorige eeuw geen sprake. Het geld klotste te gen de plinten. In die jaren is ook be sloten tot aanleg van de Betuwelijn en de Hoge Snelheidslijn (HSL). De 1,6 miljard gulden voor de Wester scheldetunnel was vergeleken met die infrastructurele megaprojecten nog vrij bescheiden. Mooi meegenomen was ook, onderkent Hennekeij, dat hij tijd had. „Zeeland had toen nog zes ge deputeerden. Ik kon gewoon vaker weg." ÏT lid Staten van Zeeland 56 jaar, woont in Meliskerke getrouwd, geen kinderen politieke partij: VVD (neven)fiincties: - voorzitter WD-fractie in Provinciale Staten - voorzitter Ondernemersvereniging Zoutelande - bestuurslid Federatie van Onderne mersverenigingen Gemeente Veere - voorzitter eigenarenvereniging Resort Kreek en Duin Westkapelle - adviseur Kamercentrale Zeeland VVD - lid comité van aanbeveling Brand spuithuis Serooskerke ZATERDAG 22 FEBRUARI 2014 redding voor tunnel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 65