MACHT IN ZEELAND 11 Het is een vraag die onderzoekers in de politieke we tenschappen al tientallen jaren bezighoudt: waar zit de macht, wie heeft het voor het zeggen? De socio loog C. Wright Mills betoogde in de ja ren vijftig dat macht is geconcen treerd bij een kleine groep toppolitici, leiders van grote bedrijven en het mi litaire establishment. Een relatief klei ne groep mensen die elkaar door en door kennen doordat ze naar dezelfde scholen en universiteiten gaan, elkaar veelvuldig in clubs en besturen tegen komen en zo hetzelfde denken en doen. Navolgers van Mills ontwikkel den steeds geavanceerdere manieren om de netwerken van de machtigen in kaart te brengen. i Netwerkanalyse Voor het PZC/UCR-onderzoek Macht in Zeeland hebben we die netwerk methode als vertrekpunt genomen. Daarbij zijn de functies in kaart ge bracht van mensen in de belangrijk ste organisaties in de domeinen over heid (inclusief politiek), non-profit en bedrijfsleven. De keuze voor deze drie is ingegeven door het uitgangs punt dat macht en invloed zich niet al leen in de formele besluitvormingsare na manifesteren maar ook daarbuiten. Een investeringsbeslissing van een groot bedrijf heeft een enorme im pact op de Zeeuwse samenleving, net als het besluit van een ziekenhuis te fuseren of te verhuizen. Bovendien wordt vanuit die sectoren druk gelob byd bij de politiek. Politici kunnen dan wel formele beslissingsbevoegd heid hebben, bij het nemen van be sluiten laten ze zich beïnvloeden door organisaties en personen in markt en non-profitsector. Toch is de netwerkmethode niet zalig makend. Functies zeggen nog niets over de werkelijke invloed die men sen hebben. In een onderzoek naar macht zou je niet alleen naar posities, maar ook naar concrete gebeurtenis sen willen kijken. We hadden graag uitgebreid onderzoek gedaan naar de besluitvorming over grote Zeeuwse dossiers zoals de bouw van de Wester- scheldetunnel (bij wijze van illustra tie in deze bijlage belicht), de ontpol- dering, de aanleg van Waterdunen of de komst van de marinierskazerne naar Vlissingen. Maar dat bleek voor ons onderzoek een te grote opgave. Als alternatief voor de besluitvor mingsmethode hebben we er in het PZC/UCR-onderzoek voor gekozen om in aanvulling op de inventarisatie van posities en dubbelfuncties op twee andere manieren de invloedrij ken in kaart te brengen. 2 Expertinterviews Allereerst voerden we met een tiental experts achtergrondgesprekken over macht en invloed in Zeeland. Het ging over de vraag wat de belangrijk ste zaken zijn die in Zeeland spelen en wie in de ogen van de experts op vallen of juist tegenvallen. Deze strikt vertrouwelijke interviews leverden ook enkele namen op van mensen die in eerste aanleg niet of niet hoog op onze lijst met op basis van functies be langrijke Zeeuwen stonden. 3 Reputatieonderzoek De derde en laatste stap in onze zoek tocht naar de Zeeuwse invloedrijken was vervolgens een lijst op te stellen van vijftig potentieel invloedrijke Zeeuwen. We keken daarbij naar hun score op basis van dubbelfuncties, de informatie uit de expert-interviews en streefden ook een zekere verdeling naar sectoren, regio's en geslacht na. Deze lijst hebben we via een online enquête voorgelegd aan vierhonderd maatschappelijk en bestuurlijk actie ve Zeeuwen, die ofwel meer dan één functie bij de in het onderzoek gese lecteerde organisaties vervullen ofwel politiek actief zijn in de Staten van Zeeland of in de grotere gemeenten. We vroegen de geïnterviewden aan te geven wie van de vijftig genoemde personen ze invloedrijk achtten, of ze namen op deze lijst misten en vervol gens of ze hun vijf belangrijkste perso nen zouden willen rangschikken. Top 25 De scores uit dit reputatie-onderzoek vormen de basis voor de in deze bijla ge weergegeven Top-25. Overigens steekt daarbij niemand echt met kop en schouders boven de ander uit. Wel stelden we via een allerlaatste belron- de langs deze personen vast dat de meeste personen op deze lijst elkaar kennen en regelmatig spreken. Dat beeld past mooi bij de drie C's waar mee de Nederlandse bestuurscultuur zo vaak getypeerd wordt: die van con sensus, compromis en consultatie. De Top-25 is geen gesloten elite die in achterkamertjes bedisselt wat voor Zeeland van belang is. Maar het zijn wel mensen die er ieder op hun eigen manier en voor belangrijke deelterrei nen zeker toe doen en zo hun stempel op de besluitvorming drukken. In een land dat dankzij eeuwen gepolder geleerd heeft in gemeen overleg zaken te regelen, steekt niemand echt boven de ander uit Op zoek naar macht in Zeeland door Herman Lelieveldt Een uitgebreide verantwoording van het onderzoek is binnenkort te vinden op www.pzc.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 59