De sponsorclub van HSV Hoek, één van de drie hoogst spelende voetbal clubs in Zeeland, is populair. Logisch, sponsors gunnen elkaar wel wat. 8 MACHT IN ZEELAND Het is een niet weg te denken feno meen in het be drijfsleven: net werken. Het ge beurt in sjieke res taurants, op de golfbaan, in de skihal, in de marge van vergaderingen en op recepties. En: in het sponsorhome van HSV Hoek. Het verhaal gaat dat John Bravenboer in zijn beginjaren bij de HSV Hoek ta melijk agressief op sponsorjacht ging. Geen interesse? Dan dreigde je als on dernemer opdrachten in jouw branche mis te lopen. Want ons kent ons, nietwaar? Veel ondernemers zwichtten en meldden zich 'spon taan' aan. Een oud-trainer en ingewij de: „Wat kon je anders?! Het was: een paar duizend gulden lappen of fluiten naar leuke opdrachten." Bravenboer, inmiddels al weer jaren erevoorzitter van de voetbalclub, zal het altijd ontkennen, maar hardnek kig is het verhaal wel. Ondernemer Bravenboer had als mede-directeur van het raadgevend ingenieursbureau Bravenboer Scheers grote successen geboekt en wilde, samen met zijn goe de vrienden Dirk de Bruin en Ed van de Linde ook Hoek naar een hoog ni veau tillen. Ze strikten daartoe vele tientallen sponsors, onder wie hele grote, maar ook een leger kleinere. De sponsorstichting, officieel de stich ting Promotie HSV Hoek, telt vandaag de dag zo'n 180 'leden'. Die treffen el kaar tijdens de wedstrijden in het sponsorhome met die markante, ron de bar. Daar wordt niet enkel over voetbal gepraat. Er worden ook zaken gedaan, vaak zelfs. Stichtingsvoorzitter Nico Boussen, ook al jaren veel meer dan zomaar een supporter en sponsor van de club: „Natüürlijk zijn er voetbal liefhebbers bij. Maar het glaas je bier na afloop is voor ve len minstens zo belangrijk. Neem een kleine installa teur, die vlast op op drachten van grote be drijven in Zeeuws- Vlaanderen. Die kan zo'n bedrijf op de gewone zakelijke ma nier probe ren te bena deren en heel soms zal dat iets opleveren. Maar ben je sponsor van Hoek, dan bestaat de kans dat de directeur van dat bedrijf gewoon naast jou aan de bar een pils je staat te drinken. Je legt veel makke lijker contact." Boussen praat er 'onge remd' over. Ook over de geldbeste ding. „Ons sponsorkapitaal staat op het veld. Iedereen weet zo langzamer hand wel dat je voetballers niet meer strikt met een boterham en een ba naan. Hoogtepunt voor de sponsors was ongetwijfeld de wedstrijd in De Kuip tegen Feijenoord. Sponsors huur den hele bussen af voor hun relaties. Dat heeft enorm veel goodwill opgele verd, ook bij andere clubs. Werden we vroeger gezien als 'het kapitaal' dat overal voetbaltalent wegkocht, nu wordt er anders naar ons gekeken." Oud-burgemeester Ron Barbé, sinds jaar en dag fervent Hoek-supporter en 'voetbalmaatje' van Bravenboer en Boussen ('de drie B's') over de directe link tussen sponsoring en het binnen slepen van opdrachten: „Je moet het niet óver- maar ook zeker niet onder schatten. Het is een belangrijk plat- Gezien worden bij Hoek heeft ongetwijfeld zo z'n voordelen form voor bijvoorbeeld de toele veringsbedrijven. Je ontmoet elkaar, je drinkt wat en je lacht om een mop... Het is een ontspannen vorm van netwerken, al zeg ik zeker niet dat de contacten in het sponsorhome alleen zaligmakend zijn. Als onderne mer moet je je op verschillende plat forms laten zien en op verschillende fronten netwerken. Maar gezien wor den bij Hoek heeft ongetwijfeld zo z'n voordelen." Sportwethouder Pim Broekhuysen van Terneuzen beaamt het. Voordat hij wethouder werd, combineerde hij het raadslidmaatschap met een func tie in de directie van een plaatselijk bouwbedrijf. „We zijn toen bewust sponsor geworden en dat leverde di rect resultaat op. De sfeer rond zo'n voetbalwedstrijd is natuurlijk ook heel anders dan in andere circuits, zo als serviceclubs enzo." Zijn secretares se op het stadhuis krijgt regelmatig te lefoontjes van ondernemers met wie hij eerder in het sponsorhome een biertje dronk. „Dat helpt altijd." Een oud-speler: „Het is nu misschien wat minder - ook door de crisis - maar toen Hoek doordrong tot de Topklas se, wilde echt iedereen erbij horen. Ik ken kleine aannemers die mede dank zij de contacten in het sponsorhome groot werden." De oud-trainer: „Tja, als je burgemeester Barbé daar regel matig trof, mocht je wel eens een stukje weg asfalteren." Directeur Eric de Ruijsscher van aannemingsbedrijf H4A relativeert het allemaal wat. „Ik zie geen verschil tussen bijvoorbeeld een nieuwjaarsreceptie of een bijeen komst van de BZW en het sponsorho me van Hoek. Zeeuws-Vlaanderen is een kleine regio, waar iedereen overal iedereen tegenkomt." Nee, hij is geen voetbalfanaat en ook geen fanatieke bezoeker van het sponsorhome. Maar H4A is dus wel sponsor, geeft De Ruijsscher toe. Voor alle zekerheid. Sponsoring levert ook invloed op door Wout Bareman Ron Barbé Sponsors op de tribune van HSV Hoek tijdens een thuiswedstrijd. Rechts met hoed en zonnebril John Bravenboer. foto Peter Nicolai

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 56