Eerherstel voor keizerin Cixi 40 BOEKEN -L Rocco Granata vertelt Humor en slaande deuren Kleine kunstgeschiedenis UITGELICHT Wie kan er beter de biografie over zijn le ven optekenen dan Rocco Granata zelf? De Vlaamse charmezanger met Italiaanse roots is op dit moment populairder dan ooit. Na de speelfilm Marina is er nu Mijn leven, waar in hij prettig leesbaar zijn leven beschrijft. Vanaf het moment dat zijn vader in het Bel gische Waterschei in de steenkolenmijnen gaat werken tot de wereldwijde doorbraak met de evergreen Marina. Dat de roem hem niet is lcomen aanwaaien, loopt als een rode draad door het boek. Rocco Granata heeft af gezien, dat laat hij weten. Dat de Italiaanse immigranten in het Vlaanderen van de ja ren vijftig macaroni's werden genoemd, doet hem nog steeds pijn. Mijn leven is door spekt met leuke details. Van zijn eerste pla tencontract tot de eigen platenmaatschap pij, het komt allemaal aan bod. (PvdB). K Het boek leest als een thriller. Er zit ook wel misdaad in, al is het klein bier vergeleken met de bloederige horror die je in heden daagse thrillers vindt. In De bijvangst, de nieuwe roman van Wanda Bommer - 'schrij ver en boeker van De Dijk' - wordt een auto gestolen. Op de achterbank van de Jaguar ligt een meisje. Is er dan naar de letter van de wet sprake van ontvoering? Waarschijn lijk. Het overkomt Merel, de 14-jarige doch ter van steractrice Louise Bergmans. Samen met onder anderen Tim, de nieuwe min naar van Louise, is ze op vakantie in Italië. Voortdurend wisselen hun onderlinge posi ties. De bijvangst is een boek voor een groot publiek. Scherpe dialogen, een dito plot. Hu mor, sarcasme, slaande deuren. Een roman die alles heeft om duizenden lezers een flink aantal uren vermaak te bieden. (TH). Het was een lang gekoesterde wens van Pau line Michgelsen: een beknopte Russische kunstgeschiedenis schrijven. Michgelsen is sinds haar debuut in 2000 misschien meer bekend als kinderboekenschrijver. Over Rus land schrijft ze sinds haar studie slavistiek. Portret van Rusland is, zoals de ondertitel al zegt, een kleine kunstgeschiedenis. In zeventien korte hoofdstukken behandelt Michgelsen op heel persoonlijke en humo ristische manier de ontwikkeling van de Russische kunst. Te beginnen natuurlijk met de iconenkunst. De beeldende kunst in Rusland is vooral volkskunst. Of het nu gaat om de baba-kunst uit de 17e eeuw, afdrukken op papier van een houtsne de of de avant-gardekunst van begin vorige eeuw, de invloed van de volkskunst is de ro de draad. (CC). In China zijn haar boeken nog steeds verboden. In het westen is Jung Chang een ge vierd schrijfster. Onlangs ver scheen De keizerin. Na haar spraakmakende boeken Wilde zwanen (1991) en Mao, het onbe kende verhaal (2005), vestigt de Chinees-Brit se schrijfster Jung Chang nu de aandacht op zich met De keizerin. Dat boek gaat over de zowel bewierookte als verguis de Chinese keizerin-regentes Cixi (1836-1908) uit de Qing-dynastie. „Cixi was een bijzondere vrouw, een verbazingwekkende staatsvrouw, maar geen heilige", zegt ze. Hiermee strijkt Jung Chang opnieuw de gevestigde or de in haar vaderland tegen de haren. En daar was ze al een controversiële schrijfster. „Ik kan naar China reizen, maar alleen onder strikte voorwaarden. Ik mag niet met de pers praten, geen politieke activiteiten ondernemen. Ik mag wel mijn moeder bezoeken, die is intussen dik in de negentig. Het is ui teraard heel deprimerend dat mijn boe ken er verboden zijn en dat de pers ge muilkorfd is", zegt ze met zachte stem. Jung Chang was onlangs in Amster dam voor het promoten van haar nieuwste boek dat eind vorig jaar eerst in de Angelsaksische landen verscheen. Kort na het gesprek vliegt ze alweer te rug naar Londen, om thuis in alle rust te kunnen werken aan haar Chinese vertaling van De keizerin. Jung Chang (1952) is een tengere, zelf bewuste vrouw met een energieke, nog jeugdige uitstraling. Ze vestigde zich in 1978 in Londen en verwierf dankzij Wilde zwanen wereldfaam. Onlangs verscheen de Nederlandse ver taling van De keizerin, over de ambitieu ze en sluwe Cixi. Zij ontsnapte dankzij haar keizerszoon uit de afgesloten we reld van concubines en eunuchen, om vanachter een zijden scherm bij de troon het rijk te besturen. Jung Chang beschrijft met een scherp oog voor detail en met een verfijnde pen China en de keizerlijke residentie in De Verboden Stad aan het eind van de 19e eeuw. Volgens Jung Chang was het de hoogste tijd voor een grondige rehabilitatie van Cixi. In de westerse wereld was de keizerin-weduwe tot voor kort vrijwel onbekend, maar in China is ze legendarisch. Bemind door het gewone volk maar verguisd door de elite, die haar reputatie als meedogenlo ze heerseres en sadistische nymfomane liefst aandikt. Volgens Jung Chang zijn niet de com munistische leiders Mao Zedong en Deng Xiaoping de grondleggers van het hedendaagse moderne China, maar is Cixi de sleutelfiguur hierin. „Zij was degene die het gesloten China in de 19e eeuw openstelde voor de moderni sering. De stoommachine, spoorwe gen, elektriciteit, telefoon, stromend water, trams en auto's, die zijn in haar tijd geïntroduceerd in China." Cixi was haar tijd ver vooruit. „Zij was van plan om de positie van vrouwen te verbeteren en China te veranderen in een constitutionele monarchie. Ze was al bezig om dit in de praktijk te bren gen, maar ze stierf voordat deze ambi ties gestalte konden krijgen. Ze pro beerde in China in gang te zetten wat meer dan honderd jaar later nog steeds niet in gang is gezet." Volgens de schrijfster hadden eerst de nationalis ten en daarna de communisten er alle belang bij om haar rol te bagatelliseren dan wel te ondermijnen. „Door haar rol en prestaties te verzwij gen en deze zelf op te eisen, konden ze zichzelf groter maken. En zichzelf profi leren als degenen die het land hadden gered uit de puinhoop die zij er zelf van hadden gemaakt", stelt ze. Net zo min als in haar boek, maakt Jung Chang tijdens het gesprek geen ge heim van haar grote fascinatie en be- wondering voor Cixi. „Ze kon meedo genloos en harteloos zijn, zoals ten tij de van militaire veldtochten. Maar ze was geen despoot zoals haar voorgan gers en haar opvolgers. Ze maakte fou ten, maar ze had een geweten en ver ontschuldigde zich voor grote missers. Dat deed Mao niet. Onder diens be wind vielen miljoenen slachtoffers (naar schatting meer dan 70 miljoen do den - red.). Het aantal slachtoffers dat onder het bewind van Cixi viel, valt daarbij volstrekt in het niet." In China is er veel veranderd sinds Jung Changs vertrek. „Ik hoop dat er ook op andere gebieden iets zal veran deren. Ik ben een schrijver en ik zou graag zien dat mijn boeken er eindelijk kunnen worden gelezen." In China gaat het bewind van de Com munistische Partij samen met een op Chinese leest geschoeid kapitalistisch systeem. „Dat kan omdat de Commu nistische Partij niet echt gelooft in het communisme. Ze gelooft in dictator schap én ze gelooft in het monopolie van het kapitalisme zolang ze er zelf profijt van heeft. Zolang de leefomstan digheden van de gewone mensen ver beteren, kan zij haar macht consolide ren. Daarom is China overal ter wereld actief om de behoeften van het volk te kunnen bevredigen. Zolang dat lukt, zal de partij de macht behouden en kan zij tegelijk repressie blijven uitoefe nen." met medewerking van Peter van de Berg, Theo Hakkert en Caspar Cillekens Rocco Cranata Mijn leven Lannoo, 19,99 euro. ÉÉÜ&-" i 4COi Wanda Bommer Oe bijvangst Nijgh van Ditmar, 18,50 euro. Pauline Michgelsen Portret van Rusland Pegasus i.s.m. CIRC Atelier, 19,95 euro. door Nico de Boer Jung Chang Oe keizerin Vertaling Bart Gravendaal en Maarten van der Werf Boekerij, 24,95 euro, e-boek 14,99 euro. Jung Chang foto PR foto

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 40