Prorail mist
zicht op
veiligheid
All Inclusive
cruise
wL
-Af
IN HET NIEUWS 3
FEITEN ZEELAND ONBEKEND
De ILT bekeek op 1500 plaatsen
het onderhoud van de spoorwe
gen en komt tot pijnlijke conclu
sies. Zo ligt het spoor in Zeeland
er veel slechter bij dan in
Oost-Gelderland. De kwaliteit
van goederensporen is 'matig' con
cludeert de inspectie.
Volgens president-directeur Ma
rion Gout-van Sinderen zet Pro-
Rail samen met de aannemers
steeds meer in op preventie. Pro-
Rail moet daar streng op toezien.
Staatssecretaris Wilma Mansveld
(PvdA, Infrastructuur) liet giste
ren weten dat dit inderdaad tot
verbetering kan leiden, maar dat
ze nadrukkelijk de vinger aan de
pols houdt bij de ontwikkelingen.
In het rapport hekelt de inspectie
onder meer het feit dat ProRail op
basis van eigen ervaring bekijkt
of spoorbielzen en de ophanging
van elektriciteitskabels nog veilig
is. Duidelijke onderzoeken die
aantonen dat de situatie veilig is,
zijn er niet. Ook heeft ProRail vol
gens de inspectie geen goed beeld
van de daadwerkelijke onder-
houdstoestand van het spoor, ter
wijl de organisatie daar wel wette
lijk voor aansprakelijk is.
Gout zegt alle aanbevelingen uit
het rapport te zullen opvolgen, ol-
gens de president-directeur kan
het rapport helpen het spoor nog
veiliger te maken.
Wasmachine, droger of
vaatwasser kapot?
B>et: 0118 - 57 24 2?
AANG^pRUG
KRAS
""X.U X' ITALIË
Ga naar Kras.nl/37162
of bel 0900-96aZ**m—~-~*-
cp ZATERDAG 22 FEBRUARI 2014
een stuk veiliger'
door Paul Bots
Van de gebreken die de inspectie
in Zeeland aantrof, was 61 pro
cent niet bekend bij ProRail. Ook
in de regio Amersfoort was een
groot deel van de gevonden gebre
ken niet bekend bij ProRail.
ProRail garandeert de berijdbaar
heid van het spoor als er dwarslig
gers zijn gescheurd. De spoorbe-
heerder geeft echter toe zelf niet
te weten op welk punt een dwars
ligger knapt. Volgens de inspectie
kan ProRail dus niet bewijzen dat
het veilig is te blijven rijden.
Registers over het onderhoud wor
den niet goed bijgehouden, terwijl
dat volgens de Spoorwet verplicht
is. Door gebrek aan goede informa
tie zijn onderdelen niet tijdig ver
vangen.
Er zijn geen goede normen waar
de treinbeveiligingsinstallatie aan
moet voldoen. De inspectie heeft
meermaals om die normen ge
vraagd, maar heeft ze nooit gekre
gen.
Geen enkele inspectiewijze van
het spoor laat goed zien of er bou
ten van de rails los zitten. Er zijn
ook geen voorschriften voor het
aantal bouten dat los mag zitten.
Als er te lang wordt gewacht met
het vastzetten, dan gaat de toe
stand van het spoor ongemerkt
achteruit. Daar was sprake van op
het Sloespoor en bij Dieren.
Onderhoudsprogramma's zijn on
volledig.
ProRail wil dat het onderhoud van
het spoor verbetert door een an
dere vorm van aanbesteding. Dat
gaat minder goed dan gedacht,
stelt de inspectie.
Omdat er te weinig wordt geregis
treerd over de toestand van het
spoor, dreigt achterstallig onder
houd.
De inspectie concludeert dat de
beheersing van de veiligheid een
prominentere plaats moet krijgen
in de aanbesteding en de uitvoe
ring van het klein onderhoud.
I Werkzaamheden aan het spoor.
ProRail wil het onderhoud van het
spoor verbeteren met een andere
vorm van aanbesteding, foto HH
DEN HAAG - De Inspectie Leefomge
ving en Transport (ILT) velt een
hard oordeel over de onderhoud
van het Nederlandse spoorwegnet.
Beheerder ProRail heeft te weinig
oog voor veiligheid en moet bij het
opstellen van onderhoudscontrac
ten hardere eisen stellen, vindt de
ILT. Er is geen sprake van acuut ge
vaar, verzekert de inspectie.
www.aangeenbrugelectro.nl
www.datrepareerikzelfwel.nl
«MP
1053B
„lOllü
FRANKRIJK
•JU. '«s_CIVIT^ECCHIA.'ROMt
rt li ik.:,
FAR. '.Ai m-, l
"'A-X V.._NARf I
SPANJE m
<C>
tunbV'
X
ruNtsi**
r--?- - -
TUNESIË
Spanje, Italië, Tunesië
All-inclusive cruise vanuit Barcelona naar Tunis, Napels, Rome,
Toscane en Monaco.
Inclusief vliegreis en transfers
Per luxe MS Sovereign****
All Inclusive verzorging aan boord
Vertrek: april t/m oktober
Prijzen p.p. o.b.v. 2 personen excl. reserveringskosten en Calamiteitenfonds