Prorail mist zicht op veiligheid All Inclusive cruise wL -Af IN HET NIEUWS 3 FEITEN ZEELAND ONBEKEND De ILT bekeek op 1500 plaatsen het onderhoud van de spoorwe gen en komt tot pijnlijke conclu sies. Zo ligt het spoor in Zeeland er veel slechter bij dan in Oost-Gelderland. De kwaliteit van goederensporen is 'matig' con cludeert de inspectie. Volgens president-directeur Ma rion Gout-van Sinderen zet Pro- Rail samen met de aannemers steeds meer in op preventie. Pro- Rail moet daar streng op toezien. Staatssecretaris Wilma Mansveld (PvdA, Infrastructuur) liet giste ren weten dat dit inderdaad tot verbetering kan leiden, maar dat ze nadrukkelijk de vinger aan de pols houdt bij de ontwikkelingen. In het rapport hekelt de inspectie onder meer het feit dat ProRail op basis van eigen ervaring bekijkt of spoorbielzen en de ophanging van elektriciteitskabels nog veilig is. Duidelijke onderzoeken die aantonen dat de situatie veilig is, zijn er niet. Ook heeft ProRail vol gens de inspectie geen goed beeld van de daadwerkelijke onder- houdstoestand van het spoor, ter wijl de organisatie daar wel wette lijk voor aansprakelijk is. Gout zegt alle aanbevelingen uit het rapport te zullen opvolgen, ol- gens de president-directeur kan het rapport helpen het spoor nog veiliger te maken. Wasmachine, droger of vaatwasser kapot? B>et: 0118 - 57 24 2? AANG^pRUG KRAS ""X.U X' ITALIË Ga naar Kras.nl/37162 of bel 0900-96aZ**m—~-~*- cp ZATERDAG 22 FEBRUARI 2014 een stuk veiliger' door Paul Bots Van de gebreken die de inspectie in Zeeland aantrof, was 61 pro cent niet bekend bij ProRail. Ook in de regio Amersfoort was een groot deel van de gevonden gebre ken niet bekend bij ProRail. ProRail garandeert de berijdbaar heid van het spoor als er dwarslig gers zijn gescheurd. De spoorbe- heerder geeft echter toe zelf niet te weten op welk punt een dwars ligger knapt. Volgens de inspectie kan ProRail dus niet bewijzen dat het veilig is te blijven rijden. Registers over het onderhoud wor den niet goed bijgehouden, terwijl dat volgens de Spoorwet verplicht is. Door gebrek aan goede informa tie zijn onderdelen niet tijdig ver vangen. Er zijn geen goede normen waar de treinbeveiligingsinstallatie aan moet voldoen. De inspectie heeft meermaals om die normen ge vraagd, maar heeft ze nooit gekre gen. Geen enkele inspectiewijze van het spoor laat goed zien of er bou ten van de rails los zitten. Er zijn ook geen voorschriften voor het aantal bouten dat los mag zitten. Als er te lang wordt gewacht met het vastzetten, dan gaat de toe stand van het spoor ongemerkt achteruit. Daar was sprake van op het Sloespoor en bij Dieren. Onderhoudsprogramma's zijn on volledig. ProRail wil dat het onderhoud van het spoor verbetert door een an dere vorm van aanbesteding. Dat gaat minder goed dan gedacht, stelt de inspectie. Omdat er te weinig wordt geregis treerd over de toestand van het spoor, dreigt achterstallig onder houd. De inspectie concludeert dat de beheersing van de veiligheid een prominentere plaats moet krijgen in de aanbesteding en de uitvoe ring van het klein onderhoud. I Werkzaamheden aan het spoor. ProRail wil het onderhoud van het spoor verbeteren met een andere vorm van aanbesteding, foto HH DEN HAAG - De Inspectie Leefomge ving en Transport (ILT) velt een hard oordeel over de onderhoud van het Nederlandse spoorwegnet. Beheerder ProRail heeft te weinig oog voor veiligheid en moet bij het opstellen van onderhoudscontrac ten hardere eisen stellen, vindt de ILT. Er is geen sprake van acuut ge vaar, verzekert de inspectie. www.aangeenbrugelectro.nl www.datrepareerikzelfwel.nl «MP 1053B „lOllü FRANKRIJK •JU. '«s_CIVIT^ECCHIA.'ROMt rt li ik.:, FAR. '.Ai m-, l "'A-X V.._NARf I SPANJE m <C> tunbV' X ruNtsi** r--?- - - TUNESIË Spanje, Italië, Tunesië All-inclusive cruise vanuit Barcelona naar Tunis, Napels, Rome, Toscane en Monaco. Inclusief vliegreis en transfers Per luxe MS Sovereign**** All Inclusive verzorging aan boord Vertrek: april t/m oktober Prijzen p.p. o.b.v. 2 personen excl. reserveringskosten en Calamiteitenfonds

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 3