ZZP'er bespaart op verzekering DE WERKPLEK 16 WERKEN zispép - m, Steeds meer zzp'ers schrappen hun arbeidsonge schiktheidsverzekering. Twee jaar geleden had nog de helft zo'n verzekering. Dat percentage is inmiddels gedaald naar 39,4. Volgens Jeroen Sakkers, iniatiefnemer van ZZP Barometer die het dekkingspercentage onder zocht, is sprake van een slechte ontwikkeling. „De afgelopen maanden heeft 17,3 procent van de zzp'ers zijn verzekering stopgezet." Naast het schrappen van de arbeidsongeschikt heidsverzekering, blijkt uit onderzoek van de Ba rometer dat de zzp'er het meest besteedt aan zijn hypotheek of huur (8659 euro), kinderop vang (4367), vervoer en mobiliteit (4065), ar beidsongeschiktheid (3839) en vakantie (3446). Het minste geld geeft de zzp'er uit aan sofware (1141), juridische dienstverlening (1048), gezond heid (926) en rechtsbijstand (689). Uit het feit dat steeds meer zzp'ers hun arbeids ongeschiktheidsverzekering opzeggen, blijkt vol gens de ZZP Barometer dat er een duidelijke rol is weggelegd voor verzekeraars om de verzekerin gen betaalbaar(der) te maken. ZZP'ers haken nu af, omdat zij het afdekken van de risico's voor arbeidsongeschiktheid niet (meer) vinden opwegen tegen de kosten van de ze verzekering. Die ontwikkeling zorgt voor een risico voor de overheid, weet ZZP Barometer, als deze zelfstandigen uiteindelijk (onverzekerd) toch arbeidsongeschikt raken. ZZP Barometer verzamelt sinds 2010 elke maand informatie voor politiek en marktpartijen. Het onderzoek over arbeidsongeschiktheidsverzekering is via een online vragenlijst gehouden en beantwoord door 631 zzp'ers. Partner in de Barometer zijn on der meer Volkswagen en Vliegtickets.nl mwm Een sticker tegen ongewenste reclame zal je bij ons thuis niet op de brievenbus zien. Je ziet ze haast nergens. Als je er goed over nadenkt is het niet zo vreemd. Via de folders communiceren bedrijven hun scherp ste aanbiedingen en de nieuwste innovaties naar een prijsbewuste con sument die geïnformeerd wil blijven. VERS UIT UW REGIO! Natuurlijk. Er zijn nog veel meer manieren om met consumen ten te communiceren, Internet en social media bieden onge kende mogelijkheden om recla me op de persoonlijke belang stelling af te stemmen. En toch krijgen we nog elke week hele stapels folders. In de praktijk zetten bedrijven een zo breed mo gelijk pakket aan communicatiemiddelen in, met als nieuwste innovatie de applicaties voor onze smartphone. Welke combinatie van vor men er ook gekozen wordt, de aanbieding moet door de hele onderneming op één lijn gebracht worden. Dat vergt een goede voorbereiding en begeleiding waarin de marketingmedewerker een grote rol heeft. Vanaf haar werkplek ziet medewerker marke ting en communicatie Annelies Ros (35) uit Ka- pelle erop toe dat we correct over de acties van de Agrimarkt geïnformeerd worden. Agrimarkt heeft haar hoofdkantoor in Wemeldinge en su permarkten in Goes, Middelharnis, Oud-Beijer- land, Roosendaal en Vlissingen. „Als marketing medewerker heb je een erg afwisselende baan, waarbij ook een heel stuk gedrevenheid komt kijken. Je moet het elke week opbrengen om de folder foutloos naar de drukker te sturen. Tege lijkertijd denk je mee over vernieuwingen", ver telt Annelies. In een stukje routinematig werk controleert ze dus elke week of de juiste prijzen en informatie in de folder komt te staan. Werk dat nauwkeurigheid vereist en dat op tijd af moet zijn. „De category managers bepalen wat er aangebo den wordt. Wij denken mee over de manier van communiceren", zegt Annelies. Een voor beeld is de vernieuwde opzet van de Agrimarkt folder in een groter formaat. Annelies: Wat ga je doen om je boodschap aantrekkelijk te hou den en de consument erbij te betrekken? We hebben ervoor gekozen de producten groter in beeld brengen en meer ruimte voor informatie te creëren. We lichten er een product van de week uit en we hebben een nieuwe rubriek waarin we een recept van klanten plaatsen." Het is het resultaat van creatief denken en brainstormsessies. Je hebt ook vormen van lo cal marketing. Het filiaal Goes kreeg een dag een mobiele ijsbaan ter beschikking, daar ga je dan dingen voor dat filiaal omheen organise ren, bijvoorbeeld bekers warme chocolademelk. Het filiaal Vlissingen doet jaarlijks mee aan een spinningmarathon voor een goed doel. Daar be denk je dan een passende en originele actie voor. Hetzelfde geldt voor speciale dagen, je zou kunnen inspelen op de Olympische Spe len, of de paasdagen. Het streekproduct is een ander speerpunt waar de marketing van de Agrimarkt over nadenkt. „We merken dat klanten er heel positief op rea geren. Waarom van ver halen als je het dichtbij hebt? Zo wordt ook je CO2 voetprint minder groot. We proberen het een gezicht te geven door letterlijk te laten zien waar het product vandaan komt", vertelt Annelies. Een marke tingmedewerker denkt na over spaaracties. Het moet aantrekkelijk zijn voor jong en oud en er moet bijgehouden worden wat verkocht wordt om het succes te meten en tijdig de voorraden aan te vullen. Marktonderzoek kan ook tot het takenpakket horen, net als het bewaken van de huisstijl. Dit is belangrijk voor de herkenning. Daarom wordt de boodschap herhaald en over al consequent hetzelfde beeldmerk gebruikt bij speciale producten zoals fairtrade of biologisch. Als marketingmedewerker heb je contacten met klanten, dienstverlenende bedrijven zoals reclamebureaus, en je bent intern een schakel en aanspreekpunt tussen verschillende afdelin gen. ZZP'ers: steeds vaker gaat de arbeidsongeschiktheidsverzekering de deur uit. foto Koen Verheijden/HH ?T^ jJ mu» OMfm* Communiceren De nieuwe Agrimarktfolder staat in de kinderschoenen. door John de Kok Het controleren van de folder: klopt het allemaal? Gezien in de folder, te koop in de winkel.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 16