Probleemgezinnen arbeidsgehandicapten Ouderen en hulpbehoevenden VERDIEPING 11 Wat verandert er? Bijna alle mensen die langdurige zorg nodig hebben zijn nu nog aan gewezen op een collec tieve verzekering, de AWBZ. Het kabinet zet daar het mes in. Voor mensen die al in een verpleeghuis of soortge lijke instelling wonen, bijvoor beeld zwaar dementerenden, ver andert er niets. Zij blijven AW- BZ-verzekerd. Verzorging of ver pleging aan huis gaat echter over naar de zorgverzekeraars, die nu ook al huisartsbezoek, medicijn- kosten en ziekenhuisopname ver goeden. Een ander stukje van de AWBZ, de persoonlijke begelei ding, gaat over naar de gemeen ten. Zo'n 180.000 Nederlanders maken daar gebruik van. Ouderen die naar de dagopvang gaan of psy chiatrisch patiënten die hulp krij gen bij zelfstandig wonen, wen den zich vanaf 2015 dus tot het stadhuis. Hoe gaan gemeenten dat doen? Gemeenten bieden nu al via het WMO-loket ondersteuning door bijvoorbeeld een rolstoel beschik baar te stellen, aanpassingen van het interieur uit te laten voeren of door te zorgen voor huishoudelij ke hulp. Ook voor persoonlijke be geleiding kunnen mensen straks bij dit loket terecht. De gemeente kijkt met de aanvrager of die daar voor in aanmerking komt. Risico? Gemeenten hebben nauwelijks er varing met het beoordelen of ie mand recht heeft op persoonlijke begeleiding en met het inkopen van die zorg. De overheveling gaat bovendien gepaard met een bezuiniging van 140 miljoen euro. Daar komt nog een bezuiniging van 40 procent (600 miljoen eu ro) op de huishoudelijke hulp bo venop. Het kabinet verwacht dat meer mensen zelf een schoonmaker be talen of een beroep doen op fami lie of vrienden. Maar het is de vraag of bijvoorbeeld ouderen met een klein pensioentje of een beperkt sociaal leven dat straks nog kunnen betalen of zelf kun nen regelen. Wat verandert er? Gemeenten krijgen vanaf 1 januari de ver antwoordelijkheid over bijna alle jeugd zorg. De doelgroep va rieert van kinderen en pubers met een licht verstandelijke beperking tot aan jongeren die met justitie in aanraking zijn gekomen, jeugd zorg nodig hebben of met psychi sche problemen kampen. Ook kan het om opvoedhulp gaan. De zeggenschap over jeugdzorg ligt nu nog grotendeels bij de provin cies. Opvallend detail: met de nieuwe Jeugdwet verandert het 'recht op jeugdzorg' in een 'jeugd- hulpplicht' voor gemeenten. Dat klinkt weinig verschillend, maar het komt erop neer dat het min der 'u vraagt, wij draaien' wordt dan het was. Hoe gaan gemeenten dat doen? Gemeenteambtenaren gaan niet zelfhulp bieden maar ze moeten wel de juiste hulp inkopen bij psy chiaters, jeugdzorginstellingen en de jeugdreclassering. Gemeenten krijgen straks totale vrijheid in het inkopen van zorg. Dit maat werk moet de zorg verbeteren en verhinderen dat verschillende in stanties nog langer langs elkaar heen werken. Ook moet het goed koper dan nu, tot zo'n 15 procent. Zo bezuinigt het kabinet uiteinde lijk structureel 450 miljoen euro per jaar. De regering vindt dat kin deren eenvoudiger kunnen wor den behandeld. Ze zouden nu on nodig vaak een medisch stempel krijgen. Risico? De vrees bestaat dat gemeenten onvoldoende zorg inkopen. Of dat ouders van kinderen met ern stige psychiatrische problemen eerst worden afgescheept met op voedkundige cursussen terwijl het kind een psychiater of psycho loog nodig heeft. Ook kunnen er grote verschillen ontstaan tussen gemeenten. Ze zijn immers vrij om naar eigen inzicht hulp in te kopen. Maar ook nu zijn er al pro blemen: volgens kenners schieten gemeenten te weinig op met het in de steigers zetten van de nieu we jeugdhulp, terwijl er nog min der dan een jaar de tijd is. budget en moeten zoveel moge lijk maatwerk leveren. Zo mogen zij zelf bepalen hoe zij maatrege len - zoals de strafkorting of de te genprestatie - vormgeven. Om ar beidsgehandicapten aan het werk te helpen, beloven bedrijven en de overheid om 125.000 banen te scheppen. Bedrijven die gehandi capten in dienst nemen, ontvan gen loonkostensubsidie. Risico? Het budget voor werkbemidde- ling gaat met 1,7 miljard euro om laag. Het risico bestaat dat niet al le mensen het broodnodige steun tje in de rug zullen krijgen. Ste den met veel werklozen zien op tegen het bureaucratische appa raat dat moet worden opgetuigd om de tegenprestatie te coördine ren. Ook wordt gevreesd voor ver dringing. Een uitkeringsgerechtig de die moet schoffelen kaapt werk weg bij de hovenier. Ook zou er willekeur kunnen ontstaan omdat in de ene gemeente vier da gen 'tegengepresteerd' moet wor den, terwijl in de buurgemeente het volgen van een cursus vol staat. ZATERDAG 22 FEBRUARI 2014

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 11