t i i i i EP TERUGGESPOELD: CITY OF GOD Lesboseks, psychologische machtsspelletjes en geweld: dat zijn de behoorlijk pittige basisingrediënten van de serie Celblok H. Voor Isa Hoes en Inge Ipenburg is het de eerste grote televisierol in tien jaar. Een ijzige wind waait over de binnenplaats van Schutterswei. Dat het gevangenisklofïïe in de nieuwe SBS-serie Celblok H uit een flodderig groen joggingpak bestaat, helpt niet mee. De groepjes acteurs en figuranten - sommigen met indrukwekkende ta toeages - die in plukjes over het terrein zijn verspreid, dollen met elkaar om de kou te vergeten. Zodra de regisseur 'actie' roept, schieten ze in de houding. Voeten stevig op grond, armen defensief gevou wen, lichaamstaal die onverzettelijkheid schreeuwt. Een angstwekkende verzame ling korte lontjes. Celblok H- waarvan de opnames nog in vol le gang zijn - is een remake van de bikkel harde Australische gevangenisserie Went- worth. Een serie vol geweld, lesboseks en psychologische machtsspelletjes. De spil van het verhaal is kapster Suus (Isa Hoes). Ze zit in voorarrest voor poging tot moord en krijgt bij haar entree in de gevangenis te maken met de twee vrouwelijke topdogs Lex (Inge Ipenburg) en Freddy (Eva van de Wijdeven). De Alkmaarse gevangenis die als set dient, werd twee jaar geleden gesloten. De cellen - één cel werd nog tijdelijk bewoond door Willem Holleeder - zijn niet opgefrist: wanhopige krassen op de binnenkant van de dikke celdeuren, groezelige groene mu ren, metalen wc-potten waarin het vuil is aangekoekt. In een van de cellen zit Inge Ipenburg op de rand van haar brik. „Kijk om je heen, een vunzig wc'tje, tralies en dikke deuren. Je hoeft het er allemaal niet bij te verzinnen, het is hier gewoon." De serie is een exacte remake van het Au stralische origineel. De Nederlandse actri ces moesten zo dicht mogelijk bij de origi nele karakters komen. Ipenburg kreeg een pruik om haar er iets ouder en 'anders' uit te laten zien. „Mijn scheiding zit aan de an dere kant, dat helpt al heel erg." Ze speelt het wreedste karakter in de serie: Lex, de koningin van de vrouwenafdeling. Die regeert met harde hand over haar vol gers, maar de alleenheerschappij wordt be dreigd door de pittige jonge lesbo Freddy. „Ik heb de hele tijd de neiging sorry te zeg gen tegen de rest. Lex is door en door slecht, ze heeft een pikzwarte ziel, Hanni bal Lecter is er niets bij." Ze glimlacht: „Om je een idee te geven: Lex bedient de stoompers in de gevangenis en ik kan je verzekeren dat er heel wat meer te stomen en te persen valt dan alleen lakens." Ipenburg was de laatste jaren te zien in spelshows als Wie is de mol?, Atlas en Fort Boyard. Het is tien jaar geleden dat ze voor het laatst een grote televisierol had. „Gek hè, soms ben je ineens 'uit'. En dan ineens denken ze weer: 'oh ja, die hebben we ook nog'." Ze zat in die tijd bepaald niet stil. Ze doet aan coaching en schreef haar eerste ro man, die half maart uitkomt. „Allemaal vrij solistische dingen. Het is fijn weer onder deel van een groep te zijn." Grappig genoeg geldt min of meer hetzelf de voor Isa Hoes, die een cel verderop au diëntie "houdt. Ook voor haar is dit de eer ste grote televisierol in lange tijd. Haar boek over haar man Antonie Kamerling, die in 2010 een einde aan zijn leven maak te, prijkt al een paar maanden bovenaan de bestsellerlijsten. Acteren deed ze de afgelo pen jaren vooral in het theater. „Een jaar ge leden besloot ik: klaar, ik doe geen theater meer! Als je op de planken staat, ga je^om drie uur 's middags de deur uit en kom je om middernacht thuis. Ik wil er gewoon zijn voor mijn kinderen." Haar rol in Celblok H kwam in dat opzicht precies op het juiste moment. Maar, het werd haar niet in de schoot geworpen. „Nee hoor, ik ben er zelf achteraan gegaan. Ik heb de producent gebeld en gezegd: het is tien jaar geleden dat ik een grote rol had, het wordt wel weer eens tijd'." Hoes heeft er een goed gevoel bij. „Ik heb mazzel bij elke serie die ik doe. GTST was natuurlijk het begin, All stars was te gek en Rozengeur wodka lime was ook een hoog tepunt. Dit voelt weer goed, deze serie heeft de juiste vibe." Suus is een lekker complex karakter, vipdt de actrice. „Ze is een strijder voor harmo nie en geweldloosheid. En ze gelooft - heel naïef - in de redelijkheid van mensen. Dat vind ik mooi aan haar, misschien wel om dat ik zelf ook zo ben. Tegelijkertijd maakt ze een grote ontwikkeling door. Ze begint als een underdog en in de gevangenis maakt ze voor het eerst een punt. Ze leert 'nee' zeggen." Hoes lacht: „Misschien al leen niet tegen de juiste personen. Ik kom regelmatig bont en blauw thuis omdat er zo veel heftige vechtscènes in zitten." door Bauke Boersma N og een paar dagen en de Olympische Winterspelen 2014 zijn geschiedenis. Het evenement verliep, tenzij de laatste paar dagen roet in het eten gooien, vrij rimpelloos. Mede, of ei genlijk vooral dankzij de gigantische veiligheidsmaatregelen die Rusland trof voor 'Sotsji'. Dat zal Brazilië wel vertrouwen geven. In het streven de wereld later dit jaar een incidentloos wereldkampioen schap voetbal en in 2016 gladjes verlo pende Olympische Zomerspelen - in en buiten de stadions - te tonen, zijn de Zuid-Amerikanen al jaren bezig met een grote schoonmaak. Met na me in de steden, waar de (drugscrimi naliteit al decennialang welig tiert en er hele wijken zijn waar de politie niets te zeggen heeft. Of waar de sterke arm der wet zo cor rupt is, dat het tegen betaling ontelba re oogjes toeknijpt. Inmiddels is het grootste deel van de straten, zo wordt althans beweerd, niet meer van gang sters en is de veiligheid gegarandeerd van de vele sportliefhebbers die de ko mende jaren naar Brazilië komen. Daarmee lijkt Cidade de Deus (City of Cod), een Braziliaanse drama- en mis daadfilm uit 2002, louter een kijkje in het (verre) verleden van Rio de Janei ro. Te beginnen in de jaren zestig van de vorige eeuw. Toen ontstond de Stad van God doordat de Braziliaanse overheid er vele duizenden slachtof fers van overstromingen inpropte, zonder verder naar ze om te kijken of ze perspectief te bieden. Het is niets anders dan een regelrecht getto, waar de criminaliteit aanvankelijk nog het vrij 'onschuldige' karakter heeft van overvallen plegen. Maar naarmate de jaren verstrijken, ontdekken de bewo ners het goud dat drugs heet. En in een mum van tijd zijn er bijna geen mannen meer die zonder pistool door de troosteloze straten lopen. Nou ja, mannen... Het schrijnendste is dat het ook vooral (piep)jonge menne- kes zijn die de kracht van het wapen ontdekken én gebruiken. Met als triest dieptepunt dat een jochie van een jaar of 10 door een belangrijke drugsdealer wordt aangezet een leef tijdgenoot dood te schieten. Het is soms, zeker bij zo'n scène, bijna niet te geloven, maar de film van Fernando Meirelles en Katia Lund is gebaseerd op waargebeurde feiten. Sterker nog, er spelen veel jongens en mannen in die zelf in Cidade de Deus woonden. Zoals Alexandre Rodrigues, een van de hoofdpersonen en de verteller van de bloedige geschiedenis van de wijk in Rio de Janeiro. Hij is zelf'bang van kogels' en wil fotograaf worden. Dat lukt hem juist dankzij de bittere reali teit in de wijk, die hij voor een krant op de gevoelige plaat zet. Rodrigues' acteerwerk werd vervolgd in meerdere films en hij ontsnapte zo aan de Stad van God. Meer acteurs uit City of Cod - winnaar BAFTA-awarjl en genomineerd voor vier Oscars - ont kwamen aan het grauwe leven in de wijk, maar er zijn er veel die er nog al tijd huizen. Al zijn de straten er, net als in menig andere Braziliaanse stads wijk, de voorbije jaren schoonge veegd. Tot de zomer van 2016 zullen schokkende en gruwelijke taferelen als uit de film dan ook niet of nauwe lijks zijn waar te nemen. Maar daarna, als de schone schijn niet meer hoö& te worden opgehouden? Dan kan Cida de de Deus heel snel weer actueel zijn. Korte lontjes in sterk drama door Rivka Groenier De serie Celblok H is opgenomen in een Alkmaarse gevangenis: „Kijk om je heen; vunzig wc'tje, tra lies, dikke deuren. Je hoeft het er allemaal niet bij te verzinnen, het is hier gewoon." foto's SBS/Elvin Celblok H. Vanaf 3 maart elke maandag bij SBS 6 om 20.30 uur. reageren? I^r media@depersdienst.nl SUUS (ISA HOES)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 105