ANDEREN
ZEEUWS-
Alle zeilen bij voor Museum in Sas almanak
Grootspraak
Wonen
36 en 37
Luid protest in en voor de Tweede Kamer
van pomphouders, slijters en winkeliers
tegen de verhoging van accijnzen.
md Da
p. Met een print
j** in één keer een
P andere sfeer
Feyenoord viert
70e verjaardag
van Van Hanegem
DEN HAAG - Het kabinet kijkt bij
de evaluatie van de accijnsverho
ging op diesel en lpg in mei ook
naar het heil van ondernemers in
de grensstreek. „We kijken niet al
leen naar de inkomsten van de
overheid, maar ook naar de effec
ten op ondernemers zoals pomp
houders en slijterijen."
Dat zei staatssecretaris Eric Wie
bes donderdag nadat CDA-leider
Sybrand Buma hem een rapport
had aangeboden over de gevolgen
van de accijnsverhoging voor be
drijven aan de grens.
„De effecten van de accijnsverho
ging zijn ernstiger dan verwacht",
aldus Buma. „Sommige pomphou
ders en slijterijen melden een om
zetdaling van 35 procent en moe
ten mensen ontslaan. Ook super
markten lijden, omdat mensen
het tanken over de grens combine
ren met boodschappen doen.
Draai die accijnsverhoging terug",
riep hij Wiebes op.
Dat klinkt allemaal niet mooi, rea
geerde de staatssecretaris. „Maar
ik stel beleid vast op basis van fei
ten. Cijfers over een maand zeg
gen niet zoveel. Daar kunnen al
lerlei effecten in zitten. Als je het
niet over minstens drie maanden
meet, rij je met een blinddoek op
over de snelweg. Bovendien moe
ten we de schatkist op orde zien
te krijgen. Daarvoor hebben we
voor tientallen miljarden aan ver
velende maatregelen moeten ne
men. Dit is er één van."
Als Petra de Boevere van slijterij
wijnhandel de Vuurtoren in Sluis
dat hoort, begint ze te koken.
„Wij lopen veel omzet mis. Dat
was al het geval. De grootste stij
ging heeft al 1 januari 2013 plaats
gevonden. Deze kwam er nog
eens bovenop. Ik merk dat men
sen hun boodschappen in België
gaan doen. Duitse toeristen ne
men alles mee van thuis en kopen
niets meer. Ze komen alleen je
winkel in om te vragen waar de
eerste benzinepomp in België is.
Ik hoop dat de verhoging wordt te
ruggedraaid."
Dat hoopt ook eigenaar Peter Bies-
broeck van het Avia tankstation
bij Sluis. Hij heeft een omzetver
lies van 30 procent en laat op het
Plein voor de Kamer zijn protest
horen. „Na de BTW-verhoging in
2012 hebben we al een klap gehad.
Nu weer een verhoging. De rek is
eruit. De tabakverkoop is bijna
niets meer en alcohol mag je niet
meer verkopen. Mensen komen
voor vijf euro tanken, net genoeg
om de grens over te komen.
Draait het kabinet het niet terug,
dan overwegen we de pomp onbe
mand te maken."
Daaraan denkt ook directeur
Maarten de Pooter van De Pooter
Olie. De exploitant van tién
tankstations in Zeeuws-Vlaande-
ren heeft een 'gigantisch omzet
verlies'. „We draaien tot 25 pro
cent minder dan in 2013. Dat is te
wijten aan de accijnsverhoging.
Het verschil in diesel met België
is 4,5 cent. De zakelijke rijder of
iemand die toch al in België
komt, pakt dat mee. We werken
nu met 45 mensen. Ook wij over
wegen onbemande pompen of
zelfs sluiting van stations als het
niet wordt teruggedraaid. Dan ko
men mensen op straat te staan."
omhoog cn accijns omhoog
Een gat van 220.000 euro is in de
begroting voor de inrichting van
het museum geslagen, omdat het
landelijke Mondriaan Fonds niet
over de brug komt. Ook het VSB
Fonds dreigde daarop af te haken.
Het is de gemeente toch gelukt
dit fonds binnenboord te houden
met een truc. Eigen geld (130.000
euro) voor de inrichting van het
buitenterrein van het museum is
verschoven naar de inrichting van
het museum zelf. Dat gaf het VSB
Fonds voldoende zekerheid om in
principe maximaal 100.000 euro
toe te zeggen.
Het Terneuzense college van B en
W heeft niet alleen voor deze op
lossing gekozen om de VSB-
bijdrage binnen te hengelen,
maar ook om het museum op tijd
af te krijgen. Het nog verder ver
lengen van de bouwfase zou een
te zware wissel trekken op de vrij
willigers. Het Industrieel Mu
seum Zeeland moet dit jaar open.
Wanneer is nog niet bekend.
Omdat ze een afspraak hadden in
dezelfde stad, besloten de collega's
samen te rijden.
Daarom stapte die Zierikzeeënaar
in de fonkelnieuwe Japanse auto
van zijn maat. „Als ik de key-card
bij het portier hou, draaien de zij
spiegels naar buiten. Mooi hé", zei
de collega. De Zierikzeeënaar was
onder de indruk. „Zal ik de airco op
19 houden of wil je het warmer?"
De Zierikzeeënaar vond het best.
Toen ze bij een verkeerslicht stop
ten, pochte de collega: „Nou zet-ie
zelfde motor uit. Dat spaart brand
stof, goed hè." Dat was het moment
waarop de Zierikzeeënaar voelde
dat hij wraak kon nemen: „In 1982
had ik een ouwe Kadett en die deed
dat ook al."
Kabinet bekijkt grenseffecten
door Jeffrey Kutterink
Eigenaar Peter Biesbroeck van het Avia tankstation bij Sluis (links, in rood-zwarte jas) en directeur Maarten de Pooter van De Pooter Olie (in zwarte jas)
protesteren voor de Tweede Kamer in Den Haag. foto Jos van Leeuwen
SAS VAN GENT - De gemeente Ter-
neuzen moet alle zeilen bijzetten
om het Industrieel Museum Zee
land in Sas van Gent financieel op
de rails te houden.