'Zee van lawaai door N57 bederft leefgenot' Overnachten in een suite in gevangentoren Veere verdient fors aan verkoop groenstroken Reinigingshuis opgeknapt 44 Ik geloof dat 24 WALCHEREN DRAAIBRUG De Souburgs draaibrug is vandaag weer open, na een renovatie die maanden heeft geduurd. Fraude in wijk Dauwendaele valt nog mee Zo verwoorden Fred van Es en Herman van Heulen wat 28 bewo ners van de President Roosevelt- laan ervaren door het verkeer dat achter hun huizen langs van en naar de N57 rijdt. „En aan de voor kant ligt een keienstraat, dus we hebben aan twee kanten over last." Ze deden gisteren hun beklag bij verkeerswethouder Chris Simons. Ze overhandigden hem een peti tie namens 28 buurtbewoners waarin ze dringend verzoeken om maatregelen om de overlast weg te nemen. Langs een deel van de Roosevelt- laan zijn vanwege de aanleg van de N57 jaren geleden een geluids wal en geluidsschermen ge plaatst. De maatregelen bij hun huizen zijn aanmerkelijk minder ingrijpend uitgevoerd. Bovendien zijn de bewoners bang dat de ge meente de verwachte toename van het verkeer niet goed heeft be rekend. „Helaas niet. Helaas voor u dan", reageerde Simons. „Want we hou den de werkelijke situatie goed in de gaten en uit de voorspellingen tot 2020 blijkt dat het gebruik van de weg nu in schril contrast staat met wat we' hadden verwacht, zó laag is de verkeersdrukte." Dat kwam als een extra onaange name verrassing voor Van Es en Van Heulen: „Dus we krijgen nóg meer ellende!" Simons zegde toe de klachten te willen bestuderen en nieuwe be rekeningen te laten maken over het aantal voertuigen en de ge luidsoverlast. Want als er extra maatregelen nodig zijn, dan moet de raad daar geld voor uittrekken en dan moet goed onderbouwd zijn dat dat ook nodig is. De wet houder wees erop dat de raad ja ren geleden al ingrijpendere ge- luidswerende maatregelen heeft genomen dan noodzakelijk was. Van Es: „In theorie zal het mis schien geholpen hebben, in de praktijk horen we er niks van." JOODSE BEGRAAFPLAATS WEST-SOUBURG - Terwijl de werk lui nog even met de bezem over het brugdek gaan, houdt de ene na de andere Souburger halt voor het bouwhek. Gaat-ie al open? Op zijn laatst vrijdag, krijgen ze te horen. Er moet nog een hekje geplaatst, zodat de mensen niet zomaar het kanaal in fietsen. En dan is hij klaar: wat breder dan eerst en brandweerrood. „Onvoor stelbaar wat er veranderd is", zegt een Souburger vanaf zijn fiets. „Zo is het veel comfortabeler voor voetgangers. Dat rood vind ik wel mooi, al steekt dat wel een beetje af bij dat vaste stuk, maar het is een mooi bruggetje." Wat nou zo leuk is, zegt Ko Filius: dat er op de ene kant van de brug Oost-Souburg staat, en op de an dere kant West-Souburg. „West-Souburg wordt nogal eens vergeten", zegt ook John Leen- houts. Filius woont in West, hij is de initiatiefnemer van het oorlogs monument daar. „Maar West-Sou burg loopt gewoon aan de andere kant van het kanaal door hoor", zegt hij. „Tot aan de molen." Filius weet nog dat de brug ge plaatst werd, in 1948 was dat. „De oude brug was in 1944 de lucht in gegaan, opgeblazen door de Duit sers. Deze brug kwam van de overkant, uit Sluiskil. Bij de Schel de hebben ze hem nog een beetje aangepast. De vier jaar dat er geen brug was, moesten we met het pontje over. Maar ja: de sluizen waren ook kapot, dus bij eb liep het kanaal iedere keer leeg. Dan kon je dus niet naar de overkant." Het had maar een haar gescheeld, of Souburg had helemaal geen brug meer gehad. „We hebben er voor moeten vechten toen de half hoge brug werd gebouwd", ver telt Filius. „Ze wilden die brug ei genlijk wegdoen." Dat besluit werd teruggedraaid en in 1978 ging het autoverkeer - en ook de paardenkarren met peeën - van de brug af; sinds die tijd mogen er alleen maar fietsers en voetgan gers overheen. In het begin was de brug ouder wets groen, weet John Leenhouts nog. „Daarna grijs. Deze kleur spreekt echt, ik vind het wel mooi. En die gele letters ook. Het is goed dat zo'n monumentale brug behouden blijft, met dat vak manschap dat er in zit; die klin knagels, mooi hoor." Leenhouts weet nog hoe het vroeger ging. „De brugwachter draaide hem met een slinger open, met de hand. Als de bomen dan weer open gingen, kreeg hij vaak nog even een zetje van kwajongens." „De brug is een aanwinst voor Souburg, vindt Gerard Dingeman- se. En ach, die kleur... „Dat rood is vast heel snel roze." NA DE DRAAIBRUG, NU DE KEERSLUISBRUG de mensen ook wel content waren met die pontonbrug h '1 De hotelsuite moet boven het res taurant komen, in de spits boven in de 'bomvrije'. In het dak zou den vier ronde ramen moeten worden gezaagd, het uiterste punt je van de toren wordt vervangen door een glazen spits. Het ont werp is gemaakt door architect Joos Nijsse. Het plan ligt op dit moment ter inzage bij de gemeen te Vlissingen. De hotelkamer wordt in opper vlakte in ieder geval ruim; hij biedt plaats aan twee personen, die pal onder het puntje van het dak komen te slapen. De gevan gentoren is een rijksmonument. Het gebouw is een restant van de vroegere Westpoort en dateert uit de vijftiende eeuw. De toren is een tijd in gebruik geweest als ge vangenis, hij heet in de volks mond 'de bomvrije', uit de tijd dat hij deel uit maakte van een ka zerne en een bomvrij dak had. MIDDELBURG - De fraude door be woners van de Middelburgse wijk Dauwendaele valt mee. Bij het wijkinterventieproject dat in april vorig jaar is begonnen is minder fraude geconstateerd dan in soortgelijke projecten elders. Het interventieproject Dauwen daele loopt nog tot mei 2014. Bij 137 huisbezoeken is voor 289.600 euro aan toeslagen en uit keringen stopgezet en teruggevor derd. Daar staat tegenover dat 2700 euro is toegekend aan toesla gen of bijzondere bijstand aan mensen die niet wisten dat ze daarop recht hadden. Twee men sen krijgen nu hulpverlening. Met de verkoop van de stukjes grond wil de gemeente in één klap meerdere vliegen slaan. Be halve dat er extra geld mee bin nenkomt, dalen de kosten van on derhoud. Daarnaast moeten men sen, die ongemerkt al stukjes grond in gebruik hadden geno men, daar nu voor gaan betalen. De afgelopen twee jaren bood de gemeente ruim 130 groenstroken te koop aan. Daar zijn er inmid dels 44 van verkocht, samen onge veer zo groot als een voetbalveld, voor een gemiddelde prijs van 140 euro per vierkante meter. Dat bracht ruim 860.000 euro in het laatje. Daar ging zo'n 50.000 euro af aan ambtelijke kosten. De gemeente verwacht voor dit jaar onverminderd succes. Tot dus ver is één koper slecht van beta len gebleken. Maar, dreigen B en W: „We volgen deze ontwikke ling nauwlettend." door Maurits Sep MIDDELBURG - „We hebben mooie diepe tuinen van zo'n dertig meter, maar het is daar niet meer te genie ten. Een zee van lawaai en stanko verlast. We kunnen daar niet meer prettig vertoeven." Brandweerrood, door Nadia Berkelder VLISSINGEN - Het reinigingshuisje op de Joodse begraafplaats in Vlissingen on dergaat een grondige opknapbeurt. Zo wordt het dak onder handen genomen door onder meer nieuwe dakgoten en -pannen te plaatsen. De werkzaamhe den begonnen maandag en de verwachting is dat het huisje na volgende week weer in gebruik kan worden genomen, foto Ruben Oreel De draaibrug in Souburg is van daag weer open. Dat betekent dat schepen weer op normale tijden door het kanaal kunnen varen. Dat duurt niet lang. Vanaf 3 maart gaat de Keersluisbrug vier weken in de renovatie. Wegverkeer moet omrijden via de Sloebrug. Om de doorstroming op de weg te bevor deren, gaat ook de Sloebrug maar vier keer per etmaal open. Fietsers en voetgangers moeten over de oude keersluis. Die is daar voor speciaal aangepast. Aanvankelijk was het idee om het Kanaal in totaal twee maanden af te sluiten voor boten. Daar is na protest van afgezien. I Bouwvakkers doen de laatste klus jes aan de opgeknapte draaibrug. Vandaag is de brug weer open voor fietsers en voetgangers. foto Ruben Oreel Maarten Nijssen, brugwachter door Nadia Berkelder VLISSINGEN - Overnachten pal aan zee, op de Vlissingse boulevard, met zicht op de Westerschelde van uit je bed: het kan binnenkort mis schien want bij de gemeente is een plan ingediend om de gevangento ren om te bouwen tot een hotel met één kamer. door Henk Postma DOMBURG - De gemeente Veere heeft nu al acht ton verdiend met de verkoop van groen- en Teststro ken aan huiseigenaren. Daarmee is het streefbedrag voor eind 2014 nu al gehaald, terwijl in diverse woonkernen, waaronder Oostkapel- le, de verkoop nog moet beginnen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 24