'Zee van lawaai door
N57 bederft leefgenot'
Overnachten in een
suite in gevangentoren
Veere verdient fors aan
verkoop groenstroken
Reinigingshuis opgeknapt
44 Ik geloof dat
24 WALCHEREN
DRAAIBRUG
De Souburgs draaibrug is vandaag
weer open, na een renovatie
die maanden heeft geduurd.
Fraude in wijk
Dauwendaele
valt nog mee
Zo verwoorden Fred van Es en
Herman van Heulen wat 28 bewo
ners van de President Roosevelt-
laan ervaren door het verkeer dat
achter hun huizen langs van en
naar de N57 rijdt. „En aan de voor
kant ligt een keienstraat, dus we
hebben aan twee kanten over
last."
Ze deden gisteren hun beklag bij
verkeerswethouder Chris Simons.
Ze overhandigden hem een peti
tie namens 28 buurtbewoners
waarin ze dringend verzoeken om
maatregelen om de overlast weg
te nemen.
Langs een deel van de Roosevelt-
laan zijn vanwege de aanleg van
de N57 jaren geleden een geluids
wal en geluidsschermen ge
plaatst. De maatregelen bij hun
huizen zijn aanmerkelijk minder
ingrijpend uitgevoerd. Bovendien
zijn de bewoners bang dat de ge
meente de verwachte toename
van het verkeer niet goed heeft be
rekend.
„Helaas niet. Helaas voor u dan",
reageerde Simons. „Want we hou
den de werkelijke situatie goed in
de gaten en uit de voorspellingen
tot 2020 blijkt dat het gebruik van
de weg nu in schril contrast staat
met wat we' hadden verwacht, zó
laag is de verkeersdrukte."
Dat kwam als een extra onaange
name verrassing voor Van Es en
Van Heulen: „Dus we krijgen nóg
meer ellende!"
Simons zegde toe de klachten te
willen bestuderen en nieuwe be
rekeningen te laten maken over
het aantal voertuigen en de ge
luidsoverlast. Want als er extra
maatregelen nodig zijn, dan moet
de raad daar geld voor uittrekken
en dan moet goed onderbouwd
zijn dat dat ook nodig is. De wet
houder wees erop dat de raad ja
ren geleden al ingrijpendere ge-
luidswerende maatregelen heeft
genomen dan noodzakelijk was.
Van Es: „In theorie zal het mis
schien geholpen hebben, in de
praktijk horen we er niks van."
JOODSE BEGRAAFPLAATS
WEST-SOUBURG - Terwijl de werk
lui nog even met de bezem over
het brugdek gaan, houdt de ene
na de andere Souburger halt voor
het bouwhek. Gaat-ie al open?
Op zijn laatst vrijdag, krijgen ze
te horen. Er moet nog een hekje
geplaatst, zodat de mensen niet
zomaar het kanaal in fietsen. En
dan is hij klaar: wat breder dan
eerst en brandweerrood. „Onvoor
stelbaar wat er veranderd is", zegt
een Souburger vanaf zijn fiets.
„Zo is het veel comfortabeler voor
voetgangers. Dat rood vind ik wel
mooi, al steekt dat wel een beetje
af bij dat vaste stuk, maar het is
een mooi bruggetje."
Wat nou zo leuk is, zegt Ko Filius:
dat er op de ene kant van de brug
Oost-Souburg staat, en op de an
dere kant West-Souburg.
„West-Souburg wordt nogal eens
vergeten", zegt ook John Leen-
houts. Filius woont in West, hij is
de initiatiefnemer van het oorlogs
monument daar. „Maar West-Sou
burg loopt gewoon aan de andere
kant van het kanaal door hoor",
zegt hij. „Tot aan de molen."
Filius weet nog dat de brug ge
plaatst werd, in 1948 was dat. „De
oude brug was in 1944 de lucht in
gegaan, opgeblazen door de Duit
sers. Deze brug kwam van de
overkant, uit Sluiskil. Bij de Schel
de hebben ze hem nog een beetje
aangepast. De vier jaar dat er geen
brug was, moesten we met het
pontje over. Maar ja: de sluizen
waren ook kapot, dus bij eb liep
het kanaal iedere keer leeg. Dan
kon je dus niet naar de overkant."
Het had maar een haar gescheeld,
of Souburg had helemaal geen
brug meer gehad. „We hebben er
voor moeten vechten toen de half
hoge brug werd gebouwd", ver
telt Filius. „Ze wilden die brug ei
genlijk wegdoen." Dat besluit
werd teruggedraaid en in 1978
ging het autoverkeer - en ook de
paardenkarren met peeën - van
de brug af; sinds die tijd mogen
er alleen maar fietsers en voetgan
gers overheen.
In het begin was de brug ouder
wets groen, weet John Leenhouts
nog. „Daarna grijs. Deze kleur
spreekt echt, ik vind het wel
mooi. En die gele letters ook. Het
is goed dat zo'n monumentale
brug behouden blijft, met dat vak
manschap dat er in zit; die klin
knagels, mooi hoor." Leenhouts
weet nog hoe het vroeger ging.
„De brugwachter draaide hem
met een slinger open, met de
hand. Als de bomen dan weer
open gingen, kreeg hij vaak nog
even een zetje van kwajongens."
„De brug is een aanwinst voor
Souburg, vindt Gerard Dingeman-
se. En ach, die kleur... „Dat rood is
vast heel snel roze."
NA DE DRAAIBRUG, NU DE KEERSLUISBRUG
de mensen
ook wel content
waren met die
pontonbrug
h
'1
De hotelsuite moet boven het res
taurant komen, in de spits boven
in de 'bomvrije'. In het dak zou
den vier ronde ramen moeten
worden gezaagd, het uiterste punt
je van de toren wordt vervangen
door een glazen spits. Het ont
werp is gemaakt door architect
Joos Nijsse. Het plan ligt op dit
moment ter inzage bij de gemeen
te Vlissingen.
De hotelkamer wordt in opper
vlakte in ieder geval ruim; hij
biedt plaats aan twee personen,
die pal onder het puntje van het
dak komen te slapen. De gevan
gentoren is een rijksmonument.
Het gebouw is een restant van de
vroegere Westpoort en dateert uit
de vijftiende eeuw. De toren is
een tijd in gebruik geweest als ge
vangenis, hij heet in de volks
mond 'de bomvrije', uit de tijd
dat hij deel uit maakte van een ka
zerne en een bomvrij dak had.
MIDDELBURG - De fraude door be
woners van de Middelburgse wijk
Dauwendaele valt mee. Bij het
wijkinterventieproject dat in
april vorig jaar is begonnen is
minder fraude geconstateerd dan
in soortgelijke projecten elders.
Het interventieproject Dauwen
daele loopt nog tot mei 2014.
Bij 137 huisbezoeken is voor
289.600 euro aan toeslagen en uit
keringen stopgezet en teruggevor
derd. Daar staat tegenover dat
2700 euro is toegekend aan toesla
gen of bijzondere bijstand aan
mensen die niet wisten dat ze
daarop recht hadden. Twee men
sen krijgen nu hulpverlening.
Met de verkoop van de stukjes
grond wil de gemeente in één
klap meerdere vliegen slaan. Be
halve dat er extra geld mee bin
nenkomt, dalen de kosten van on
derhoud. Daarnaast moeten men
sen, die ongemerkt al stukjes
grond in gebruik hadden geno
men, daar nu voor gaan betalen.
De afgelopen twee jaren bood de
gemeente ruim 130 groenstroken
te koop aan. Daar zijn er inmid
dels 44 van verkocht, samen onge
veer zo groot als een voetbalveld,
voor een gemiddelde prijs van
140 euro per vierkante meter. Dat
bracht ruim 860.000 euro in het
laatje. Daar ging zo'n 50.000 euro
af aan ambtelijke kosten.
De gemeente verwacht voor dit
jaar onverminderd succes. Tot dus
ver is één koper slecht van beta
len gebleken. Maar, dreigen B en
W: „We volgen deze ontwikke
ling nauwlettend."
door Maurits Sep
MIDDELBURG - „We hebben mooie
diepe tuinen van zo'n dertig meter,
maar het is daar niet meer te genie
ten. Een zee van lawaai en stanko
verlast. We kunnen daar niet meer
prettig vertoeven."
Brandweerrood,
door Nadia Berkelder
VLISSINGEN - Het reinigingshuisje op de Joodse begraafplaats in Vlissingen on
dergaat een grondige opknapbeurt. Zo wordt het dak onder handen genomen
door onder meer nieuwe dakgoten en -pannen te plaatsen. De werkzaamhe
den begonnen maandag en de verwachting is dat het huisje na volgende week
weer in gebruik kan worden genomen, foto Ruben Oreel
De draaibrug in Souburg is van
daag weer open. Dat betekent dat
schepen weer op normale tijden
door het kanaal kunnen varen.
Dat duurt niet lang. Vanaf 3 maart
gaat de Keersluisbrug vier weken
in de renovatie. Wegverkeer moet
omrijden via de Sloebrug. Om de
doorstroming op de weg te bevor
deren, gaat ook de Sloebrug maar
vier keer per etmaal open.
Fietsers en voetgangers moeten
over de oude keersluis. Die is daar
voor speciaal aangepast.
Aanvankelijk was het idee om het
Kanaal in totaal twee maanden af
te sluiten voor boten. Daar is na
protest van afgezien.
I Bouwvakkers doen de laatste klus
jes aan de opgeknapte draaibrug.
Vandaag is de brug weer open
voor fietsers en voetgangers.
foto Ruben Oreel
Maarten Nijssen, brugwachter
door Nadia Berkelder
VLISSINGEN - Overnachten pal aan
zee, op de Vlissingse boulevard,
met zicht op de Westerschelde van
uit je bed: het kan binnenkort mis
schien want bij de gemeente is een
plan ingediend om de gevangento
ren om te bouwen tot een hotel
met één kamer.
door Henk Postma
DOMBURG - De gemeente Veere
heeft nu al acht ton verdiend met
de verkoop van groen- en Teststro
ken aan huiseigenaren. Daarmee is
het streefbedrag voor eind 2014
nu al gehaald, terwijl in diverse
woonkernen, waaronder Oostkapel-
le, de verkoop nog moet beginnen.