m w UIT 11 Een Zee van Glas in het Glasmuseum Henk Visch terug in Middelheim Het Nationaal Glasmuseum in Leer dam brengt natuur, wetenschap en kunst samen in de tentoonstelling Een Zee van Glas! Tijdens deze expositie zie je levende vissen (Nemo), kwallen en zeesterren in het aquarium, maar ook zee dieren op sterk water en de meest bijzon- dere (onderwater)objecten in glas. Kinde ren (tot en met 12 jaar) die verkleed komen naar het Glasmuseum voor Een Zee van Glas, hoeven geen kaartje te kopen. Er zijn dit seizoen allerlei activiteiten zo als een onderwaterexpeditie, een teken wedstrijd waarin je je eigen fantasievolle zeewezen mag ontwerpen. Er kunnen zee beesten en kerstballen worden geblazen, in de glasblazerij en er kan een Broodje Kwal worden gemaakt. Muzikant Izak Boom komt af en toe langs om met zijn gi taar, ukelele of banjo een onderwaterlied te maken. Er wordt ook een workshop we tenschappelijk illustreren gegeven in sa menwerking met Naturalis. Henk Visch keert terug naar het Mid delheim in Antwerpen. Het is een experimentele, collectie-gebonden tentoonstelling, op papier én in het Braem- paviljoen. Henk Visch (1950, Eindhoven) is één van de belangrijke hedendaagse kun stenaars in de collectie van het openlucht- museum. Het museum toont moderne en hedendaagse beeldende kunst in een groe ne parkomgeving. Stukken van onder an deren Auguste Rodin, Henry Moore, Rik Wouters, Juan Munoz, Panamarenko, Chris Burden en Dan Graham geven een overzicht van meer dan honderd jaar beel dende kunst. De tentoonstelling 'Precies hoe ik het me herinnerde' is een mentale trip door het hoofd van Henk Visch. De uitvoerige reeks beelden zijn zelden of nooit geëxposeerd of gereproduceerd. Op vallend hieraan is het on-monumentale, bijna transparante en informele karakter. Henk Visch is een begenadigd tekenaar en verteller. Tekeningen van Visch worden in zwart-wit getoond. egocentrische man die een hekel had aan kinderen was wel ver liefd hoor. Zoals zoveel van zijn collega's in het Parijs van die tijd werd Vallotton geïnspireerd door één speciale vrouw, genaamd Mi- sia Natanson. Hij schildert haar in haar boudoir voor haar kaptafel. Of ze wel een tijdje zijn minnares was? Wie weet. Moeilijk of niet, de problemen met de vrouwen met wie hij wat had, brachten de Zwitser wel tot de top in zijn grafische werk: hij maakte tien houtsneden, zeden schetsen, vol ironie over het hu welijk. En, zoals in veel ander werk van Vallotton, hadden ook deze een erotische lading. 'Inti- mités' noemde hij de serie. Ze zijn te zien, samen met andere houtsneden, op een aparte verdie ping. Het Van Gogh Museum heeft maar liefst negentig houtsneden in eigen bezit. Dat was ook de re den om de expositie tijdelijk 'over te nemen' van musea in Parijs. In 1908 voegde Vallotton een schilde rij aan toe aan de houtsneden: 'De Haat', waarin een man verach telijk neerkijkt op zijn woedende, onverzoenlijke vrouw. Internationaal werd hij vermaard om zijn prenten. Zijn schilderijen, die vonden criti ci al gauw 'afstotend, overdreven, gezocht'. Denk aan 'Perseus die de draak doodt' (1910). Vallotton keek ook goed naar wat er in het verleden door anderen was ge daan (Ingres, Rafaël, Titiaan) en naar wat zijn tijdgenoten deden. Het wordt niet genoemd op de ex positie, maar Vallottons 'Vier Tor so's' (1916) doet qua kleur en com positie herinneren aan een van Pi casso's beroemdste werken: 'Les Demoiselles d'Avignon' (1907). Vallotton deed zoveel mogelijk al les anders. Hij speelde met per spectief, durfde zijn ezel te zetten voor modellen die anderen niet De vrouw is mooi, de vrouw is eng. Félix Vallotton speelt met perspectief. De tijdgenoot van Van Gogh, zocht anders dan Van Gogh naar een koele toon. Zijn werk is te zien in het Van Gogh. Een blote kont, zo mooi geschilderd; de huid lijkt echt. Je ziet de putjes in het on miskenbare vrouwen vlees. Félix Vallotton (1865-1925) was dol op vrouwen. Maar hij was ook bang voor ze. Dominant en agres sief vond hij ze. Dat alles lees je af aan zijn wérk. De geboren Zwit ser, die later de Franse nationali teit aannam, leefde in de tijd van het opkomend feminisme. Dat was bedreigend. Vond hij niet al leen, dat vonden mannen toen in het algemeen. De kunstschilder had ook nog eens een problemati sche liefdesverhouding. De sombere, zwaarmoedige en schilderden. Hij was, hoewel een tijdgenoot, zeker geen Van Gogh. Hij zocht naar een koele, afstande- lijke toon, schilderde vlak. Je mocht bij hem geen verfstreekje zien. Vernis, wat de kleuren meer laat spreken, wilde hij er absoluut niet overheen hebben. Dat kunsthandelaren daar lak aan hadden, waardoor er nu toch ge verniste schilderijen in het Van Goghmuseum hangen, is een an der punt. Het uitbreken van de Eerste We- reldoorlog drukte ook zwaar op Vallottons gemoed. Even wou hij niet meer schilderen: 'Wat is het nut, als de mensen elkaar uit moorden?'. Later becommenta rieerde hij de oorlog in zijn werk. In totaal liet hij 1700 schilderijen na, geschilderd in een periode van veertig jaar. DONDERDAG 20 FEBRUARI 2014 Samen zeebeesten maken, foto Ben Deiman Nationaal Glasmuseum in Leerdam, tot en met eind oktober. Kijk voor de data van de verschil lende workshops en activiteiten op www.natio- naalglasmuseum.nl. Henk Visch. Henk Visch, posture editie, Precies zoals ik het me herinnerde, van 22 feb. tm 23 mrt. Ope ning zat. 22 feb. 14.30 uur in Braempaviljoen. Vallotton vaart zijn eigen koers Flix Vallotton, de leugen uit 1898. door Leonie Groen Felix Vallotton, zelfportret met kamerjas, 1914.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 51