A Ambitieus Alliander aast op netwerkbedrijf van Delta (I 66 De motor is meer dan een middel. Motorrijden is meer dan rijden van A naar B MOTORBEURS ECONOMIE 15 Bijna een kwart van de moderne motorrijders is 55 jaar of ouder. Born to be wild, deel twee. UTRECHT - Vergeet de beelden van Satudarah, Hells Angels of andere motorclubs van dubieus allooi. De moderne motorrijder is een 'heropstapper', die op wat latere leeftijd het plezier van het motor rijden herontdekt. Dat blijkt uit cijfers van de brancheorganisatie Bovag en de RDW. Het gaat vooral om mensen van 55 jaar en ouder. In de periode tus sen januari 2008 en januari 2014 nam het motorbezit in die leef tijdsgroep in Nederland met bijna 90 procent toe. Terwijl het aantal geregistreerde motorfietsen in diezelfde periode toenam met 13,3 procent tot 715.023 stuks. De groep 55-plussers bezit nu zo'n 172.650 stuks, 24,1 procent van het totaal. Vandaag begint de Motorbeurs, die tot en met zondag gehouden wordt in de Jaarbeurs in Utrecht. Veel van die heropstappers, is de verwachting, zullen naar de beurs komen om een nieuwe motor uit te zoeken. Naar verwachting ko men er zo'n 100.000 liefhebbers. „Het zijn mensen met koopkracht die zich weer op hun oude passie storten", zegt woordvoerder Ben de Jongh (zelf 62). Maar hij denkt niet dat de jongere liefhebbers zich onbetuigd zullen laten. De beurs wordt vanochtend geopend met een biker wedding van twee vrouwen. Jaap Oudshoorn (68) uit Bosch en Duin is zo'n oudere heropstapper. Op zijn ritjes door Nederland komt de architect vaak mannen te gen die net als hij later hun passie weer hebben opgepakt. „Want de motor is meer dan een vervoer middel", zo benadrukt hij. „Motor rijden is meer dan een stukje rij den van A naar B." Zo ontmoette hij bij Geldermalsen vorige zo mer een 74-jarig lid van de Chris telijke Motor Rijdersvereniging die hem vertelde dat hij zijn eer ste motor de deur uitdeed toen de kinderen kwamen. Bij hun vol wassenheid kwam er een nieuwe, die weer in de verkoop ging toen de kleinkinderen werden gebo ren. „Na het overlijden van zijn vrouw kocht hij weer een motor. Het bloed kroop waar het niet gaan kon." Bij Oudshoorn, die er als jonge ar chitect voor koos zijn 125 cc weg te doen 'toen ik me een auto kon veroorloven', begon het zo'n vijf tien jaar geleden weer te kriebe len. „Aanvankelijk was het voor het werk. Het leek me handiger met de motor naar mijn opdracht gevers te rijden. Gaandeweg kwam ik erachter dat er een echte gemeenschap van motorrijders be staat. Dat je er voor elkaar bent", zegt de secretaris van de club van eigenaars van de Honda Black bird. Naast het zakelijke vervoer ging hij op de motor ook steeds vaker privétochten rijden, al dan niet in clubverband. „Ik heb een tocht gemaakt naar Normandië en we hebben met een club een tocht over de Route 66 gemaakt per gehuurde Harley. De eerste dag dat je op zo'n Harley stapt, wil je hem aan de kant smijten, je schudt alle kanten op. Maar na een dag wil je hem niet meer kwijt. Hij zit aan je kont geplakt." Motordealer Berry Goedhart uit Bodegraven ziet eveneens dat de leeftijd van de motorkopers toe neemt. „Vooral door de 55-plus- sers die weer een motor kopen zo dra de kinderen het huis uit zijn. Vaak moeten ze de motor weg doen van hun echtgenote als de kinderen komen, omdat het te ge vaarlijk zou zijn." De herintreders kopen vooral merken als Harley, BMW of Honda. „Echte toerfiet sen", aldus Goedhart. Oudshoorn en Goedhart drukken de herintre- I ders op het hart om een VRO-cur- sus (voortgezette rijopleiding) te volgen, als ze een nieuwe motor kopen. „Dan leer je goed bochten rijden en anticiperen. Ik heb daar te lang mee gewacht. Na zo'n cur sus zit je toch wat lekkerder op de motor", zegt Oudshoorn. De explosieve groei is volgens Alli ander nodig om de investeringen te kunnen doen die nodig zijn om de gas- en elektriciteitsnetten aan te passen aan de toekomst. Het bedrijf verwacht dat steeds meer burgers zelf energie gaan op wekken en elektrisch gaan rijden. Ook denkt Alliander dat energie opslag een vlucht neemt. Groei zou schaalvoordelen opleveren, verwacht Alliander, en kan dus voorkomen dat extra investerin gen leiden tot hogere tarieven voor de klanten. Daarom wil Alli ander in Nederland in vijf tot tien jaar verdubbelen qua klantenaan tal. Dat betekent dat de netbeheer der er 3 miljoen aansluitingen bij wil hebben, zowel voor gas als voor elektriciteit. Het bedrijf denkt aan overname van de net ten in de regio Rotterdam-Den Haag-Utrecht en Zeeland. Dat is nu echter nog niet mogelijk. Deze netbedrijven zijn nog onderdeel van energiebedrijven Eneco en Delta. Een besluit tot afsplitsing van deze netten is nog onder de rechter. Een uitspraak wordt pas in september verwacht. Voor energiebedrijf Delta vormt het netwerkbedrijf (de Delta Net- werkgroep) een stabiele pijler. Delta verzet zich, evenals Eneco, tegen gedwongen splitsing. Op last van de aandeelhouders laat Delta de komende maanden een toekomstvisie onderzoeken. Daar in worden drie koersen onder zocht: zelfstandig doorgaan als breed bedrijf (energie, multime dia, afval en water), fusie met een Nederlandse partner (Eneco ligt voor de hand, want ook nog een publiek bedrijf) of verkoop. Ook verkoop van onderdelen van Del ta wordt bekeken. De aandeelhou ders - de provincie en Zeeuwse ge meenten - bepalen uiteindelijk of Delta of onderdelen ervan wor den verkocht. Dat geldt ook voor het netwerkbedrijf. „Ik kan daar om nu niets zeggen over de inte resse van Alliander", zegt Del ta-woordvoerder Arendo Schreurs. In afwachting van de uitspraak over afsplitsing van onder meer de Delta Netwerkgroep kijkt Alli ander nadrukkelijk naar de ooster buren. De netbeheerder is in Duitsland al op kleine schaal ac tief en ziet uitbreidingskansen. Het bedrijf wil concessies kopen in een aantal grote steden. Die ge ven het recht om de netten een aantal jaren te exploiteren. Als de concessie er op zit, kan die weer verkocht worden. Alliander heeft 2 tot 3 miljard euro nodig om de uitbreiding te realiseren. De plannen staan in de strategi sche visie van Alliander, die op 2 april in de aandeelhoudersverga dering wordt besproken. De ge meente Amsterdam, een van de aandeelhouders, bracht de visie gisteren naar buiten. De gemeen te wil niet mee in de Duitse plan nen van Alliander. Volgens Am sterdam bestaat de kans dat inves teringen in Duitsland ten koste gaan van die in Nederland. De provincie Noord-Holland laat we ten ook tegen te stemmen. De kans is echter groot dat Am sterdam en Noord-Holland bak zeil halen. Samen hebben zij 18 procent van de aandelen. Gedepu teerde Staten van Gelderland (45 procent van de aandelen) en Fries- land (12,65 procent) steunen de plannen. Beide provincies moeten dit besluit nog wel voorleggen aan Provinciale Staten. Alliander is ondertussen volop be zig de groeiplannen vorm te ge ven. In Berlijn dingt het mee naar overname van de elektriciteits- en gasnetten. Het gaat hierbij om -« miljoenen aanslutingen.. Ti" DONDERDAG 20 FEBRUARI 2014 door Wilko Voordouw Motorrijder Jaap Oudshoorn Op de Motorbeurs die morgen begint in de Utrechtse Jaarbeurs worden zo'n 100.000 liefhebbers verwacht, foto Hans Hordijk/HH dj! door Sander van Mersbergen en Frank Balkenende ARNHEM - Netbeheerder Alliander heeft grootse plannen. Het over heidsbedrijf, nu vooral actief in Gel derland, Friesland en Noord-Hol land, wil in Nederland én in Duits land miljoenen extra aansluitingen in bezit krijgen. Dat leidt tot wre vel bij aandeelhouders. Alliander is eigendom van diverse provincies en gemeenten.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 15