A
Ambitieus Alliander aast op netwerkbedrijf van Delta
(I
66 De motor is meer
dan een middel.
Motorrijden is
meer dan rijden
van A naar B
MOTORBEURS
ECONOMIE 15
Bijna een kwart
van de moderne
motorrijders is
55 jaar of ouder.
Born to be wild,
deel twee.
UTRECHT - Vergeet de beelden van
Satudarah, Hells Angels of andere
motorclubs van dubieus allooi.
De moderne motorrijder is een
'heropstapper', die op wat latere
leeftijd het plezier van het motor
rijden herontdekt. Dat blijkt uit
cijfers van de brancheorganisatie
Bovag en de RDW.
Het gaat vooral om mensen van
55 jaar en ouder. In de periode tus
sen januari 2008 en januari 2014
nam het motorbezit in die leef
tijdsgroep in Nederland met bijna
90 procent toe. Terwijl het aantal
geregistreerde motorfietsen in
diezelfde periode toenam met
13,3 procent tot 715.023 stuks. De
groep 55-plussers bezit nu zo'n
172.650 stuks, 24,1 procent van het
totaal.
Vandaag begint de Motorbeurs,
die tot en met zondag gehouden
wordt in de Jaarbeurs in Utrecht.
Veel van die heropstappers, is de
verwachting, zullen naar de beurs
komen om een nieuwe motor uit
te zoeken. Naar verwachting ko
men er zo'n 100.000 liefhebbers.
„Het zijn mensen met koopkracht
die zich weer op hun oude passie
storten", zegt woordvoerder Ben
de Jongh (zelf 62). Maar hij denkt
niet dat de jongere liefhebbers
zich onbetuigd zullen laten. De
beurs wordt vanochtend geopend
met een biker wedding van twee
vrouwen.
Jaap Oudshoorn (68) uit Bosch en
Duin is zo'n oudere heropstapper.
Op zijn ritjes door Nederland
komt de architect vaak mannen te
gen die net als hij later hun passie
weer hebben opgepakt. „Want de
motor is meer dan een vervoer
middel", zo benadrukt hij. „Motor
rijden is meer dan een stukje rij
den van A naar B." Zo ontmoette
hij bij Geldermalsen vorige zo
mer een 74-jarig lid van de Chris
telijke Motor Rijdersvereniging
die hem vertelde dat hij zijn eer
ste motor de deur uitdeed toen de
kinderen kwamen. Bij hun vol
wassenheid kwam er een nieuwe,
die weer in de verkoop ging toen
de kleinkinderen werden gebo
ren. „Na het overlijden van zijn
vrouw kocht hij weer een motor.
Het bloed kroop waar het niet
gaan kon."
Bij Oudshoorn, die er als jonge ar
chitect voor koos zijn 125 cc weg
te doen 'toen ik me een auto kon
veroorloven', begon het zo'n vijf
tien jaar geleden weer te kriebe
len. „Aanvankelijk was het voor
het werk. Het leek me handiger
met de motor naar mijn opdracht
gevers te rijden. Gaandeweg
kwam ik erachter dat er een echte
gemeenschap van motorrijders be
staat. Dat je er voor elkaar bent",
zegt de secretaris van de club van
eigenaars van de Honda Black
bird. Naast het zakelijke vervoer
ging hij op de motor ook steeds
vaker privétochten rijden, al dan
niet in clubverband. „Ik heb een
tocht gemaakt naar Normandië
en we hebben met een club een
tocht over de Route 66 gemaakt
per gehuurde Harley. De eerste
dag dat je op zo'n Harley stapt,
wil je hem aan de kant smijten, je
schudt alle kanten op. Maar na
een dag wil je hem niet meer
kwijt. Hij zit aan je kont geplakt."
Motordealer Berry Goedhart uit
Bodegraven ziet eveneens dat de
leeftijd van de motorkopers toe
neemt. „Vooral door de 55-plus-
sers die weer een motor kopen zo
dra de kinderen het huis uit zijn.
Vaak moeten ze de motor weg
doen van hun echtgenote als de
kinderen komen, omdat het te ge
vaarlijk zou zijn." De herintreders
kopen vooral merken als Harley,
BMW of Honda. „Echte toerfiet
sen", aldus Goedhart. Oudshoorn
en Goedhart drukken de herintre- I
ders op het hart om een VRO-cur-
sus (voortgezette rijopleiding) te
volgen, als ze een nieuwe motor
kopen. „Dan leer je goed bochten
rijden en anticiperen. Ik heb daar
te lang mee gewacht. Na zo'n cur
sus zit je toch wat lekkerder op de
motor", zegt Oudshoorn.
De explosieve groei is volgens Alli
ander nodig om de investeringen
te kunnen doen die nodig zijn
om de gas- en elektriciteitsnetten
aan te passen aan de toekomst.
Het bedrijf verwacht dat steeds
meer burgers zelf energie gaan op
wekken en elektrisch gaan rijden.
Ook denkt Alliander dat energie
opslag een vlucht neemt. Groei
zou schaalvoordelen opleveren,
verwacht Alliander, en kan dus
voorkomen dat extra investerin
gen leiden tot hogere tarieven
voor de klanten. Daarom wil Alli
ander in Nederland in vijf tot tien
jaar verdubbelen qua klantenaan
tal. Dat betekent dat de netbeheer
der er 3 miljoen aansluitingen bij
wil hebben, zowel voor gas als
voor elektriciteit. Het bedrijf
denkt aan overname van de net
ten in de regio Rotterdam-Den
Haag-Utrecht en Zeeland. Dat is
nu echter nog niet mogelijk. Deze
netbedrijven zijn nog onderdeel
van energiebedrijven Eneco en
Delta. Een besluit tot afsplitsing
van deze netten is nog onder de
rechter. Een uitspraak wordt pas
in september verwacht.
Voor energiebedrijf Delta vormt
het netwerkbedrijf (de Delta Net-
werkgroep) een stabiele pijler.
Delta verzet zich, evenals Eneco,
tegen gedwongen splitsing. Op
last van de aandeelhouders laat
Delta de komende maanden een
toekomstvisie onderzoeken. Daar
in worden drie koersen onder
zocht: zelfstandig doorgaan als
breed bedrijf (energie, multime
dia, afval en water), fusie met een
Nederlandse partner (Eneco ligt
voor de hand, want ook nog een
publiek bedrijf) of verkoop. Ook
verkoop van onderdelen van Del
ta wordt bekeken. De aandeelhou
ders - de provincie en Zeeuwse ge
meenten - bepalen uiteindelijk of
Delta of onderdelen ervan wor
den verkocht. Dat geldt ook voor
het netwerkbedrijf. „Ik kan daar
om nu niets zeggen over de inte
resse van Alliander", zegt Del
ta-woordvoerder Arendo Schreurs.
In afwachting van de uitspraak
over afsplitsing van onder meer
de Delta Netwerkgroep kijkt Alli
ander nadrukkelijk naar de ooster
buren. De netbeheerder is in
Duitsland al op kleine schaal ac
tief en ziet uitbreidingskansen.
Het bedrijf wil concessies kopen
in een aantal grote steden. Die ge
ven het recht om de netten een
aantal jaren te exploiteren.
Als de concessie er op zit, kan die
weer verkocht worden. Alliander
heeft 2 tot 3 miljard euro nodig
om de uitbreiding te realiseren.
De plannen staan in de strategi
sche visie van Alliander, die op 2
april in de aandeelhoudersverga
dering wordt besproken. De ge
meente Amsterdam, een van de
aandeelhouders, bracht de visie
gisteren naar buiten. De gemeen
te wil niet mee in de Duitse plan
nen van Alliander. Volgens Am
sterdam bestaat de kans dat inves
teringen in Duitsland ten koste
gaan van die in Nederland. De
provincie Noord-Holland laat we
ten ook tegen te stemmen.
De kans is echter groot dat Am
sterdam en Noord-Holland bak
zeil halen. Samen hebben zij 18
procent van de aandelen. Gedepu
teerde Staten van Gelderland (45
procent van de aandelen) en Fries-
land (12,65 procent) steunen de
plannen. Beide provincies moeten
dit besluit nog wel voorleggen
aan Provinciale Staten.
Alliander is ondertussen volop be
zig de groeiplannen vorm te ge
ven. In Berlijn dingt het mee naar
overname van de elektriciteits-
en gasnetten. Het gaat hierbij om -«
miljoenen aanslutingen..
Ti"
DONDERDAG 20 FEBRUARI 2014
door Wilko Voordouw
Motorrijder Jaap Oudshoorn
Op de Motorbeurs die morgen
begint in de Utrechtse Jaarbeurs
worden zo'n 100.000 liefhebbers
verwacht, foto Hans Hordijk/HH
dj!
door Sander van Mersbergen
en Frank Balkenende
ARNHEM - Netbeheerder Alliander
heeft grootse plannen. Het over
heidsbedrijf, nu vooral actief in Gel
derland, Friesland en Noord-Hol
land, wil in Nederland én in Duits
land miljoenen extra aansluitingen
in bezit krijgen. Dat leidt tot wre
vel bij aandeelhouders. Alliander is
eigendom van diverse provincies
en gemeenten.