Toren en carillon wachten herstel WindmolensNEE werkt aan claim Reactie Lonink wekt woede PvZ Terneuzen Bezorger in bezit van auto PZC Zierikzee SCHOUWEN-DUIVELAND 27 bijbaan? OPZOEK NAAR een jr COES - Goes heeft weliswaar een nieuwe stadsbeiaardier, maar van af eind volgende maand zullen de klokken weer een halfjaar zwij gen. Het carillon wordt namelijk gereviseerd, als onderdeel van een algehele en hoognodige restaura tie van de toren, die wordt ge plaagd door boktor. Die revisie is iets waar de Stich ting Goese Beiaard al 'heel lang om bedelt', zegt secretaris-pen ningmeester Dick Oostinga van de stichting. „Die boktor moet aangepakt worden, dus de klok ken moeten er toch uit." Ze gaan naar Asten, waar 's werelds groot ste klokkengieterij en fabriek van torenuurwerken is gevestigd. Dat belooft spectaculair te worden, want de klokken moeten met een kraan uit de toren worden ge haald. Behalve de klokken zal ook het klavier zelf worden gereviseerd, al zou de stichting het liefst zien dat het compleet wordt vernieuwd zo dat het wat comfortabeler spelen is. De restauratie is een kostbare aangelegenheid, maar de gemeen te Goes, eigenaar van de toren en het carillon, wil dat niet halfslach tig aanpakken. Het is tevens de be doeling dat de toren weer een au thentiek slingeruurwerk krijgt. Voor wat betreft het carillon wordt de stichting om advies ge- Maandagavond is overleg gevoerd met een vertegenwoordiger van de NLVOW (Nederlandse Vereni ging Omwonenden Windturbi nes) en met advocaten van het Planschade Instituut. Uitgaande van 220 wooneenheden op het ei land Sint Philipsland, dat het plan gebied van het windpark prak tisch in de achtertuin heeft lig gen, zou het kunnen gaan om zo'n 12 miljoen euro aan claims. Dat getal is gebaseerd op gemid deld zo'n 50.000 euro planschade per wooneenheid, maar staat nu nog niet vast. De stichting WindmolensNEE en de bewoners van Sint Philipsland willen niet lijdzaam afwachten tot ze, naast de 5 windmolens die al bij Anna Jacobapolder staan, er nog eens tussen de 20 en 40 wind turbines bij krijgen. De huidige windmolens bezorgen omwonen den al ernstige overlast, in de vorm van slagschaduw en geluid. „Er zijn mensen die er op 500 me ter afstand vandaan wonen. Zelf zit ik er 1085 meter vandaan en dat is al alsof je aan een snelweg Het verkeer zou zich volgens het plan van Vlottes moeten afwikke len via de Sluiskiltunnel. Het zou de verkeersstromen in de st^d da nig wijzigen. De melding van het plan op de website van deze krant leidde tot een stroom aan positie ve en negatieve reacties. Burgemeester Lonink reageerde in een sms-bericht, rechtstreeks aan Ellen de Neef. Daarin noem de hij het een 'totaal onzalig en slecht afgewogen idee'. „Dit helpt, volgens mij, jullie partij om zeep. Lonink toelichtend: „Ik kon me in derdaad niet voorstellen dat dit een serieus plan was. Het gevolg is dat alle verkeer van en naar Dow, het Maintenance Valuepark en de Westerscheldetunnel via de Sluiskiltunnel zou moeten omrij den. En dat zou ook gelden voor mensen in Hoek en andere ker nen op de westelijke kanaal oever." Volgens Lonink is het juist de be doeling het sluizencomplex, na de ingebruikneming van de nieu we zeesluis, in te richten als een aantrekkelijk gebied met onder meer toeristische potenties. „Je doet ook de mensen in de binnen stad, ondernemers én bewoners, er geen plezier mee. Bezoekers moeten kilometers omrijden; dat lijkt me niet aantrekkelijk." Ellen de Neef reageerde geërgerd op de inmenging van Lonink. „Ik dacht dat de burgemeester boven de partijen stond. Eigenlijk vind ik dat hij dit niet kan maken." Lo nink op zijn beurt: „Tja, als ik vind dat zaken slecht zijn voor de verdere ontwikkeling van Terneu zen, zeg ik dat. Ze wil de burge meester toch niet monddood ma ken?" Dat wil De Neef zeker niet. „Maar ik kon die sms niet echt ap preciëren. Laat duidelijk zijn dat dit niet meer dan een idee is van ons. De PvZ vraagt simpelweg een onderzoek om te kijken of de ze aanpak voor het sluizengebied én de binnenstad nieuwe moge lijkheden biedt. Het zou ook fan tastisch zijn als op deze manier kan worden bespaard op de enor me investeringen in het sluizen complex. Geld, dat voor bijvoor beeld de binnenstad zelf én econo mische bedrijvigheid zou kunnen worden aangewend." De Neef meent dat door een nieu we benadering nieuwe inzichten kunnen ontstaan. „We moeten be reid zijn op een andere manier naar dingen te kijken." Lonink: „Ik wens haar oprecht veel suc ces." vraagd. „We worden wel gehoord door de gemeente." De werkzaamheden betekenen dat er dit jaar geen zomerconcer- ten zullen plaatsvinden. Toch ziet de Stichting Goese Beiaard het ook als een kans om het carillon weer meer in de belangstelling te krijgen. „We willen in het najaar een evenement verbinden aan de heringebruikname, bijvoorbeeld een wedstrijd", zegt Oostinga. Wie denkt dat het carillon een uit gerangeerd instrument is, heeft het mis. Er komt een nieuwe, jon ge generatie beiaardiers aan. Er is meer animo dan dat er torens zijn. „Een nieuwe impuls, ook voor het Goese carillon. Dat moe ten we zien vast te houden." WeGeNeR Media woont", zegt woordvoerder Frank van Gennip van Windmo lensNEE. Het recent gepresenteer de onderzoek door kustgemeen- ten (waaronder Schouwen-Duive- land) naar de effecten van een windpark op zee voelt voor Van Gennip als een steuntje in de rug. Toeristen zouden afhaken als ze tegen megamolens moeten aankij ken, met alle gevolgen van dien. „Laat staan als je er woont en de windmolens ook nog eens veel dichterbij staan." Eind vorig jaar is de gemeente Schouwen-Duive- land uit de stuurgroep windpark Krammer gestapt, omdat ze - van uit toeristisch oogpunt - tegen de plaatsing van (enkele) turbines op de Grevelingendam is. WOENSDAG 19 FEBRUARI 2014 De nieuwe stadsbeiaardier Rien Donkersloot achter het klavier van het Goese carillon, foto Marcelle Davidse f door Luc Oggel door Esme Soesman ANNA JACOBAPOLDER - De stichting WindmolensNEE uit Anna Jacoba- polder onderzoekt welke claim kan worden weggelegd bij de gemeen te Tholen vanwege het bij de Kram mersluizen geplande windpark Krammer. door Wout Bareman TERNEUZEN - Lijsttrekker Ellen de Neef van de Partij voor Zeeland in Terneuzen heeft het aan de stok ge kregen met burgemeester Jan Lo nink. De aanleiding is een sms-je dat Lonink haar zaterdag stuurde over het plan van haar partijgenoot Hans Vlottes om het sluizencom- plex autoluw te maken. De PZC is op zoek naar een bezorger, in het bezit van een auto, die 's ochtends voor 07:00 uur wil bezorgen. Wat staat er tegenover? Het bezorgen van de krant levert een prima bijverdienste op. Daarnaast ontvangt u een kilometervergoeding. De hoogte van de bijverdienste wordt in een persoonlijk gesprek besproken. Aanmelden? Neem tijdens kantooruren contact op met dhr. R. Kasander telefoon: 088-0130293 e-mail: r.kasander@wegenermedia.nl www.bezorgers.nl Meer bereiken. Met Wegener

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 53