Toren en carillon wachten herstel
WindmolensNEE werkt aan claim
Reactie Lonink wekt
woede PvZ Terneuzen
Bezorger
in bezit van auto
PZC
Zierikzee
SCHOUWEN-DUIVELAND 27
bijbaan?
OPZOEK
NAAR een
jr
COES - Goes heeft weliswaar een
nieuwe stadsbeiaardier, maar van
af eind volgende maand zullen de
klokken weer een halfjaar zwij
gen. Het carillon wordt namelijk
gereviseerd, als onderdeel van een
algehele en hoognodige restaura
tie van de toren, die wordt ge
plaagd door boktor.
Die revisie is iets waar de Stich
ting Goese Beiaard al 'heel lang
om bedelt', zegt secretaris-pen
ningmeester Dick Oostinga van
de stichting. „Die boktor moet
aangepakt worden, dus de klok
ken moeten er toch uit." Ze gaan
naar Asten, waar 's werelds groot
ste klokkengieterij en fabriek van
torenuurwerken is gevestigd. Dat
belooft spectaculair te worden,
want de klokken moeten met een
kraan uit de toren worden ge
haald.
Behalve de klokken zal ook het
klavier zelf worden gereviseerd, al
zou de stichting het liefst zien dat
het compleet wordt vernieuwd zo
dat het wat comfortabeler spelen
is. De restauratie is een kostbare
aangelegenheid, maar de gemeen
te Goes, eigenaar van de toren en
het carillon, wil dat niet halfslach
tig aanpakken. Het is tevens de be
doeling dat de toren weer een au
thentiek slingeruurwerk krijgt.
Voor wat betreft het carillon
wordt de stichting om advies ge-
Maandagavond is overleg gevoerd
met een vertegenwoordiger van
de NLVOW (Nederlandse Vereni
ging Omwonenden Windturbi
nes) en met advocaten van het
Planschade Instituut. Uitgaande
van 220 wooneenheden op het ei
land Sint Philipsland, dat het plan
gebied van het windpark prak
tisch in de achtertuin heeft lig
gen, zou het kunnen gaan om
zo'n 12 miljoen euro aan claims.
Dat getal is gebaseerd op gemid
deld zo'n 50.000 euro planschade
per wooneenheid, maar staat nu
nog niet vast.
De stichting WindmolensNEE en
de bewoners van Sint Philipsland
willen niet lijdzaam afwachten
tot ze, naast de 5 windmolens die
al bij Anna Jacobapolder staan, er
nog eens tussen de 20 en 40 wind
turbines bij krijgen. De huidige
windmolens bezorgen omwonen
den al ernstige overlast, in de
vorm van slagschaduw en geluid.
„Er zijn mensen die er op 500 me
ter afstand vandaan wonen. Zelf
zit ik er 1085 meter vandaan en
dat is al alsof je aan een snelweg
Het verkeer zou zich volgens het
plan van Vlottes moeten afwikke
len via de Sluiskiltunnel. Het zou
de verkeersstromen in de st^d da
nig wijzigen. De melding van het
plan op de website van deze krant
leidde tot een stroom aan positie
ve en negatieve reacties.
Burgemeester Lonink reageerde
in een sms-bericht, rechtstreeks
aan Ellen de Neef. Daarin noem
de hij het een 'totaal onzalig en
slecht afgewogen idee'. „Dit
helpt, volgens mij, jullie partij om
zeep.
Lonink toelichtend: „Ik kon me in
derdaad niet voorstellen dat dit
een serieus plan was. Het gevolg
is dat alle verkeer van en naar
Dow, het Maintenance Valuepark
en de Westerscheldetunnel via de
Sluiskiltunnel zou moeten omrij
den. En dat zou ook gelden voor
mensen in Hoek en andere ker
nen op de westelijke kanaal
oever."
Volgens Lonink is het juist de be
doeling het sluizencomplex, na
de ingebruikneming van de nieu
we zeesluis, in te richten als een
aantrekkelijk gebied met onder
meer toeristische potenties. „Je
doet ook de mensen in de binnen
stad, ondernemers én bewoners,
er geen plezier mee. Bezoekers
moeten kilometers omrijden; dat
lijkt me niet aantrekkelijk."
Ellen de Neef reageerde geërgerd
op de inmenging van Lonink. „Ik
dacht dat de burgemeester boven
de partijen stond. Eigenlijk vind
ik dat hij dit niet kan maken." Lo
nink op zijn beurt: „Tja, als ik
vind dat zaken slecht zijn voor de
verdere ontwikkeling van Terneu
zen, zeg ik dat. Ze wil de burge
meester toch niet monddood ma
ken?" Dat wil De Neef zeker niet.
„Maar ik kon die sms niet echt ap
preciëren. Laat duidelijk zijn dat
dit niet meer dan een idee is van
ons. De PvZ vraagt simpelweg
een onderzoek om te kijken of de
ze aanpak voor het sluizengebied
én de binnenstad nieuwe moge
lijkheden biedt. Het zou ook fan
tastisch zijn als op deze manier
kan worden bespaard op de enor
me investeringen in het sluizen
complex. Geld, dat voor bijvoor
beeld de binnenstad zelf én econo
mische bedrijvigheid zou kunnen
worden aangewend."
De Neef meent dat door een nieu
we benadering nieuwe inzichten
kunnen ontstaan. „We moeten be
reid zijn op een andere manier
naar dingen te kijken." Lonink:
„Ik wens haar oprecht veel suc
ces."
vraagd. „We worden wel gehoord
door de gemeente."
De werkzaamheden betekenen
dat er dit jaar geen zomerconcer-
ten zullen plaatsvinden. Toch ziet
de Stichting Goese Beiaard het
ook als een kans om het carillon
weer meer in de belangstelling te
krijgen. „We willen in het najaar
een evenement verbinden aan de
heringebruikname, bijvoorbeeld
een wedstrijd", zegt Oostinga.
Wie denkt dat het carillon een uit
gerangeerd instrument is, heeft
het mis. Er komt een nieuwe, jon
ge generatie beiaardiers aan. Er is
meer animo dan dat er torens
zijn. „Een nieuwe impuls, ook
voor het Goese carillon. Dat moe
ten we zien vast te houden."
WeGeNeR Media
woont", zegt woordvoerder Frank
van Gennip van Windmo
lensNEE. Het recent gepresenteer
de onderzoek door kustgemeen-
ten (waaronder Schouwen-Duive-
land) naar de effecten van een
windpark op zee voelt voor Van
Gennip als een steuntje in de rug.
Toeristen zouden afhaken als ze
tegen megamolens moeten aankij
ken, met alle gevolgen van dien.
„Laat staan als je er woont en de
windmolens ook nog eens veel
dichterbij staan." Eind vorig jaar
is de gemeente Schouwen-Duive-
land uit de stuurgroep windpark
Krammer gestapt, omdat ze - van
uit toeristisch oogpunt - tegen de
plaatsing van (enkele) turbines op
de Grevelingendam is.
WOENSDAG 19 FEBRUARI 2014
De nieuwe stadsbeiaardier Rien Donkersloot achter het klavier van het Goese carillon, foto Marcelle Davidse
f
door Luc Oggel
door Esme Soesman
ANNA JACOBAPOLDER - De stichting
WindmolensNEE uit Anna Jacoba-
polder onderzoekt welke claim kan
worden weggelegd bij de gemeen
te Tholen vanwege het bij de Kram
mersluizen geplande windpark
Krammer.
door Wout Bareman
TERNEUZEN - Lijsttrekker Ellen de
Neef van de Partij voor Zeeland in
Terneuzen heeft het aan de stok ge
kregen met burgemeester Jan Lo
nink. De aanleiding is een sms-je
dat Lonink haar zaterdag stuurde
over het plan van haar partijgenoot
Hans Vlottes om het sluizencom-
plex autoluw te maken.
De PZC is op zoek naar een bezorger, in het bezit van een auto,
die 's ochtends voor 07:00 uur wil bezorgen.
Wat staat er tegenover?
Het bezorgen van de krant levert een prima bijverdienste op. Daarnaast
ontvangt u een kilometervergoeding. De hoogte van de bijverdienste wordt in
een persoonlijk gesprek besproken.
Aanmelden?
Neem tijdens kantooruren contact op met
dhr. R. Kasander
telefoon: 088-0130293
e-mail: r.kasander@wegenermedia.nl
www.bezorgers.nl
Meer bereiken. Met Wegener