r 66 Voor bijna al onze ondernemers hier hebben we een containerterminal nodig 32 ZEELAND HAVENBEDRIJF ZEELAND SEAPORTS Dick Gilhuis is nu twee jaar commercieel directeur van Zeeland Seaports. In afwachting van de aanstelling van een nieuwe algemeen directeur is Gilhuis tijdelijk de topman van het havenbedrijf. Een gesprek over containers en samenwerking met andere havens. Onlangs ontstond commo tie binnen het provinciebe stuur over de Westerschel- de Container Terminal. De gedeputeerden Kees van Beveren en Ben de Reu zeiden in een inter view met de PZC geen heil meer te zien in de WCT. Gevolg: rumoer in de Staten. Gedepu teerde Carla Schönknecht (havens) haastte zich vrijdag in de commissie te verklaren dat de WCT in de ijskast is gezet, maar nog niet is afgeschreven. Dat strookt met het beleid van Zeeland Seaports, waarvan de provincie de grootste aandeelhouder: de WCT is een stip op de horizon, containerisatie binnen de hui dige havens heeft nu prioriteit. Hoe staat met de plannen voor een kleine contai nerterminal in de haven van Vlissingen Dick Gilhuis: „We hebben voor bijna al onze ondernemers hier een containerterminal no dig, waarbij je short sea - dicht op de markt - en deep sea, vervoer over de hele wereld, met elkaar verbindt. Als je zo'n terminal hebt, gaan daar bedrijven rond zitten. Bijvoorbeeld distributiecentra. Dat levert banen en toege voegde waarde op. Maar ze komen niet naar Zeeland als zo'n terminal er niet is." Wanneer komt hij er dan? „We praten samen met ondernemers in ha ven of we niet iets gezamenlijk kunnen opzet ten. Ondernemers spreken ook zelf met par tijen. Ik kan daar nu niets over zeggen. Je hebt in alle gevallen een terminaloperator nodig. Een bedrijf dat verstand heeft van container trafiek. Het is makkelijker voor een terminal operator als er al een rederij zit. We zitten er dicht tegenaan, maar nog net niet. Het afgelo pen jaar spraken we met twee rederijen, van wege ons grote aardappel- en uienpakket, die zelfs al een schema hadden. Ze hebben ook klanten in de regio bezocht. Ze hebben vervol gens druk zitten rekenen. Dan ben je serieus. Helaas ketste dat af. In het ene geval omdat Vlissingen een extra haven in het vaarschema zou zijn, wat tot te veel vertraging in de losha- vens zou leiden. In het andere geval kregen ze de retourlading niet voor elkaar. We hebben dus een eerste schaap over de dam nodig. Je ziet dat de interesse wel groeit. Dat geeft hoop. Ik verwacht dat het in 2015 zover kan zijn." Hoe snel is zo'n terminal in bedrijf? „Dat ligt eraan of je een bestaande kade ge bruikt en ombouwt, of dat je iets nieuws bouwt. Je kunt fasegewijs beginnen. Daarvoor heb je wel een terminalpartij nodig die zegt: dat is interessant voor ons, we stappen erin. Je kunt ook op een al bestaande terminal begin nen en als het volume krijgt, breid je elders uit. Dat is allemaal af te spreken. Overigens wil ik onderstrepen dat we met de huidige ka des en bedrijven ook containers kunnen be handelen. Per jaar doen we er zo'n 350.000. Dat is best een redelijke performance." Als het gaat om containerstromen, kijk u ook na drukkelijk naar samenwerking met de haven van Rotterdam. Nu heeft Zeeland nog steeds een trau ma van het mislukte huwelijk met Rotterdam. U heeft zelfs eens gezegd dat Zeeland niet van de sa menwerking in de Exploitatiemaatschappij Schel de Maas profiteerde. Rotterdam 'piepelde' Zee land. Bij zijn afscheid als algemeen directeur van de Rotterdamse haven zei Hans Smits dat Zee land echter niet langer met zijn rug naar Rotter dam moet staan. Is het tijd om de banden weer aan te halen? „Ik denk het wel. Rotterdam heeft zijn visie 2030 gepresenteerd. Daaruit blijkt dat de door voer naar het binnenland een probleem wordt. Dat heeft onder meer te maken met de overvolle A15. Vanwege die congestie in en om haven kijken ze voor hun containerafhan deling naar inlandterminals, zoals de havens van Ridderkerk, Dordrecht en Moerdijk. Ze zijn qua volume echter een druppel op een gloeiende plaat. Rotterdam wil grote investe ringen doen om Moerdijk aan te passen. Dan zeg ik: kijk even twintig kilometer verderop. Vanuit Vlissingen pak je tot aan Eindhoven een achterland van drie miljoen TEU (stan- daardcontainermaat, red.). Plus dat je een over lap hebt met de haven van Antwerpen. Ik zie alleen maar winst voor Rotterdam om met ons samen te werken. Rotterdam kan in Zee land een grotere ontwikkeling bewerkstelli gen dan met al die inlandhavens. Bovendien zullen de containerstromen in 2030 de ge plande capaciteit op de Tweede Maasvlakte ver te boven gaan. Als je werkelijk een lange- termijnvisie hebt, speel daar dan nu samen met Zeeland Seaports op in. Binnenkort pra ten we er als havenbedrijven verder over." ZSP zou zo op een eenvoudig manier containertra fiek de haven kunnen binnenloodsen? „Zeker, je hebt meteen een flink basisvolume voor short sea-containeractiviteiten. Wij heb ben hier veel aardappelen en uien in het sei- zoen, dat zijn megahoeveelheden. Als je short sea-containerstromen kunt koppelen aan deep sea - lading die half de wereld over gaat - kun je een mooie slag maken. Daarmee heb je meteen een mooie link met Zeebrugge. Daar lossen oceaanreuzen containers, die met bin nenvaartschepen naar Antwerpen worden ge varen. Het is sneller en goedkoper om ze naar Vlissingen te laten varen. Je kunt twee keer per dag varen en we hebben tenslotte hetzelf de achterland." Verbrugge Terminals heeft besloten in Zeebrugge stukgoed dat met grote schepen wordt aange voerd, over te slaan. Een investering van 21,5 mil joen euro die niet in Zeeland wordt gedaan. Speelt u met dit pleidooi in op de kade van Verbrugge in de haven van Zeebrugge? „Strategisch gesproken is het een slimme zet van Verbrugge om naar Zeebrugge te gaan. Zij hebben een groot deep sea-pakket. Dan wil je aan diep vaarwater zitten. Verbrugge krijgt zijn stukgoed binnen en transporteert het daarna in containers. In Zeebrugge zit hij naast een containerterminal. Hij doet daar iets wat wij in Vlissingen ook moeten hebben: een containerterminal. Dan kun je ladingen met elkaar verbinden, heb je een draaischijf. Verbrugge heeft hier zijn loodsen. Logistiek zal Verbrugge dat willen optimaliseren." Door de ligging aan hetzelfde kanaal is de haven van Gent een natuurlijke partner van Zeeland Dick Gilhuis is commercieel en tij delijk algemeen directeur van Zee land Seaports. Dick Gilhuis, Zeeland Seaports 'Rotterdam, kijk ook

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 56