44 Ik zie alleen 44 Strategisch ZEELAND 33 maar winst voor Rotterdam om met ons samen te werken Seaports. De Gentse havenbestuurders vrijen de Zeeuwen al een tijdje op. Zij nemen het woord 'fu sie' herhaaldelijk in de mond. Gaat dat er van ko men? „Gent is inderdaad een natuurlijke partner. Er liggen vergaande plannen voor een gezamen lijk nautisch beheer. Dat wordt een samenwer king van Zeeland Seaports, Rijkswaterstaat en de haven van Gent. Als je alledrie een beetje doet, ben je efficiënter bezig. We hebben ook een nieuw havenmanagementsysteem nodig. We zijn in een vergevorderd stadium om een aangepaste versie van het Gentse systeem - Enigma - in de Zeeuwse havens toe te passen. We letten er wel op dat dat het systeem ge- linkt kan worden Port Base in Rotterdam, het grootste havenmanagementsysteem waaraan bijna alle havens op aangesloten zijn." Is commerciële samenwerking een brug te ver? „Commercieel samenwerken kan eigenlijk al leen als je juridisch één havenbedrijf bent. Je kunt wel samen de Delta als havengebied pro moten. De klant kiest zelf de plek waar hij het beste uit de voeten kan. Dat is meer marke tingtechnisch samenwerken. Ik ben daar niet vies van." Sluit u een fusie uit? „Een fusie is heel iets anders dan samenwer ken. Als je een businesscase hebt die voor bei de partijen meer marktwaarde oplevert, kruip je automatisch op andere gebieden naar elkaar toe. Je moet alleen niet vanuit de fusiedrive denken." Toch bent u ook wel gecharmeerd van nauwere banden met Gent. „Die twee havens vormen samen de achtste haveneconomie van Europa. De Zeeuwse ha vens hebben de grootste toegevoegde waarde van de Nederlandse havens. Ruim 180.000 eu ro per arbeidsplaats. Dan praat je over 5,1 mil jard euro. In Rotterdam is dat 132.000 euro per arbeidsplaats, maar dat is een veel grotere ha veneconomie. Je mag dat niet helemaal met el kaar vergelijken. Niettemin is Gent voor ons een logische partner. Veel meer dan Antwer pen. Dat is overigens een sterke haven doordat veel productie in het havengebied plaatsvindt. Een enorme economische kracht die we niet moeten onderschatten." Welke nieuwe goederenstromen gaat u naar Zee land halen? En leveren die ook banen op, zoals uw aandeelhouders wensen? „Dat ligt vooral aan de ondernemers in ons ha vengebied. Sommigen trekken andere trafie ken aan, bijvoorbeeld fruit uit Zuid-Amerika. De uitbreiding van bijvoorbeeld Oiltanking in Terneuzen stuwt de aanvoer met een paar mil joen ton op. Dat is enorm voor onze haven. Je moet je niet alleen concentreren op natte bulk, al heb je die ook nodig als was het maar voor je haven- en kadegeld waarmee je andere dingen kunt financieren. Opslag hoeft niet ver keerd te zijn. We hebben opslagbedrijven die ook stoffen vermengen. Voor die handelingen zijn mensen nodig. We verwachten een groei van de werkgelegenheid in de offshore-wind energie. Ook in het glastuinbouwgebied op de Axelse Vlakte werken straks permanent vijf honderd mensen." Vreest u niet dat bedrijven als Dow op termijn Zeeland verlaten vanwege de hoge energiekosten in Nederland? Dat zou een ramp zijn voor de werkgelegenheid in de provincie. „De schaliegasrevolutie in Noord-Amerika heeft industrieel Europa op zijn kop gezet. Ik denk dat Europese overheden goed moeten be seffen dat we de industrie hier hard nodig heb ben. Je moet er niet aan denken dat die ver dwijnt. Op het gebied van de energiekosten moet er daarom dringend iets gebeuren. Daar naast moeten de industriële bedrijven - bij ons in de Kanaalzone tot en met Gent - elkaar opzoeken en nagaan of ze eikaars restproduc- ten en -warmte kunnen hergebruiken. Zo kun nen ze hun concurrentiepositie verbeteren. Daar is nu een doorbraak in bereikt met het Smart Delta Resources Platform. Twaalf ener gie- en grondstofintensieve bedrijven in Zee land en West-Brabant - waaronder Dow Che mical, Yara Sluiskil en Zeeland Refinery- bun delen hun krachten om hun concurrentieposi tie te versterken. Die twaalf zijn goed voor een kwart van de Nederlandse gasconsump- tie. Er is dus een grote slag te maken." gesproken is het een slimme zet van Verbrugge om naar Zeebrugge te gaan DINSDAG 18 FEBRUARI 2014 eens naar Zeeland' Een schip laadt kunstmest bij Yara in Sluiskil, foto Zeeland Seaports

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 33