44 Ik zie alleen
44 Strategisch
ZEELAND 33
maar winst voor
Rotterdam om
met ons samen
te werken
Seaports. De Gentse havenbestuurders vrijen de
Zeeuwen al een tijdje op. Zij nemen het woord 'fu
sie' herhaaldelijk in de mond. Gaat dat er van ko
men?
„Gent is inderdaad een natuurlijke partner. Er
liggen vergaande plannen voor een gezamen
lijk nautisch beheer. Dat wordt een samenwer
king van Zeeland Seaports, Rijkswaterstaat en
de haven van Gent. Als je alledrie een beetje
doet, ben je efficiënter bezig. We hebben ook
een nieuw havenmanagementsysteem nodig.
We zijn in een vergevorderd stadium om een
aangepaste versie van het Gentse systeem -
Enigma - in de Zeeuwse havens toe te passen.
We letten er wel op dat dat het systeem ge-
linkt kan worden Port Base in Rotterdam, het
grootste havenmanagementsysteem waaraan
bijna alle havens op aangesloten zijn."
Is commerciële samenwerking een brug te ver?
„Commercieel samenwerken kan eigenlijk al
leen als je juridisch één havenbedrijf bent. Je
kunt wel samen de Delta als havengebied pro
moten. De klant kiest zelf de plek waar hij het
beste uit de voeten kan. Dat is meer marke
tingtechnisch samenwerken. Ik ben daar niet
vies van."
Sluit u een fusie uit?
„Een fusie is heel iets anders dan samenwer
ken. Als je een businesscase hebt die voor bei
de partijen meer marktwaarde oplevert, kruip
je automatisch op andere gebieden naar elkaar
toe. Je moet alleen niet vanuit de fusiedrive
denken."
Toch bent u ook wel gecharmeerd van nauwere
banden met Gent.
„Die twee havens vormen samen de achtste
haveneconomie van Europa. De Zeeuwse ha
vens hebben de grootste toegevoegde waarde
van de Nederlandse havens. Ruim 180.000 eu
ro per arbeidsplaats. Dan praat je over 5,1 mil
jard euro. In Rotterdam is dat 132.000 euro per
arbeidsplaats, maar dat is een veel grotere ha
veneconomie. Je mag dat niet helemaal met el
kaar vergelijken. Niettemin is Gent voor ons
een logische partner. Veel meer dan Antwer
pen. Dat is overigens een sterke haven doordat
veel productie in het havengebied plaatsvindt.
Een enorme economische kracht die we niet
moeten onderschatten."
Welke nieuwe goederenstromen gaat u naar Zee
land halen? En leveren die ook banen op, zoals uw
aandeelhouders wensen?
„Dat ligt vooral aan de ondernemers in ons ha
vengebied. Sommigen trekken andere trafie
ken aan, bijvoorbeeld fruit uit Zuid-Amerika.
De uitbreiding van bijvoorbeeld Oiltanking in
Terneuzen stuwt de aanvoer met een paar mil
joen ton op. Dat is enorm voor onze haven. Je
moet je niet alleen concentreren op natte
bulk, al heb je die ook nodig als was het maar
voor je haven- en kadegeld waarmee je andere
dingen kunt financieren. Opslag hoeft niet ver
keerd te zijn. We hebben opslagbedrijven die
ook stoffen vermengen. Voor die handelingen
zijn mensen nodig. We verwachten een groei
van de werkgelegenheid in de offshore-wind
energie. Ook in het glastuinbouwgebied op de
Axelse Vlakte werken straks permanent vijf
honderd mensen."
Vreest u niet dat bedrijven als Dow op termijn
Zeeland verlaten vanwege de hoge energiekosten
in Nederland? Dat zou een ramp zijn voor de
werkgelegenheid in de provincie.
„De schaliegasrevolutie in Noord-Amerika
heeft industrieel Europa op zijn kop gezet. Ik
denk dat Europese overheden goed moeten be
seffen dat we de industrie hier hard nodig heb
ben. Je moet er niet aan denken dat die ver
dwijnt. Op het gebied van de energiekosten
moet er daarom dringend iets gebeuren. Daar
naast moeten de industriële bedrijven - bij
ons in de Kanaalzone tot en met Gent - elkaar
opzoeken en nagaan of ze eikaars restproduc-
ten en -warmte kunnen hergebruiken. Zo kun
nen ze hun concurrentiepositie verbeteren.
Daar is nu een doorbraak in bereikt met het
Smart Delta Resources Platform. Twaalf ener
gie- en grondstofintensieve bedrijven in Zee
land en West-Brabant - waaronder Dow Che
mical, Yara Sluiskil en Zeeland Refinery- bun
delen hun krachten om hun concurrentieposi
tie te versterken. Die twaalf zijn goed voor
een kwart van de Nederlandse gasconsump-
tie. Er is dus een grote slag te maken."
gesproken is het
een slimme zet van
Verbrugge om naar
Zeebrugge te gaan
DINSDAG 18 FEBRUARI 2014
eens naar Zeeland'
Een schip laadt kunstmest bij Yara in Sluiskil, foto Zeeland Seaports