66 Voor bijna al onze
ondernemers hier
hebben we een
containerterminal
nodig
32 ZEELAND
HAVENBEDRIJF ZEELAND SEAPORTS
Dick Gilhuis is nu twee jaar commercieel
directeur van Zeeland Seaports. In afwachting
van de aanstelling van een nieuwe algemeen
directeur is Gilhuis tijdelijk de topman van het
havenbedrijf. Een gesprek over containers en
samenwerking met andere havens.
Onlangs ontstond commo
tie binnen het provinciebe
stuur over de Westerschel-
de Container Terminal.
De gedeputeerden Kees
van Beveren en Ben de
Reu zeiden in een inter
view met de PZC geen heil meer te zien in de
WCT. Gevolg: rumoer in de Staten. Gedepu
teerde Carla Schönknecht (havens) haastte
zich vrijdag in de commissie te verklaren dat
de WCT in de ijskast is gezet, maar nog niet is
afgeschreven. Dat strookt met het beleid van
Zeeland Seaports, waarvan de provincie de
grootste aandeelhouder: de WCT is een stip
op de horizon, containerisatie binnen de hui
dige havens heeft nu prioriteit.
Hoe staat met de plannen voor een kleine contai
nerterminal in de haven van Vlissingen
Dick Gilhuis: „We hebben voor bijna al onze
ondernemers hier een containerterminal no
dig, waarbij je short sea - dicht op de markt -
en deep sea, vervoer over de hele wereld, met
elkaar verbindt. Als je zo'n terminal hebt,
gaan daar bedrijven rond zitten. Bijvoorbeeld
distributiecentra. Dat levert banen en toege
voegde waarde op. Maar ze komen niet naar
Zeeland als zo'n terminal er niet is."
Wanneer komt hij er dan?
„We praten samen met ondernemers in ha
ven of we niet iets gezamenlijk kunnen opzet
ten. Ondernemers spreken ook zelf met par
tijen. Ik kan daar nu niets over zeggen. Je hebt
in alle gevallen een terminaloperator nodig.
Een bedrijf dat verstand heeft van container
trafiek. Het is makkelijker voor een terminal
operator als er al een rederij zit. We zitten er
dicht tegenaan, maar nog net niet. Het afgelo
pen jaar spraken we met twee rederijen, van
wege ons grote aardappel- en uienpakket, die
zelfs al een schema hadden. Ze hebben ook
klanten in de regio bezocht. Ze hebben vervol
gens druk zitten rekenen. Dan ben je serieus.
Helaas ketste dat af. In het ene geval omdat
Vlissingen een extra haven in het vaarschema
zou zijn, wat tot te veel vertraging in de losha-
vens zou leiden. In het andere geval kregen ze
de retourlading niet voor elkaar. We hebben
dus een eerste schaap over de dam nodig. Je
ziet dat de interesse wel groeit. Dat geeft
hoop. Ik verwacht dat het in 2015 zover kan
zijn."
Hoe snel is zo'n terminal in bedrijf?
„Dat ligt eraan of je een bestaande kade ge
bruikt en ombouwt, of dat je iets nieuws
bouwt. Je kunt fasegewijs beginnen. Daarvoor
heb je wel een terminalpartij nodig die zegt:
dat is interessant voor ons, we stappen erin. Je
kunt ook op een al bestaande terminal begin
nen en als het volume krijgt, breid je elders
uit. Dat is allemaal af te spreken. Overigens
wil ik onderstrepen dat we met de huidige ka
des en bedrijven ook containers kunnen be
handelen. Per jaar doen we er zo'n 350.000.
Dat is best een redelijke performance."
Als het gaat om containerstromen, kijk u ook na
drukkelijk naar samenwerking met de haven van
Rotterdam. Nu heeft Zeeland nog steeds een trau
ma van het mislukte huwelijk met Rotterdam. U
heeft zelfs eens gezegd dat Zeeland niet van de sa
menwerking in de Exploitatiemaatschappij Schel
de Maas profiteerde. Rotterdam 'piepelde' Zee
land. Bij zijn afscheid als algemeen directeur van
de Rotterdamse haven zei Hans Smits dat Zee
land echter niet langer met zijn rug naar Rotter
dam moet staan. Is het tijd om de banden weer
aan te halen?
„Ik denk het wel. Rotterdam heeft zijn visie
2030 gepresenteerd. Daaruit blijkt dat de door
voer naar het binnenland een probleem
wordt. Dat heeft onder meer te maken met de
overvolle A15. Vanwege die congestie in en
om haven kijken ze voor hun containerafhan
deling naar inlandterminals, zoals de havens
van Ridderkerk, Dordrecht en Moerdijk. Ze
zijn qua volume echter een druppel op een
gloeiende plaat. Rotterdam wil grote investe
ringen doen om Moerdijk aan te passen. Dan
zeg ik: kijk even twintig kilometer verderop.
Vanuit Vlissingen pak je tot aan Eindhoven
een achterland van drie miljoen TEU (stan-
daardcontainermaat, red.). Plus dat je een over
lap hebt met de haven van Antwerpen. Ik zie
alleen maar winst voor Rotterdam om met
ons samen te werken. Rotterdam kan in Zee
land een grotere ontwikkeling bewerkstelli
gen dan met al die inlandhavens. Bovendien
zullen de containerstromen in 2030 de ge
plande capaciteit op de Tweede Maasvlakte
ver te boven gaan. Als je werkelijk een lange-
termijnvisie hebt, speel daar dan nu samen
met Zeeland Seaports op in. Binnenkort pra
ten we er als havenbedrijven verder over."
ZSP zou zo op een eenvoudig manier containertra
fiek de haven kunnen binnenloodsen?
„Zeker, je hebt meteen een flink basis volume
voor short sea-containeractiviteiten. Wij heb
ben hier veel aardappelen en uien in het sei-
zoen, dat zijn megahoeveelheden. Als je short
sea-containerstromen kunt koppelen aan
deep sea - lading die half de wereld over gaat -
kun je een mooie slag maken. Daarmee heb je
meteen een mooie link met Zeebrugge. Daar
lossen oceaanreuzen containers, die met bin
nenvaartschepen naar Antwerpen worden ge
varen. Het is sneller en goedkoper om ze naar
Vlissingen te laten varen. Je kunt twee keer
per dag varen en we hebben tenslotte hetzelf
de achterland."
Verbrugge Terminals heeft besloten in Zeebrugge
stukgoed dat met grote schepen wordt aange
voerd, over te slaan. Een investering van 21,5 mil
joen euro die niet in Zeeland wordt gedaan. Speelt
u met dit pleidooi in op de kade van Verbrugge in
de haven van Zeebrugge?
„Strategisch gesproken is het een slimme zet
van Verbrugge om naar Zeebrugge te gaan. Zij
hebben een groot deep sea-pakket. Dan wil je
aan diep vaarwater zitten. Verbrugge krijgt
zijn stukgoed binnen en transporteert het
daarna in containers. In Zeebrugge zit hij
naast een containerterminal. Hij doet daar iets
wat wij in Vlissingen ook moeten hebben:
een containerterminal. Dan kun je ladingen
met elkaar verbinden, heb je een draaischijf.
Verbrugge heeft hier zijn loodsen. Logistiek
zal Verbrugge dat willen optimaliseren."
Door de ligging aan hetzelfde kanaal is de haven
van Gent een natuurlijke partner van Zeeland
'Rotterdam, kijk ook
r
Dick Gilhuis is commercieel en tij
delijk algemeen directeur van Zee
land Seaports.
Dick Gilhuis, Zeeland Seaports