ZONNEPANELEN 7 Evenement foodcongres Biomassa ZATERDAG 15 FEBRUARI 2014 Agribusiness is innovatief De laatste decennia zijn er in de agribusiness talrijke innovatieve ontwikkelingen gaande. De ontwikkelingen in de business besproken op het congres 'Food in de Delta'. Op 27 en 28 maart. Het congres kent een vol programma, de start is al om acht uur 's ochtends met een Zeeuws ontbijt. Tekst: Annet van de Ree Foto: DirkJan Gjeltema GOES - In de keten - van producent tot winkelschap - is de rol van de han delaar ver uitgespeeld. De grote super markten betrekken de versproducten direct van de boer. Oudere boeren zetten het traject van technisch teler naar marktbewuste producent, nog schoorvoetend in, terwijl de goed op geleide jonge generatie die stap moei teloos zet. De supermarkten op hun beurt leggen meer seizoensgroenten en 'streekeigen' producten in de schappen, onder goedkeuring van een groeiende groep consumenten. 'Food in de Delta' zoekt aansluiting op deze ontwikkelingen," vertelt Scar lett Kwekkeboom-Janse van Janse&Janse, organisator van het con gres. Een 'Food' congres hoort hier in Zeeland thuis," benadrukt Scarlett, "en daar zet ik nu met overtuiging mijn schouders onder." Het congres valt samen met de vakbeurs Agri Aqua op 27 en 28 maart maar de beurs heeft haar eigen dynamiek en is toegespitst op zowel agri als aqua gere lateerde bedrijven en organisaties. "We hebben gekozen voor een ge scheiden organisatie en besloten dat deze editie volledig in het teken staat van agribusiness. Onder meer Zee land Seaports en ZLTO haakte aan bij dit initiatief. De ontwikkelingen in de agrisector zijn dusdanig interes sant dat wij het de moeite waarde vin den om dit volop in de schijnwerpers te plaatsen en te kiezen voor inhoude lijke kwaliteit. Met een eigen identi teit kan het een belangrijk evenement worden voor de foodsector in de Zuidwestelijke Delta." In de Zuidwestelijke Delta bestaat een unieke situatie. Er zijn weten- Schappelijke instituten actief aan de basis van de verbeteringen en innova tieve toepassingen van gewassen, teelt methoden en gewasbescherming. Daarnaast worden de gewassen mas saal geproduceerd en er is een regiona le supermarktketen, die vanuit een- agrarische achtergrond haar produc ten vermarkt. En toch lijkt de rest van Nederland hier weinig van mee te krijgen. "In Zeeland ligt de standaard erg hoog," meent Cor van Oers, Mana ger Akkerbouw en Vollegrondsgroen- ten ZW van DLV Plant, "Voor ons is die kwaliteit normaal en daarom zijn we wellicht te bescheiden." Toch zijn de innovatieve proefprojecten, die bijvoorbeeld bij 'De Rusthoeve' in Colijnsplaat worden uitgezet, uit eindelijk toepasbaar op wereldniveau. "Bijvoorbeeld met de toepassingen Vlnr: Wilfred van Elzakker, Cor van Oers en Scarlett Janse- Kwekkeboom. van GPS wordt precisie landbouw mogelijk en dat biedt economische kansen voor de sector. De opbrengst per ha kan nog verder stijgen omdat op een perceel met plaatspecifieke be handeling het optimale resultaat wordt bereikt. Wat wij hier doen is echt uniek." "Dit betekent ook dat er veel minder restresiduen op onze versproducten achterblijft," haakt Wilfred van Elzak ker, commercieel directeur Agri- markt in. 'En wij willen een zo schoon mogelijk product leveren en dat graag communiceren naar onze klant. Er is in de laatste jaren op de agrarische bedrijven ingezet op profes sionalisering. De jonge boeren zijn goed opgeleid en denken veel meer in behoeften vanuit de markt. De in vloed van de consument bepaalt ook de raskeuze, bijvoorbeeld voor onze spruiten. Deze zijn kleiner en zoeter, maar ook geschoond en verpakt op het bedrijf zelf. De stap naar een ande re locatie voor het verpakken wordt dus overgeslagen en dit komt de kwa liteit ten goede," verzekert Van Elzak ker. Streekeigen Ook het aanbod van 'streekeigen' pro ducten in het assortiment vindt hij be langrijk. "Inmiddels zijn dat er bij ons ca. 500! Het 'streekproduct' betekent bij ons dat ze moeten worden geteeld in onze Zuidwestelijke regio en daar een teelttraditie kent. Maar het moet ook toegevoegde waarde bieden aan het assortiment. We zien ook een ten dens naar de aankoop naar enkelvou dige producten i.p.v. het convenien ce aanbod. Klanten willen weer we ten wat ze eten, dus de krop sla krijgt de voorkeur boven de verpakte meng- salades, waarbij het prijsverschil een versterkende rolt speelt.' Aan de atidere kant is de opkomst van seizoensgebonden erl traditionele ge wassen navenant. Van Oers: "Je moet dan denken aan pastinaken, rettich ed. maar ook 'exoten' zijn soms een hype. Een andere belangrijke innova tie in de landbouw is de ontwikkeling vanuit het biobased perspectief. Groe ne grondstoffen die in het kader van de ontwikkeling van een circulaire economie worden geteeld. "Hierin zijn een tweetal stromen aan te geven. Aan de ene kant de produc tie van biomassa op basis van reststro men uit de reguliere landbouw; denk daarbij aan suikerbietresten, waarbij af val grondstof voor een andere variant vormt. Aan dè andere kant werken we aan niet voor de handliggende toe passingen voor de fijne chemie. De vraagt om een lange R&D periode voor een niche markt. Deze produc ten moeten een hoge toegevoegde waarde bieden omdat het uiteindelijk renderende toepassingen moet kun nen bereiken. Hierin wordt intensief samengewerkt met ZLTO, WUR, Impuls Zeeland, De Rusthoeve en DLV Plant." Cor van Oers en Wilfred van Elzak ker verzorgen beiden een presentatie op 'Food in de Delta'. Wie het volle dige programma van het congres wil bijwonen, moet vroeg uit de veren. Om 08.00 u. kan men aanschuiven bij een Zeeuws ontbijt. De thema's worden aangeboden in de blokken Innovatie in food' - 'Ondernemer schap' - 'Economische betekenis van het streekproduct." Per blok kan wor den ingeschreven en betaald. Daarna kan ook de beurs 'Agri Aqua' wor den bezocht. Q Meer informatie vindt u op www.foodindedelta.nl Mr. A.J.A. Dielissen (Toine) Advocaat en partner Haans Advocaten Bergen op Zoom Zonnepanelen staan per definitie pontificaal in het zicht. De vraag kan gesteld worden of het niet een visuele verstoring of esthetische ontsiering kan geven aan het architectonisch ontwerp van een woning, zodanig dat plaatsing van zonnepanelen kan worden verhinderd door buren die zich daaraan storen. Denk aan de situatie waarbij qua plaatsingslocatie er wel alternatieven zijn, maar het behalen van het maximale rendement noopt tot plaatsing op dat deel van het dak dat door de buren als meest inbreuk makend op hun woongenot wordt gezien. Bijvoorbeeld omdat zij aankijken tegen de frames, de bedrading en de onderkant van de zonnepanelen. Deze vraag is in de rechtspraak beantwoord: zonnepanelen zijn in Nederland inmiddels een gebruikelijk deel van de bebouwde omgeving, zoals de inmiddels verdwenen (schotel)antennes dat ooit waren. I Het plaatsen van zonnepanelen is bij een gemiddelde woning dus heel goed mogelijk en niet in strijd met het burenrecht. Een omgevingsvergun ning is niet nodig. Alleen wanneer het gaat om een monumentaal pand of een beschermd stads- of dorpsgezicht is een (lichte) H |\J omgevingsvergunning nodig. ADVOCATEN BERGEN OP ZOOM EN ROOSENDAAL WWW. HAANSADVOCATEN .NL Als de zon ergens het werk doet, is dat wel bij zonnepanelen. De toepas sing daarvan heeft een grote vlucht genomen en dat is in het straatbeeld goed te zien.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 99