REIZEN 19
u
stuurder. Die ben je vaak zelf. De
man van het autoverhuurkantoor
in Santo Domingo neemt mij
zorgvuldig op. Ik heb de duurste
auto besproken die in de vloot be
schikbaar is. Nee geen Bentley,
maar een Hyundai Tucson. Zo'n
SUV-tje van, nou ja, van niks ei
genlijk. Maar goed, we moeten
de bush in en ik heb liever een
vierwielaangedreven voertuig
dan een laag liggend familiemo
del. De beschikbare auto is gloed
nieuw, 500 kilometer op de tel
ler, hij is net uit de verpakking.
Gezien de rijstijl van de Domini
canen heeft de verhuur-meneer
er weinig vertrouwen in dat ik
het ding krasvrij zal terugbren
gen. Het best is de volledige ver
zekering erbij te nemen. Dan is
alle eventuele schade gedekt. Is
wel duur, maar echt aan te raden.
Denkt die arme man soms dat ik
niet kan rijden? Demonstratief
besluit ik voor de lichtste dek
king te gaan. Zonder bijbetalen.
Hoofdschuddend en bedroefd
wordt mijn beslissing in de
huurovereenkomst verwerkt.
Bijna met betraande ogen ziet de
locatiemanager zijn spiksplinter
nieuwe, krasloze, glanzende
Hyundai door mij bestuurd het
terrein afrijden.
Het is druk op de weg. Spitsuur.
Het eerste stoplicht kom ik nog
zonder kleerscheuren door, maar
zodra ik de grote weg oprij, slaat
de schrik me om het hart. Rijden
ze hier links? Of is iedereen aan
het spookrijden? Net op tijd be
sefik dat de stoep mijn enige red
ding is. De vrachtwagen die mij
op mijn weghelft tegemoetkomt,
wijkt geen centimeter. De chauf
feur toetert van jewelste.
Sodeju, maar even parkeren en
de situatie eens rustig analyse
ren. Het probleem heeft te ma
ken met een drukke weg, die zijn
auto's iets verderop uitbraakt op
de boulevard. Te veel auto's, te
weinig asfalt. Ter bevordering
van de doorstroming benutten
de chauffeurs eenvoudig alle vier
Schiet het even
niet op, dan pakt
de chauffeur de
andere weghelft,
de stoep of een
stukje gras
beschikbare banen. Zowel de
rechter- als de linkerweghelft.
Even verderop normaliseert een
en ander zich weer, maar op het
knooppunt moet je echt uitkij
ken. Als vanzelf stuurt de doorge
winterde Dominicaan zijn wa
gentje even het trottoir op. Mag
dat zomaar?
Lichtelijk uit het veld geslagen
stuur ik richting het hotel in het
oude stadscentrum. De volgende
dag herhaalt het tafereel zich. Er
is geen peil op te trekken. Auto
mobilisten vormen een anarchis
tische groep weggebruikers: re
gels worden niet nageleefd, stop
lichten en borden eenvoudigweg
genegeerd. Als het niet opschiet,
pakt de chauffeur gewoon de an
dere weghelft, de stoep of een
stukje decoratief gras. Koud om
het hart, zo voelt het de eerste
dag. Maar verdomd, het went. Ster
ker nog, na een paar dagen is het
een bevrijding. Weg met al die ver
keersregels, dat gedoe met voor
rang en al de stoplichten! Als nie
mand zich ergens aan houdt, maar
iedereen wel goed oplet, blijkt het
verkeer een geoliede machine.
Heerlijk.
Na een week breng ik de Hyundai
onbeschadigd terug bij de verhuur
der. Ik heb zelden iemand zo opge
lucht gezien. Overigens van korte
duur. De medewerkster die de kilo
meterstand moet controleren,
ramt het voorportier open. Met
een droge tik slaat de stevige staal
plaat tegen een paaltje dat de par
keerplaats afbakent. Inderdaad,
een deukje. Tja, denk ik, het leven
is net voetbal. Je kunt lang schade
vrij blijven, maar het is altijd op
passen in standaardsituaties.
WAT EN WAAR
HF néi
straat met schitterende huizen schuil.
Twee daarvan zijn zeker een bezoek waard.
In het bijzondere Flaske-Peters Samling
wordt uitgebreid stilgestaan bij Peter Jacob-
sen. Hij maakt zo'rt 1.700 schepen-in-fles,
voor hij in i960 overleed. We kijken onze
ogen uit.
Een andere aanrader is het fraaie /Era Mu
seum, waar de geschiedenis van het eiland
en zijn bewoners wordt verteld. Het leven
op /Era stond in het teken van de zee en de
zeevaart. In de achttiende eeuw werd al
leen al de haven van Marstal jaarlijks door
meer dan driehonderd schepen bezocht.
In het Sofartsmuseum (maritiem mu
seum) in Marstal raken we niet uitgeke
ken. Marstal mag dan een kleine plaats
zijn, maar het museum zou in de j
hoofdstad Kopenhagen niet mis
staan. De collectie varieert van
Het plaatsje krijgt
een spookachtig
aanzicht als de
zon ondergaat
ruim 200 modelschepen, 150 schepen in
flessen, portretten van schepen en schilde
rijen van de diverse zeeslagen tot een ware
scheepssimulator. „Vroeger stond /Era vol
met zeevaartscholen en werven. Tegen
woordig is dat aantal helaas flink geslon
ken", zegt Eric Kromann, die aan het hoofd
staat van een grote groep vrijwilligers. Zij
houden met een enorme toewijding het
museum draaiende.
Als afsluiting van ons bezoek aan /Era heb
ben we afgesproken met Jan Pedersen; over
dag gids, maar 's avonds nachtwaker van
/Eroskobing. Verkleed en gewapend met
een lantaarn leidt Pedersen ons door
zEroskobing bij avond. Het plaatsje krijgt
bijna een spookachtig aanzicht als de zon
ondergaat en de gekleurde huisjes en kin
derhoofdjes worden verlicht door het
schaarse licht van de lantaarnpalen.
We hangen aan zijn lippen als hij de verha
len uit zijn mouw schudt en de geschiede
nis in vogelvlucht voorbijkomt. Het is
mooi te zien hoe men op JEra en Lange
land stilstaat bij de geschiedenis die met
recht levend kan worden genoemd. En zo
gaat het rijke verleden naadloos over in het
heden, maar blijft het sprookjesachtige ui
terlijk behouden.
ZATERDAG 15 FEBRUARI 2014
Deense
sprookjeseilanden
/Era en Langeland, op zo'n 750 kilometer
van Nederland, liggen ten zuidoosten van
het hoofdeiland Funen. Langeland is via
een brug verbonden met Tasinge. Ook is
er een bootverbinding met de eilanden
/Era, Stryno en Lolland. TE ra is alleen met
de boot bereikbaar vanuit Faaborg, Svend-
borg, Rudkobing en Fynshav.
Beide eilanden zijn met de auto te berei
zen, maar wandelen of fietsen zijn ideaal,
omdat er voor fietsers en voetgangers
vaak aparte wegen/paden zijn aangelegd.
t
Het klimaat van /Era en Langeland is verge
lijkbaar met dat van ons. Het toeristische
seizoen loopt grofweg van mei tot oktober
en kan worden gezien als de beste reispe-
riode.
Algemene informatie over Denemarken op
www.visitdenmark.nl. Voor TEro: www.ar-
re.dk, en Langeland: www.langeland.dk. An
dere interessante sites: www.langelands-
fort.dk (Langelandsfort), www.marmus.dk
(Marstal Sofartsmuseum).
NOORD-ZEE
DENEMARKEN
«r ZWEDEN
KATTEGAT
Kopenhagen
SEEEAND
50 km
DUITSLAND
reageren?
reizen@depersdienst.nl