REIZEN 19 u stuurder. Die ben je vaak zelf. De man van het autoverhuurkantoor in Santo Domingo neemt mij zorgvuldig op. Ik heb de duurste auto besproken die in de vloot be schikbaar is. Nee geen Bentley, maar een Hyundai Tucson. Zo'n SUV-tje van, nou ja, van niks ei genlijk. Maar goed, we moeten de bush in en ik heb liever een vierwielaangedreven voertuig dan een laag liggend familiemo del. De beschikbare auto is gloed nieuw, 500 kilometer op de tel ler, hij is net uit de verpakking. Gezien de rijstijl van de Domini canen heeft de verhuur-meneer er weinig vertrouwen in dat ik het ding krasvrij zal terugbren gen. Het best is de volledige ver zekering erbij te nemen. Dan is alle eventuele schade gedekt. Is wel duur, maar echt aan te raden. Denkt die arme man soms dat ik niet kan rijden? Demonstratief besluit ik voor de lichtste dek king te gaan. Zonder bijbetalen. Hoofdschuddend en bedroefd wordt mijn beslissing in de huurovereenkomst verwerkt. Bijna met betraande ogen ziet de locatiemanager zijn spiksplinter nieuwe, krasloze, glanzende Hyundai door mij bestuurd het terrein afrijden. Het is druk op de weg. Spitsuur. Het eerste stoplicht kom ik nog zonder kleerscheuren door, maar zodra ik de grote weg oprij, slaat de schrik me om het hart. Rijden ze hier links? Of is iedereen aan het spookrijden? Net op tijd be sefik dat de stoep mijn enige red ding is. De vrachtwagen die mij op mijn weghelft tegemoetkomt, wijkt geen centimeter. De chauf feur toetert van jewelste. Sodeju, maar even parkeren en de situatie eens rustig analyse ren. Het probleem heeft te ma ken met een drukke weg, die zijn auto's iets verderop uitbraakt op de boulevard. Te veel auto's, te weinig asfalt. Ter bevordering van de doorstroming benutten de chauffeurs eenvoudig alle vier Schiet het even niet op, dan pakt de chauffeur de andere weghelft, de stoep of een stukje gras beschikbare banen. Zowel de rechter- als de linkerweghelft. Even verderop normaliseert een en ander zich weer, maar op het knooppunt moet je echt uitkij ken. Als vanzelf stuurt de doorge winterde Dominicaan zijn wa gentje even het trottoir op. Mag dat zomaar? Lichtelijk uit het veld geslagen stuur ik richting het hotel in het oude stadscentrum. De volgende dag herhaalt het tafereel zich. Er is geen peil op te trekken. Auto mobilisten vormen een anarchis tische groep weggebruikers: re gels worden niet nageleefd, stop lichten en borden eenvoudigweg genegeerd. Als het niet opschiet, pakt de chauffeur gewoon de an dere weghelft, de stoep of een stukje decoratief gras. Koud om het hart, zo voelt het de eerste dag. Maar verdomd, het went. Ster ker nog, na een paar dagen is het een bevrijding. Weg met al die ver keersregels, dat gedoe met voor rang en al de stoplichten! Als nie mand zich ergens aan houdt, maar iedereen wel goed oplet, blijkt het verkeer een geoliede machine. Heerlijk. Na een week breng ik de Hyundai onbeschadigd terug bij de verhuur der. Ik heb zelden iemand zo opge lucht gezien. Overigens van korte duur. De medewerkster die de kilo meterstand moet controleren, ramt het voorportier open. Met een droge tik slaat de stevige staal plaat tegen een paaltje dat de par keerplaats afbakent. Inderdaad, een deukje. Tja, denk ik, het leven is net voetbal. Je kunt lang schade vrij blijven, maar het is altijd op passen in standaardsituaties. WAT EN WAAR HF néi straat met schitterende huizen schuil. Twee daarvan zijn zeker een bezoek waard. In het bijzondere Flaske-Peters Samling wordt uitgebreid stilgestaan bij Peter Jacob- sen. Hij maakt zo'rt 1.700 schepen-in-fles, voor hij in i960 overleed. We kijken onze ogen uit. Een andere aanrader is het fraaie /Era Mu seum, waar de geschiedenis van het eiland en zijn bewoners wordt verteld. Het leven op /Era stond in het teken van de zee en de zeevaart. In de achttiende eeuw werd al leen al de haven van Marstal jaarlijks door meer dan driehonderd schepen bezocht. In het Sofartsmuseum (maritiem mu seum) in Marstal raken we niet uitgeke ken. Marstal mag dan een kleine plaats zijn, maar het museum zou in de j hoofdstad Kopenhagen niet mis staan. De collectie varieert van Het plaatsje krijgt een spookachtig aanzicht als de zon ondergaat ruim 200 modelschepen, 150 schepen in flessen, portretten van schepen en schilde rijen van de diverse zeeslagen tot een ware scheepssimulator. „Vroeger stond /Era vol met zeevaartscholen en werven. Tegen woordig is dat aantal helaas flink geslon ken", zegt Eric Kromann, die aan het hoofd staat van een grote groep vrijwilligers. Zij houden met een enorme toewijding het museum draaiende. Als afsluiting van ons bezoek aan /Era heb ben we afgesproken met Jan Pedersen; over dag gids, maar 's avonds nachtwaker van /Eroskobing. Verkleed en gewapend met een lantaarn leidt Pedersen ons door zEroskobing bij avond. Het plaatsje krijgt bijna een spookachtig aanzicht als de zon ondergaat en de gekleurde huisjes en kin derhoofdjes worden verlicht door het schaarse licht van de lantaarnpalen. We hangen aan zijn lippen als hij de verha len uit zijn mouw schudt en de geschiede nis in vogelvlucht voorbijkomt. Het is mooi te zien hoe men op JEra en Lange land stilstaat bij de geschiedenis die met recht levend kan worden genoemd. En zo gaat het rijke verleden naadloos over in het heden, maar blijft het sprookjesachtige ui terlijk behouden. ZATERDAG 15 FEBRUARI 2014 Deense sprookjeseilanden /Era en Langeland, op zo'n 750 kilometer van Nederland, liggen ten zuidoosten van het hoofdeiland Funen. Langeland is via een brug verbonden met Tasinge. Ook is er een bootverbinding met de eilanden /Era, Stryno en Lolland. TE ra is alleen met de boot bereikbaar vanuit Faaborg, Svend- borg, Rudkobing en Fynshav. Beide eilanden zijn met de auto te berei zen, maar wandelen of fietsen zijn ideaal, omdat er voor fietsers en voetgangers vaak aparte wegen/paden zijn aangelegd. t Het klimaat van /Era en Langeland is verge lijkbaar met dat van ons. Het toeristische seizoen loopt grofweg van mei tot oktober en kan worden gezien als de beste reispe- riode. Algemene informatie over Denemarken op www.visitdenmark.nl. Voor TEro: www.ar- re.dk, en Langeland: www.langeland.dk. An dere interessante sites: www.langelands- fort.dk (Langelandsfort), www.marmus.dk (Marstal Sofartsmuseum). NOORD-ZEE DENEMARKEN «r ZWEDEN KATTEGAT Kopenhagen SEEEAND 50 km DUITSLAND reageren? reizen@depersdienst.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 79