Druk verkeer 18 REIZEN COLOFON ALTIJD ONDERWEG Derk Bolt Er zijn maar weinig landen waar ik niet zelf een auto zou durven besturen. Nor maal gesproken gaat het al tijd goed. Je let gewoon een beet je beter op, vooral wanneer men aan de verkeerde kant van de weg rijdt. Er zijn streken waar het goedko per en comfortabeler is een auto inclusief chauffeur te huren. Met wat geluk kan zo'n chauffeur ook echt chaufferen en wanneer hij het doet, hoefje niet zelf achter het stuur. Lekker dommelen op de achterbank dus. Nadelen heeft het ook. Niet elke chauffeur is even geschikt. Zo is er de man die voortdurend gas geeft en weer inhoudt. Beetje er bij, beetje eraf, beetje erbij, beet je eraf Om gek van te worden. Dan de chauffeur die niet durft. Vraag je hem om, voor de film, langzaam door het oude stadscen trum te rijden, dan laat hij zich toch opfokken door auto's die ach teropkomen. De toeteraars, die willen dat hij sneller gaat, win nen het uiteindelijk. Hulpeloos kijkt de chauffeur je aan, geen bal len. Natuurlijk is er ook de levensge vaarlijke chauffeur. De man die nooit moe is, altijd doorgaat, op jacht naar peso's of roepia's. Eerst denk je nog dat hij beide weghelf ten niet uit elkaar kan houden, maar bij nadere beschouwing blij ken zijn ogen voortdurend dicht te vallen. Levensgevaarlijk. Tenslotte heb je de betrouwbare, vakkundige en oplettende be- Ten zuiden van het Deense hoofdeiland Funen ligt in de Deense Zuidzee een tiental kleine eilanden, waarvan /Ero en Langeland het meest tot de verbeelding spreken. Het lijkt wel of je hier rondreist in een sprookjesboek van Hans Christian Andersen. oit was dit de snel- weg van de Koude Oorlog", zegt Peer I Henrikhausen met B JÉ' gevoel voor drama. Peer is werkzaam bij het Langelandsfort, een 11 hectare groot terrein in het zuiden van Langeland, en weet dat hij altijd succes heeft met deze inleiding. Zijn verhaal is al even verrassend als het landschap van Langeland, want vanuit het niets doemen in het vriendelijke, heuvel achtige landschap ineens kanonnen, jacht vliegtuigen, een duikboot en een mijnenve ger op. Tijdens de Koude Oorlog was hier een militair complex gevestigd, met een volledig ondergronds commandocentrum dat moest toezien op de verdediging van dit deel van Denemarken. „Dit was een van de eerste verdedigingslinies en verken- ningspunten van de NAVO. Een derde van de marine van de voormalige Sovjet-Unie moest door de Grote Belt naar volle zee. Tussen Langeland en Lolland aan de over kant is een nauwe passage, zodat precies in de gaten kon worden gehouden wat er aan Sovjetmateriaal voorbijvoer, zowel boven als onder water", legt Henrikhausen uit. Niet alleen de kanonnen en het commando centrum zijn intact gebleven en te bezichti gen. Het museum heeft bovendien in de loop der jaren steeds meer oorlogsmateri- eel weten aan te schaffen. Zo kun je tegen woordig wandelen door een aan land geta kelde Deense onderzeeboot, aan boord klimmen van een voormalige Duitse mij nenveger en in de cockpits kijken van een Russisch en een Deens gevechtsvliegtuig. Je zou bijna vergeten dat Langeland nog zo veel meer te bieden heeft dan alleen oor log. Er liggen mooie stranden, schilderach tige gehuchten en vooral veel windmolens. Langeland is een van de vele Deense voor beelden hoe een eiland zelfvoorzienend kan zijn op het gebied van energieopwek king. De vele molens zorgen voor een duur zame en milieuvriendelijke energievoorzie ning, waarbij zelfs aan het landelijke stroomnetwerk geleverd kan worden. Halverwege het ruim 40 kilometer lange ei land ligt de hoofdstad en enige plaats van betekenis: Rudkobing. Hier vind je een bonte verzameling van gekleurde vakwerk huisjes, die zo kenmerkend zijn voor Dene marken. Het marktplein is het hart van het stadje, met daaromheen gedrapeerd het ne- gentiende-eeuwse stadhuis, de eeuwenou de kerk en het fraaie Langelands Museum. Het plaatsje lijkt wel een afbeelding uit het sprookjesboek van Hans Christian Ander sen, die uit het nabijgelegen Odense kwam. Dit sprookjesachtige tafereel valt toch niet meer te overtreffen? Mis! Met de boot is het een uurtje varen naar JE ra, waarvan het hoofdstadje yEroskobing met recht de overtreffende trap genoemd mag worden. Ooit was dit een bloeiende handelsstad, tegenwoordig heeft het de uit straling van een levendig openluchtmu seum. Het onweerstaanbaar allegaartje van zeventiende-eeuwse huizen geeft het een pittoresk aanzicht. Je kunt hier heerlijk ronddwalen, waarbij het met recht voelt alsof je teruggaat in de tijd. En dat ga je.na- tuurlijk ook wel een beetje: het oudste huis dateert van maar liefst 1645. Achter elke hoek die je omslaat, gaat weer een nieuwe eindredactie Jan van Mullem reizen@depersdienst.nl vormgeving Ben Vosseberg advertentieverkoop Wegener Media Nationale Verkoop verkoop.dagbladen@wegener.nl mWt De pittoreske visserijhaven in Lohals, op Langeland. foto Getty Images De sprookjesachtige straatjes van /Eroskobing, het hoofdstadje van /Ero. foto's Jaap van Splunteren door Jaap van Splunter

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 78