II I Tussen meêster Vos en IBAN CULTUUR 41 Fotografe Monique Harbers woont op Curasao, waar ze regelmatig exposeert. Ze is nu in Vlissingen. -ijl De expositie in het Maritiem Muzèeum Vlissingen van Mo nique Harbers (1968) gaat over de zee en de beweging ervan, maar toch vooral over de schoonheid van verval. Roestige scheepswrak ken liggen als monumenten op het strand of ze liggen zij aan zij in de zogenoemde wrakkenbaai. „Die toepasselijke naam heeft de scheepsarcheoloog met wie ik op stap was aan de gifgroene baai ge geven." Monique Harbers had tot vorig jaar niet met Zeeland, wel met Ne derland. „Ik ben een Nederlandse en heb lang in Amsterdam ge woond." Met haar man en kinderen trok ze naar Spanje. Vier jaar geleden streek ze neer op Curasao. Ze fotografeert haar hele leven al, maar op Curasao kreeg ze een op pepper. De fotografe werd gegre pen door het zachte licht en door het eiland met al zijn contrasten. De noordkant is ruig en leeg, de zuidkant is een toeristisch para dijs met witte stranden en azuur blauw water. „Die contrasten zoek ik op in mijn werk. Mooi bij lelijk, stil stand bij beweging. Mijn eerste ex positie op het eiland was meteen een schot in de roos. Mijn werk sprak.de bewoners aan en ik ver kocht foto's aan grote bedrijven." Bij een van die exposities ont moette ze Piet de Koster uit Vlis singen. Hij is bestuurder van de Mar (Maritieme Activiteiten de Ruyter), een stichting die maritie me educatieve projecten onder steunt. Hij was onder de indruk van de manier waarop Harbers het maritieme leven in beeld brengt. „Hij is mijn link met Vlis singen en heeft er voor gezorgd dat ik nu hier exposeer." Haar werk doet het goed in het Muzeeum, dat een maritiem verle den op eigentijdse wijze laat zien. „Ik ben op zoek gegaan naar Ne derlandse wrakken op Curasao, het liefst Zeeuwse vergane sche pen. Ik wilde met hulp van de wrakken de Nederlandse geschie denis in het Caribische gebied ver tellen." Ze struinde het eiland af, vroeg aan jan en alleman naar de her komst van de vergane schepen, maar ze vond geen Nederlandse wrak. „Wel een Frans zeilschip dat vergaan was. Het verhaal gaat dat de zeiler een verouderde kaart gebruikte, waarop de vuurtoren nog in het noorden was ingete kend. Maar die stond alweer een tijdje in het midden van het ei land." Net toen ze besloot om zich te gaan concentreren op schipbreuk in het algemeen en de verganke lijkheid van het materiaal in het bijzonder, wees de scheepsarcheo loog haar op een stoomketel van de Oranje Nassau. „Dit schip is vertrokken uit Amsterdam, ver gaan in een storm in 1906 en ligt nog altijd op de bodem van de Ca ribische zee." Op de foto's steken de contouren net boven de waterspiegel uit; roestige wrakdelen in intens bruin. Maar ze wilde meer en daalde 120 meter af naar de zeebodem in een tweepersoons minibootje. Ander half uur lag ze in de cocon op haar buik. „Het werd donker om ons heen, tot het zoeklicht aan ging. Dan was het adembene> mend mooi." n mensen die a vinde da 'vroeger' aolles be ter was, k aoltied een klein bitje een ekel ehad. Een bitje bekrompe vond ik die. Helaas 'k van de weke motte constatere da 'k zö in vier en vlamme rocht toen a 't over vroeger gieng, da 'k ok zelf de indruk ewekt dat de wèreld van m'n jeugd beter was as die van de jeugd noe. En 't erg ste is da 'k dienke at het nog waer is ok. En het is echt gin waer, mae goeie herinneriengen an een mo- aie jeugd, verdoezele de slechte en de minder moaie diengen. Beter of slechter, zeker is dat 'r eêl vee veranderd is in de twidden elt van de vorige eêuw. De generatie van nae d'n oorlog is in soberheid begonne en mee'egroeie mie een ongelooflijk toenemende welvae- rt. Oans wete nog net wat a een leie en een spons is. Mie een pot- load en een punteslieper, een kro- antjespenne en een inktlappe be gonne me de schole. Noe zitte me, a je een bitje mie de tied mee' egae bin, achter de laptop, kiek je op je I-pad, of je smartphone en in elk gevak je wè een mobieltje voe a je es pech eit onderweg mie je e-bike. Zestig jaer eleeë ver- droeng je j'n eigen voe 't raem van Wal'out, wan die mensen ao televisie en liete de guus van bu- tenaf meekieke. Noe zitte me voe de huisbioscoop te kieken wien a t'r wint bie 't schessens rieën in Rusland. Vroeger most je juun of peeën elpe wieë. Wi'ë ei noe glad een are beteêkenisse ekrege. De guus van noe weten nie es eêns mï wat a een autoped is. Eêst wier het step en noe rieë ze op een space scooter. Oans vloge op klompen achteran een oepel, lae- ter wier dat een hoelahoep. Van een eindje electriciteistbuze kö je die maeke. J'oefd'n nie naë Inter- toys. De hoelahoep dee je rond je lief en je liet 'n draaie. (Dat is me overigens noait elukt.). Je zie ze nog, mae noe van moai materiaal mie lichtjes en glitters: de dis- co-swingring. Mie je mes speeld'n je landverövertje of landjepik op een platgetrapt stikje in 't of. Noe doe ze dat op d'r I-pad in uus op de banke en ze kunne complete steden bouwe en oorlogen voere. Toen a'k tiene was, was een pinne een puntig iezder om de geite an vast te zetten. Noe ei pinne wè mie lammere te maeken, mae de geite is uut 't zicht verdwene. Net as de landbouw is ok het bankwe zen sterk veranderd. Ik wete nog a je op zaèterdag je weekloan kreeg in een papiere zakje. Vervol gens kwam je maendsalaris op de bank. Voe contanten gieng je naè meêster Vos. De anbouw van z'n uus was de bank. Daè verscheen 'n voe 't loket en vroeg oevee a je wou en vist'n vervolgens het be drag uut een rije sigarekistjes mie staepeltjes bankbiljetten d'r in. Dat is noe volslaege ondienkbaer. Wat a gewoon was, begonne ze onveilig te noemen. De gebou wen wiere groater, moaier en daè kwaeme aolmae meêr mannetjes en vrouwtjes bie in nette pakken mie witte boorden en daè wee bo ven groate meneêren mie anden as koleschoppen, nie vanwege 't zwarte goud, mae om in de bonus- pot te graaien. Om'a de kantoren op z'n oogst bin en d'n tied noait stille staèt, gae ze noe wee naè benee. Aolle kleine mannetjes en vrouwtjes motte d'r uut en de groate bluve. Zelf bin me allank a in'eruild voe een nummer van tien cijfers en sinds kort komt daè nog 't eên en 't are voor: je IBANnummer. Ik dienke a me d'r nog nie bin. Gezieë de ontwikkelingen in de waereld dienk 'k a IBAN d'r nog drie letters voor kriegt: TAL. Wat verlang ik soms toch naè meêstertje Vos. v p ZATERDAG 15 FEBRUARI 2014 De schoonheid van verval door Edith Ramakers Vanaf 15 februari tm 28 september, schipbreuk, Bunitesa di Dekadensia. Maritiem Muzeeum Vlissingen. Fotografe Monique Harbers uit Curacao, scheepswrakken als stilstaande objecten in een zee van beweging, foto Lex de Meester door Engel Reinhoudt A -O ,3 CO <0 ^1. Reacties: Werrilaan 21, 4453 CA 's-Heerenhoek. E-mail:cn.zeeuws@zeelandnet.nl. Nae een maend is dit stikje nae te lezen op www.zeeuwsezanger.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 41