De starter van weleer.anno 2014
22
autopoetser
Corebusiness
Oldtimers
Wie
Waar
Bedrijf
Begonnen
Meevaller
Tegenvaller
Auto's poetsen als passie
Wilco van Hilten uit Axel werkt
al een jaar of twintig als autopoet
ser. Eerst in loondienst bij een
aantal autobedrijven in
Zeeuws-Vlaanderen, maar sinds
een halfjaar is hij voor"zichzelf
begonnen. „Met mijn eigen be
drijf is een droom uitgekomen.
Ik geloof erin en het gaat steeds
beter. Het aantal klanten blijft ge
lukkig stijgen", aldus Wilco.
Tekst: Henk van de Voorde
Foto: Mark Neelemans
AXEL - Zo vanzelfsprekend was het
zelfstandig ondernemerschap niet
voor de Axelaar. Hij volgde onder
wijs in Terneuzen op een school voor
jongeren die moeilijkheden hebben
met leren. Deze school is een schakel
naar de arbeidsmarkt, opdat maat
schappelijke kansen toenemen. Een
stage was de opmaat voor Wilco voor
een baan als autopoetser. ,,Ik ben
dyslectisch en heb altijd moeilijkhe
den gehad met lezen en schrijven. Ge
lukkig heb ik van mijn hobby mijn
beroep kunnen maken. Ik hou ervan
als auto's weer netjes worden; vind
het prachtig om ze zodanig te poetsen
dat ze weer in topstaat verkeren. Ik
ben van huis uit erg precies en netjes
en help mijn vrouw graag mee met
huishoudelijk werk. We hebben een
leuk gezin." Wilco en Sonja hebben
de zorg over vier kinderen: Corné
(12), Elisa (11), Arnoud (9) en
Eduard (6). Tot de klantenkring van
het po'etsbedrijf behoren inmiddels al
vijf garages. Naast bedrijven poetst
s>
Wilco van Hilten aan het werk.
Van Hilten echter ook bij particulie
ren. „Als het vooijaar wordt zal de
particuliere markt weer flink aantrek
ken. Met mooi weer willen de men
sen graag rijden in een mooi gepoets
te auto. Wat mijn toekomstplannen
zijn? Lekker blijven doorgaan als
ZZP'er. Geen personeel!"
Corebusiness van het bedrijf is het ver
zorgen van een grote oppoetsbeurt
voor de auto. Wilco poetst alles com
pleet van binnen en van buiten. Hij
gaat iedere morgen al vroeg op pad
met zijn fraaie Peugeot bedrijfswa
gen, compleet ingericht met allerhan
de schoonmaakmaterieel. Vervolgens
zorgt hij ervoor dat de te poetsen au
to eerst wordt gewassen. „Dat doe ik
zelf ter plekke of ik ga (soms samen
met de klant) naar de wasstraat. Na
het wassen van de auto ga ik eerst de
binnenkant schoonmaken. De bekle
ding wordt desgewenst geshampo-
neerd met een shamponeermachine;
met een waterstofzuiger wordt water
met reinigingsvloeistof gespoten en al
het vuil weggezogen. Vervolgens ga
ik de buitenkant waar nodig polijsten
met een polijstmachine. Daardoor
worden krasjes verwijderd en wordt
de lak weer netjes. Aansluitend wordt
de auto in de was gezet. Het levert uit
eindelijk een mooi resultaat op. De
auto is showroomstaat!"
Schoonmaken is meer dan een em-
Wilco van Hilten (40)
Axel
Autopoetsbedrijf
Wilco van Hilten
September 2013
Meteen aan de slag
bij twee garages
Onzekerheid bij de start
mertje met sop en poetsen. Anders ge
zegd: wie denkt dat het poetsen van
een auto een eenvoudig karwei is,
heeft het aan het verkeerde eind. Een
'all inclusive' oppoetsbeurt neemt al
gauw een halve dag in beslag. „Het
kost een paar centen, maar je krijgt er
veel voor terug. Ik heb altijd een pas
sie voor auto's gehad. Het poetsen
van klassiekers vind ik heel speciaal,
met name oldtimers (zoals Mercedes,
Opel, Fiatjes) uit de jaren zestig en ze
ventig. Dat is echt nostalgie. Natuur
lijk moetje daar extra voorzichtig
mee zijn. Die classics moetje echt
met liefde poetsen."
^|e-mail: wilcovanhilten@five.nl
Hoe gaat het met Peter Vermeu
len? Hij profileerde zich in mei
2007 in de rubriek 'de Starter'
van 'deOndernemer' trots met
zijn nieuwe motorzaak 4 Bikers
aan de Aziëweg 19 a in Hulst.
Tekst: Henk van de Voorde
Foto: Peter Vermeulen
HULST -„Met mij gaat het goed,
maar met mijn motorzaak is het min
der gegaan. Deze zaak is in 2010 ge
sloten. Dit is. het gevolg van een aan
tal factoren: bedrijfseconomische rede
nen, persoonlijke omstandigheden en
een inbraak. Het is overleven, maar
ik kan gelukkig wel rondkomen", al
dus Peter Vermeulen, inmiddels 48
jaar oud. De nieuwe zaak sloot naad
loos aan op Peter's Verkeersschool
die enkele jaren daarvoor al het le
venslicht zag in Perkpolder. Naast mo
toropleidingen stond 4 Bikers voor
verkoop van motorfietsen en bijbeho
rende accessoires, motorreizen en -
verzekeringen/financieringen. Daar
bij had men ook de beschikking over
een webshop. Terwijl Peter zich voor
namelijk bezighield met het lesgeven,
leidde zijn toenmalige echtgenote de
winkel: verkoop van kleding, hel
men, en dergelijke.
„Als ondernemer denk je 'het zal wel
weer aantrekken'. Helaas was dat niet
het geval, waardoor ik op de rem
moest gaan staan om erger leed te
voorkomen. Mede door een inbraak,
waardoor er voor 60.000 euro aan
spullen was weggenomen, kwam het
niet meer goed. Ik kon de spullen
niet verzekeren omdat het voormali
ge Veerterrein in Perkpolder (waar de
motorzaak destijds was gevestigd) te
ver afgelegen lag van de bewoonde
wereld. We gingen op huwelijksreis
en bij terugkomst was alles weg", al
dus Vermeulen wiens zoon Ashwin
(19), die werkt bij Volvo Cars in
Gent, bij hem in Hulst woont."
Peter Vermeulen heeft al 28 jaar een
autorijschool, inmiddels omgedoopt
in Peter's Verkeersopleidingen. „Hoe
wel het met de motorzaak helemaal
fout liep, is de autorijschool altijd blij
ven bestaan. Ik heb me op de auto ge
stort: zowel praktijkopleidingen als
theorieopleidingen in een dag. Ik ver
zorg zowel in Zeeland als Brabant
theorieopleidingen. Deze moeten zo
dicht mogelijk bij de CBR locaties
worden gegeven, dat wil zeggen: in
Terneuzen, Goes, Bergen op Zoom,
Breda en Eindhoven."
Motorrijden blijft een passie voor
Peter Vermeulen. „Ik ben een motor
rijder in hart en nieren.
Het geeft mij een gevoel van ontspan
ning, van vrijheid. Je kan van de om
geving alles proeven, alles ruiken.
Het rijden op een motor zorgt voor
Peter Vermeulen: motorzaak dicht, verkeersschool open
een heel andere dimensie dan autorij
den. De motorverkoop is echter een
krimpende markt, mede door de nieu
we wetgeving per 1 januari 2013.
Daardoor moetje als ondernemer
veel meer investeren in verband met
rijbewijswijzigingen. In een dalende
markt had ik ingevolge het nieuwe ge
trapte motorrijbewijs moeten investe
ren in zes nieuwe motoren in drie ca
tegorieën: motoren tot 125 cc, mid
denklasse tot 35Kwh en-de zware klas
se boven de 50 Kwh. Dat zag ik niet
zitten. Bovendien is er in deze regio
te weinig animo voor motorrijles.
Ook landelijk zit de motorbranche
op zijn gat, met veel failliete motorza
ken tot gevolg waaronder het enorme
Moto Port. Zelf geef ik nog wel lezin
gen voor motorclubs. Ik verzorg bij
voorbeeld presentaties over veilig mo
torrijden en geef ook allerlei handige
tips."
Daarnaast geeft Peter in de regio
Zeeuws-Vlaanderen voortgezette rij
opleidingen voor de Koninklijke Ne
derlandse Motor Vereniging (KN-
MV). Daarbij worden mensen met
een eigen motorfiets verder be
kwaamd op het gebied van bijvoor
beeld bochtentechniek. Als motorrij
der moet je constant bezig zijn met
veiligheid, te meer omdat je nu een
maal niet beschikt over airbags en
kreukelzones. Je aan de snelheid hou
den (zeker binnen de bebouwde
kom) en afstand bewaren ten opzich
te van het overig verkeer is het de
vies. Natuurlijk ben je kwetsbaarder
op een motor. De kans op een onge
val is 26 keer groter per afgelegde ki
lometer dan met een auto. De rem
weg neemt kwadratisch toe met de
snelheid. Bij 50 kilometer per uur is
je stopafstand 25 meter, bij 100 kilo
meter al gauw 80 meter. Het is be
langrijk om eerder gezien te worden
door een tegenligger en voor jezelf
vluchtroutes te creëren. De snelheden
liggen echter aan de persoon, die
toch zelf het gas open draait."
Owww.petersverkeers
opleidingen.nl