De starter van weleer.anno 2014 22 autopoetser Corebusiness Oldtimers Wie Waar Bedrijf Begonnen Meevaller Tegenvaller Auto's poetsen als passie Wilco van Hilten uit Axel werkt al een jaar of twintig als autopoet ser. Eerst in loondienst bij een aantal autobedrijven in Zeeuws-Vlaanderen, maar sinds een halfjaar is hij voor"zichzelf begonnen. „Met mijn eigen be drijf is een droom uitgekomen. Ik geloof erin en het gaat steeds beter. Het aantal klanten blijft ge lukkig stijgen", aldus Wilco. Tekst: Henk van de Voorde Foto: Mark Neelemans AXEL - Zo vanzelfsprekend was het zelfstandig ondernemerschap niet voor de Axelaar. Hij volgde onder wijs in Terneuzen op een school voor jongeren die moeilijkheden hebben met leren. Deze school is een schakel naar de arbeidsmarkt, opdat maat schappelijke kansen toenemen. Een stage was de opmaat voor Wilco voor een baan als autopoetser. ,,Ik ben dyslectisch en heb altijd moeilijkhe den gehad met lezen en schrijven. Ge lukkig heb ik van mijn hobby mijn beroep kunnen maken. Ik hou ervan als auto's weer netjes worden; vind het prachtig om ze zodanig te poetsen dat ze weer in topstaat verkeren. Ik ben van huis uit erg precies en netjes en help mijn vrouw graag mee met huishoudelijk werk. We hebben een leuk gezin." Wilco en Sonja hebben de zorg over vier kinderen: Corné (12), Elisa (11), Arnoud (9) en Eduard (6). Tot de klantenkring van het po'etsbedrijf behoren inmiddels al vijf garages. Naast bedrijven poetst s> Wilco van Hilten aan het werk. Van Hilten echter ook bij particulie ren. „Als het vooijaar wordt zal de particuliere markt weer flink aantrek ken. Met mooi weer willen de men sen graag rijden in een mooi gepoets te auto. Wat mijn toekomstplannen zijn? Lekker blijven doorgaan als ZZP'er. Geen personeel!" Corebusiness van het bedrijf is het ver zorgen van een grote oppoetsbeurt voor de auto. Wilco poetst alles com pleet van binnen en van buiten. Hij gaat iedere morgen al vroeg op pad met zijn fraaie Peugeot bedrijfswa gen, compleet ingericht met allerhan de schoonmaakmaterieel. Vervolgens zorgt hij ervoor dat de te poetsen au to eerst wordt gewassen. „Dat doe ik zelf ter plekke of ik ga (soms samen met de klant) naar de wasstraat. Na het wassen van de auto ga ik eerst de binnenkant schoonmaken. De bekle ding wordt desgewenst geshampo- neerd met een shamponeermachine; met een waterstofzuiger wordt water met reinigingsvloeistof gespoten en al het vuil weggezogen. Vervolgens ga ik de buitenkant waar nodig polijsten met een polijstmachine. Daardoor worden krasjes verwijderd en wordt de lak weer netjes. Aansluitend wordt de auto in de was gezet. Het levert uit eindelijk een mooi resultaat op. De auto is showroomstaat!" Schoonmaken is meer dan een em- Wilco van Hilten (40) Axel Autopoetsbedrijf Wilco van Hilten September 2013 Meteen aan de slag bij twee garages Onzekerheid bij de start mertje met sop en poetsen. Anders ge zegd: wie denkt dat het poetsen van een auto een eenvoudig karwei is, heeft het aan het verkeerde eind. Een 'all inclusive' oppoetsbeurt neemt al gauw een halve dag in beslag. „Het kost een paar centen, maar je krijgt er veel voor terug. Ik heb altijd een pas sie voor auto's gehad. Het poetsen van klassiekers vind ik heel speciaal, met name oldtimers (zoals Mercedes, Opel, Fiatjes) uit de jaren zestig en ze ventig. Dat is echt nostalgie. Natuur lijk moetje daar extra voorzichtig mee zijn. Die classics moetje echt met liefde poetsen." ^|e-mail: wilcovanhilten@five.nl Hoe gaat het met Peter Vermeu len? Hij profileerde zich in mei 2007 in de rubriek 'de Starter' van 'deOndernemer' trots met zijn nieuwe motorzaak 4 Bikers aan de Aziëweg 19 a in Hulst. Tekst: Henk van de Voorde Foto: Peter Vermeulen HULST -„Met mij gaat het goed, maar met mijn motorzaak is het min der gegaan. Deze zaak is in 2010 ge sloten. Dit is. het gevolg van een aan tal factoren: bedrijfseconomische rede nen, persoonlijke omstandigheden en een inbraak. Het is overleven, maar ik kan gelukkig wel rondkomen", al dus Peter Vermeulen, inmiddels 48 jaar oud. De nieuwe zaak sloot naad loos aan op Peter's Verkeersschool die enkele jaren daarvoor al het le venslicht zag in Perkpolder. Naast mo toropleidingen stond 4 Bikers voor verkoop van motorfietsen en bijbeho rende accessoires, motorreizen en - verzekeringen/financieringen. Daar bij had men ook de beschikking over een webshop. Terwijl Peter zich voor namelijk bezighield met het lesgeven, leidde zijn toenmalige echtgenote de winkel: verkoop van kleding, hel men, en dergelijke. „Als ondernemer denk je 'het zal wel weer aantrekken'. Helaas was dat niet het geval, waardoor ik op de rem moest gaan staan om erger leed te voorkomen. Mede door een inbraak, waardoor er voor 60.000 euro aan spullen was weggenomen, kwam het niet meer goed. Ik kon de spullen niet verzekeren omdat het voormali ge Veerterrein in Perkpolder (waar de motorzaak destijds was gevestigd) te ver afgelegen lag van de bewoonde wereld. We gingen op huwelijksreis en bij terugkomst was alles weg", al dus Vermeulen wiens zoon Ashwin (19), die werkt bij Volvo Cars in Gent, bij hem in Hulst woont." Peter Vermeulen heeft al 28 jaar een autorijschool, inmiddels omgedoopt in Peter's Verkeersopleidingen. „Hoe wel het met de motorzaak helemaal fout liep, is de autorijschool altijd blij ven bestaan. Ik heb me op de auto ge stort: zowel praktijkopleidingen als theorieopleidingen in een dag. Ik ver zorg zowel in Zeeland als Brabant theorieopleidingen. Deze moeten zo dicht mogelijk bij de CBR locaties worden gegeven, dat wil zeggen: in Terneuzen, Goes, Bergen op Zoom, Breda en Eindhoven." Motorrijden blijft een passie voor Peter Vermeulen. „Ik ben een motor rijder in hart en nieren. Het geeft mij een gevoel van ontspan ning, van vrijheid. Je kan van de om geving alles proeven, alles ruiken. Het rijden op een motor zorgt voor Peter Vermeulen: motorzaak dicht, verkeersschool open een heel andere dimensie dan autorij den. De motorverkoop is echter een krimpende markt, mede door de nieu we wetgeving per 1 januari 2013. Daardoor moetje als ondernemer veel meer investeren in verband met rijbewijswijzigingen. In een dalende markt had ik ingevolge het nieuwe ge trapte motorrijbewijs moeten investe ren in zes nieuwe motoren in drie ca tegorieën: motoren tot 125 cc, mid denklasse tot 35Kwh en-de zware klas se boven de 50 Kwh. Dat zag ik niet zitten. Bovendien is er in deze regio te weinig animo voor motorrijles. Ook landelijk zit de motorbranche op zijn gat, met veel failliete motorza ken tot gevolg waaronder het enorme Moto Port. Zelf geef ik nog wel lezin gen voor motorclubs. Ik verzorg bij voorbeeld presentaties over veilig mo torrijden en geef ook allerlei handige tips." Daarnaast geeft Peter in de regio Zeeuws-Vlaanderen voortgezette rij opleidingen voor de Koninklijke Ne derlandse Motor Vereniging (KN- MV). Daarbij worden mensen met een eigen motorfiets verder be kwaamd op het gebied van bijvoor beeld bochtentechniek. Als motorrij der moet je constant bezig zijn met veiligheid, te meer omdat je nu een maal niet beschikt over airbags en kreukelzones. Je aan de snelheid hou den (zeker binnen de bebouwde kom) en afstand bewaren ten opzich te van het overig verkeer is het de vies. Natuurlijk ben je kwetsbaarder op een motor. De kans op een onge val is 26 keer groter per afgelegde ki lometer dan met een auto. De rem weg neemt kwadratisch toe met de snelheid. Bij 50 kilometer per uur is je stopafstand 25 meter, bij 100 kilo meter al gauw 80 meter. Het is be langrijk om eerder gezien te worden door een tegenligger en voor jezelf vluchtroutes te creëren. De snelheden liggen echter aan de persoon, die toch zelf het gas open draait." Owww.petersverkeers opleidingen.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 114