20
Onderwijs maritieme opleidingen
Hoe komt het dat er
zo'n tekort is?
Branche:
medewerkers:
Vacatures: fluctueert,
Werving:
üooü ni iiiqfi'ur qoiMeeiq? gniqqoizt laoriBX
Bedrijf:
medewerkers:
5.500
Vacatures: 20 Sofie Raes
Werving:
Sofie Raes
René Castel
Bedrijf:
Hoofdkantoor:
Aantal
medewerkers:
Werving:
René Castel
Enthousiaste aspirant-leerlingen willen alles weten over de opleidingen
Met een maritieme o
ben je zeker van een
Zaterdag 1 februari. De zee
schuimbekt. En een fluitende,
stormachtige wind probeert on
wankele landrotten de Boulevard
Bankert in Vlissingen af te vegen.
Alsof de elementen willen testen
of de bezoekers het wel waardig
zijn om de open dag van het
maritiem onderwijs in Vlissingen
te bezoeken.
Tekst en foto's:
Dennis Rijsbergen
VLISSINGEN - Op drie locaties la
ten het Maritiem en Logistiek Colle
ge De Ruyter van Scalda (mbo) en de
De Ruyter Academy van HZ Univer
sity of Applied Sciences zich een kijk
je in de keuken nemen met voorlich
ting, rondleidingen en proeflessen.
Daarnaast presenteren zo'n 35 bedrij
ven uit de maritieme en logistieke sec
tor zich aan studenten in spe, vertelt
Ellen Roose die namens Scalda be
trokken is bij de organisatie van de
Zeevaartdag. "Want werving van stu
denten over de hele linie is hard no
dig. De sector heeft mensen nodig,
van de machinekamer tot de brug."
En dat het de werkgevers menens is,
blijkt wel uit de baangarantie die de
Nederlandse reders nog steeds geven.
Ja, de scheepvaart zit vreselijk te sprin
gen om afgestudeerde maritieme men
sen.
"Er komt veel techniek bij kijken",
stelt Roose. "En net als bij eigenlijk
alle technische opleidingen, zien we
ook bij ons dat er te weinig studenten
zich aanmelden. Misschien komt het
omdat de scheepvaart nog steeds een
viezehandenimago heeft dat maar
moeilijk valt af te schudden." Want
datje in de machinekamer constant
onder de smeerolie zit, is al lang niet
meer, stelt Roose. Ook in de buik
van het schip hebben computers en
software al lang hun intrede gedaan.
Dat laatste weet ook de 21-jarige An
ton Zevenbergen uit Arnhem. Hij
komt zich oriënteren op een studie
en een carrière in de zeevaart.
Hij werkt al een paar jaar in de iet,
maar hij wil wat anders. "Ik heb al
een iet-studie afgerond en daarvoor
heb ik metaal gedaan. Ik zoek iets
waarbij ik die twee dingen kan combi
neren. Ja, dan kom je eigenlijk op de
zeevaart uit."
Anton heeft al een kijkje genomen bij
de opleiding in Zwolle en ook Rot
terdam kan nog een bezoek verwach
ten, maar tot nu toe bevalt Vlissingen
hem goed.
"Alles ademt hier zeevaart. In Zwolle
is maar een klein hoekje van de
school voor maritiem ingericht. Hier
in Vlissingen is het echt een aparte
school. Dat spreekt me erg aan." De
Arnhemmer ambieert een loopbaan
in de machinekamer van een groot
koopvaardijschip of misschien wil hij
wel als stuurman aan de slag. "Het
avontuur lijkt mij mooi. En ik vind
het niet erg om lang van huis te zijn."
De woeste zee, reuzen van container
schepen, bonkige zeelieden, het zilte
zout, roest, olie en eenzaamheid, zo
maar enkele stereotypen van een ech
te mannenwereld. En of ze het mari
tieme leven nu wel of niet recht aan
doen, de 17-jarige Irene Houdijk uit
Oosterhout is één van de zeldzame
meiden die voor de opleiding Mari
tiem Officier heeft gekozen. Ze is eer
stejaars en komt op de Zeevaartdag
kijken of ze een leuke stage kan rege
len. Het liefst op een cruiseschip.
"Daar droom ik al jaren van. Al moet
ik zeggen dat als ik zo'n enorme
gastanker zie varen...." Meiden je
ziet ze nauwelijks op de maritieme op
leidingen.
"Van de ongeveer 150 studenten in
mijn jaar zijn er maar vier", vertelt Ire
ne. "Jammer, want de zeevaart is ook
geschikt voor meiden hoor." En op
een cruiseschip is de verhouding man
nen versus vrouwen ook al heel an
ders dan op bijvoorbeeld een contai
nerschip. "Wat mij ook zo aantrekt
aan het werken op een cruiseschip
zijn de passagiers. Je moet goed kun
nen omgaan met mensen. Een cruise
schip is een varende stad. Het lijkt me
geweldig om daar deel van uit te ma
ken."
Jospehine van Gent
Bedrijf: Holland
America Line
Cruisescheepvaart
Hoofdkantoor: Seatlle,
Verenigde Staten
Vloot: 15 schepen
Aantal
17.000
maar ongeveer 20
Jospehine van Gent
"We zijn een groot bedrijf, maar Holland America Line
voelt als een tweede familie. We zijn heel erg op zoek naar
Nederlanders, omdat in Nederland onze roots liggen, maar
ook omdat Nederlanders een goede reputatie hebben. We
bieden een leuke werkomgeving, mooie bestemmingen en
een leuk sociaal leven aan boord. We zoeken mensen die
sociaal vaardig zijn, zelfstandig zijn en ambitieus zijn.
Jan de Hul Group
Branche: Offshore
Hoofdkantoor:
Aalst, België
Vloot: 75 schepen
Aantal
"Wij hebben over de hele wereld baggerprojecten en daar
zijn we altijd wel voor op zoek naar nieuwe crew.
We hebben de laatste jaren veel geïnvesteerd in nieuwe
schepen, dus we hebben een zeer moderne vloot. We
zoeken stuurmannen en werktuigkundigen. We.bieden
een avontuurlijke carrière en je kunt overal ter wereld
werken. En voor velen is ons werkschema ook aantrekke
lijk: 6 weken op, 6 weken af..
tsiA
Kloosterboer
Branche: Logistiek
IJmuiden (ook een
grote vestiging in
Vlissingen)
900
Vacatures:
elk jaar 5 tot 7
"We zijn een familiebedrijf en dat straalt door in het hele
bedrijf. Bij Kloosterboer word je gewaardeerd en is er be
vlogenheid. Bij een baan in de logistiek wordt meteen aah
vrachtwagenchauffeur gedacht, maar logistiek is veel meer:
van douanier, tot scheepsplanner en van keurmeester tot lo
gistiek medewerker. Wij bieden jaarlijks 5 tot 7 jongeren
de kans om bij ons te komen werken en leren.