20 Onderwijs maritieme opleidingen Hoe komt het dat er zo'n tekort is? Branche: medewerkers: Vacatures: fluctueert, Werving: üooü ni iiiqfi'ur qoiMeeiq? gniqqoizt laoriBX Bedrijf: medewerkers: 5.500 Vacatures: 20 Sofie Raes Werving: Sofie Raes René Castel Bedrijf: Hoofdkantoor: Aantal medewerkers: Werving: René Castel Enthousiaste aspirant-leerlingen willen alles weten over de opleidingen Met een maritieme o ben je zeker van een Zaterdag 1 februari. De zee schuimbekt. En een fluitende, stormachtige wind probeert on wankele landrotten de Boulevard Bankert in Vlissingen af te vegen. Alsof de elementen willen testen of de bezoekers het wel waardig zijn om de open dag van het maritiem onderwijs in Vlissingen te bezoeken. Tekst en foto's: Dennis Rijsbergen VLISSINGEN - Op drie locaties la ten het Maritiem en Logistiek Colle ge De Ruyter van Scalda (mbo) en de De Ruyter Academy van HZ Univer sity of Applied Sciences zich een kijk je in de keuken nemen met voorlich ting, rondleidingen en proeflessen. Daarnaast presenteren zo'n 35 bedrij ven uit de maritieme en logistieke sec tor zich aan studenten in spe, vertelt Ellen Roose die namens Scalda be trokken is bij de organisatie van de Zeevaartdag. "Want werving van stu denten over de hele linie is hard no dig. De sector heeft mensen nodig, van de machinekamer tot de brug." En dat het de werkgevers menens is, blijkt wel uit de baangarantie die de Nederlandse reders nog steeds geven. Ja, de scheepvaart zit vreselijk te sprin gen om afgestudeerde maritieme men sen. "Er komt veel techniek bij kijken", stelt Roose. "En net als bij eigenlijk alle technische opleidingen, zien we ook bij ons dat er te weinig studenten zich aanmelden. Misschien komt het omdat de scheepvaart nog steeds een viezehandenimago heeft dat maar moeilijk valt af te schudden." Want datje in de machinekamer constant onder de smeerolie zit, is al lang niet meer, stelt Roose. Ook in de buik van het schip hebben computers en software al lang hun intrede gedaan. Dat laatste weet ook de 21-jarige An ton Zevenbergen uit Arnhem. Hij komt zich oriënteren op een studie en een carrière in de zeevaart. Hij werkt al een paar jaar in de iet, maar hij wil wat anders. "Ik heb al een iet-studie afgerond en daarvoor heb ik metaal gedaan. Ik zoek iets waarbij ik die twee dingen kan combi neren. Ja, dan kom je eigenlijk op de zeevaart uit." Anton heeft al een kijkje genomen bij de opleiding in Zwolle en ook Rot terdam kan nog een bezoek verwach ten, maar tot nu toe bevalt Vlissingen hem goed. "Alles ademt hier zeevaart. In Zwolle is maar een klein hoekje van de school voor maritiem ingericht. Hier in Vlissingen is het echt een aparte school. Dat spreekt me erg aan." De Arnhemmer ambieert een loopbaan in de machinekamer van een groot koopvaardijschip of misschien wil hij wel als stuurman aan de slag. "Het avontuur lijkt mij mooi. En ik vind het niet erg om lang van huis te zijn." De woeste zee, reuzen van container schepen, bonkige zeelieden, het zilte zout, roest, olie en eenzaamheid, zo maar enkele stereotypen van een ech te mannenwereld. En of ze het mari tieme leven nu wel of niet recht aan doen, de 17-jarige Irene Houdijk uit Oosterhout is één van de zeldzame meiden die voor de opleiding Mari tiem Officier heeft gekozen. Ze is eer stejaars en komt op de Zeevaartdag kijken of ze een leuke stage kan rege len. Het liefst op een cruiseschip. "Daar droom ik al jaren van. Al moet ik zeggen dat als ik zo'n enorme gastanker zie varen...." Meiden je ziet ze nauwelijks op de maritieme op leidingen. "Van de ongeveer 150 studenten in mijn jaar zijn er maar vier", vertelt Ire ne. "Jammer, want de zeevaart is ook geschikt voor meiden hoor." En op een cruiseschip is de verhouding man nen versus vrouwen ook al heel an ders dan op bijvoorbeeld een contai nerschip. "Wat mij ook zo aantrekt aan het werken op een cruiseschip zijn de passagiers. Je moet goed kun nen omgaan met mensen. Een cruise schip is een varende stad. Het lijkt me geweldig om daar deel van uit te ma ken." Jospehine van Gent Bedrijf: Holland America Line Cruisescheepvaart Hoofdkantoor: Seatlle, Verenigde Staten Vloot: 15 schepen Aantal 17.000 maar ongeveer 20 Jospehine van Gent "We zijn een groot bedrijf, maar Holland America Line voelt als een tweede familie. We zijn heel erg op zoek naar Nederlanders, omdat in Nederland onze roots liggen, maar ook omdat Nederlanders een goede reputatie hebben. We bieden een leuke werkomgeving, mooie bestemmingen en een leuk sociaal leven aan boord. We zoeken mensen die sociaal vaardig zijn, zelfstandig zijn en ambitieus zijn. Jan de Hul Group Branche: Offshore Hoofdkantoor: Aalst, België Vloot: 75 schepen Aantal "Wij hebben over de hele wereld baggerprojecten en daar zijn we altijd wel voor op zoek naar nieuwe crew. We hebben de laatste jaren veel geïnvesteerd in nieuwe schepen, dus we hebben een zeer moderne vloot. We zoeken stuurmannen en werktuigkundigen. We.bieden een avontuurlijke carrière en je kunt overal ter wereld werken. En voor velen is ons werkschema ook aantrekke lijk: 6 weken op, 6 weken af.. tsiA Kloosterboer Branche: Logistiek IJmuiden (ook een grote vestiging in Vlissingen) 900 Vacatures: elk jaar 5 tot 7 "We zijn een familiebedrijf en dat straalt door in het hele bedrijf. Bij Kloosterboer word je gewaardeerd en is er be vlogenheid. Bij een baan in de logistiek wordt meteen aah vrachtwagenchauffeur gedacht, maar logistiek is veel meer: van douanier, tot scheepsplanner en van keurmeester tot lo gistiek medewerker. Wij bieden jaarlijks 5 tot 7 jongeren de kans om bij ons te komen werken en leren.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 112