Haat Hoop Heineken u Het levensverhaal van Gerard Heineken, grondlegger van de brouwerij die deze week precies 150 jaar bestaat, is indertijd na een schandaal onder het tapijt geveegd. Historica Annejet van der Zijl geeft 'de ster van 19e eeuws Amsterdam' na twee jaar speurwerk zijn plek in de geschiedenis terug. VERDIEPING 9 Heerlijk helder Heineken, luidt de slogan van Freddy Hei neken. Of het heerlijk is, is een kwestie van smaak. Hel der is het zeker, en al bijna an derhalve eeuw. Met dank aan oprichter Ge rard Heineken, die al vroeg investeerde in de nieuwste technieken. Zijn leven werd gekenmerkt door haat en hoop. Gerard Heineken (1841-1893) had een ta lent voor zakendoen. En dat is maar goed ook, want van bierbrouwen had hij totaal geen verstand toen hij in 1864 de verlopen brouwerij De Hooiberg overnam. Zijn keu ze voor bier had te maken met zijn interes se voor techniek en alles dat nieuw was. De stoommachine zorgde voor helder heet water, dat samen met de komst van de ther mometer en suikermeter bier langer houd baar maakte. Bovendien gold bier in de tweede helft van de 19e eeuw als een nobe le drank, terwijl de 'kanker der jenever' vol gens vooraanstaande economen, politici en medici de oorzaak was van het gebrek aan werklust. Wilde Nederland zijn vroegere welvaart herwinnen, dan moest de werk man weer terug naar het heilzame en ge zonde bier. En Gerard Heineken wist zo wel de nieuwe technieken als de gun stige tijdgeest optimaal te benutten. Hij koos voor het, destijds voor Ne derland ongewone, Beiers bier. Dit bier dat werd gemaakt via ondergis ting was helder, beter schuimend, minder zuur van smaak en langer houdbaar. De Frans-Duitse oor log van 1870 kwam als een ge schenk uit de hemel. Import uit Duitsland was nauwelijks mogelijk, dus was het nieu we Heinekenbier niet aan te slepen. Zijn geloof in de vooruitgang werd geïnspi reerd door armenarts Sarphati die het ar me, vieze en donkere Amsterdam weer hoop en welvaart wilde brengen. De pio nier Heineken investeerde als twintiger flink in toen nog onzekere projecten als het Noordzeekanaal, Rijksmuseum, Stede lijk Museum en het Amstel Hotel. Zijn brouwerij was de eerste plek in Amster dam met elektriciteit. Gerard - 'Hein' voor vrienden - was opvallend ruimdenkend en sociaal. Voor zijn personeel liet hij zestig ar beiderswoningen bouwen met een eigen voordeur, eigen sanitair en een moestuin. Het conflict ging Heineken nooit uit de weg. Hij voelde zich nooit gebonden aan de prijsafspraken van het machtige brou werscollege. In de strijd met aartsrivaal Am- stel - later ingelijfd door kleinzoon Fred dy - was hij niet vies van lastercampagnes, waarbij hij Amstel ervan beschuldigde gifti ge stoffen in bier te stoppen. Ook probeer de hij klanten weg te kapen door ver onder de prijs van Amstel te duiken. 'De beste goede reclame, is goed bier', was het motto in de beginjaren. Toch koos Heineken er later voor flink te investeren in reclame en marketing. De vijfhoekige ster, nog altijd prominent aanwezig in het De Heinekens waren zelf ook nieuwsgierig naar hun 'grijze vlek' Heineken-logo, is een erfenis van Gerard. De ster is een verwijzing naar De Vijfhoek, het houten proeflokaal waar in 1867 het eer ste Heineken-bier werd geschonken. Na de hoop van het groeiende bier-impe rium, kwam ook de haat in zijn leven, enke le jaren na zijn huwelijk met Mary Tindal. Hij werd de dupe van de jaloezie van zijn zwager. Mary's zus Willy trouwde met de oplichter Hans von Barnekow, die vooral uit leek te zijn op haar familiefortuin van circa 20.000 gulden. Willy had haar geld een tijdje in beheer gegeven aan zwager Ge rard Heineken, maar zette het later op naam van haar broer, in ruil voor een jaar lijkse lijfrente. Von Barnekow wist bij zijn huwelijk met Willy niets van de regeling, en richtte al zijn boosheid op Gerard. Von Barnekow schreef vileine pamfletten over de Heinekens, die door de gegoede burgerij met rode oortjes werden gelezen. Gerard zou een nare kapitalist zijn, een hoerenlo per en een onbetrouwbaar zakenman. De hardste klap was het openlijke verhaal over de geboorte van zijn zoon. Het kind zou de zoon zijn van zijn vrouw en haar minnaar Julius Petersen. Dat het verhaal waar was, deerde hem niet meer. Wel dat hij hier door gedwongen werd een paar stappen te rug te doen. Na zijn onverwachte dood op 52-jarige leeftijd schrapt de familie Hein eken Gerard uit de familiekronieken, uit vrees voor negatieve publiciteit. Brieven, fo to's en dagboeken, nagenoeg alles werd ge wist. En zo ontstond bij de latere erfgena men het idee dat Gerard een onbetekenen de figuur was geweest. Het nu verschenen boek 'Gerard Heineken, de man, de stad en het bief is een rehabilitatie voor de succesvolle maar vergeten zakenman. 1 DINSDAG 11 FEBRUARI 2014 Annejet van der Zijl, schrijfster

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 9