in Te water geraakte auto lastig terug te vinden Oplossing voor landbouwverkeer in Zierikzee is verder weg dan ooit 66 Het was echt bizar, ik wist niet wat me overkwam toen ik zoveel reacties binnenkreeg maaskant «ui SCHOUWEN-DUIVELAND 21 reizen Maakt er meer vakantie van. maaskantreizen. nl FIESSEN AAN HET WEGBRENGEN IS Nee, hou jij de bon maar. Voor in je plakboek! Geen ongeluk dus, hoewel daar op internet wel over werd gespe culeerd. Niet dat de massaal uitge rukte hulpdiensten nog iets voor de bestuurder hadden kunnen doen als dat wel het geval was. Door complicerende omstandig heden nam de bergingsoperatie namelijk uren in beslag. De hulpdiensten kwamen rond 6.40 uur in actie. In de eerste mel dingen werd gesproken over Ring baan-Oost, maar het ging om de Oosthavendijk waar bandenspo ren waren gezien van een voer tuig dat in het water was gereden. „Het was bij de melding inder daad niet duidelijk waar de auto te water was geraakt", zegt woord voerder Aart van Oosten van de Veiligheidsregio Zeeland. Ook een traumahelikopter werd opgeroepen, maar die vertrok niet veel later weer. Dat het vervol gens tot het middaguur duurde voordat de auto met daarin de be stuurder uit het water kon wor den getakeld, is volgens Van Oos ten verklaarbaar doordat het voor de duikers van de brandweer zeer lastig was om het voertuig te loka liseren. „We hebben hier geen Middelandse Zee waar je tot de bodem kunt kijken, je werkt feite lijk op de tast. Het waaide boven dien behoorlijk, dus je hebt te ma ken met stroming. Een auto die te water raakt blijft eerst even drij ven, gaat vervolgens onder water zweven en komt dan op de bo dem terecht." Uiteindelijk is een sonarboot inge zet om het enkele kilometers lan ge kanaal af te speuren, maar die ziet ook obstakels die na inspectie geen auto of persoon blijken te zijn, maar iets anders wat op de bodem ligt. Hoewel uit cijfers van Veilig Ver keer Nederland blijkt dat er lande lijk jaarlijks tussen de 750 en 800 auto's in het water belanden, komt het in Zeeland niet zo heel vaak voor. Vorig jaar een keer Ter- neuzen, toen een man door de sneeuw de -gracht ingleed maar niet gewond raakte, in 2012 daar entegen wel wat vaker. Meestal was dat omdat een voertuig niet op de handrem stond of doordat de macht over het stuur werd ver loren. We hebben hier geen Mid dellandse Zee waar je tot de bodem kunt kijken, je werkt feitelijk op de tast. met Mara door het land om kassa medewerksters in supermarkten te verrassen met een lied en een taart. Een uitnodiging bij de Och tendshow van Giel Beelen ligt ook al in de week. Vroeger wilde Mara 'acrobaat' worden, maar die droom liet ze varen. Later als puber dacht ze aan 'schrijfster'. 'Maar geen jour nalistiek, dan moet het allemaal zo snel', besloot ze destijds na drie dagen snuffelstage bij de PZC. Inmiddels heeft ze haar mas- teropleiding Taalwetenschappen afgerond. „Ik zit nu in de redactie bij een bedrijf dat tentamenop drachten maakt voor mensen in het bedrijfsleven. Voorlopig is dat een leuk baantje. Daarnaast vergt die facebook-pagina heel wat tijd en daar komt nu dus ook het boek bij met als titel, een variant daarop: De eindeloze frustraties van Kassa medewerksters." Mara doet niet echt aan carrière planning. Ze ziet wel hoe het ver der loopt. Schrijfster? „Nou een ro man zie ik mezelf niet zo gauw schrijver. Het klinkt misschien wat vreemd in relatie met mijn studie, maar ik lees ook nauwe lijks boeken. Het blijft een beetje hangen bij Turks Fruit en de Har ry Potter-serie. Maar ja, je weet niet hoe het loopt." BBNC brengt het 'kassa-boek' begin april uit. Mara: „Het wordt een oplage van 2000 a 2500 exemplaren en het gaat tien euro kosten. Zodra het op de markt is, wil ik een dagje bij de Jumbo in Renesse komen verkopen en signeren." De mededeling van wethouder Wim Stouten over het wegvallen van de co-financiering kwam voor de raadsleden als een donder slag bij heldere hemel. Stouten maakte duidelijk dat de conse quentie is dat de gemeente alleen zal opdraaien voor de kosten, een kleine miljoen euro. Dat maakte voor de raadsleden maar een con clusie mogelijk: het voorstel voor een landbouwroute via de Van Veenlaan kon niet in behandeling worden genomen omdat dekking ontbrak. Toch wilden de raadsle den het plan inhoudelijk behande len, al was het alleen maar om de zes insprekers de gelegenheid te geven hun verhaal te doen. Zij wa ren allen tegen de voorgestelde route. Het enige veilige alternatief is volgens hen over de N59 (tus sen de rotonde van Zierikzee en de stoplichten naar de Zeeland- brug). Ook de gemeente ziet dit als de veiligste oplossing. Alleen is Rijkswaterstaat hier tegen. Het bracht de commissieleden tot creatieve oplossingen. Jos Hoeij- makers (Alert!) opperde om dit stukje N59 aan te kopen van Rijks waterstaat. Dan kan de gemeente beslissen om tractoren over de N59 te laten rijden. Bea Flach (CDA) wilde ontheffing vragen voor een paar landbouwers. Hoe het nu verder moet met het land bouwverkeer is nog onduidelijk. Rondreis Griekenland Corfu Romantisch Wenen Ierland, de Titanic en Schotland Schilderachtig Toscane DINSDAG 11 FEBRUARI 2014 .^55% door Luc Oggel voor de kassa WILHELMINADORP - Het is al tra gisch genoeg: een 30-jarige man uit Terneuzen besloot afgelopen za terdagochtend vroeg een einde aan zijn leven te maken door met zijn auto het Kanaal Goese-Goese Sas bij Wilhelminadorp in te rijden. Mara Kraaijenbrink door Melita Lanting ZIERIKZEE - De kans op een defini tieve oplossing voor het landbouw verkeer in Zierikzee is voorlopig verkeken. De provincie Zeeland heeft de co-financiering ingetrok ken omdat het te lang duurde voor een concrete aanvraag kwam. De landbouwmachines blijven nu zeer waarschijnlijk over de Calandweg rijden, al moet die weg wel aange past worden omdat de grote land bouwvoertuigen de verkeersrem mers niet kunnen passeren. f jZ jf IPlsasatf nif -■ TT 91 15 dagen vanaf 999 15 daagse rondreis per Comfort-Class touringcar, met o.a. Olympia. Athene. Delphi. Epidaurus, Kalambaka Corfu. Verblijf in goede middenklasse hotels op basis van half- pension. U reist Comfort-Class. Vertrek 26 april, 17 mei, 13 september e.a. 8 dagen vanaf 499 8-daagse excursiereis per Comfort-Class touringcar, met o.a. Baden. Wienerwald, Schönbrunn, Prater en Donauturm. Verblijf in hotels op basis van haif-pension. U reist Comfort-Class. Vertrek 23 maart, 27 april, 11 mei, 8 juni e.a. 9 dagen vanaf 699 9-daagse excursiereis per Comfort-Class touringcar, met o.a. Titanic Belfast, Inverness. Fort William. Loch Ness en Eiland Skye. Verblijf in hotels op basis van half-pension. U reist Comfort-Class. Vertrek 3 mei, 20 juni, 19 juli, 4 augustus e.a. pijllll 10 dagen vanaf 499 10-daagse rondreis per Comfort-Class touring car. Met o.a. Pisa. Siëna, Florence. Volterra, Lucca San Gimignanol Verblijf in hotels op basis van half-pension. U reist Comfort-Class. Vertrek 20 maart, 18,25 april, 5,19 mei, 9,30 juni e.a. pm 4aflsr VÜÈr jiê excursiereizen en rondreizen door heel Ëuropa. Bij bijna alle reizen zijn rmrfffi excursies en half-pension inbegrepen. Vraag de gratis brochure aan info@maaskantreizen.nl I 0412-48 28 28

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 47