in
Te water geraakte auto
lastig terug te vinden
Oplossing voor landbouwverkeer in
Zierikzee is verder weg dan ooit
66 Het was echt bizar,
ik wist niet wat me
overkwam toen ik
zoveel reacties
binnenkreeg
maaskant
«ui
SCHOUWEN-DUIVELAND 21
reizen
Maakt er meer vakantie van.
maaskantreizen. nl
FIESSEN AAN HET WEGBRENGEN IS
Nee, hou jij de
bon maar. Voor
in je plakboek!
Geen ongeluk dus, hoewel daar
op internet wel over werd gespe
culeerd. Niet dat de massaal uitge
rukte hulpdiensten nog iets voor
de bestuurder hadden kunnen
doen als dat wel het geval was.
Door complicerende omstandig
heden nam de bergingsoperatie
namelijk uren in beslag.
De hulpdiensten kwamen rond
6.40 uur in actie. In de eerste mel
dingen werd gesproken over Ring
baan-Oost, maar het ging om de
Oosthavendijk waar bandenspo
ren waren gezien van een voer
tuig dat in het water was gereden.
„Het was bij de melding inder
daad niet duidelijk waar de auto
te water was geraakt", zegt woord
voerder Aart van Oosten van de
Veiligheidsregio Zeeland.
Ook een traumahelikopter werd
opgeroepen, maar die vertrok niet
veel later weer. Dat het vervol
gens tot het middaguur duurde
voordat de auto met daarin de be
stuurder uit het water kon wor
den getakeld, is volgens Van Oos
ten verklaarbaar doordat het voor
de duikers van de brandweer zeer
lastig was om het voertuig te loka
liseren. „We hebben hier geen
Middelandse Zee waar je tot de
bodem kunt kijken, je werkt feite
lijk op de tast. Het waaide boven
dien behoorlijk, dus je hebt te ma
ken met stroming. Een auto die te
water raakt blijft eerst even drij
ven, gaat vervolgens onder water
zweven en komt dan op de bo
dem terecht."
Uiteindelijk is een sonarboot inge
zet om het enkele kilometers lan
ge kanaal af te speuren, maar die
ziet ook obstakels die na inspectie
geen auto of persoon blijken te
zijn, maar iets anders wat op de
bodem ligt.
Hoewel uit cijfers van Veilig Ver
keer Nederland blijkt dat er lande
lijk jaarlijks tussen de 750 en 800
auto's in het water belanden,
komt het in Zeeland niet zo heel
vaak voor. Vorig jaar een keer Ter-
neuzen, toen een man door de
sneeuw de -gracht ingleed maar
niet gewond raakte, in 2012 daar
entegen wel wat vaker. Meestal
was dat omdat een voertuig niet
op de handrem stond of doordat
de macht over het stuur werd ver
loren.
We hebben hier geen Mid
dellandse Zee waar je tot
de bodem kunt kijken, je
werkt feitelijk op de tast.
met Mara door het land om kassa
medewerksters in supermarkten
te verrassen met een lied en een
taart. Een uitnodiging bij de Och
tendshow van Giel Beelen ligt
ook al in de week.
Vroeger wilde Mara 'acrobaat'
worden, maar die droom liet ze
varen. Later als puber dacht ze
aan 'schrijfster'. 'Maar geen jour
nalistiek, dan moet het allemaal
zo snel', besloot ze destijds na
drie dagen snuffelstage bij de
PZC. Inmiddels heeft ze haar mas-
teropleiding Taalwetenschappen
afgerond. „Ik zit nu in de redactie
bij een bedrijf dat tentamenop
drachten maakt voor mensen in
het bedrijfsleven. Voorlopig is dat
een leuk baantje. Daarnaast vergt
die facebook-pagina heel wat tijd
en daar komt nu dus ook het
boek bij met als titel, een variant
daarop: De eindeloze frustraties van
Kassa medewerksters."
Mara doet niet echt aan carrière
planning. Ze ziet wel hoe het ver
der loopt. Schrijfster? „Nou een ro
man zie ik mezelf niet zo gauw
schrijver. Het klinkt misschien
wat vreemd in relatie met mijn
studie, maar ik lees ook nauwe
lijks boeken. Het blijft een beetje
hangen bij Turks Fruit en de Har
ry Potter-serie. Maar ja, je weet
niet hoe het loopt." BBNC brengt
het 'kassa-boek' begin april uit.
Mara: „Het wordt een oplage van
2000 a 2500 exemplaren en het
gaat tien euro kosten. Zodra het
op de markt is, wil ik een dagje
bij de Jumbo in Renesse komen
verkopen en signeren."
De mededeling van wethouder
Wim Stouten over het wegvallen
van de co-financiering kwam
voor de raadsleden als een donder
slag bij heldere hemel. Stouten
maakte duidelijk dat de conse
quentie is dat de gemeente alleen
zal opdraaien voor de kosten, een
kleine miljoen euro. Dat maakte
voor de raadsleden maar een con
clusie mogelijk: het voorstel voor
een landbouwroute via de Van
Veenlaan kon niet in behandeling
worden genomen omdat dekking
ontbrak. Toch wilden de raadsle
den het plan inhoudelijk behande
len, al was het alleen maar om de
zes insprekers de gelegenheid te
geven hun verhaal te doen. Zij wa
ren allen tegen de voorgestelde
route. Het enige veilige alternatief
is volgens hen over de N59 (tus
sen de rotonde van Zierikzee en
de stoplichten naar de Zeeland-
brug). Ook de gemeente ziet dit
als de veiligste oplossing. Alleen
is Rijkswaterstaat hier tegen. Het
bracht de commissieleden tot
creatieve oplossingen. Jos Hoeij-
makers (Alert!) opperde om dit
stukje N59 aan te kopen van Rijks
waterstaat. Dan kan de gemeente
beslissen om tractoren over de
N59 te laten rijden. Bea Flach
(CDA) wilde ontheffing vragen
voor een paar landbouwers. Hoe
het nu verder moet met het land
bouwverkeer is nog onduidelijk.
Rondreis Griekenland Corfu
Romantisch Wenen
Ierland, de Titanic en Schotland
Schilderachtig Toscane
DINSDAG 11 FEBRUARI 2014
.^55%
door Luc Oggel
voor de kassa
WILHELMINADORP - Het is al tra
gisch genoeg: een 30-jarige man
uit Terneuzen besloot afgelopen za
terdagochtend vroeg een einde aan
zijn leven te maken door met zijn
auto het Kanaal Goese-Goese Sas
bij Wilhelminadorp in te rijden.
Mara Kraaijenbrink
door Melita Lanting
ZIERIKZEE - De kans op een defini
tieve oplossing voor het landbouw
verkeer in Zierikzee is voorlopig
verkeken. De provincie Zeeland
heeft de co-financiering ingetrok
ken omdat het te lang duurde voor
een concrete aanvraag kwam. De
landbouwmachines blijven nu zeer
waarschijnlijk over de Calandweg
rijden, al moet die weg wel aange
past worden omdat de grote land
bouwvoertuigen de verkeersrem
mers niet kunnen passeren.
f jZ jf
IPlsasatf nif
-■ TT
91
15 dagen vanaf 999
15 daagse rondreis per Comfort-Class
touringcar, met o.a. Olympia. Athene. Delphi.
Epidaurus, Kalambaka Corfu. Verblijf in
goede middenklasse hotels op basis van half-
pension. U reist Comfort-Class.
Vertrek 26 april, 17 mei, 13 september e.a.
8 dagen vanaf 499
8-daagse excursiereis per Comfort-Class
touringcar, met o.a. Baden. Wienerwald,
Schönbrunn, Prater en Donauturm. Verblijf
in hotels op basis van haif-pension. U reist
Comfort-Class.
Vertrek 23 maart, 27 april, 11 mei, 8 juni e.a.
9 dagen vanaf 699
9-daagse excursiereis per Comfort-Class
touringcar, met o.a. Titanic Belfast, Inverness.
Fort William. Loch Ness en Eiland Skye. Verblijf
in hotels op basis van half-pension. U reist
Comfort-Class.
Vertrek 3 mei, 20 juni, 19 juli, 4 augustus e.a.
pijllll
10 dagen vanaf 499
10-daagse rondreis per Comfort-Class touring
car. Met o.a. Pisa. Siëna, Florence. Volterra,
Lucca San Gimignanol Verblijf in hotels op
basis van half-pension. U reist Comfort-Class.
Vertrek 20 maart, 18,25 april, 5,19 mei,
9,30 juni e.a.
pm
4aflsr VÜÈr jiê excursiereizen en rondreizen door heel Ëuropa. Bij bijna alle reizen zijn
rmrfffi excursies en half-pension inbegrepen. Vraag de gratis brochure aan
info@maaskantreizen.nl I 0412-48 28 28